Författare Ämne: 1%  (läst 9045 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2611
  • Affärsomdömen: 46
1%
« skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 09:20:04 »
Lite info om hur 1%-arnas utveckling

http://goldsilver.com/news/money-masters-infographic/
« Senast ändrad: onsdag 15, augusti 2012, 09:47:44 av Silverräven »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1666
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
SV: 1%
« Svar #1 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 09:35:42 »
De rika bli rikare på sina pengar, och de fattiga blir fattigare på sin skulder.
Min analys.

Jag vet inte hur du gjorde när du tappade bort det inledande h:et i http. Men det var det som gjorde att länken inte blev klickbar.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #2 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 09:48:36 »
Snabb där räven!

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 09:53:01 »
Länken fixad! Intressant jämförelse för övrigt. Lite förenklat kan man säga att ju mer pengar man har, desto lättare är det att tjäna ännu mer. Är man skuldsatt är det svårare att ta sig upp till toppen.

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 10:23:34 »
Det pågår ett globalt bedrägeri, det är det som händer.

Under skydd av "solidaritet" och "demokrati" så roffar bankerna och fifflarna (läs politiker) åt sig gigantiska summor på bekostnad av alla oss andra. Alla pengar som trycks går först till de rika och när de når oss vanliga dödliga så är de redan utspädda.

Vi måste inse att vårt nuvarande system med stat och demokrati inte fungerar och inte någonsin kan fungera eftersom det leder till kortsiktighet och är en hävstång för dem utan skrupler.

Jag hoppas att så många som möjligt kan inse att demokrati egentligen bara är en ursäkt för människor att få sin vilja igenom på bekostnad av andra. Att demokrati alltid bygger på våld, oavsett vilka eufemismer man använder ("solidaritet", "rättvisa", "jämställdhet").

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 13:24:15 »
Det är väl egentligen inte så konstigt, ränta på ränta-effekten garanterar ju nästan en sådan utveckling om man antar att rika i snitt inte är sämre på att förvalta sina pengar än mindre rika.
Nu vet jag inte hur lönebildningen i USA ser ut men i Sverige får ju de flesta ett lönepåslag i procent vilket här garanterar att människor med högre löneinkomst kommer dra ifrån i löneutvecklingen. Senare års jämställdhetspotter och extra lönepåslag för de med lägst inkomster sminkar väl grisen något men gör väldigt lite för att hindra utvecklingen.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 727
« Svar #6 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 13:49:27 »
%-påslag på lönen är det mest rättvisa om man vill behålla skillnaden i lön mellan olika jobb. Skulle vi få påslag i kronor skulle skillnaderna minska, och då är det ju till slut meningslöst att anstränga sig när ett "skitjobb" betalar samma som ett "finjobb".

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 14:54:02 »
%-påslag på lönen är det mest rättvisa om man vill behålla skillnaden i lön mellan olika jobb. Skulle vi få påslag i kronor skulle skillnaderna minska, och då är det ju till slut meningslöst att anstränga sig när ett "skitjobb" betalar samma som ett "finjobb".
Skulle hellre vilja kategorisera jobb som "nödvändiga o nyttiga" resp "onyttiga"

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 727
« Svar #8 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 19:21:00 »
Jag ville helst inte nämna något yrke för att inte trampa på några tår, hoppas poängen gick fram ändå.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #9 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 21:29:44 »

Jag har inga synpunkter på det, men resultatet blir som ovan. Exponentiell tillväxt är exponentiell tillväxt.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 22:50:41 »

Skulle vara intressant att veta hur du definierar "skitjobb" vs "finjobb". Jag kan utan vidare hitta ett antal yrkesgrupper som gör stor samhällsnytta med har helt fel lönenivå. Lärare, poliser är bara ett par exempel som klart missgynnas av "procent" utveckling.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: torsdag 16, augusti 2012, 00:38:31 »
Sticker ut hakan o säger att det mest "rättvisa" är procent när man rensat för inflation som räknas i % så har man fått lika mycket eller lite.
Om någon grupp ligger i fel löneläge så får man väl justera de. Kan undra vilken grupp idag som inte anser sig ligga fel.
Löneledande anser jag Exportindustrin ska vara för där tas pulsen vilka priser man kan ta ut i internationell konkurens.
Att som idag tex byggnadsarbetare har högre löner än arbetare i exportindustrin är fel.
Byggnadsarbetarna är i stort sett utan konkurens utifrån och ska ge service i form av bostäder åt oss invånare och hela kalaset betalas av vår handelsbalans.

