Författare Ämne: Har jag blivit blåst, forumaffär  (läst 11655 gånger)

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2053
  • Affärsomdömen: 129
SV: Har jag blivit blåst, forumaffär
« Svar #15 skrivet: måndag 16, december 2019, 10:10:42 »
Regeln kom till för att just såna här komplikationer kan uppstå och då sitter i princip alla inblandade med skägget i brevlådan. Köparen har betalat, säljaren har betalat leverantör som sen får problem att leverera, det blir ingen bra situation.

Regeln i sig ser ut så här.

*Inga så kallade "front sälj" är tillåtna, punkt. Du måste äga varan/varorna som du lägger ut till försäljning. Du får alltså inte lägga ut en säljtråd, erbjuda ett pris på varor du "tänkt" beställa för ändamålet.

Visst kan man erbjuda samköp men då måste det också framkomma tydligt vad som gäller och framförallt, vem som är ansvarig för pengarna som man i förtroende då mottar från sambeställarna.

Ingen risk för avstängning Ritva men vi kan väl alla ta detta som en lärdom, saker och ting kan gå fel och då blir det väldigt knasigt. Dock så måste det så klart redas upp med tydlig kommunikation osv osv.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1353
  • Affärsomdömen: 51
« Svar #16 skrivet: måndag 16, december 2019, 15:38:50 »
Mitt fulla förtroende har du kvar Ritva :)
Det elakaste jag kan komma på är Slarvputte :D
Men jag har full förståelse för en del medlemmars oro!
Jag vet hur det kändes när man ramlade in i träsket nog var man lite nojig ibland ;)
Men efter några år och många bra kontakter några genom forumet :) så brukar det ila ut med ryggraden när det är fulspel på gång.

En riktigt God Jul och Gott Nytt till alla därute

Gratis är gott men mina 2,5% kan du behålla otursgubbe

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #17 skrivet: måndag 16, december 2019, 19:55:40 »
Ritva!
Ibland är du nog lite för smart för ditt eget bästa  :)
Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta så eftersom det är Guds pengar så borde nåd gå före rätt.
Alla kan göra misstag.
Hahah bra skrivet Birka

Jag är otroligt ledsen för alla som jag ställt till det för i det förtroendet som jag fått och alltid försökt återgällda. Jag ger 2.5% ränta till alla som beställt, oavsett belopp om ingen vill ställa krav på återbetalning. Uteslutning från forumet vore sorgligt men rättvist.

Äsch nu är ritva överdrivet underdånig. Det vore inte rimligt att stänga av en viktig medlem som gjort hundratals inlägg och massor av affärer.

Det hade varit sharia-nivå om han hade blivit avstängd. Alla kan göra ett misstag. Det måste ju finnas varningar och utrymme för att vara mänsklig. Forumet skulle ju suga totalt om man rensar bort de få personer i Svea rike som handlar med Guds pengar.  Det har skett orättvisa avstäng(ar) på forumet tidigare utan någon vidare varning.  Nej det här är inte mycket att bråka om. Såklart att grejerna kommer så småningom.  Tror inte man sitter och spenderar otaliga timmar på inlägg samt gör 36 affärer för att blåsa någon på futtiga 10k SEKetas.   10k är ju inga pengar att tala om. Förvisso rånas ju restauranger i Gislaved med noll kronor och män med civilkurage slås ihjäl för noll kronor när de försöker stoppa rånet.... men 10k... Nä det tror jag inte någon låtsas vara en seriös forumdeltagare i två år för att sedan blåsa en köpare. Det var lite överdrivet. En lärdom för alla parter ?

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 292
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #18 skrivet: måndag 16, december 2019, 22:38:21 »
Hej.

Har handlat en gång av Rittva och jag blev nöjd. :)

Rittva, när den här affären är klar så skulle du kunna ordna samköp om du vill och orkar, jag skulle gärna vara med. Ibland vill jag ha mynt från GSBE som jag inte får tag på här, men det blir för dyrt att beställa om man bara vill ha lite pga frakten. Så samköp är bra om alla vet om det. Sen kan du ju ta någon andel för att du lägger ned jobb och ordnar.

Hoppas att allt löser sig snart! :)

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #19 skrivet: måndag 16, december 2019, 22:47:02 »
Jag är den förste att erkänna mitt fel mot forumet: jag läste inte den regeln och en avstängning är givetvis  helt I sin ordning men jag skulle först vilja vara kvar tills alla fått sina grejer. Detta får mod bestämma om. Som sff123 säger så vill jag i alla fall betrakta mig som en hedersman (den som tar sin skuld där skuld finnes)

Jag var i ÄM-forums bubblan och tänkte att alla hade koll på vad GS är, med det sagt så var jag i detta fall snabb på hanen att plocka upp sambeställning utan att varna, det är också mitt fel utöver forumsbrottet.

