Författare Ämne: Värdering silvermynt  (läst 2207 gånger)

Utloggad simy55

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
Värdering silvermynt
« skrivet: torsdag 14, november 2019, 19:34:38 »
Hej på er!

Jag är helt ny på detta forum och tänkt börja samla på fysiskt guld/silver.

Jag har en fråga om värde på ett mynt, se mynt nedan:
Australian 1 Kilo Silver 30 Dollars "The Australian Kookaburra" 1997 .

Jag vet vad själva silvervärdet är, men finns det något samlarvärde? Det finns inget certifikat på äktheten eller originallåda.

Tacksam för svar,
Ha det gott

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2230
  • Affärsomdömen: 73
SV: Värdering silvermynt
« Svar #1 skrivet: torsdag 14, november 2019, 20:00:47 »
Ett enkelt sätt att få veta värdet är att lägga ut på auktion.
Men då kanske man blir av med det.
Välkommen i gänget!

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1133
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #2 skrivet: torsdag 14, november 2019, 20:07:42 »
Googla på ebay skulle tro att värdet ligger mellan 6500-7000 :)

Inloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 263
« Svar #3 skrivet: torsdag 14, november 2019, 20:32:25 »
Hej, jag har 2 styckna kiloskookaburror från 1997 med låda och certifikat. Fick ett bud på 13tkr för båda två för ett halvår sedan som jag tackade nej till. Skulle säga mellan 6500-7000kr.
Om man får passa på o göra reklam, så är dessa två till salu :-)

Utloggad simy55

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: söndag 17, november 2019, 07:41:29 »
Tack för era svar!

Det blev inte att jag köpte myntet eftersom det var kantstött och ingen känsla för betrodd säljare.
-"Bättre lycka nästa gång"  ;)

Inloggad Boko

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #5 skrivet: onsdag 20, november 2019, 08:11:07 »
Vill bara lägga till att det ibland finns 2 varianter av samma mynt, Ett "standard mynt", dessa säljs oftast endast i plast kapsel, ingen låda eller cert. Sen finns ibland en "proof" variant som är lite finare, ofta med bakgrunden i blankt o motivet i frostat..

Priset skiljer sig givetvis åt vilken version det är, nypriset kan ibland ligga uppemot det dubbla för "proof" varianten..

Sen det där med att det är ett "äldre o därmed svårare o få tag i mynt" stämmer inte riktigt..
Perth mint som gjort det myntet släppper ideligen nypressade mynt av gamla årgångar utan någon som helst skillnad på myntet mot orginal. Finns det efterfrågan så startar dom pressen bara..

Myntet i fråga vilket jag antar är standard varianten har dom, till dags dato pressat fram i 7967 ex., och skulle det vara proof varianten så såldes den i ett set med 3 andra mynt, o har gjorts i 450 ex hittils.

Med andra ord, överprisa det inte för att det är äldre..  Och underprisa det inte heller för det är äldre, silver är fortfarande silver.. Kolla ex. nypris o se vart det ligger... dagspriset på 1kg standard kookaburra på goldsilver är idag 6070kr iaf..

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: onsdag 20, november 2019, 09:38:03 »
Vill bara lägga till att det ibland finns 2 varianter av samma mynt, Ett "standard mynt", dessa säljs oftast endast i plast kapsel, ingen låda eller cert. Sen finns ibland en "proof" variant som är lite finare, ofta med bakgrunden i blankt o motivet i frostat..

Priset skiljer sig givetvis åt vilken version det är, nypriset kan ibland ligga uppemot det dubbla för "proof" varianten..

Sen det där med att det är ett "äldre o därmed svårare o få tag i mynt" stämmer inte riktigt..
Perth mint som gjort det myntet släppper ideligen nypressade mynt av gamla årgångar utan någon som helst skillnad på myntet mot orginal. Finns det efterfrågan så startar dom pressen bara..

