Författare Ämne: Några frågor för att komma igång  (läst 2682 gånger)

Utloggad lupus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
Några frågor för att komma igång
« skrivet: fredag 10, januari 2020, 06:43:59 »
Hej,

Är ny på området att handla med fysiskt guld, har handlat guld tidigare via börsen och i produkter som ETFer, certifikat och trackers. Är i 25 års åldern och har i flera år tänkt tanken att köpa fysiskt guld men aldrig kommit till skott, efter föregående börsår känner jag mig nu mer säker än någonsin tidigare på att jag vill börja köpa fysiskt guld. Tanken är varken att köpa och sälja frekvent eller att endast samla på hög, i nuläget vill jag köpa guld för att hedga mina övriga investeringar. Jag kommer åtminstone börja med att köpa guld för pengar som jag vet att jag inte behöver den närmsta tiden och har på något sätt fått horisonten att hålla på guldet i minst 20 år innan jag ev börjar tänka på avyttring. Med tiden vill jag även försöka komma över några finare mynt som efter ett par decennium i kassaskåpet ev kan komma att säljas för en mer dräglig tillvaro eller bara tas fram för att beundra.
Jag vill även kunna lämna efter mig en betydande del ädelmetall när den dagen kommer.
Grundtanken är att kanske köpa ett nytt mynt per kvartal, halvår eller år beroende på typ/vikt. Tror det finns risk för att man blir fast direkt och kommer vilja köpa på sig i snabbare takt men det återstår att se.
Jag har läst mig till att det är guldmynt före guldtackor som jag kommer vilja fokusera på och att jag ska börja köpa dessa av erkända säljare som tavex, libertysilver etc tills jag blivit mer insatt i ämnet.

Har som sagt försökt läsa på i forumet och på andra ställen men har några grejer jag skulle vilja få hjälp med att förtydliga:
1.   Utifrån min beskrivning, vilken typ/vikt av mynt ska jag köpa för att det ska kunna vara något att ha i framtiden?
a.   Mest vettiga första investering: sovereign, krugerrand, gold maple leaf eller gold buffalo?
2.   Sovereings, det är bara namnet på en typ av mynt från Storbritannien eller är det något annat speciellt jag bör veta om dem?
3.   Om jag förstått det rätt så är det krugerrands och sovereigns som har högst likviditet/tillgång (investeringsmynt) vilket då gör att de hamnar under samlingsnamnet bullion?
4.   Vad behöver jag hålla koll på för att följa utvecklingen av investeringarna? Jag förstår hur spotpris funkar men hur sätter jag det i relation till vad jag faktiskt kommer att ha fysiskt hemma i kassaskåpet?
5.   Ser att det är skillnad på prispremie för olika mynt, hur funkar detta? Vad jag kan se just nu så verkar premien för mynt på 1 oz ligga på ca 5% medan 0,5 oz är upp emot 10%.
6.   Har läst följande ”mynt som har numismatiskt värde eller är värda spot” – vad innebär numismatiskt?
7.   Har även läst att det kan vara en bra strategi som nybörjare att ”köpa sovs som man hittar nära spot” – innebär det att jag ska leta efter sovereigns med låg prispremie?
8.   Om jag köper ett mynt från någon av ovan nämnda säljare – kommer myntet komma i en liten zippåse? Bör jag köpa till någon liten ask/etui och i så fall vad ska man ha?

Hoppas att någon har tid och ork att hjälpa mig, är sjukt ivrig att komma igång men vill inte förhasta mig och bara slänga mig på köpknappen..

Inloggad Nils

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 223
  • Affärsomdömen: 30
SV: Några frågor för att komma igång
« Svar #1 skrivet: fredag 10, januari 2020, 07:11:48 »
Hej och välkommen!

« Senast ändrad: fredag 10, januari 2020, 07:25:03 av Nils »

jumu

• Gäst
« Svar #2 skrivet: fredag 10, januari 2020, 07:13:45 »
Sovereign ger mycket guld för pengen, och går att hitta till förmånlig premie lite var stans. Dock finns mängder med kopior som dock är i guld men också förfalskningar. Sovereign och Krugerand är legerade med koppar för att bli mer hanterbara. Rena guldmynt är mjukare. Läs på om sovereigns, det finns massor här på forumet och på andra ställen.
Maple, Kangaroo, Philharmonics, Kruger osv finns i olika "storlekar" och det är väl bara att köra på det som man gillar och som man kanske hittar till bra pris vid givet tillfälle. De är alla välkända bullionmynt och inga problem att sälja av.

Måste till jobbet nu, andra kommer säkert att fylla på med info här.

