Författare Ämne: Skatt vid försäljning av guld  (läst 13052 gånger)

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 178
  • Affärsomdömen: 34
Skatt vid försäljning av guld
« skrivet: söndag 29, december 2019, 04:03:44 »
Vet att detta varit uppe tidigare men är fortfarande inte klok på det. Tycker mig läst olika bud om detta i olika trådar (och skatteverkets hemsida blir jag inte klokare av)

Säg att man hypotetiskt sett har sålt guld (mynt och tackor) för närmare 100 000 :- under ett kalenderår, där man har kvitto på 1/3 och resten är från långt tillbaka i tiden, där kvitto saknas (t.ex. arv). Hur tas detta upp i deklarationen?

1. Har förstått att det är 30% skatt på vinst, men gäller detta från första krona? Läst olika bud om detta.

2. Om man får sälja för ett visst belopp utan skatt (t.ex. 50 000), tas då endast det som överstiger beloppet upp, eller ska allt redovisas för att skatteverket sedan ska ta ställning till det?

4. Kan man på något vis kvitta försäljning mot inköp som skett samma år? Om man köper och säljer ungefär samma mängd för ungefär samma pris har ju egentligen ingen vinst skett - egentligen mer som en byteshandel (dock inte mellan två parter).

5. Vad skulle påföljden rent hypotetiskt kunna vara om man av okunskap och förvirring helt enkelt missat att ta upp försäljningen av guld för det angivna beloppet i deklarationen och de fattar misstanke av någon anledning?

Bonusfråga: Är det inte HELT skevt att  schablonen för anskaffningsvärdet bara är 25% för guld, om kvitto saknas? (ledande fråga)
« Senast ändrad: söndag 29, december 2019, 04:35:54 av Carambola »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
SV: Skatt vid försäljning av guld
« Svar #1 skrivet: söndag 29, december 2019, 07:56:20 »
Vet att detta varit uppe tidigare men är fortfarande inte klok på det. Tycker mig läst olika bud om detta i olika trådar (och skatteverkets hemsida blir jag inte klokare av)

Säg att man hypotetiskt sett har sålt guld (mynt och tackor) för närmare 100 000 :- under ett kalenderår, där man har kvitto på 1/3 och resten är från långt tillbaka i tiden, där kvitto saknas (t.ex. arv). Hur tas detta upp i deklarationen?

1. Har förstått att det är 30% skatt på vinst, men gäller detta från första krona? Läst olika bud om detta.

2. Om man får sälja för ett visst belopp utan skatt (t.ex. 50 000), tas då endast det som överstiger beloppet upp, eller ska allt redovisas för att skatteverket sedan ska ta ställning till det?

4. Kan man på något vis kvitta försäljning mot inköp som skett samma år? Om man köper och säljer ungefär samma mängd för ungefär samma pris har ju egentligen ingen vinst skett - egentligen mer som en byteshandel (dock inte mellan två parter).

5. Vad skulle påföljden rent hypotetiskt kunna vara om man av okunskap och förvirring helt enkelt missat att ta upp försäljningen av guld för det angivna beloppet i deklarationen och de fattar misstanke av någon anledning?

Bonusfråga: Är det inte HELT skevt att  schablonen för anskaffningsvärdet bara är 25% för guld, om kvitto saknas? (ledande fråga)

Har inget direkt svar på dina frågor men kan dra parallell till försäljning av värdepapper där inköpspris saknas, där gäller enligt schablon skatt på 80% av värdet. Helt stolligt med skatt i detta land

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1951
  • Affärsomdömen: 213
« Svar #2 skrivet: söndag 29, december 2019, 11:19:39 »
Hej.

Ska försöka svara lite kort som jag uppfattat det. (Kolla dock alltid med en expert tex på skatteverket då jag kan ha fel eller det kan ha ändrats etc.)