Ett exempel på onyttigt jobb är riksdagsmän, den styrkan kan halveras utan att samhället går under.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #12 skrivet: torsdag 16, augusti 2012, 01:51:18 »
Sticker ut hakan lite till.

Finns väl inga egentliga skitjobb. I vart fall jag har aldrig sett ner på någon, för dennes yrkesval. Det är upp till var och en och angår bara dem.

Däremot skiljer det sig väsentligt i ansvar mellan en sopåkare och en VD för ett storföretag. Det är också enklare att hitta kompetensen för att köra en sopbil, än det är för någon som klarar driva ett företag framåt. Därav skillnaden i värde mellan yrkesgrupperna. Felet är möjligen också det kollektiva tänkandet. Alltså kollektiv lönesättning aka "alla skall med".

Kommer ihåg diskussionen med en fackrepresentant en gång som försökte varva mig till facket.

- Fackreprentanten: "Får du avtalsenlig lön på din arbetsplats?".
- Jag: "Nej?".
- Fackreprentanten: "Det är helt oacceptabelt, hade du varit med i facket hade vi sett till att du fått det. Annars hade arbetsgivaren fått stora problem".
- Jag: "Tack, men nej tack, jag är inte intresserad av att både betala till er och dessutom få en lönesänkning".

Löneskillnaden mellan en riktigt duktig, hårt arbetande och motiverad kriminalinspektör vs. En gäspande överviktig pappersvändare med gikt. Där förutsättningarna i övrigt är lika. D.v.s. givet att de har lika lång tid i verket osv. är maximalt 500 kr/månad.

Jag vet själv från min studietid, att det fanns lärare som både var motiverade, motiverade eleverna och dessutom lyckades lära ut och ge förutsättningar till goda studieresultat. Eldsjälar till lärare som förtjänade en riktigt bra lön för sin prestation. Att det samtligt fanns andra som bara förtjänade få sparken och egentligen bli återbetalningsskyldiga för lönen de redan uppburit.

Gissa vilka det är som i den så populärt kallade ”svenska modellen” förhandlar fram kollektiva lönevillkor och dessutom skyddar de odugliga från ödet de förtjänar, dvs. en lägre lön eller rentutav sparken?

En annan grej jag funderat en del på. Varför går vissa en lång utbildning där de vet lönenivån inom yrkesgruppen redan innan, för att sedan klaga över att lönen är för låg för att de skall vara villiga att jobba? Det är lite som att köpa ett hus vid en flygplats för att sedan klaga på att det bullrar.
« Senast ändrad: torsdag 16, augusti 2012, 01:53:29 av Åbama »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Fråga om hjälp med att gjuta en berlock by august
Idag kl. 11:38

Belåning vid aktieköp by august
Idag kl. 11:37

[SÄLJES] 1kg svenska silvermynt (2-kronor) by Carambola
Igår kl. 19:35

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 16:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
Igår kl. 14:13

Säljes: silver! by tekopp
torsdag 17, september 2020, 17:30:44

Pålitliga silveraffärer för internetköp tyskland? (lunar 3 mouse 2020) by Sheepy1
torsdag 17, september 2020, 16:26:24

Ny medlem? Läs detta först! by cyber
torsdag 17, september 2020, 15:14:43

Svenska silvermynt LOT by Tsilver
torsdag 17, september 2020, 11:06:39

COMEX leveranser by JL_GBG
torsdag 17, september 2020, 09:28:27

Perth mints produktionsår 2020 mus vs 2021 oxe by Nubben100
torsdag 17, september 2020, 09:23:56

Säljes 20st Gustav VI silvermynt jubileum från 1972, 10 Kronor by Salbazios
onsdag 16, september 2020, 22:49:31

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by I_am_mine