Författare Ämne: Hur sköter LS sig?  (läst 2457 gånger)

Utloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 349
  • Affärsomdömen: 46
Hur sköter LS sig?
« skrivet: fredag 03, januari 2020, 20:13:03 »
Jag valde att sälja en tacka till LS för ett tag sedan som inte väckte något intresse här på forumet.
Ångrar mig som bara den! (nej inte för att jag hade fått drygt 2k mer idag än den dag jag sålde)

Gjorde en säljorder 18/12 och skickade tackan som värde-brev 19/12 enligt kravet från dem att det ska postas senast dagen efter lagt order.
Sen ska pengarna betalas ut inom 6 bankdagar!

Frågan är OM de menar 6 dagar efter lagd säljorder eller 6 dagar efter de tagit emot tackan?
Det är en väsentlig skillnad då de tydligen bara får leverans till säkerhetsbolaget de använder för hantering av guld en gång i veckan.

Skickade ett mail 30/12 och frågade om dem fått tackan?
Fortfarande inget svar trots 2 hela arbetsdagar på sig att svara.

Idag är det bankdag 7 efter lagd säljorder och ännu ingen uppdatering av status i länken man fick för att följa status på ordern.
Ringde dem idag och det tog 5 försök innan någon ens behagade svara.

Ett otroligt nonchalant svar och mottagande tyvärr.

- Vi kan mycket väl ha fått din tacka, har en lång lista att gå igenom så du kommer nog få en statusuppdatering idag.
Vi har haft mycket att göra!

- Vilken dag nu runt alla helgdagar har ni fått leverans av ert säkerhetsbolag så jag kan ha en uppfattning om ni fått min tacka eller inte? (det går ju inte att spåra värde på PN hemsida)
 - Du kommer troligen få en statusuppdatering under dagen när vi har gått igenom våra listor.
Tack och hej!

Gissa vad?
INGEN uppdatering av status på min order är gjord!

Trodde faktiskt det var seriösare än såhär!

Aldrig mer LS oavsett om det är köp eller sälj som är aktuellt.

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 811
  • Affärsomdömen: 3
SV: Hur sköter LS sig?
« Svar #1 skrivet: fredag 03, januari 2020, 21:11:16 »
Har beställt från LS flera gånger tidigare. Leveranserna och bemötandet har varit tillfredsställande. Kanske är knöligt att sälja till dem? Om du bara är missnöjd med kommunikationen så är det väl förståeligt men jag tror inte du behöver vara orolig(om du nu är det). Det finns ju inte jättemånga handlare som är relevanta i Sverige så jag skulle nog inte vilja avfärda LS ännu.

Jag valde att sälja en tacka till LS för ett tag sedan som inte väckte något intresse här på forumet.
Ångrar mig som bara den! (nej inte för att jag hade fått drygt 2k mer idag än den dag jag sålde)

Gjorde en säljorder 18/12 och skickade tackan som värde-brev 19/12 enligt kravet från dem att det ska postas senast dagen efter lagt order.
Sen ska pengarna betalas ut inom 6 bankdagar!

Frågan är OM de menar 6 dagar efter lagd säljorder eller 6 dagar efter de tagit emot tackan?
Det är en väsentlig skillnad då de tydligen bara får leverans till säkerhetsbolaget de använder för hantering av guld en gång i veckan.

Skickade ett mail 30/12 och frågade om dem fått tackan?
Fortfarande inget svar trots 2 hela arbetsdagar på sig att svara.

Idag är det bankdag 7 efter lagd säljorder och ännu ingen uppdatering av status i länken man fick för att följa status på ordern.
Ringde dem idag och det tog 5 försök innan någon ens behagade svara.

Ett otroligt nonchalant svar och mottagande tyvärr.

- Vi kan mycket väl ha fått din tacka, har en lång lista att gå igenom så du kommer nog få en statusuppdatering idag.
Vi har haft mycket att göra!

- Vilken dag nu runt alla helgdagar har ni fått leverans av ert säkerhetsbolag så jag kan ha en uppfattning om ni fått min tacka eller inte? (det går ju inte att spåra värde på PN hemsida)
 - Du kommer troligen få en statusuppdatering under dagen när vi har gått igenom våra listor.
Tack och hej!

Gissa vad?
INGEN uppdatering av status på min order är gjord!

Trodde faktiskt det var seriösare än såhär!

Aldrig mer LS oavsett om det är köp eller sälj som är aktuellt.

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: fredag 03, januari 2020, 21:46:30 »
Jag är övertygad om att du kommer att få betalt i sinom tid. PM bygger på förtroende, det är en förtroendebransch där ingen som vill göra affärer långsiktigt har något att tjäna på att blåsa någon annan. Jag är säker på att det är helgdagarna som gör att det är lite knepigt för dem och för dig. Ha is i magen så löser det sig snart är jag säker.

Utloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 349
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #3 skrivet: fredag 03, januari 2020, 22:22:37 »
Ja jag är inte ett dugg orolig över att inte få betalt.

Det som jag retar mig på är framförallt bemötandet och attityden i telefon.
Fine att dem kanske har ovanligt mycket att göra och att alla helgdagar ställer till det men det rättfärdigar inte bemötandet tycker jag.
Dem bör inte ha en "6dagars regel" om utbetalning om dem inte håller den eller ens bemödar en ursäkt att det drar över på tiden!

Varför har dem en mail om dem inte bryr sig om att svara?
Jag tror garanterat jag hade fått ett svar om jag mailat dem och haft som mål att beställa av dem för 50k.

Nästan gång blir det att prova Tavex istället och se hur dem hanterar en köporder.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1540
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #4 skrivet: lördag 04, januari 2020, 09:35:48 »
Det som jag retar mig på är framförallt bemötandet och attityden i telefon.
Fine att dem kanske har ovanligt mycket att göra och att alla helgdagar ställer till det men det rättfärdigar inte bemötandet tycker jag.
Dem bör inte ha en "6dagars regel" om utbetalning om dem inte håller den eller ens bemödar en ursäkt att det drar över på tiden!

Varför har dem en mail om dem inte bryr sig om att svara?
Jag tror garanterat jag hade fått ett svar om jag mailat dem och haft som mål att beställa av dem för 50k.

Nästan gång blir det att prova Tavex istället och se hur dem hanterar en köporder.
Min erfarenhet är att alla dessa företag är rätt usla på att hantera inköp av PM, de är helt orienterade på att sälja. Sedan så finns det en extra komplikation med just LS och det är detta med det separata ”säkerhetsföretaget”.

När LS haft mynt till försäljning som varit aningen speciella (t ex så att det har betydelse vilket år myntet är präglat) och jag då har frågat exakt vilka mynt de har så har svaret alltid varit ”vet inte och inte heller tänker vi kolla upp det åt dig för det är för jobbigt”. Detta pga att LS inte har någon metall lokalt, utan allting är hos det andra företaget, det t.o.m. skickas därifrån utan att passera LS (enligt dem).

När jag har sagt att jag är intresserad om ett mynt är typ X men inte om det är typ Y så har de föreslagit (eftersom de ju vill sälja) ”köp myntet ändå, om det visar sig vara fel typ så kan du säkert sälja det vidare till någon annan...”. Och detta för mynt som kostar runt 20.000 kr!

Greater Fool Theory i skriftlig form direkt från handlaren :-) Det ger inte direkt något seriöst intryck på mig.

Vi har diskuterat detta flera gånger tidigare: det är viktigt att upparbeta en god relation till åtminstone en bra handlare eftersom den kommer att behövas vid framtida försäljningar. Och jag tror inte att någon av ”grossisterna” (typ Tavex och LS) är intresserade av den relationen.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1549
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: lördag 04, januari 2020, 13:33:36 »
LS är ju speciell med det säkerhetsföretag de anlitar, och som bara hämtar ut paket en gång i veckan. Ofta händer det att man också får vänta nära en vecka innan man får bekräftat från LS att de tagit emot det man skickat till dem.

Jag citerar från deras sajt Fråga: Hur lång tid tar det innan jag får betalt?
Svar: För vanliga investeringstackor och investeringsmynt betalar vi normalt ut pengarna inom sex bankdagar från det att vi mottagit försändelsen.

Så först vänta en vecka på att varan tagits emot, och sedan ytterligare väntan upp till sex bankdagar innan de betalar ut pengar till ditt konto. Så har det varit många gånger att det tagit upp till 2 veckor innan en betalning kommit in på kontot.

Då är Tavex rent av exemplariska när man säljer till dem, när det gäller hantering och utbetalning. De hämtar ut paketen dagen efter man skickat, och så får man ett telefonsamtal samma dag och priset för varan presenteras. Dagen efter har du din betalning på ditt konto.

Nackdelen med Tavex är att du vet inte vilket pris du får för varan förrän de har hämtat ut ditt paket. Har man otur kan priset på Guld ha gått ner mycket på en dag. Hos LS vet du exakt vad priset blir när du lägger en säljorder.

Som august antyder så ville de nog hellre sälja än köpa, så man undrar om det är en medveten taktik från LS att inte skynda på, utan i stället få folk att förtvivla, när de säljer till dem. Och det har de i så fall lyckats med i Morgans fall...

Angående spårning av "Värde" så kan man ringa till PostNord och spåra. Men då skall man helst ha deras direktnummer för spårning, annars på deras vanliga nummer brukar det vara kö på 50 - 60 före dig.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Tyr
Idag kl. 14:07

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Idag kl. 13:06

250 g silvertacka by august
Idag kl. 08:03

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 17:03

Säljes Guldtacka 10gram 3st by sff123
Igår kl. 17:00