Författare Ämne: Blir skillnaden verkligen så stor?  (läst 2258 gånger)

Utloggad Moventia

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
Blir skillnaden verkligen så stor?
« skrivet: torsdag 16, januari 2020, 18:15:04 »
Jag håller på att jämföra olika sätt att köpa silvermynt i det här fallet fyra tuber med de vanligaste mynten. Avsikten är att dela ut det till mina barn som förtida arv.

Undrar om det blir så stor skillnad att betala 25 % moms när man köper exempelvis hos Tavex där jag kan hämta ut mynten själv då jag bor i Stockholm. Då jämfört med att köpa från andra eu-länder med lägre moms. De har 7 % moms samt dessutom höga fraktkostnader och ibland andra avgifter som tillkommer (exempelvis om betalningen sker via Paypal)

Nån som har räknat på det här? Tacksam för alla svar från forumets kunniga panel.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 349
  • Affärsomdömen: 46
SV: Blir skillnaden verkligen så stor?
« Svar #1 skrivet: torsdag 16, januari 2020, 18:32:07 »
Jag brukar köpa lite mer varje gång jag köper och då har det alltid lönat sig för mig att handla i något annat land.

Om jag tex nu tittar på 100st Maple Leaf så kostar de inkl frakt 1946euro hos coininvest som inte ens är billigast på detta mynt och med en kurs på 10.70 blir det 20822kr
Samma mynt hos Tavex landar på 26126kr
Alltså ca 5300kr dyrare eller ca 25%

Jag tycker det talar för sig själv var man handlar då du kan få mer silver för samma pengar utomlands.
Visst du kanske får betala några kronor till PayPal eller banken i avgift men det kommer likaväl skilja 5000kr

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
« Svar #2 skrivet: fredag 17, januari 2020, 05:36:07 »
Det blir ändå mycket billigare att handla utomlands, så gör gärna det. Min handlare tar endast 170 kr i frakt, upp till 50k i order. Betalning via banköverföring, s.k. SEPA-betalning, görs i EUR och är kostnadsfri på din internetbank.

Det viktigaste är dock att man snuvar den korrupta och illegitima svenska staten på moms, det bör vara en huvudprincip vid alla slags affärer och inköp man ägnar sig åt.

Inloggad figure4

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #3 skrivet: fredag 17, januari 2020, 08:20:27 »
Har någon något tips på en bra handlare för mindre köp (10-25 mynt)? Jag har hittills köpt från gs.be men då behöver man köpa en del mynt för att hålla nere omkostnaderna/mynt.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2489
  • Affärsomdömen: 80

Utloggad dodedod

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
« Svar #5 skrivet: fredag 17, januari 2020, 09:24:18 »
https://www.emk.com/en-us/

Helt ok om man bara vill köpa enstaka mynt, billig frakt.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1139
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #6 skrivet: fredag 17, januari 2020, 09:52:54 »
När du handlar utomlands så gör du med fördel en banköverföring så spar du på kortavgift eller Paypal avgift

Ett litet tips förutsatt att dina barn inte kommer att sälja här på forumet.

Att ge bort silver som förtida arv kan vara lite problematiskt då en handlare betalar så långt mkt mindre för att ta emot dom än vad du köpt dom för så i det läget är guld mycket bättre och om du vet med dig att dina barn inte är intresserade av att hålla guld för framtiden så är fiat det absolut bästa.

Tar här Tavex som exempel där Guld som man kan köpa och sälja på Tavex utan att det gör för ont i plånboken så förlorar man ca 8%

För silver så får vi ta ett pris utomlands för köp för det är dårskap att köpa det på Tavex.
Ca 195kr för köp på GS.BE och återköp hos Tavex för 162,44 ger en förlust på nästan 17%

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
« Svar #7 skrivet: fredag 17, januari 2020, 14:04:53 »
Fy sjutton vilka skambud de erbjuder, handlarna.  >:(

Frågan uppstår ju hur man ska avyttra sitt silver om och när den dagen kommer...

Rödlöga

• Gäst
« Svar #8 skrivet: fredag 17, januari 2020, 15:54:18 »
Köp guld istället !
Kommer alltid va lättare att sälja, och mer efterfrågat tror jag, och tar mycke mindre plats.  ;)
Jag är faktiskt lite förvånad att folk fortfarande orkar hålla på med silver, silver som nära på står och stampar på samma priser som det va i slutet av 1970-talet.
I slutet av 1970-talet låg silverpriset på ca 11 Dollar per troy uns (i dag ca 18 Dollar)
I Januari 1980 så tryckte bröderna Hunt upp silverpriset till ca 50 Dollar per troy uns, men "kuppen" misslyckades och i Mars 1980 va priset tillbaka till ca 11 Dollar.

