Författare Ämne: Har jag blivit blåst, forumaffär  (läst 13190 gånger)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
SV: Har jag blivit blåst, forumaffär
« Svar #30 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 09:22:36 »
Hade jag varit vän med Ritva f2f och IRL(in real life ) så hade jag ställt upp med mina varor/pengar och gjort upp affären.

Det ser ut som att det finns flera på forumet som både är och fortfarande vill vara en god vän med Ritva.
Denne vännen(el vänner ) kan sätta sig i bilen och köra inom Ritva och hälsa på.
Så gör man upp allt på plats. SIlver för 30-50K borde en riktigt god vän kunna vara god för som ett utlån för att kompisen ska slippa ett svärtat rykte, polisanmälningar och så vidare.
Vänner som har ett par tre hundra Oz liggandes finns det gott om på forumet ;D

Det är ju några här på forumet som backar upp sin vän. Kanske någon har lust att ställa upp?
Trots allt gäller det "bara" 30-50 tusen. Det är småpengar i ädelmetall för flera här på forumet.
Men men.....den ene kanske bor i Skåne och den andra i Lappland :)

Hoppas att allt löser sig och det gör det helt säkert......

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 306
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #31 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 09:50:13 »
Ritva bör höra av sig och reda ut och berätta vad som händer. Jag skulle själv börja undra om det inte var löst nu. Jag skrev förut att jag hade handlat av Ritva och blev nöjd men nu verkar det handla om mycket mer pengar än vad jag handlade för. Då är det viktigt att man blir informerad.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 493
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #32 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 11:00:57 »
Jag ordnade ett samköp för ett antal år sedan för 5-6 personer och jag ville absolut inte ha betalt förrän jag hade fått leveransen hos mig
trots att flera av deltagarna ville betala direkt.
Vad som helst kunde ju hända. Jag kunde ju t.ex. helt sonika gått och dött. Hur lätt hade det då varit för mina efterlevande
att ordna upp den situationen ?
/Hasse

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 352
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #33 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 11:39:17 »
Hej,
Jag skriver som far till R.  Som han tidigare meddelat insjuknade han för några veckor sedan och har legat på sjukhus en tid. Han kunde därför inte hämta ut sina mynt som legat i förvar. Mynten gick i retur, men är nu återigen på väg. Jag kommer att bistå honom så att de som köpt dem får sina mynt. Räknar med att de ska dyka upp inom kort och återkommer till köparna så snart det sker.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #34 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 12:29:46 »
Så bra.
Det finns nästan alltid en orsak til varför det gick som det gick.
Bra att mynten är på väg igen då.

Det var tråkiga nyheter om din far son.
Hälsa och hoppas han kryar på sig.
« Senast ändrad: tisdag 14, januari 2020, 13:20:29 av Krugerangel »

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #35 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 12:39:34 »
Alla kan bli sjuka.

Får jag fråga hur mynten ska hämtas ut denna gång? Värdebrev måste väl hämtas av mottagaren?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 12:48:35 »
Så bra.
Det finns nästan alltid en orsak til varför det gick som det gick.
Bra att mynten är på väg igen då.

Det var tråkiga nyheter om din far.
Hälsa och hoppas han kryar på sig.
Det är Ritva som är sjuk och ligger, eller har legat, på sjukhus.
Det är Ritvas far som skriver i Ritvas ställe.

Läsförståelse är viktigt, annars kan man bli ovänner trots att man tycker, tänker, vill samma sak.  ;)
« Senast ändrad: tisdag 14, januari 2020, 12:54:07 av Rödlöga »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 257
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #37 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 12:57:44 »
Inte för att strö salt i såren på någon, men jag är lite nyfiken :
- Varför är man överhuvudtaget med i ett gruppköp ?

Min första tanke var att man ville minska fraktkostnaden från Europa genom att dela den med flera.
Men sen insåg jag ju att man ändå får betala frakt från gruppsamordnaren för sin del av köpet inom Sverige...
Vilket väl i praktiken innebär att det totalt blir en högre fraktkostnad jämfört med att göra ett eget köp.

Eller är det kanske för att man inte känner sig helt bekväm med att göra en utlandsbetalning genom sin internetbank ?

