Författare Ämne: Säljes 1oz Rhodiumtacka från Baird Mint  (läst 1891 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1774
  • Affärsomdömen: 180
Säljes 1oz Rhodiumtacka från Baird Mint
« skrivet: torsdag 30, januari 2020, 13:37:22 »
Hej.

Jag har en 1 oz inplastad Rhodiumtacka till salu från Baird Mint. Priset rusar...

Priside lite under spot.
spotpris se här: https://www.gold.de/kurse/

Ev. byte med typ X st 1oz platinatackor(eller mynt) eller kanske en dryg monsterbox med American Silver Eagles eller något liknande :)

Tacka likadan som den på bild (ej samma serienummer). (Kan skaffa riktiga bilder vid intresse. Har den inte hemma :)

/mega_n

edit: uppdaterat priset och inbytesgrejor...
« Senast ändrad: måndag 24, februari 2020, 15:22:11 av mega_n »

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 0
SV: Säljes 1oz Rhodiumtacka från Baird Mint
« Svar #1 skrivet: torsdag 30, januari 2020, 17:32:04 »
100.000SEK låter dyrt för 1OZ? Då köper jag hellre den för 9317€ hos gold.de.....

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: torsdag 30, januari 2020, 17:54:37 »
100.000SEK låter dyrt för 1OZ? Då köper jag hellre den för 9317€ hos gold.de.....

Nu är ju inte gold.de en en säljare :)
Se det mer som en Pricerunner som samlar priser och publicerar dem.

Det finns bara en säljare listad på gold.de som säljer Rhodioum och dom tar 10.447 € för tackan.
« Senast ändrad: torsdag 30, januari 2020, 18:00:00 av Brageson »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: torsdag 30, januari 2020, 18:57:15 »
Jag lade upp denna mer som en demonstration hur absurda priserna kan bli.
Väntar på att silver och ev. guld ska ha en liknande uppgång när obalanser i marknaden uppstår.
Vem vet priserna kan dubblas ännu en gång?

"Runt 100.000" kan kanske tolkas som 90.000-110.000  ;)

/H

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: torsdag 30, januari 2020, 19:06:19 »
Som sagt en sällsynt ädelmetall och som Bragesson skrev:

Citat: "Det finns bara en säljare listad på gold.de som säljer Rhodioum"

Just det och jag kunde inte se att den som sålde Rodium även hade något köpa tillbakapris.

Så det finns ju ingen handelsplats för den här metallen. Liberty Silver köper inte heller in Rodium. Så då blir det väl bara att sitta och titta på den själv där hemma ;-)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 30, januari 2020, 20:17:02 »
Jo, och det är en syn för gudar 😎

Skämt åsido. Det finns återköpare som Baird Mint själva eller Kitko t ex. mfl.

/h

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #6 skrivet: torsdag 30, januari 2020, 23:13:07 »
Jag kommer ihåg när en Rhodium-tacka låg ute för 15.000.-.
Det var nära det blev handel :)
Svårt att omsätta men men...... En investor med stor plånbok gillar sådana föremål. Dyr och lätt att gömma undan.
Och har man flera är det lättare och mer intressant att leverera det direkt till som här föreslagit, Baird Mint.
Så har man något att syssla med en stund.
Jag ser inga problem med att köpa en sådan tacka för att ha i några år eller längre tid.
Man blir alltid av med ädelt metall. Det är bara priset i förhållande till spot som gäller.
Snackar vi 90% av spot på 100.000:- så är det inte all värdens att bråka om de 10.000:- när metallen har stigit såpass mycket.
Är köparen en någorlunda stor handlare så har han konto ute i världen hos andra ännu större handlare igen som betalar upp till 98% av spot.
Och dem har köpare på 103% osv osv osv.....
Små prosent hit och dit blir några kronor. Man blir inte rik av prosenten, man blir rik av att ha metallen i handen ;)

Irriterande att annonsera här på forumet för att någon "förståsigpåare" som googlar priser och antagligen inte har de pengarna till hands ändå eller ej ska handla.
Sabba sälj-annonser med linkar och förslag till andra säljare?
Sådant borde vi sätta stopp för här på forumet  >:(

Mvh
Krugern

« Senast ändrad: torsdag 30, januari 2020, 23:16:17 av Krugerangel »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1421
  • Affärsomdömen: 54
« Svar #7 skrivet: torsdag 30, januari 2020, 23:33:39 »

9317euro=99040sek med växlingsavgift och frakt så har du gjort en bättre affär om du köper den som ligger på Forumet ;)

Nu ska man betänka att metallen Rhodium i första hand används av industrin och på senare år även på andra områden t.ex plättering,
av smycken etc.

