Författare Ämne: Klockfundering  (läst 11896 gånger)

Utloggad norrlandssilver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • Affärsomdömen: 18
Klockfundering
« skrivet: onsdag 20, november 2019, 18:20:29 »
Mycket tveksamt om detta kan sortera under övriga investeringar, men klockor överlag hoppas jag att många likt mig gärna köper och ibland dessutom kan se som investeringar. (klockor är ju dessutom i många fall i guld eller för den delen andra PM :)

Eftersom många här är hjälpsamma och kunniga i största allmänhet, kanske någon av er också har erfarnhet/insikt i automatiska klockor.

En automat, relativt ny, 2015-2016, använd av mig i stort sett dagligen sista året, den har hållit tiden väldigt väl jfr med andra automater i prisklassen, 25-50k, tycker jag, bland annat därför också den fått mycket armtid på slutet.

Igår fick den en mindre stöt, tror jag kom åt den under en idrottaktivitet, dock ej kraftigt, men noterade att den relativt snabbt började sacka, det är en chronomat, och märkligt nog verkar sekund (sub) reagera på chronosek knappen, dvs när jag klickar igång tidtagning så startar även "klockan" stänger jag tidtag så även stannar primär sekundvisaren, och rimligen även klockan, körde klockan och chrono parallet inatt, den tappade ca 2 minuter på det dygnet.

Verket i klockan är ett ETA valjoux 7750.

Någon som har en kvalificerad gissning vad som kan ha hänt med den, och vad det kan tänkas kosta att få den åtgärdad.

Utloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 365
  • Affärsomdömen: 46
SV: Klockfundering
« Svar #1 skrivet: onsdag 20, november 2019, 19:11:30 »
Hej!
Det finns ett svenskt forum som har ca 27000 medlemmar, där finns erfarenhet och kunskap.
Jag blev medlem där för några veckor sedan.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #2 skrivet: onsdag 20, november 2019, 21:53:07 »
Mycket tveksamt om detta kan sortera under övriga investeringar, men klockor överlag hoppas jag att många likt mig gärna köper och ibland dessutom kan se som investeringar. (klockor är ju dessutom i många fall i guld eller för den delen andra PM :)

Eftersom många här är hjälpsamma och kunniga i största allmänhet, kanske någon av er också har erfarnhet/insikt i automatiska klockor.

En automat, relativt ny, 2015-2016, använd av mig i stort sett dagligen sista året, den har hållit tiden väldigt väl jfr med andra automater i prisklassen, 25-50k, tycker jag, bland annat därför också den fått mycket armtid på slutet.

Igår fick den en mindre stöt, tror jag kom åt den under en idrottaktivitet, dock ej kraftigt, men noterade att den relativt snabbt började sacka, det är en chronomat, och märkligt nog verkar sekund (sub) reagera på chronosek knappen, dvs när jag klickar igång tidtagning så startar även "klockan" stänger jag tidtag så även stannar primär sekundvisaren, och rimligen även klockan, körde klockan och chrono parallet inatt, den tappade ca 2 minuter på det dygnet.

Verket i klockan är ett ETA valjoux 7750.

Någon som har en kvalificerad gissning vad som kan ha hänt med den, och vad det kan tänkas kosta att få den åtgärdad.
Här får du svar :)
https://www.facebook.com/groups/249648025461464/

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #3 skrivet: måndag 16, mars 2020, 19:32:05 »
Nu som guldpriset har stigit rejält börjar det verkligen bli aktuellt att investera i guldklockor.
Tickar dem och går eller inte så är det ändå ett hyfsat guldvärde i dem.
Herrklockor med så kallad erindran eller skrift med årstal på baklocket kan vara/brukar vara värda 2500-4000.- idag.
Hur får man ut pengarna och värdet då?
Man får helt enkelt ta fram tången, knäcka klockan, kasta uret, och bege sig till en mynthandlare eller skicka in guldet.

Damklockor brukar ha ett par gram med finguld i sig.
Det är tusenlappen minus 10% +/-
Jag har själv ett par klockor som jag faktiskt gillar ganska mycket.
Roligt att ha när man ska på fest och dricka några Corona med kompisarna.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #4 skrivet: måndag 16, mars 2020, 21:09:59 »
Var hos syster emma idag och skulle köpa några Coronabärs men de hade inga. Bruttan sa att de hade fått skicka tillbaka alla för de kunde explodera. Va faan det skiter jag väl i.

Mycket oklart vad det här har med tråden att göra  ;D

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #5 skrivet: måndag 16, mars 2020, 21:35:14 »
Ja det var väl Corona som var den gemens....  :)

Ok, jag såg inte det sista i Krugerns inlägg. Sorry att jag tog oss in i ett sidospår på sidospåret :)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: måndag 16, mars 2020, 22:27:13 »
Alltid lika roligt med dina inlägg Birka :)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: måndag 16, mars 2020, 22:33:27 »
Var hos syster emma idag och skulle köpa några Coronabärs men de hade inga. Bruttan sa att de hade fått skicka tillbaka alla för de kunde explodera. Va faan det skiter jag väl i.
Skämt åsido....om Birka ändå kunde ha skojjat till det med någorlunda saklighet i sitt inlägg.
Bidra gärna med era egna erfarenheter kring detta med klockfundering.
Har ni någon guldklocka?
Funderar ni på att investera i en guldklocka eller annan dyr och fin märkesklocka?
Jag vet att du har haft några funderingar kring investeringar i klockor.

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #8 skrivet: tisdag 17, mars 2020, 08:19:42 »

Har ni någon guldklocka?
Funderar ni på att investera i en guldklocka eller annan dyr och fin märkesklocka?

Jag har en sådan här med boett av Boliden-guld - funderar att skaffa en omega med 18 K boett och pie-pan tavla så man slippar byta mellan svart och brun rem beroende på klädsel ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Statusuppdatering för forumet by zodiac
torsdag 12, december 2024, 17:11:30

Avdelningen för byråkrati rapporterar by mega_n
onsdag 11, december 2024, 08:28:29

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
måndag 09, december 2024, 19:26:59

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
måndag 09, december 2024, 14:00:56

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24