• Gäst
« Svar #3 skrivet: fredag 10, januari 2020, 07:36:47 »
Välkommen !
Australian Kangaroo är ett av de billigare investeringsmynten som finns, och som är jättelätta att sälja på tex. Tradera, och i hela övriga världen.
Ny bild på frånsidan varje år gör att de är ganska roliga att samla också.
Dessutom är dom ofta riktigt snygga, med nåt undantag  ;)
Jag skulle rekommendera dig att satsa på 1oz mynt, men de beror självklart också på hur mycke du har tänkt spendera på guldmynt.
« Senast ändrad: fredag 10, januari 2020, 07:55:52 av Rödlöga »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1604
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #4 skrivet: fredag 10, januari 2020, 08:39:55 »
Hej och välkommen!
1.   Utifrån min beskrivning, vilken typ/vikt av mynt ska jag köpa för att det ska kunna vara något att ha i framtiden?
a.   Mest vettiga första investering: sovereign, krugerrand, gold maple leaf eller gold buffalo?
2.   Sovereings, det är bara namnet på en typ av mynt från Storbritannien eller är det något annat speciellt jag bör veta om dem?
3.   Om jag förstått det rätt så är det krugerrands och sovereigns som har högst likviditet/tillgång (investeringsmynt) vilket då gör att de hamnar under samlingsnamnet bullion?
Sovereigns... det kan man prata i dagar om. Dels kommer de inte bara från Storbrittannien, utan har präglats i de flesta brittiska kronkolonier. Sedan finns det sovereigns som är ren bullion (det har präglats fler sovs än något annat guldmynt, och de flesta har absolut noll numismatiskt värde). Men det finns även soverigns som har skyhög numismatisk premie. Hittar du t ex en 5 Pund Una-and-the-Lion så behöver du inte arbeta mer på ett bra tag. Andra numismatiska sovereigns är äldre eller ovanligare regenter, t ex George III (1817 års sovereign är ett kultmynt), George IV och William IV. Alla mynt med de nunorna har ganska höga premier.

Krugerrands däremot är alltid ren bullion. Man har försökt skapa en premie genom att ge ut ”proof” varianter i små askar, etc, men det spelar ingen roll, krugs är trista saker som bara är värda guldpriset. Mitt första guldmynt någonsin var en proof Krug, köpt i Sydafrika till skyhög premie. Fortfarande mer än tio år senare är det sannolikt mitt sämsta köp.
Citera
4.   Vad behöver jag hålla koll på för att följa utvecklingen av investeringarna? Jag förstår hur spotpris funkar men hur sätter jag det i relation till vad jag faktiskt kommer att ha fysiskt hemma i kassaskåpet?
Min rekommendation är att du räknar ”värdet” genom att multiplicera antalet gram guld du äger med aktuellt spotpris. Dvs tag inte med några premier så slipper du bli besviken. Det som är eftertraktat (och därmed har en hög premie) idag kanske inte alls är det när du skall sälja.

Jag ser den peng jag betalar för ”guld” (dvs spot) som en investering, och det jag betalar i premie som ”hobby” eller en hög transaktionskostnad.
Citera
5.   Ser att det är skillnad på prispremie för olika mynt, hur funkar detta? Vad jag kan se just nu så verkar premien för mynt på 1 oz ligga på ca 5% medan 0,5 oz är upp emot 10%.
Tekniskt sett är premien det du betalar över aktuellt spotpris vid köptillfället. Det finns olika orsaker till premien: präglingskostnader (höga för små mynt, lägre för större, högre för mynt med lägre upplaga, lägre för mynt med högre upplaga), transporter och lagring, ev numismatiskt värde, etc. Men i grunden så kan man översätta premien med ”attraktion”. Dvs ett litet mynt har normalt en högre premie, men är det helt enkelt för trist och fult så går det ändå ganska nära spot. En viss sovereign går för spot (för att den är oerhört vanlig), en annan har en premie på kanske 100% (ovanlig och därmed attraktiv för en annan typ av köpare). Om du råkar vara tokig i hästar så kanske du är villig att betala mer för mynt med hästar på. Är ni flera med denna åkomma så kommer ni att konkurrera om såna mynt och då går premien på hästmynt upp. En ytterligare premie består i att ett mynt är helt nytt och aldrig varit ute i handeln tidigare. Det gör enligt vissa myntet säkrare, men samma sekund som myntet landar i din hand försvinner detta mervärde (ungefär som att stänga dörren på en splitterny bil).
Citera
6.   Har läst följande ”mynt som har numismatiskt värde eller är värda spot” – vad innebär numismatiskt?
Det innebär att myntet på något sätt är intressant för en numismatiker. Normalt betyder det att det skall vara lite mindre vanligt. Jag ser numismatiskt värde som en orsak till premie bland andra orsaker.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2576
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #5 skrivet: fredag 10, januari 2020, 09:53:14 »
Välkommen till vår enkla värld!  :)

Utloggad lupus

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: fredag 10, januari 2020, 11:03:16 »
Tack för era svar än så länge!

Jag har märkt att pris/gram skiljer sig lite på olika mynt - varför?
Utgår man från spotpriset så borde väl det vara samma och endast premie skilja sig från olika mynt?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1338
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #7 skrivet: fredag 10, januari 2020, 11:57:49 »

Utgår man från spotpriset så borde väl det vara samma och endast premie skilja sig från olika mynt?
Ja precis så är det om du kör tankerundan en gång till ;)
Man räknar ut finvikten myntets vikt x 0.xxxx =innehåll .9999 x spot resten är premie
olika mynt innehåller olika guldhalt  :)

jumu

• Gäst
« Svar #8 skrivet: fredag 10, januari 2020, 14:54:24 »
August har som vanligt väldigt många bra råd. Jag kör också värdering av innehavet baserat på antal gram/oz finguld kontra spot och tänker inte mycket i premier. Premien är intressant vid inköp.
Prisvariation är också beroende av att handlaren måste tjäna pengar och gå runt med sin verksamhet.

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #9 skrivet: lördag 11, januari 2020, 11:19:25 »
Numismatik på mynt brukar berätta om årstalet :)
Välkommen till forumet.

Utloggad lupus

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: söndag 12, januari 2020, 17:20:31 »

Ja precis så är det om du kör tankerundan en gång till ;)
Man räknar ut finvikten myntets vikt x 0.xxxx =innehåll .9999 x spot resten är premie
olika mynt innehåller olika guldhalt  :)

Okej, snyggt!
Hur funkar det hos säljarna (t ex libertysilver & tavex) - priserna som står på deras hemsida, hur ofta uppdateras dem? Är det realtidsuppdateringar eller kör dem en uppdatering varje dag typ?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: söndag 12, januari 2020, 19:10:36 »
Realtid mer eller mindre en del uppdaterar var 5:e minut :)

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #12 skrivet: måndag 13, januari 2020, 03:32:57 »

Nja, handlarna har ju olika marginaler också. Precis som för alla andra varor. De svenska guldbutikerna är småskuttar som årligen säljer en bråkdel av vad de stora europeiska e-handlarna skeppar ut. Det gör såklart att de senare kan hålla lägre priser. Det skiljer flera hundra kr på ett uns-mynt. Men köper man bara ett enstaka mynt gör frakten att det nästan går på ett ut, så man kan lika gärna svänga förbi sin lokala Tavex och blada upp för en Kruger.

Fast nu var det ju inte det du menade iofs.... Prisskillnad mellan olika mynt beror väl på många saker, tillverkarna i olika länder har varierande kostnad för produktion, olika vinstmarginal, antal som präglas m.m.

Tar du hänsyn till att vissa mynt är legerade med andra metaller (koppar) för bättre hållbarhet och slittålighet, medan vissa är rent guld? Man får räkna på finvikten.
« Senast ändrad: måndag 13, januari 2020, 03:38:43 av Stacker »

Utloggad lupus

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: måndag 13, januari 2020, 06:44:36 »

Nja, handlarna har ju olika marginaler också. Precis som för alla andra varor. De svenska guldbutikerna är småskuttar som årligen säljer en bråkdel av vad de stora europeiska e-handlarna skeppar ut. Det gör såklart att de senare kan hålla lägre priser. Det skiljer flera hundra kr på ett uns-mynt. Men köper man bara ett enstaka mynt gör frakten att det nästan går på ett ut, så man kan lika gärna svänga förbi sin lokala Tavex och blada upp för en Kruger.

Fast nu var det ju inte det du menade iofs.... Prisskillnad mellan olika mynt beror väl på många saker, tillverkarna i olika länder har varierande kostnad för produktion, olika vinstmarginal, antal som präglas m.m.

Tar du hänsyn till att vissa mynt är legerade med andra metaller (koppar) för bättre hållbarhet och slittålighet, medan vissa är rent guld? Man får räkna på finvikten.

Ja, så klart - det borde jag ju kunnat räkna ut själv.   ::)
När det kommer till finvikt, hur ligger det till? Än så länge så ser jag bara att det står 1 oz och 31,1 gram på det jag har kikat på. Finns det något utöver detta som man kan ta hänsyn till? Du nämner legering t ex.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: måndag 13, januari 2020, 20:57:30 »
När det gäller mynt som inte har renhet .999 alltså 24K finguld så kanske detta kan vara till nytta

Krugerrand Nominellt värde 1 oz of gold

Diameter 32.7

Finhalt 916.7Delar rent guld "resterande" 83,3 delar annan metall :)

Guldinnehåll 1oz=31.10347

Myntvikt i gram:   33.95576 !

Observera skillnaden på myntets vikt och finvikt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kul! by Blåkrona
Idag kl. 09:51

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by august
Idag kl. 09:16

(Köpes) Europeiska junk silver mynt (Frankrike, Spanien, Tyskland m.m) by losecontrol
Igår kl. 17:19

Godkväll by toblov
torsdag 09, juli 2020, 14:32:10

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 08, juli 2020, 22:50:20

Falska mynt på tradera? by Power2008
onsdag 08, juli 2020, 10:27:15

Jag Lotta är ny här by Au
onsdag 08, juli 2020, 10:18:30

ny (le_sand) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:46

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:20

Ohoj! by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:06

The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit. by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:52

Ny Medlem med många planer by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:37

Ny på forumet by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:55

Ny(mrs.sunshine) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:32

Inledande hej. (Nalliwer) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:09