Man får nog betrakta Rhodium som en högriskplacering eftersom industrin har en förmåga att ta fram eller använda billiggare alternativ,
vilket ochså delvis har skett inom det främsta användningsområdet där den används till katalysatorer t.ex i Fordon.

Slutsats man kan dubbla eller halvera sin investering utifrån efterfrågan och tillgång :)

Att handla med den i pappersform är en sak i fysisk form en annan men skulle själv inte ha något emot att lägga en till samlingen bara för att ;)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1690
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #8 skrivet: fredag 31, januari 2020, 06:36:54 »
Jag lade upp denna mer som en demonstration hur absurda priserna kan bli.
Väntar på att silver och ev. guld ska ha en liknande uppgång när obalanser i marknaden uppstår.
En tanke värd att fundera på och givetvis många PM-entusiasters våta dröm.

Å ena sidan så kan man ju undra över om relativt få köpare av rodium kan få priset att mångdubblas på detta vis, vad kommer då inte en hel värld (eller åtminstone väldigt många fler än rodiumköparna) som köper guld eller silver att få för konsekvenser för priserna på dessa metaller.

Men å andra sidan är priset på rodium (och på platina och palladium) inte en effekt av två parametrar (tillgång och efterfrågan) utan av tre (tillgång, efterfrågan och att efterfrågan är inelastisk). Typiskt så används dessa metaller i mindre mängder i dyra produkter och tillverkaren saknar alternativ. Om man t ex har lite platina eller palladium i en bilkatalysator så kanske det för ett par år sedan bidrog till slutpriset med ett par promille. Om priset femdubblas så ökar denna andel till kanske en procent. Detta kommer inte att påverka slutpriset på bilen på ett sätt som påverkar kunden, så biltillverkaren fortsätter köpa lika mycket (eller ännu mer, om han vill bunkra inför kommande ytterligare prishöjningar).

Denna inelasticitet i efterfrågan gäller inte för silver i samma utsträckning och det gäller överhuvudtaget inte för guld (Rd, Pd och Pt är rena industrimetaller, Ag Kanske till drygt hälften industrimetall och Au inte alls industriell).

Detta betyder inte att guld och silverpriserna inte skulle kunna gå upp på samma sätt, bara att orsakerna i såfall måste vara fullständigt annorlunda.

PS. Jag kommer ihåg att vi för några år sedan diskuterade just dessa industriella ädelmetaller och investering i sådana. Jag argumenterade emot, just pga att de var industriella och inte ”monetära”. Jag vill minnas att mega_n var av annan åsikt. Det är bara att konstatera hur fel jag hade och gratulera mega_n till hans trendkänsliga och vältimade näsa för sånt här :-)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: fredag 14, februari 2020, 13:54:29 »
Spotpriset på Rhodium är nu uppe i 10.260 12.128 € (gold.de) vilket motsvarar ca 128.000kr...

/H
« Senast ändrad: måndag 24, februari 2020, 15:23:03 av mega_n »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

David Hunter by Carambola
Igår kl. 23:03

[Säljes] Guld 550kr/g. Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
Igår kl. 09:49

Postnord har gjort det igen! by haberdasher
söndag 18, oktober 2020, 14:21:58

lyft hjälp, grävning etc by Kiml
lördag 17, oktober 2020, 22:38:40

[KÖPES] Porto, postfriska frimärken. by haberdasher
lördag 17, oktober 2020, 18:34:12

Auktionshus och försäljningsbeskrivningar by haberdasher
torsdag 15, oktober 2020, 23:01:22

Inköp av myntkapslar by haberdasher
torsdag 15, oktober 2020, 22:55:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
torsdag 15, oktober 2020, 16:54:20

Bad jokes. by Birka
onsdag 14, oktober 2020, 22:10:52

4st Sovereign by Morgan
onsdag 14, oktober 2020, 21:56:09

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
onsdag 14, oktober 2020, 21:53:14

Säljes: 20 kroner + sovereign guldmynt till spot by Newseen
onsdag 14, oktober 2020, 21:45:02

Ny på forumet (Sickan) by Kalle4001
onsdag 14, oktober 2020, 19:37:45

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
tisdag 13, oktober 2020, 18:40:19

Köpa silver herr kedja utomlands för att slippa moms - är det värt besväret? by laban77
tisdag 13, oktober 2020, 17:27:44