Har du inte kvitto på allt kanske du på andra sätt kan påvisa när/var du köpt och till ungefär vilket pris och räkna på det.
Ifall skatteverket gör en genomgång av din deklaration måste du kunna uppvisa kvitton eller på andra sätt göra troligt att dina beräkningar stämmer. Du har kanske kvar ett email från en traderaaffär men inget riktigt kvitto eller andra papper som styrker ditt förvärv etc... Vill du vara helt säker och inte har några papper kan du alltid ta upp inköpspriset till 0 kronor och betala 30% på hela försäljningsbeloppet i skatt. (Dyrt.)

Du behöver endast visa underlag ifall de beslutar sig att gå igenom din deklaration. Är det små belopp struntar de kanske oftast i att kolla din deklaration.

1. Ja. Guld och silver ska reavinst/reaförlust-beskattas vid försäljning från första kronan såvitt jag förstått.

2. 50.000-kronorsbeloppet gäller bara för försäljning av lösöre(se definition skatteverket) ej guld/silver investeringar. Typ saker du ägt länge och använt för personligt bruk. (Farmors guldhalsband du ärvde tex?)

4. Du räknar ut ett medelinköpspris för likvärdiga saker du köpt in. (Tex 1oz guldmynt?) När du säljer så är reavinsten skillnaden mellan sälj och inköpspris. Skatten är 30% av denna vinst(skillnad). Du kan ta upp reaförlust ifall det blev en sådan. (Inte säker med ev är det 70% av förlusten. Denna förlust kan kvittas mot andra vinster.)
Köper och säljer du till samma pris blir ju vinsten noll och skatten noll.

5. Du blir då sköntaxerad. Dvs du får betala den skatt du skulle betalat(Kanske kollar de allt 10 år bakåt i tiden.) och en extra tilläggsskatt på 40% av det du skulle betalat? Ev kan det också bli andra påföljder...

/H
« Senast ändrad: söndag 29, december 2019, 11:28:57 av mega_n »

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #3 skrivet: söndag 29, december 2019, 12:10:46 »
Hur vet skatteverket att jag köpt och sålt guld och inte t.ex. något annat? Jag själv skulle t.ex. kunna sälja vinylskivor för bra mycket mer än guld på ett år.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3326
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #4 skrivet: söndag 29, december 2019, 13:23:04 »
Det är skatt på det mesta du säljer och gör vinst på.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #5 skrivet: söndag 29, december 2019, 15:30:20 »
Vaaaaaaaa ska man betala skatt på sitt guld :o
Det är ju därför jag tar betalt för datajobb och programering i AU när tillfälle ges ;)
Men jag betalar massor med skatt till staten så den biten är marginell innan någon hoppar på mig 8)
När dom använder skatterna på rätt sätt ska jag dubbelbeskatta alla mina inkomster.
Tills dess så kommer jag ha en Demensinställning till eventuell vinstmariginal vid försäljning.
Alla inkomster går till nyinvestering så dom får väl skatta av mig framtiden
Via mitt företag faktureras allt utan undantag men man har väl ledighet ibland och vetefan om jag vill ha min ledighet beskattad

Det var min personliga åsikt :)

Utloggad figure4

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #6 skrivet: söndag 29, december 2019, 16:54:37 »
Det finns möjlighet att klassa mynt som personliga tillhörigheter och då göra en skattefri vinst på 50 000 per år. Nyckeln är att kunna visa att man har köpt det som samlarobjekt och inte som ren investering. (Se https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar.4.233f91f71260075abe8800099480.html)

Ett bra tips om man köper investeringssilver/-guld är att också köpa på sig en mängd numistiska mynt så man kan visa upp att man är samlare och inte bara en som spekulerar.

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 178
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #7 skrivet: söndag 29, december 2019, 23:40:53 »
Tack för väldigt bra svar. Och infallsvinklar.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #8 skrivet: måndag 30, december 2019, 05:52:41 »
Ur länken från Skatteverket ovan:

Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kronor som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kronor varje år skattefritt.