Eller är det för att man vill uppnå någon slag grupprabatt ?
Typ att gruppen köper en hel tub, men delar upp innehållet på fler personer.
Fast vad jag vill minnas så är det väl samma styckpris oavsett om man köper en hel tub eller endast några enstaka mynt...

Min fråga gäller alltså de som redan på förhand vet att det handlar om ett samköp.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1246
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #38 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 13:06:29 »

Min första tanke var att man ville minska fraktkostnaden från Europa genom att dela den med flera.
Men sen insåg jag ju att man ändå får betala frakt från gruppsamordnaren för sin del av köpet inom Sverige...
Vilket väl i praktiken innebär att det totalt blir en högre fraktkostnad jämfört med att göra ett eget köp.

Eller är det kanske för att man inte känner sig helt bekväm med att göra en utlandsbetalning genom sin internetbank ?

Fast vad jag vill minnas så är det väl samma styckpris oavsett om man köper en hel tub eller endast några enstaka mynt...

Min fråga gäller alltså de som redan på förhand vet att det handlar om ett samköp.

Detta har redan diskuterats men lite kort så var det inget vanligt gruppköp, jag kan inte alla detaljer men Ritva hade silver som låg hos GS.BE och behövde plötsligt pengar, då begärde han ut silvret och sålde detta på forumet mot rabbat innan han fått hem det.
Omständighetena runt sjukdomen och om det är relaterat till det ekonomiska trångmålet vet jag inget om.

Som andra skrivit så är det väl bäst att ta detta med Ritva eller hans far personligen, tror inte vi kommer längre på forumet. Plocka upp telefonen och ring ett samtal och agera efter magkänslan

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #39 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 13:32:40 »
Jag instämmer, plocka upp telefon. Ring för success!
Ring och ta personliga saker utanför forumet så går det antagligen snabbare och lättare än via text fram och tillbaka.

Det kan ju vara bra att ha mer kött på benen än kommunikation/dialog via text för att förhandla när det gäller pengar.
Personligen vill jag som oftast RINGA och PRATA med dem jag ska handla med. Allra helst f2f för bästa resultat.

När man samtalar med varandra så blir det mindre missuppfattning då den mänskliga hjärnan kommer ihåg vad som har blivit sagt.
Det som har blivit skrivit kommer man ihåg mindre än 20% av redan efter ett dygn. Lägg till alla läsförståelser och missuppfattningar som undviks via ett kort telefonsamtal.

Kanske något att tänka på i framtiden ::)
« Senast ändrad: tisdag 14, januari 2020, 13:46:26 av Krugerangel »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1439
  • Affärsomdömen: 57
« Svar #40 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 13:32:51 »
Alla kan bli sjuka.

Får jag fråga hur mynten ska hämtas ut denna gång? Värdebrev måste väl hämtas av mottagaren?
Vad spelar det för roll hur han och hans far har löst det problemet det verkar inte som du har någon fordran i saken om jag tolkade ditt svar rätt.
Hur ärendet har skötts har även jag haft åsikter om.

Självklart så får alla medlemmar på forumet fritt vädra sina åsikter och tankar som sig bör.
Det har framförts sakliga åsikter om hanteringen av ärendet från flera håll,
och även klargjorts vilka regler som gäller vid försäljning på forumet.

Trots sin sjukdom och om vi förutsätter att han haft möjlighet skulle skött informationen till berörda parter på ett bättre sätt.

Hurvida Ritva varit sjuk eller inte spekulerar jag inte i utan förutsätter i dagsläget att så är fallet.

Jag är en av dom som väntar leverans från honom och skulle inte tänka på någon Polisanmälan innan jag hade alla fakta på bordet.
Har gjort några affärer med honom förutom det så är vi inte närmare bekanta än andra jag handlar med på forumet.

Och som sagt ordet är fritt i alla trådar.

Personligen tycker jag inte du tillfört något av värde i denna vilket du har gjort i många andra trådar

Ta det som du vill ha en trevlig dag ändå  :)

« Senast ändrad: tisdag 14, januari 2020, 13:35:15 av sff123 »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #41 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 14:07:44 »

Många bra frågor här.
Kanske man skulle haft en egen tråd för just gruppköp.
Finns det?