Myntet i fråga vilket jag antar är standard varianten har dom, till dags dato pressat fram i 7967 ex., och skulle det vara proof varianten så såldes den i ett set med 3 andra mynt, o har gjorts i 450 ex hittils.

Med andra ord, överprisa det inte för att det är äldre..  Och underprisa det inte heller för det är äldre, silver är fortfarande silver.. Kolla ex. nypris o se vart det ligger... dagspriset på 1kg standard kookaburra på goldsilver är idag 6070kr iaf..
Hur tänkte vi här då nej det är inte riktigt så det ligger till det är lite krångligare än så :)
Men det skulle ta lite utrymme att vidareutveckla detta :)
Kommer säkert ett långt inlägg från någon annan på Forumet.

Inloggad Boko

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: torsdag 21, november 2019, 11:25:21 »
Det var ett konstigt svar, påpeka att du tycker jag har fel? o sen hoppas någon annan ska upplysa mig..

Javisst är saker ibland mer komplicerade än vad man kan förmedla på någon rad.. Men har jag fel kan du väl åtminstone peka ut vad du tycker är fel om du inte orkar skriva hur det ligger till..

Misstänker frågeställaren pratar om denna annonsen ( https://www.tradera.com/item/220206/371966362/the-australian-kookaburra-1-kilo-999-silver-30-dollars-silvermynt-1997-ovanligt )
men kan vara annan, hursom det jag ville få fram när alla gav prisgissningar är dels att det kan finnas fler varianter, att denna inte har cert & låda behöver inte betyda att något saknas..

Det andra var, Att tänka på att bara för att ett mynt har ett äldre årsmärke betyder inte att upplagan är förseglad, mängden mynt med detta år kan närsom utökas o därmed är inte myntet lika exklusivt som du en gång uppfattade det som..  Har sett flera handlare som plussar på pris på äldre årgångar som en slags premie för att det blir svårare o få tag i, men när Perth mint sen pressar ut nya "gamla" mynt så tär det ju på exklusiviteten, värt att tänka på bara..

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: torsdag 21, november 2019, 15:37:50 »
Det var ett konstigt svar, påpeka att du tycker jag har fel? o sen hoppas någon annan ska upplysa mig..

Javisst är saker ibland mer komplicerade än vad man kan förmedla på någon rad.. Men har jag fel kan du väl åtminstone peka ut vad du tycker är fel om du inte orkar skriva hur det ligger till..

Misstänker frågeställaren pratar om denna annonsen ( https://www.tradera.com/item/220206/371966362/the-australian-kookaburra-1-kilo-999-silver-30-dollars-silvermynt-1997-ovanligt )
men kan vara annan, hursom det jag ville få fram när alla gav prisgissningar är dels att det kan finnas fler varianter, att denna inte har cert & låda behöver inte betyda att något saknas..

Det andra var, Att tänka på att bara för att ett mynt har ett äldre årsmärke betyder inte att upplagan är förseglad, mängden mynt med detta år kan närsom utökas o därmed är inte myntet lika exklusivt som du en gång uppfattade det som..  Har sett flera handlare som plussar på pris på äldre årgångar som en slags premie för att det blir svårare o få tag i, men när Perth mint sen pressar ut nya "gamla" mynt så tär det ju på exklusiviteten, värt att tänka på bara..
Du får gärna hänvisa till vart du hittat uppgifterna om Perth Mint och deras nypressningar av äldre årtal?
Då skulle man nog illa kvickt fylla dom årtal med små upplagor på 1oz burrorna eftersom dom har en hög premie och är eftertraktade :)
Varför man inte redovisar upplagan på andra vikter som t.ex 1 kilo beror snarare på att det är svårt att förutsäga efterfrågan på dessa,
ur samlarsynpunkt så är dessa objekt oftast relativt svala "Därav benämningen hyllvärmare"
Dessutom har Perth Mint ett gott renomme bland samlare och investerare att leva upp till :)

Det var absolut inte meningen att du skulle ta illa upp tyckte bara att ditt inlägg var lite svepande,
och lätt kunde misstolkas.

