Författare Ämne: Har jag blivit blåst, forumaffär  (läst 8016 gånger)

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 16
SV: Har jag blivit blåst, forumaffär
« Svar #60 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 22:00:07 »
Trevligt att pappan hjälper till Ritva att fixa det här  :) :)

Jag har vart lite oroligt med resans gång, men innerst har jag känt lugn, då Ritva ändå är ett känd forummedlem och har många positiva omdömen, men det sagt skulle det ändå kunnat hända att blir blåst, livssituationer kan förändras rätt snabbt.

Jag skapade tråden och tycker att det är jätteviktigt att ta upp såna här saker, så att folk förstår att det alltid finns risk och att det är viktigt att gå igenom hela affären, leverans etc så att båda parterna är överens.
Nu hände det att man blev sjuk och inlagd på sjukhus, det är sånt man inte kan ana och så här i efterhand har jag förståelse.

Utloggad hedonism

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #61 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 22:18:00 »
Nu hände det att man blev sjuk och inlagd på sjukhus, det är sånt man inte kan ana och så här i efterhand har jag förståelse.

Sådant kan hända när en affär tar lååååååååång tid. Först ska folk bestämma vad de vill ha. Sedan ska en person först få betalt från alla. Sedan beställs varor från ett annat land. Ja precis, mycket kan hända under denna långa tiden.

Bättre att först beställa hem olika populöra saker som kan vara intresanta för andra. När man har fått varorna hemlevererade, då kan man säga "jag har följande saker, vem vill ha vad?". Så fort man får betalt, vilket borde gå snabbt, då skickar man varorna. Risken att bli sjuk under den korta tiden är väldigt liten. Men bra att det har ordnat sig till slut för alla involverade och att man inte upprepar samma misstag.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1272
  • Affärsomdömen: 43
« Svar #62 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 23:25:03 »

Sådant kan hända när en affär tar lååååååååång tid. Först ska folk bestämma vad de vill ha. Sedan ska en person först få betalt från alla. Sedan beställs varor från ett annat land. Ja precis, mycket kan hända under denna långa tiden.

Bättre att först beställa hem olika populöra saker som kan vara intresanta för andra. När man har fått varorna hemlevererade, då kan man säga "jag har följande saker, vem vill ha vad?". Så fort man får betalt, vilket borde gå snabbt, då skickar man varorna. Risken att bli sjuk under den korta tiden är väldigt liten. Men bra att det har ordnat sig till slut för alla involverade och att man inte upprepar samma misstag.
Det var inte sååååååååååååååååååååååååååå det gick till suck
Vad kom först hönan eller ägget

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #63 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 23:51:10 »

Det var inte sååååååååååååååååååååååååååå det gick till suck
Vad kom först hönan eller ägget
Jag var den första som blev tillfrågad innan han la ut annonsen på forumet så lite insatt är jag hur och,
varför han la ut den på forumet och hade det inte strulat så hade det varit en smidig historia och nej han sålde inget han inte ägde.
Problemet var att han inte hade fått leveransen och därifrån började allt snurra motsols :)

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 486
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #64 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 05:41:05 »
Detta är Lassiters tråd där han frågar oss om han blivit blåst.
Där alla ska få uttrycka sig utan att få otrevliga påhopp.
En sjuk man har inget att frukta av en polisanmälan, så det hade varit det enda rätta i första läget.

Synd att ingen moderator stod upp för trådens topic och försvarade medlemmarna.

Jag loggar ut på obestämd tid. Sparar dock kontot ifall jag ska sälja något i framtiden.
Detta forum har tappat sin glans.

Land skall med lag byggas. Hoppas silvret kommer fram.
« Senast ändrad: torsdag 23, januari 2020, 05:59:58 av mrSju »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1750
  • Affärsomdömen: 178
« Svar #65 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 08:43:13 »
Det är medlemmarna som gör forumet. Alla får var och en stå för vad de skrivit.

Det verkar nu som detta löst sig. Ingen blev blåst. Fördröjning berodde på allvarlig sjukdom.

Själva affären var inte perfekt uttänkt . (Läs regler för sälj/köp i forumet)

Forumet har fortfarande ett extremt bra track-record när det gäller affärer. Åtminstone så långt jag vet.