En kapitalförlust är inte avdragsgill . Den förslitning av egendomen eller annan värdenedgång som föranleder förlusten får anses som en inte avdragsgill personlig levnadskostnad.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #9 skrivet: måndag 30, december 2019, 06:56:33 »
Blanketten för försäljning av personliga tillhörigheter är en hjälpblankett för dina egna beräkningar ska inte lämnas in med deklarationen.

https://www.skatteverket.se/skv-blankett/

Endast vinst utöver ”grundavdraget” på 66.666:-  skall då tas upp till kapitalbeskattning på deklarationen.

Vinst under det beloppet vid försäljning av personliga tillhörigheter ska inte redovisas någonstans på deklarationsblanketten!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: måndag 30, december 2019, 07:08:21 »
Blanketten för försäljning av personliga tillhörigheter är en hjälpblankett för dina egna beräkningar ska inte lämnas in med deklarationen.

https://www.skatteverket.se/skv-blankett/

Endast vinst utöver ”grundavdraget” på 66.666:-  skall då tas upp till kapitalbeskattning på deklarationen.

Vinst under det beloppet vid försäljning av personliga tillhörigheter ska inte redovisas någonstans på deklarationsblanketten!

Detta stämmer sålänge det inte är guld och silverinvesteringar vi pratar om.

/H

Utloggad figure4

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #11 skrivet: tisdag 31, december 2019, 00:19:37 »
Citerar från tidigare länk:

”Vinster på rena investeringsobjekt bör däremot beskattas fullt ut. En gräns dras därför mellan rena kapitalplaceringstillgångar och föremål som används för personligt bruk”

Ska jag vara ärlig mot mig själv så är intresset för guld/silver en betydande anledning till att jag köper det. Investeringsdelen är bara en del av det. Ser vidare:

”Tillgångar kan användas för personligt bruk även om det finns ett inslag av kapitalplacering. Om detta inslag dominerar ska egendomen däremot inte anses som en personlig tillgång. Enbart det förhållandet att viss egendom är värdefull medför inte att den ska anses som kapitalplaceringsobjekt.”

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #12 skrivet: fredag 01, november 2024, 12:03:23 »
Fråga,
Vilket anskaffningsvärde anges vid försäljning om man tex har flera tackor med olika vikt och utgivare? Är det genomsnittliga anskaffningsvärde för allt guld (som aktier), tacka för tacka samma vikt samma utgivare samma år, eller hur göra? Om man sen köper fler innan alla är sålda?
Ex
2st 2 g lunar 2024 pamp 2500kr, 2g valc 1900kr, 2g bol 1800kr
2 st 5 g Pamp 4000kr
Säljer 2g valc osv

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: fredag 01, november 2024, 20:54:34 »
Jag är inte säker på vad reglerna säger men jag kan tänka mig att man delar upp objekten i grupper som är likvärdiga plus objekt som är individer för sig.

Ex. grupp "10 grams guldtackor". Då blir inköpsvärdet medelvärdet av alla objekt i denna grupp.
Ex. individ "svensk 10kr från 1883 med stort O kvalitet 1". Denna kanske har ett eget inköpspris.

Om du säljer ett objekt från en grupp blir genomsnittligt inköpspris samma.

Om du köper fler objekt blir det ett nytt medelinköpspris. ((medelpris före * antal före + nyinköp)/(antal efter).

Det viktigaste är att vara konsekvent.
/H

edit: Ändrade formeln för att förtydliga.
« Senast ändrad: lördag 02, november 2024, 05:16:00 av mega_n »

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: söndag 03, november 2024, 14:21:49 »
När det är så "små" summor skulle jag själv se det mer som samlarprylar likt frimärken och liknande.

Men hade det t.ex varit flera 20/50g tackor där det ändå blir lite pengar hade jag gjort så att jag räknat dem styckvis och inte blandat ihop dem alls.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august