Författare Ämne: JP Morgan har utnyttjat sin ställning på marknaden till att stacka guld & silver  (läst 2198 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 208
  • Affärsomdömen: 20
Mycket intressant läsning angående JP Morgans förmodade stackning av fysiskt guld & silver under den senaste 10 års perioden.
Läs & begrunda !

http://silverseek.com/commentary/genius-jpmorgan-17823

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1671
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
SV: JP Morgan har utnyttjat sin ställning på marknaden till att stacka guld & silver
« Svar #1 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 17:15:46 »
Theodore Butler har hållit ett öga på JP Morgan i många år, och deras korta positioner på silver och guldmarknaden på Comex. Jag har gjort en sammanfattning av hans artikel och översatt den till svenska för lättare läsning.

När silvret 2011 gick upp till nära 50 dollar låg JPM mycket kort och hade öppna förluster på nära 3 miljarder dollar. Men JPMorgan lyckades dock krossa priset från och med 1 maj samma år och eliminera sina stora öppna förluster, och de visste att det behövdes en permanent lösning på vad som skulle vara ett återkommande problem i framtiden, nämligen hur man kan mildra framtida run ups i priset på silver (och guld), eftersom det avsåg att fortsätta vara den största prispressaren i COMEX-futures.

Eftersom banken var den största kortsäljaren på världens största pappers (derivat) ädelmetallmarknad, COMEX, var det inte möjligt för JPMorgan att köpa andra papperskontrakt på COMEX eller någon annanstans för att kompensera för sina korta papperspositioner. Sådana pappersderivatköp skulle omedelbart eliminera JPM: s roll som största COMEX-kortsäljare och med det eliminera bankens ledande roll och inflytande som prispressare.

I stället för det oöverstigliga hindret att köpa papperskontrakt för att kompensera för de dominerande och priskontrollerande korta positionerna, kom JPMorgan med den perfekta och enda lösningen för att skydda sig mot framtida uppsving i silver- och guldpriser. De beslutade sig nämligen 2011 för att köpa äkta metall för att kompensera för sina kortpositioner i papper. Normalt antas det att de som innehar eller handlar med fysiska metaller använder papperstermin marknaden för att säkra eller kompensera riskerna för prisförändring genom att sälja terminer och andra derivatkontrakt mot fysiska innehav.

Det som gjorde JPMorgan lösning så genial var att den helt enkelt vändde samma ekvation och köpte fysiskt silver och guld mot det som var en tidigare kortposition.

Nu har de köpt mer fysiskt silver och guld, i de nu nära nio åren sedan början av 2011 än någon annan i historien. Det tog mig ett par år att upptäcka vad JPMorgan höll på med, och ännu i dag finns det de som fortfarande vägrar se vad JPM har åstadkommit, nämligen att använda sin kontroll av priset genom att vara den största COMEX-kortsäljaren och samla på sig en massiv stack av fysiskt silver och guld, som de köpt billigt, mycket just tack vare sina korta positioner, med vilka de sänkt priserna med. JPMorgan har verkligen kommit att behärska både den fysiska och pappersmarknaden inom guld och silver.

Min senaste uppskattning av vad JPMorgan har förvärvat är 900 miljoner oz fysiskt silver (till ett genomsnittspris på 18 dollar per ounce) och 25 miljoner oz fysiskt guld (till ett genomsnittspris på 1200 $). I dollarn är JPM:s totala anskaffningskostnad 46 miljarder dollar för silver och guld tillsammans. Det kan tyckas vara alldeles för mycket pengar för att användas på fysiska ädelmetaller, men när det gäller JPMorgan representerar kostnaden lite mer än ett och en fjärdedels år av de rapporterade vinsterna. Dessutom tog ansamlingen av fysiska metaller nästan nio år, och inte 15 månader.

Det skulle vara omöjligt för någon enskild att förvärva 25 miljoner oz fysiskt guld på ett år utan påverkan på priset, eftersom det skulle utgöra 25% av den totala världens årliga gruvproduktion. När det gäller silver är det ännu mer omöjligt att föreställa sig att någon kan köpa 900 miljoner oz under ett år eftersom det skulle motsvara mer än 100% av den årliga silverproduktionen i världen. Men genom att sträcka ut det hela i mer än 9 år gjordes förvärvet desto mer genomförbart - 3% av den årliga guldproduktionen och 10% av den årliga silverproduktionen.

Min huvudsakliga motivering för att anklaga JPMorgan för kriminellt beteende i guld- och silverhandel är det faktum att de samlade sina enorma fysiska metallinnehav samtidigt som de var den största COMEX-kortsäljaren på nästan 9 år. Det spelade ingen roll om jag är den enda personen i världen som hävdade att det var fel och kriminellt - jag vet att det är fel och kriminellt.

Den vinstgenererande maskinen JPMorgan har samlat den största privata positionen fysiskt silver och guld i historien.

Kombinationen av att JPMorgan är idealiskt placerade för en historisk ökning av priset på guld och silver, och att de andra stora kortarna är så dåligt positionerade, är inte fiktion utan faktiskt baserat på offentliga uppgifter publicerade av CFTC. Det är detta som sätter scenen för en dramatisk prisökning på guld och silver. Om Bridgewater Associates skulle visa sig vara korrekt när det gäller priset på guld att gå upp till 2000 dollar, är de ytterligare skadorna på de stora shortarna nästan oberäkningsbara.

