Författare Ämne: Guldrån igen  (läst 6173 gånger)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
Guldrån igen
« skrivet: fredag 10, augusti 2012, 14:15:52 »
Enligt Aftonbladets nätupplaga. Tyvärr fler än vi som fått upp ögonen för ädelmetaller >:( Och värre lär det väl bli i takt med stigande priser. Tycker mycket synd om de som jobbar i denna utsatta verksamhet och har rånhotet hängande över sig hela tiden.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Guldrån igen
« Svar #1 skrivet: fredag 10, augusti 2012, 14:35:53 »
Ja, baksidan med framförallt guld är att det är lätt att bära med sig stora mängder värde i liten vikt, vilket gör guldsmeder och liknande till eftertraktade rånoffer. Dessutom kan tjuvarna smälta ner föremålen till tackor, och vips så är spårbarheten borta. Skulle inte förvåna mig om det cirkulerar en del stöldgods av guld i den undre världen, kanske i form av betalningsmedel för andra kriminella aktiviteter.

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: fredag 10, augusti 2012, 14:41:39 »
Jag kanske är förmäten nu men det känns tveksamt att den oorganiserade brottsligheten har förmågan att tänka strategiskt...  ;)

Utloggad tavi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #3 skrivet: fredag 10, augusti 2012, 14:47:31 »
Guldrånen ökar kraftigt och det har en direkt koppling till stigande priser samtidigt som kontanterna minskar/skyddas bättre i butikerna.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: fredag 10, augusti 2012, 15:59:11 »
Jag kanske är förmäten nu men det känns tveksamt att den oorganiserade brottsligheten har förmågan att tänka strategiskt...  ;)

Säg inte det, ta exemplet med bröderna hemmahörande i Göteborg som åkte på inbrottsturné i västsverige och stal guldsmycken, som de senare smälte ner och gjorde tackor av.

http://www.expressen.se/gt/gjot-tackor-av-stulet-guld---tva-broder-atalas/

Det sjuka i historien (som ofta i svenska rättsfall nuförtiden) är att den ene av dem nu överklagar straffet och vill ha tillbaka tackorna, som var omärkta och uppenbart "hemmagjorda". Det skulle faktiskt inte förvåna mig om han får det. Oavsett vilket blir det lång näsa för ägarna till guldsmyckena då de troligen inte existerar i sin ursprungliga form längre.

http://www.bt.se/nyheter/boras/overklagar-fangelsedom-for-villainbrott---kraver-tillbaka-guldtackor%283378009%29.gm

Så ja, guld är tyvärr lika poppis hos vissa grupper av kriminella som hos oss här på forumet. Men men, man får ta det goda med det onda :)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #5 skrivet: fredag 10, augusti 2012, 16:39:47 »
Tydligen har en misstänkt rånare gripits då han sökt vård för sina sårskador. Det skall finnas kopplingar till Fisksätra som är ett av (om inte det enda riktiga) ghettot i Nacka Kommun. För inte så länge sedan fick vakter i Fisksätra följa folk hem från tågen på grund av risken för överfall.

Här finns mer att läsa om orten för den som vill: http://fisksatra.nu/2011/04/pirkko-vedenpaa-%E2%80%93-centrumvard-i-fisksatra/

Skall bli spännande att se om det blir något straff och i så fall vad det blir. Läste någonstans att rånet mot guldsmedsaffären inne i Stockholms Centrum, där polisen sköt genom en fönsterrutan fick väl två av rånarna ett års fängelse. Något som troligen omvandlas till fotboja och samtalsterapi med någon batikhäxa.

Sverige är fantastiskt!

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: fredag 10, augusti 2012, 16:56:38 »

Säg inte det, ta exemplet med bröderna hemmahörande i Göteborg som åkte på inbrottsturné i västsverige och stal guldsmycken, som de senare smälte ner och gjorde tackor av.

http://www.expressen.se/gt/gjot-tackor-av-stulet-guld---tva-broder-atalas/

Det sjuka i historien (som ofta i svenska rättsfall nuförtiden) är att den ene av dem nu överklagar straffet och vill ha tillbaka tackorna, som var omärkta och uppenbart "hemmagjorda". Det skulle faktiskt inte förvåna mig om han får det. Oavsett vilket blir det lång näsa för ägarna till guldsmyckena då de troligen inte existerar i sin ursprungliga form längre.

http://www.bt.se/nyheter/boras/overklagar-fangelsedom-for-villainbrott---kraver-tillbaka-guldtackor%283378009%29.gm

Så ja, guld är tyvärr lika poppis hos vissa grupper av kriminella som hos oss här på forumet. Men men, man får ta det goda med det onda :)

Ja, man skall inte underskatta busets förmåga att identifiera objekt som ger mest till minst risk. Bankrånens tid är för längesen förbi, värdetransportrånen minskar, kanske även butiksrånen, åtminstone mot de större butikerna med kassaskydd. Nu är det guldsmederna som gäller. En obehaglig utveckling är om intresset för guld och silver ökar bland allmänheten, bara misstanken om att någon förvarar hemma kan locka buset att ge sig på rån i hemmen.

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
« Svar #7 skrivet: fredag 10, augusti 2012, 17:33:37 »
Hmm, får ändra mig från förmäten till naiv tror jag...  ???

Jag inser att ni, tyvärr, har rätt. Gillade dock min naiva bild bättre...  :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz