Författare Ämne: Har jag blivit blåst, forumaffär  (läst 11402 gånger)

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
  • Affärsomdömen: 16
Har jag blivit blåst, forumaffär
« skrivet: söndag 15, december 2019, 11:39:58 »
Jag köpte silver av en känt forum medlem cirka 1 månad sedan för ca 10000 Kr, jag betalade direkt med Swish och leveransen borde har skett veckan efter, tydligen har han i sin tur beställt från Belgien men inte fått levererat.
Jag har frågat efter hur det går, får bara svar att han har inte fått leverans än, senaste tiden har han inte svarat alls.
Hur borde jag reagera? Han har bara positiva omdömen men jag har aldrig förut gjort affärer med honom.
Är det trovärdigt att leveransen tar så lång tid?

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
  • Affärsomdömen: 33
SV: Har jag blivit blåst, forumaffär
« Svar #1 skrivet: söndag 15, december 2019, 12:05:01 »
Hade ni kommit överens om att säljaren först skulle beställa från Belgien? Varför gjorde du inte beställningen själv isåfall? Det är inte direkt svårt.
Visste du inte att säljaren skulle beställa från Belgien först och du trodde att du skulle få direktleverans direkt från säljaren? Då anser jag att det är bedrägligt beteende och köpet borde såklart återgå direkt.  Om det har gått lång tid och ingen kontakt så skadar det aldrig med en uthängning, lägg dåligt betyg så blir andra varnade också.
« Senast ändrad: söndag 15, december 2019, 14:57:16 av thgswe »

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 139
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #2 skrivet: söndag 15, december 2019, 13:14:26 »
Tråkigt att höra. Hoppas det löser sig snabbt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1769
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #3 skrivet: söndag 15, december 2019, 15:17:07 »
OBS! Det är inte tillåtet enligt forumets regler att sälja något som man inte äger för att sedan köpa in det efter affär!!!

/mod

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1349
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #4 skrivet: söndag 15, december 2019, 18:36:10 »
Lassiter om det är på detta Forum du menar så kan du nog känna dig trygg :)
Jag har en liknande affär med en medlem här som i alla affärer jag haft med denna alltid varit 5+
Har även mött vederbörande flera ggr och hittills har han varit en av dom bättre säljare jag haft kontakt med :)
I det fall jag har affärer med honom nu så har han fått problem med leverans från ett skitbolag enligt mig"men levererar gör dom alltid"
Han informerade mig om problemen fortlöpande och jag hyser inga tvivel om att han löser det :)
Om inte annat så är det en hedersak för honom så är det samma person så kan du nog känna dig trygg.
Att det dragit ut på tiden är tråkigt men inte varit något han kunnat påverka så vitt jag förstår.

För egen del är jag 100% säker på att det löser sig men inget är 100% i livet men en del nästan ;)
« Senast ändrad: söndag 15, december 2019, 21:18:25 av sff123 »

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: söndag 15, december 2019, 20:42:09 »
Jag vet vem det rör sig om då jag såg ett inlägg från vederbörande i GS.be tråden och reflekterade över att det skett en sambeställning vilket är ovanligt på forumet.

Var ni överens om det innan så har du accepterat risken med förseningar, däremot är bristande kommunikation direkt olämpligt. Jag gissar att du har personens uppgifter och möjlighet att kontakta utanför forumet?

Var ni inte överens om sambeställning så går det emot forumreglerna och personen förtjänar ett dåligt omdöme.

Jag skulle föreslå att ta hjälp av moderatorerna innan du hänger ut någon.
Skulle det gå så långt så är det en polisanmälan om bedrägeri som gäller

Jag visste inte i början att det är sk. "sambeställning" utan trodde att jag köper direkt från honom och jag var medveten att leveransen skulle ske en vecka efter betalningen, tyckte att det är ok då vederbörande är känt forummedlem med mycket bra omdöme.
Min avsikt är inte i första hand att hänga ut.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: söndag 15, december 2019, 21:45:40 »
Jag vet vem det rör sig om då jag såg ett inlägg från vederbörande i GS.be tråden och reflekterade över att det skett en sambeställning vilket är ovanligt på forumet.

Var ni överens om det innan så har du accepterat risken med förseningar, däremot är bristande kommunikation direkt olämpligt. Jag gissar att du har personens uppgifter och möjlighet att kontakta utanför forumet?

Var ni inte överens om sambeställning så går det emot forumreglerna och personen förtjänar ett dåligt omdöme.

Jag skulle föreslå att ta hjälp av moderatorerna innan du hänger ut någon.
Skulle det gå så långt så är det en polisanmälan om bedrägeri som gäller
Medlemmen ifråga har mycket goda vitsord som du själv vet liksom mig har du goda erfarenheter av vederbörande
Jag vet att han har haft problem med GS.be han har i vilket fall löpande informerat mig och andra även via forumet.
Sen att det definitivt skulle sköts annorlunda där är vi överens och fortlöpande information skulle ges till inblandade.

Men bedrägeri kräver uppsåt lite starkt ord i sammanhanget Polisanmälan i dagsläget känns lite som jump the gun ;)
Jag tror att förklaringen är så enkel att han tog sig lite vatten över huvudet och hamnade lite trångt till tror personligen,
att han kommer göra rätt för sig tyvärr med lite skadad image vilket är tråkigt.

Jag är en av dom som väntar på leverans från honom men i affärer finns inga bra ursäkter som alla vet bara förklaringar
Men en Polisanmälan ska man nog vänta med eftersom dito har långtgående konsekvenser för vederbörande.
Han har inte gett något intryck av att vara ohederlig tidigare så att en moderator kontaktar honom är en bra ide
Jag har själv varit i kontakt med honom angående detta :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1538
  • Affärsomdömen: 365
  • "Allting är relativt"
« Svar #7 skrivet: söndag 15, december 2019, 21:58:41 »
Tråkigt att höra!
Hoppas det löser sig! Beror på vad ni kom överens (var du inte medveten att det var en "grupp" köp så tycker jag du har rätt att begära pengarna tillbaka, är medlemmen seriös då betalar han tillbaka och problemet är löst, sedan är det hans bekymmer om han får leveransen eller inte).
Vad är vinsten att göra grupp köp från GC ? Jag kan förstå om det handlar om något enstaka mynt som du saknar i samlingen och ber någon som handlar ofta från GC beställa ett åt dig, när summan är typ 500-700 kr. Men när det gäller 10k så förstår jag inte riktigt varför beställer man inte själv, det blir ju billigare och enklare och säkrare (mindre paket) att beställa själv.
Be moderator kontakta säljare är också konstigt i mina ögon, vad ska moderator säga, göra eller påverka? Att affären bryter forumets regler ger inga direkta dåliga konsekvenser för säljare alls.
Att medlemmen slutar svara på dina meddelande är riktigt dåligt, men du har säkert tel nr och adress och andra uppgifter som du kan använda för kontakt.
Som sagt hoppas det löser sig så fort som möjligt.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1538
  • Affärsomdömen: 365
  • "Allting är relativt"
« Svar #8 skrivet: söndag 15, december 2019, 22:04:53 »
Intressant att höra från säljare vad tänker han göra om paketet försvinner med posten (och i paketet ligger massa grupp beställningar värd flera 10k).
Ja, finns ju sms-lån dygnet runt (lite hård ironiskt kanske) :)
Nä, kommer nog ett vettigt svar från han snart.

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: söndag 15, december 2019, 23:24:59 »
Jag tror att det här löser sig, men första affär med en är jag alltid lite paranoid.
Det som inte känns bra på det här är att kontakten mellan säljare/köpare har brustit, pm affärer är det super viktigt att man håller kontakten vad som händer, nu har det hänt saker som man inte har kunnat ana när vi kom överens med affären, har hört lite annat också som kan påverka kommunikation mellan inblandade.
Jag ska ringa honom imorgon och försöker reda på det här.