Jag är säker på att alla nu är medvetna om de problem som de befinner sig i, och hur frestelsen att bara rusa och aggressivt stänga av korta positioner skulle resultera i en prissvängning som bara förstärker förlusterna. Men ju längre de försenar och motstår att köpa tillbaka sina korta positioner kan bara försena och förstärka förlusterna i slutändan. Jag är verkligen inte ledsen för de finansiella organisationer som innehar sina stora korta positioner, inte det minsta. Efter deras manipulationer i årtionden kommer de att få skörda en bitter skörd. Alla utom de kriminella genierna på JPMorgan, tyvärr. ("tyvärr" la jag dit själv och fanns inte i den ursprungliga texten - men vi kan kalla det för "fri översättning".)

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 144
  • Affärsomdömen: 26
SV: JP Morgan har utnyttjat sin ställning på marknaden till att stacka guld & silver
« Svar #2 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 17:55:58 »
Såå... Vad spås effekten bli, och när? :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #3 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 19:45:31 »
Såå... Vad spås effekten bli, och när? :)
Ted Butler har som Sarek skriver följt ”silvermarknaden” i många år. Många anser att han sannolikt är världens främsta expert på silver (i bemärkelsen pris på och handel med bullion, futures, etc). Hans syn är och har varit väldigt konsistent under åren ”priset är otroligt manipulerat av elaka banker men snart(tm) kommer de inte att kunna hålla tillbaka vågen längre och då blir det en explosion uppåt”.

Ett annat sätt att betrakta Butler är att han har haft konsistent fel i mer än 15 år. Det är inget problem i sig att ha fel, det har vi alla, men han har dels haft mer fel och dels med sina tvärsäkra profetior om snart stundande prisexplosioner lockat andra i fördärvet.

Jag är ingen fan. Jag säger inte att hans data nödvändigtvis måste vara fel, men han ägnar sig åt extrem over selling a la ”detta är så bullish för det kommande silverpriset att jag saknar ord”. Lite moderering och erkännande av att det kanske inte är helt, helt säkert att priset exploderar uppåt inom kort skulle varit klädsamt efter så många år av att ha haft fel.

Så vad effekten blir?

Butler: ”This is going to blow, and soon! Sell everything, including granny and the dog and buy physical silver.”

Min syn: ”Don’t quit your day job.”

guldgrisen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 20:28:55 »
Kanske Butler är JPMs hypeorgan?  :P

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 208
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #5 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 20:47:11 »
Det som till slut "borde" ske är att priset på pappersguldet och priset på det fysiska guldet frikopplas från varandra.
Och det skulle såklart då leda till ett högre fysiskt guldpris jämfört med papperskontrakten som finns i överflöd.

Det är väl lite det som artikeln tar upp, att JP Morgan utnyttjat det faktum att dessa priser sammankopplas så att det fysiska guldet går att köpa billigt.

"Alla" som är insatta menar att detta måste ske, frågan är bara hur länge 'mörknaden' kan manipulera prissättningen.
Dessa krafter är starkare än man kan tro.

Vore jäkligt kul om någon/några som tillsammans sitter på stora innehav kunde bestämma sig för att ta physical delivery på sina guldkontrakt någon gång. Tänk om det kunde bli ett riktigt panikläge någon gång med följden att guldpriset tokrusar och hela papperssystemet faller ihop som det korthus det faktiskt är.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #6 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 09:49:50 »
Det som till slut "borde" ske är att priset på pappersguldet och priset på det fysiska guldet frikopplas från varandra.
Och det skulle såklart då leda till ett högre fysiskt guldpris jämfört med papperskontrakten som finns i överflöd.
...
Vore jäkligt kul om någon/några som tillsammans sitter på stora innehav kunde bestämma sig för att ta physical delivery på sina guldkontrakt någon gång. Tänk om det kunde bli ett riktigt panikläge någon gång med följden att guldpriset tokrusar och hela papperssystemet faller ihop som det korthus det faktiskt är.
Jag kommer ihåg när silverpriset rusade våren 2011. Jag satt på en fin hög med fysiskt silver och hade en massiv teoretisk värdeökning. Alla pratade om precis samma sak som du, vad som ”borde ske”, vad priset ”borde vara”, hur krav på fysisk leverans ”skulle göra slut på papperspriset”, etc. Ni vet hur det gick sedan.

Sedan dess försöker jag investera efter vad som är snarare än vad som borde vara.

Jag säger inte emot dig, jag säger bara att vad som borde vara numera inte tillåts påverka mina investeringsbeslut i någon större omfattning.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Lunar serie II silver 10 oz by Saamo
Idag kl. 20:56

Oseriösa säljare på Tradera. by Philip
Idag kl. 20:44

JP Morgan by snus
Idag kl. 17:57

Goldsilver.be by Birka
Idag kl. 17:09

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Ritva
Idag kl. 12:32

Säljes 30st Gustav VI silvermynt jubileum från 1972, 10 Kronor Sänkt pris by Salbazios
Idag kl. 01:06

Belåning vid aktieköp by Birka
Igår kl. 20:31

Köpes silver Kookaburra 1oz 1991,1994,1995 och 2004 by Saiifo
Igår kl. 20:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Ritva
Igår kl. 10:28

Svenska silvermynt LOT by Tsilver
tisdag 22, september 2020, 20:39:07

Display case för Lunar 2 silver? by Birka
tisdag 22, september 2020, 14:29:25

Köpes guld och silver, mynt och tackor i Göteborgsområdet by Destabilized