/H

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 427
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #66 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 10:34:12 »
Är det någon som fått sina metaller ännu ?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2469
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #67 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 11:05:34 »
Detta är Lassiters tråd där han frågar oss om han blivit blåst.
Där alla ska få uttrycka sig utan att få otrevliga påhopp.
En sjuk man har inget att frukta av en polisanmälan, så det hade varit det enda rätta i första läget.

Synd att ingen moderator stod upp för trådens topic och försvarade medlemmarna.

Jag loggar ut på obestämd tid. Sparar dock kontot ifall jag ska sälja något i framtiden.

Land skall med lag byggas. Hoppas silvret kommer fram.

Väldigt tråkigt att se medlem efter medlem troppa av!

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 427
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #68 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 12:21:45 »

Väldigt tråkigt att se medlem efter medlem troppa av!

Absolut. Om det visar sig att denna affären slutar lyckligt finns det väl ingen anledning att hoppa av.
Om det nu är så att inget ont var menat utan endast lite naivt handlande och olyckliga omständigheter torde det knappast
finnas en säkrare plats att göra affärer i ädelmetaller än här på forumet.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 341
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #69 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 13:23:21 »

Beauty is in the eye of the beholder.

Ja, du kan ju fortsätta med att smygläsa här på forumet, som så många andra gör. Och sedan kan du logga in här igen när du har någonting som du vill sälja. Eller varför inte köpa. Här finns ju många som säljer fina grejor till bra priset, och har många goda referenser på sin profil..

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1065
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #70 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 13:52:49 »
Att hålla god ton utan person angrep är inte alltid lätt.
Känslorna rusar och frågor ställs. Saklösa svar ökar pulsen.
Någon tar det som skrivs personligt och det är inte roligt, av egen erfarenhet.
De flesta av oss här inne befinner sig över medelsnittet i IQ på landsbasis så god ton klarar vi fortfarande av här på forumet.

Att du:a visar ingen respekt.
Att bli tilltalad med DU kan göra en citron ännu surare.
Vi vet alla vem som ropar efter vårat tilltals-namn och vem som ropar sitt eget påhittade smek-namn.
På alla säljkurser börjar man med att tilltala den man pratar med förnamn för att skapa förtroende och respekt.
Smeknamn och kallenamn säljer dåligt.

Vända sakfrågor till personfrågor leder heller inte lösning av saken.
Saken går mot sitt avslut och det är vi alla glada för.
Solen skiner idag 8)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #71 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 14:49:20 »
Jag tror att dom flesta på forumet som varit med ett tag har ett fortsatt högt förtroende för dess medlemmar :)
Alla är inte akademiker med hög kompetens inom det svenska språkets tillämpning utan vi är en salig blandning när det gäller dito.
Jag respekterar Krugerangels åsikt om hur man ska använda det svenska språket i skrift och tal :)
Själv så har jag brister både vad det gäller meningsuppbyggnad rättstavning etc.

Att vi på sidan har många duktiga och kunniga skribenter som är duktiga analytiker och väl insatta i mångt och mycket,
råder det vid det här laget inget tvivel om till min stora glädje eftersom jag får ta del av detta :)

Ovanstående har varit en stor tillgång för mig och gynnat mig ekonomiskt på många sätt så för detta tackar jag ödmjukt.
Sen har jag nog med mina egna erfarenheter lyckats  enligt mig själv placera mina investeringar med ett gott resultat så här långt bör tilläggas.

Och det vore dumt att inte lyssna på folk som är duktiga och väl insatta i dom ämnen som dryftas.

Sen att jag inte lever upp till att använda NI och DEM i rätt sammanhang ser jag som mindre handikappade :)

Forumet är en stor smältdegel av medlemmar med olika bakgrunder och utbildning alla har inte en akademisk utbildning,
många har inte ens svenska som modersmål.

Jag tror att förståelsen är stor på forumet för dessa variationer och antagligen störst hos dem med akademisk utbildning,
eller dom som var uppmärksamma och flitiga på svenskalektionerna :)

Sen har vi alla olika förutsättningar till inlärning själv har jag ett handikapp i form av en lättare variant av dyslexi,
vilket har gjort att jag fått kämpa ganska hårt då jag har en bakgrund i data och programmering så jag kollar ofta upp stavning i efterhand

Ha en trevlig helg därute och personligen tror jag inte att skadan är så stor som vissa andra hävdar men tiden får utvisa :)
« Senast ändrad: torsdag 23, januari 2020, 15:02:23 av sff123 »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 811
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #72 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 14:56:00 »
Jag är förvissad om att det kommer lösa sig efter att ha läst inlägg från fadern och sff123. Har trott det ska lösa sig hela tiden men det var vissa affärsmässiga varningsklockor som det fanns anledning att uppmärksamma och jag själv gillar att ha koll på alla sorters risker.
Hoppas verkligen att Ritva får hälsan åter. Det som framkommit verkar illavarslande och det känns väldigt ledsamt att han ska behöva drabbas.