Utloggad Moventia

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: lördag 18, januari 2020, 19:00:37 »
Tack för alla intressanta svar. Det var ju en övertygande majoritet för utlandsköp. Får passa på fraktavgiften bara. Anledningen att jag satsar på silvermynt är väl att sönerna är rätt intresserade av prepping. Och i en nödsituation kan det väl vara relativt lätt att köpa bröd och mjölk för silverslantar men guld blir för stora summor. Så det är många bollar att hålla i luften. Vill nog inte köpa guld utan att först låtit dem plugga på vad som gäller och hålla husförhör och se om de blir godkända.

guldgrisen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: lördag 18, januari 2020, 21:11:24 »
Alternativt kan en kryssning från Stockholm till Tallinn i Estland för att köpa silver kontant av European Mint vara en lösning. Kryssningsfartyget har ett uppehåll på 7 timmar innan det återvänner til Sverige.

Utloggad Moventia

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: lördag 18, januari 2020, 22:11:08 »
Kan man fortfarande köpa silver momsfritt i Tallinn? Jag trodde den möjligheten hade nissarna i EU stängt igen.

guldgrisen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: lördag 18, januari 2020, 23:09:01 »
Kan man fortfarande köpa silver momsfritt i Tallinn? Jag trodde den möjligheten hade nissarna i EU stängt igen.

Ja, det kan du, om du åker dit och köper och transporterar det själv. Kom ihåg att du måste lämna in en deklaration om du återvänder till Sverige med värdesaker (ädelmetaller och/eller kontanter) för mer än 10 000 euro.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1546
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #13 skrivet: söndag 19, januari 2020, 16:42:50 »
Hej Moventia och välkommen hit.
Anledningen att jag satsar på silvermynt är väl att sönerna är rätt intresserade av prepping. Och i en nödsituation kan det väl vara relativt lätt att köpa bröd och mjölk för silverslantar men guld blir för stora summor.
Jag håller med om resonemanget (om kris och kaos så kommer guldmynt att representera ett för stort värde för att vara användbart vid inköp av mjölk och bröd). Men jag tror att man bedrar sig även med silver i den situationen. Dels för att Coop och ICA inte kommer att acceptera silver (varför skulle de det, när det är en kund på 10.000 som försöker trassla med silvermynt och den typiska kassören inte kan se skillnad på silver och ett aluminiummynt), dels för att det sista man vill göra under ”kris och kaos” är att flagga med innehav av ädelmetall. Får fel personer nys om detta innehav så får man sannolikt påhälsning av folk med påkar och sedan går innehavet ner till noll med hög fart.

Om man är lagd åt prepperhållet så tror jag att man inte skall se sin ädelmetall (om man har någon) som valuta under kaosfasen utan snarare som ett sätt att bevara värde och köpkraft över kaosfasen in i nästa mer välordnade fas. Dvs det bästa är att gräva ner och glömma bort tills det blir lite ordning igen.

Med det resonemanget (dvs om man dels är lite prepper, dels håller med) så blir guld bättre än silver eftersom man inte behöver gräva en lika stor grop.

guldgrisen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: söndag 19, januari 2020, 17:04:30 »
Om man är lagd åt prepperhållet så tror jag att man inte skall se sin ädelmetall (om man har någon) som valuta under kaosfasen utan snarare som ett sätt att bevara värde och köpkraft över kaosfasen in i nästa mer välordnade fas. Dvs det bästa är att gräva ner och glömma bort tills det blir lite ordning igen.

Precis. Preppers bör också ha en liten mängd gamla silvermynt och kanske smycken till kaosfasen, vilket gör det mer trovärdigt att de ärvdes genom familjen.
« Senast ändrad: söndag 19, januari 2020, 17:06:01 av guldgrisen »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by Cash Is King
Idag kl. 20:58

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by kristensson
Idag kl. 20:36

Bad jokes. by Bosse68
Idag kl. 20:23

ENGLAND by RuttenFisk
Idag kl. 20:07

Ny by Saiifo