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #42 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 15:31:55 »

Kanske man skulle haft en egen tråd för just gruppköp.
Finns det?

Det finns en hel subkategori:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?board=28.0

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 101
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #43 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 20:58:25 »
Jag instämmer, plocka upp telefon. Ring för success!
Ring och ta personliga saker utanför forumet så går det antagligen snabbare och lättare än via text fram och tillbaka.

Det kan ju vara bra att ha mer kött på benen än kommunikation/dialog via text för att förhandla när det gäller pengar.
Personligen vill jag som oftast RINGA och PRATA med dem jag ska handla med. Allra helst f2f för bästa resultat.

När man samtalar med varandra så blir det mindre missuppfattning då den mänskliga hjärnan kommer ihåg vad som har blivit sagt.
Det som har blivit skrivit kommer man ihåg mindre än 20% av redan efter ett dygn. Lägg till alla läsförståelser och missuppfattningar som undviks via ett kort telefonsamtal.

Kanske något att tänka på i framtiden ::)

Jag tycker faktiskt att det är bra att ta sånt här skriftlift, då man alltid kan kolla vad som har sagt, bara kolla i inkorgen.

Jag har tagit upp det här på forumnivå p.g.a jag inte fick tag Ritva, jag kommer att uppdatera på tråden hur det här kommer att sluta.
Den här är varnande exempel för oss alla att det kan gå fel även här på forumet att man ska vara aktsam för PM affärer.
Med PM affärer tycker jag att bästa är prata och skriva, skriva upp detaljer, mänskliga minnet glömmer lätt och det är enkelt att plocka upp beviset om det är i textformat.

Utloggad hedonism

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #44 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 21:32:53 »
Hur kan man sälja något man inte har? Jag äger inte Buckingham Palace, men jag säljer den ändå. Någon som vill köpa?

Så bygger man inte upp en långsiktig business. Ica säljer inte mjölk till dig som du får senare i framtiden. Har man inte varor hemma när man får betalt från köparna då är man en swindler/hustler. Eller kanske bara en amatör på business-making. Och det är naivt att tro att det alltid kommer att fungera med det företaget som man tidigare har handlat ifrån. Inget är en garanti förutom döden och skatten.

Ett krav när man annonserar en försäljning borde vara ett bildbevis som innehåller en dagstidning (ja, precis som i kidnappningsvideor) med dagens datum och silver/guld lagda ovanpå tidningen så man ser att säljaren faktiskt har varorna hemma, redo för att skickas efter betalningen. En bild på varor utan en dagstidning kan vara från flera månader/år sedan. Inte säkert om säljaren har varorna kvar. Allt annat är naivt.  Herregud.
« Senast ändrad: tisdag 14, januari 2020, 21:35:20 av hedonism »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem och ny på det mesta by silverhamstern
Igår kl. 15:43

4 simple reasons to buy gold by snus
Igår kl. 13:26

Förvaring av ädelmetall. by Birka
Igår kl. 12:52

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
lördag 28, november 2020, 16:19:12

Att fortsätta investera eller inte investera kan nu vara den stora frågan? by PennyLane
lördag 28, november 2020, 12:33:00

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by hasse_A
fredag 27, november 2020, 17:52:15

1 oz Australisk Lunar 2018 Hundens År Guldmynt Ocirkulerat by Lassiter
fredag 27, november 2020, 06:43:27

Produktionstakt hos myntverk sänkt p.g.a. covid? (Särskilt RCM) by M-Ädel
torsdag 26, november 2020, 11:40:57

George Gammon by hasse_A
torsdag 26, november 2020, 08:35:11

1kg silvermynt sökes by Entrism
onsdag 25, november 2020, 19:13:56

Oseriösa säljare på Tradera. by cyber
tisdag 24, november 2020, 13:59:34

Glömt namnet på bolag som säljer fysiskt guld och förvaras i valv i UK by sputnik
tisdag 24, november 2020, 08:36:10

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 24, november 2020, 00:39:31

Bad jokes. by haberdasher
måndag 23, november 2020, 16:31:30

E.B. Tucker by hasse_A
söndag 22, november 2020, 16:49:55