Till saken: Jag tog upp beställningar i samband med att valvet skulle tömmas. Jag skickade tre 'shipping' calls men ingen svarade. Det var så vid den här tiden förra året och jag tänkte, rätt eller fel (uppenbart fel) att även det var allmänngods. Den här gången tog det dock längre tid och när jag fick bekräftelse lade GS på en extra shipping fee som skulle betalas.

Denna extra-fee kom väldigt olägligt, inte för att den var dyr utanför att jag var förvisad om att skeppningen var påväg och medan jag väntade blev jag redigt sjuk och släppte kommunikationen, i förväntan på paketet.

Jag är otroligt ledsen för alla som jag ställt till det för i det förtroendet som jag fått och alltid försökt återgällda. Jag ger 2.5% ränta till alla som beställt, oavsett belopp om ingen vill ställa krav på återbetalning. Uteslutning från forumet vore sorgligt men rättvist.

Två personer får ett tyst tack för att ni uppmärksammade mig  om tråden. Jag har hjälp av folk omkring mig som ser till att alla får sina beställningar direkt när paketet landar, plus 2.5%. Jag vågar inte lova att sändningen är framme från GS innan fredag men i den mån det finns acceptans, skriver jag leveransuppdatering i denna tråd SENAST fredag, då det borde finnas i min famn.

Allt handlar om förtroende inom PM brukar det sägas och jag har alltid skrivit under på det. Nog har jag brustit i förtroende med 'Guds pengar' och ni får själva avgöra hur ni ställer Er till förtroendet utifrån det, samt hur jag löser leveranserna framöver.

/R

Jag tackar för dit svar och för min egen del ger jag dig förlåtelse, jag har inget tvivel nu att jag inte skulle få grejerna jag beställt av dig.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 347
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #20 skrivet: fredag 20, december 2019, 15:57:46 »
Kort uppdatering:

Om inte GS får för sig något nytt franskt rackartyg, så ska ett leveransdatum komma i början av nästa vecka. Tyvärr svarar de inte längre på telefon när jag ringer men det vet att jag är otålig.

"kryper tillbaka under täcket".

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 347
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #21 skrivet: onsdag 01, januari 2020, 13:08:24 »
Idag har jag tagit emot att leveransförsök gjorts. Jag har bett om att nytt och de skall återkomma inom 24h. Uppdaterar paketet när det tagits emot tillsammans med privata utskick med spårning till de som varit med. Sammanställer kvitton och ev. ersättning. Pga hälsan blir det formellt för denna gången, passar på att önska God fortsättning när jag fortf. Kan skriva.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: onsdag 01, januari 2020, 14:27:00 »
Samma skit händer mig hela tiden man får besked leveransförsök gjort :D :D :D
Är det Post Mord som tagit över försändelsen så gör dom så per automatik det går till deras företagscenter dit du får ta dig själv >:(
Jävla skitföretag dom har inga utkörningar som DHL UPS etc sorgligt men sant.
Men du har närkontakt med det gott nog.

Krya på dig och God fortsättning till dig och alla andra  :)

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #23 skrivet: måndag 13, januari 2020, 22:31:05 »
Idag har jag tagit emot att leveransförsök gjorts. Jag har bett om att nytt och de skall återkomma inom 24h. Uppdaterar paketet när det tagits emot tillsammans med privata utskick med spårning till de som varit med. Sammanställer kvitton och ev. ersättning. Pga hälsan blir det formellt för denna gången, passar på att önska God fortsättning när jag fortf. Kan skriva.

Hur är läget Ritva?
Det är ett gäng som fortfarande väntar leverans.
Vi har väntat ca 2 månader nu.
« Senast ändrad: måndag 13, januari 2020, 22:35:58 av Lassiter »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #24 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 06:58:23 »

Hur är läget Ritva?

Ritva, Senast aktiv: onsdag 01, januari 2020, 13:08:24

Jag hade polisanmält för en månad sen. Mina blåsningsvibbar slog i taket när det erbjöds procent på pengarna om man väntade ännu längre. Återbetalning för en månad sen hade varit enda rätta.

Men man kan ju faktiskt vara för sjuk för att göra rätt för sej. Men jag och Leif GW Persson tror inte på slumpen.

Edit: Hur många är med i samköpet? hur mycket är den totala summan?
« Senast ändrad: tisdag 14, januari 2020, 07:02:54 av mrSju »

Inloggad Lassiter

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #25 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 07:46:07 »

Hur är läget Ritva?

Jag hade polisanmält för en månad sen. Mina blåsningsvibbar slog i taket när det erbjöds procent på pengarna om man väntade ännu längre. Återbetalning för en månad sen hade varit enda rätta.

Men man kan ju faktiskt vara för sjuk för att göra rätt för sej. Men jag och Leif GW Persson tror inte på slumpen.