Håller med Carambola och Krugern!
Om jag går in i ett forum där det aldrig förekommer något gnissel eller där ytan är alltför putsad eller polerad med bara gulliga och mysiga omdömen om allt och alla i flera års tid så skulle jag undra vad som döljer sig under ytan. Därför tycker jag det är en styrka för forumet att folk engagerar sig och vill bidra när en affär gått snett och att det inte göms undan när saker och ting skiter sig. Alla tänker inte likadant och beklagar att två personer tänker på att lämna forumet för att det blir ifrågasättanden och lite kivande. Så är ju livet och det kommer vi inte undan ändå. Alla borde därför vara kvar. Om nu tråden är skadlig för forumet så är det en tråd av tusentals trådar. Och inget tyder på att det som nu hänt kommer att bli en vana. Det är tvärtom något att lära sig av.

Det gick inte att vara finkänslig i slutet. Kan inte klandra någon som blev nervös.   Det ska inte finnas saker som gör att man blir immun mot att bli ifrågasatt i affärer. Lite som att man inte får ifrågasätta en global industri (Greta) för "hon är ju bara ett barn". Om jag skulle vilja ägna mig åt fuffens (som Gretas skötare eller andra bedragare)  så skulle jag satsa på att lyfta fram någon eller själv utge mig för att vara en sådan helig ko som inte får ifrågasättas. Och som tidigare påpekats att när det är tufft i familjen så måste man få stänga av och prioritera ned allt annat. Så det är egentligen inte någons fel att det blev lite tokigt under resans gång. Flera olyckliga omständigheter sammanföll i det här fallet. Nu hoppas vi på det bästa för Ritva. 

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2469
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #73 skrivet: torsdag 23, januari 2020, 14:58:28 »
Att hålla god ton utan person angrep är inte alltid lätt.
Känslorna rusar och frågor ställs. Saklösa svar ökar pulsen.
Någon tar det som skrivs personligt och det är inte roligt, av egen erfarenhet.
De flesta av oss här inne befinner sig över medelsnittet i IQ på landsbasis så god ton klarar vi fortfarande av här på forumet.

Att du:a visar ingen respekt.
Att bli tilltalad med DU kan göra en citron ännu surare.
Vi vet alla vem som ropar efter vårat tilltals-namn och vem som ropar sitt eget påhittade smek-namn.
På alla säljkurser börjar man med att tilltala den man pratar med förnamn för att skapa förtroende och respekt.
Smeknamn och kallenamn säljer dåligt.

Vända sakfrågor till personfrågor leder heller inte lösning av saken.
Saken går mot sitt avslut och det är vi alla glada för.
Solen skiner idag 8)

Att återgå till gamla sedvänjor som att kalla varandra "Ni" är bara förvirrande för den moderna människan.
Ni är liksom du i pluralis och man undrar ibland;
-Vafan är det någon mer här?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ohoj! by 500Euro
Idag kl. 03:09

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 21:32

Myntlåda Samlarhuset köpes! by VonKramer
Igår kl. 21:32

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Igår kl. 20:50

"SÅLD" Guldtacka 10gram 3st"Sänkt pris" by sff123
Igår kl. 20:04

Myntkapslar köpes! by Canvas
Igår kl. 19:03

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by Canvas
Igår kl. 18:00

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Tyr
Igår kl. 14:07

250 g silvertacka by august
Igår kl. 08:03

Diverse Guld säljes by sff123
fredag 03, april 2020, 17:03:19

1 kilo silvertacka säljes by Sarek
fredag 03, april 2020, 11:24:34

Buying 'paper gold' ETFs could be 'huge failure' by cyber
fredag 03, april 2020, 11:22:07

Silver Eagle tub, Maple, halsbandstacka by Silver_Neo