Jag vill poängtera att jag vill inte svartmåla eller hänga ut säljare utan bara ta upp den här på forumet då jag vet inte riktigt hur jag ska reagera, nu har jag fått flera lugnande meddelande personer som är iblandade eller har varit med honom o göra tidigare att han är hederligt karl, det känns bra.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #10 skrivet: söndag 15, december 2019, 23:53:17 »
Går det en månad utan leverans, så bör väl ändå pengarna återbetalas. Det är jävligt länge.
Jag blir nojig efter 4 dagar. (Vilket egentligen även det är för länge, om man har varan som man säljer)

Jag räknar med att forumet gör vad man kan för att reglerna vid ett sälj ska uppfyllas.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: måndag 16, december 2019, 00:00:18 »
Går det en månad utan leverans, så bör väl ändå pengarna återbetalas. Det är jävligt länge.
Jag blir nojig efter 4 dagar. (Vilket egentligen även det är för länge, om man har varan som man säljer)

Jag räknar med att forumet gör vad man kan för att reglerna vid ett sälj ska uppfyllas.
Vad ska forumet göra?
Har du läst hela tråden?

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #12 skrivet: måndag 16, december 2019, 08:27:17 »

Vad ska forumet göra?
Har du läst hela tråden?

Stänga av medlemmen givetvis. Det är endast tillåtet att sälja ädelmetall man äger själv.

Eller så tar man bort reglerna om det nu inte var så viktigt.

"Land skall med lag byggas."

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 347
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #13 skrivet: måndag 16, december 2019, 09:03:29 »
Jag är den förste att erkänna mitt fel mot forumet: jag läste inte den regeln och en avstängning är givetvis  helt I sin ordning men jag skulle först vilja vara kvar tills alla fått sina grejer. Detta får mod bestämma om. Som sff123 säger så vill jag i alla fall betrakta mig som en hedersman (den som tar sin skuld där skuld finnes)

Jag var i ÄM-forums bubblan och tänkte att alla hade koll på vad GS är, med det sagt så var jag i detta fall snabb på hanen att plocka upp sambeställning utan att varna, det är också mitt fel utöver forumsbrottet.

Till saken: Jag tog upp beställningar i samband med att valvet skulle tömmas. Jag skickade tre 'shipping' calls men ingen svarade. Det var så vid den här tiden förra året och jag tänkte, rätt eller fel (uppenbart fel) att även det var allmänngods. Den här gången tog det dock längre tid och när jag fick bekräftelse lade GS på en extra shipping fee som skulle betalas.

Denna extra-fee kom väldigt olägligt, inte för att den var dyr utanför att jag var förvisad om att skeppningen var påväg och medan jag väntade blev jag redigt sjuk och släppte kommunikationen, i förväntan på paketet.

Jag är otroligt ledsen för alla som jag ställt till det för i det förtroendet som jag fått och alltid försökt återgällda. Jag ger 2.5% ränta till alla som beställt, oavsett belopp om ingen vill ställa krav på återbetalning. Uteslutning från forumet vore sorgligt men rättvist.

Två personer får ett tyst tack för att ni uppmärksammade mig  om tråden. Jag har hjälp av folk omkring mig som ser till att alla får sina beställningar direkt när paketet landar, plus 2.5%. Jag vågar inte lova att sändningen är framme från GS innan fredag men i den mån det finns acceptans, skriver jag leveransuppdatering i denna tråd SENAST fredag, då det borde finnas i min famn.

Allt handlar om förtroende inom PM brukar det sägas och jag har alltid skrivit under på det. Nog har jag brustit i förtroende med 'Guds pengar' och ni får själva avgöra hur ni ställer Er till förtroendet utifrån det, samt hur jag löser leveranserna framöver.

/R
« Senast ändrad: måndag 16, december 2019, 09:41:53 av Ritva »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2596
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #14 skrivet: måndag 16, december 2019, 09:32:57 »
Ritva!
Ibland är du nog lite för smart för ditt eget bästa  :)
Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta så eftersom det är Guds pengar så borde nåd gå före rätt.
Alla kan göra misstag.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny här (Lofrans) by Nubben100
Idag kl. 10:41

USA - hur har dom det by JL_GBG
Idag kl. 10:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Birka
Igår kl. 23:52

[SÄLJES] Blandat Silver 1oz och 1/10oz by Nubben100
Igår kl. 22:10

Ny medlem (Loka89) by dmannen74