Vad jag vet är vi 3-4 personer och tror vi ligger ute 30000-50000 kr.
Jag överväger att polisanmäla faktiskt nu då det inget händer.
Det är dock många kända forummedlem som håller Ritva bakom ryggen.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 07:50:18 »

Hur är läget Ritva?

Jag har egentligen bara en fråga till mrSju är du med i den trassliga härvan som Ritva är inblandad i ?
Om så är fallet med hur mycket eftersom du efterfrågar dessa uppgifter från övriga forummedlemmar ?

Följdfrågor på detta kommer efter svar på ovanstående frågor.

Ha en trevlig dag därute i Januarimörkret :)

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #27 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 08:32:53 »

Hur är läget Ritva?

Jag har egentligen bara en fråga till mrSju är du med i den trassliga härvan som Ritva är inblandad i ?
Om så är fallet med hur mycket eftersom du efterfrågar dessa uppgifter från övriga forummedlemmar ?

Följdfrågor på detta kommer efter svar på ovanstående frågor.

Ha en trevlig dag därute i Januarimörkret :)

Nej, jag har ingen ekonomisk inblandning. Min inblandning är endast som forummedlem i en publik tråd. Alla i hela världen är fria att bli medlem och kommentera sin åsikt här.

Tycker det är märkligt att första (kända) problemet med en forumförsäljning råkar ske på ett gruppköp. av en medlem som inte loggar in. Att dessutom försäljningen strider mot forumets regler om att man endast får sälja varor man själv äger gör inte saken bättre. Sen att forumet tar lätt på detta är en annan diskussion.

Sen kanske du sitter på info som gör att du är trygg med detta och att du tycker att säljaren har sina skäl till en sjättedels års väntetid. Och du har kanske träffat Ritva face to face, vilket inte behöver vara en garanti att de inte går att blåsa folk.
Som säljare har man allt ansvar, oavsett sjukdomar. Jag är inte ond, jag vet bara hur jag själv sköter mina affärer.

Vad var det för följdfrågor du hade?

jumu

• Gäst
« Svar #28 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 08:37:25 »
De som väntar på sina leveranser har visat övermycket tålamod då också själva grejen var ett solklart brott mot forumreglerna. Jag skulle dock kontaktat vederbörande utanför forumet och krävt korten på bordet. Föreligger det bevisligen svåra hinder kan man tänja lite men gör man sig oanträffbar av fel anledning är det anmälan efter så här lång tid. Regler gäller väl för alla?

Inloggad figure4

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #29 skrivet: tisdag 14, januari 2020, 08:39:57 »
Vad jag vet är vi 3-4 personer och tror vi ligger ute 30000-50000 kr.
Jag överväger att polisanmäla faktiskt nu då det inget händer.
Det är dock många kända forummedlem som håller Ritva bakom ryggen.
[/quote]

Jag vet inte om ”håller om ryggen” är rätt ord. Jag har själv köpt av Ritva och samköpt med Ritva från gs.be. Har funkat bra. Jag med många har alltså goda erfarenheter av att handla med Ritva. Tänker mig att det är relevant information för de som nu ligger ute med pengarna.

För övrigt är det ingen idé att polisanmäla. Polisen hade lagt ner på dagen. Det är en civilrättslig fråga. Begär pengarna tillbaka eller gå till kronofogden och begär betalningsföreläggande om pengarna inte betalas tillbaka.

Med det sagt är det tråkigt för alla inblandade att ni hamnat där ni är och jag hoppas att gs.be får tummen ur snarast.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

16 Psyche by JL_GBG
Idag kl. 11:13

Säljes svenska silver medaljer för spot. by Salbazios
Igår kl. 23:29

[SÄLJES] Kanadensiska Wild Life 1oz och Walking Liberty 1/10oz by Silversamlare
Igår kl. 15:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 14:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by snus
Igår kl. 14:43

[SÄLJES] SWEA 2013/2014/2015 by Silversamlare
Igår kl. 14:00

[Säljes] SLUT FÖR TILLFÄLLET. Banköverföring, Swish, Kontant* by Cyberdyne
tisdag 11, augusti 2020, 22:02:00

ny medlem (Vedbaronen) by Morgan
måndag 10, augusti 2020, 19:25:51

Ny idag (Freke) by Morgan
måndag 10, augusti 2020, 19:25:21

Ny medlem (Loka89) by cyber
måndag 10, augusti 2020, 19:19:00

Ny här (Lofrans) by silverhamstern
måndag 10, augusti 2020, 19:10:07

Oseriösa säljare på Tradera. by haberdasher
måndag 10, augusti 2020, 15:39:20

Proof Silver Panda 2017 150g by Kalle4001
måndag 10, augusti 2020, 14:38:51

PAUSAD! 50 kr silvermynt säljes för 1% under spot, i poster om 40st mynt (1kg). by Lanne
söndag 09, augusti 2020, 22:10:27

The Destruction Of Paper Currency by haberdasher
lördag 08, augusti 2020, 13:38:16