Mvh

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2230
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #9 skrivet: torsdag 21, november 2019, 15:59:56 »
Hur ska någonting svalt kunna värma upp en hylla. Krävs nog någonting annat för det.  :)

Inloggad Boko

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 22, november 2019, 09:43:30 »
Du får gärna hänvisa till vart du hittat uppgifterna om Perth Mint och deras nypressningar av äldre årtal?

Minns att jag fick det som förklaring nångång när jag undrade hur samma gamla årgång som vart borta länge plötsligt dök upp hos flera handlare samtidigt (1kg kookab) och blev förvånad när jag fick höra att dom nytrycks på beställning..

Då skulle man nog illa kvickt fylla dom årtal med små upplagor på 1oz burrorna eftersom dom har en hög premie och är eftertraktade :)

Tja, Googla på det så får du fram att kring 2012 var det precis så dom gjorde, dom tyckte det var helt ok i.o.m att årgångarna inte hadde uppnått sitt maximum mintage än.. men fick backa aningens då folk blev sura, då lovade dom att dom inte skulle pressa fram äldre årgångar av just "1oz kookaburror".. 1oz kookaburror har ett max mintage, något 2oz/10oz/1kilo inte har (bullion står som unlimited mintage). Läser du sen deras policy så står det om unlimited mintage, "UNLIMITED MINTAGE coins may be sold in unlimited quantities and for an unlimited period of time."

Sen även om myntet har en begränsad maxugåva, så tycker jag det betyder ganska lite då begränsningen inte är så låg (sätts väl med tanke på ungfär vad dom kan tänkas sälja), många begränsningar slår ju aldrig ens i taket och hur unikt är det då, dom sålde ju tills marknaden var mättad...  (kan appliceras på annat än mynt också, det handlar om att tjäna pengar i slutändan.. )

Dessutom har Perth Mint ett gott renomme bland samlare och investerare att leva upp till :)

2012 så gick iaf girigheten före det goda ryktet ;), och min känsla är att dom säkert gjort det även med 1kg mynten som jag pratar om, men kan ha fel... Finns det någon annan som delar min uppfattning?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: fredag 22, november 2019, 14:16:06 »
Det stämmer att det gjordes 2012 det är jag helt på det klara med :)
Efterfrågan framförallt på 10 oz och 1 kilo är inte speciellt stor konstigt nog eftersom det är väldigt vackra objekt"oftast"
trots det så verkar marknaden föredra tackor förklaringarna kan variera en är att dom är lättare att förvara.
Dessutom levereras tackor"bars" ofta av samma leverantör som tillverkar övriga investeringsmetaller som guld, platina etc.etc :)
Det är få 1 kilos"mynt" som betingar någon högre premie utan brukar ha väldigt liten spread vid försäljning.

Sen är det varken enkelt eller praktiskt att plocka fram gamla årgångar och börja minta eftersom dom har nog med att,
ligga i fas med ny produktion vilket ofta syns på framskjutna leveransdatum på nya serier och årgångar.

Viss överproduktion kan finnas på lager hos tillverkare men oftast går överskottet in i produktionen igen.
Så jag skulle tro att ta upp nyproduktion av silver som har lågt samlarintresse är som att gå över ån för att hämta vatten.

Vad det gäller burrorna och deras upplagor som har styrts både av silverpriset och intresset för serien över tid men idag är serien kanske en av dom,
starkaste serierna på marknaden och en av dom äldsta ett annat exempel är Lunar I&II där efterfrågan/intresse pendlat väldigt kraftigt.

Med en kraftig ökning av nya aktörer och tillverkare på marknaden som dessutom levererar väldigt hög kvalitet och många spännande motiv/serier,
så har nog Perth Mint fullt upp med att höja sin kvalitet och ta fram nya produkter som tilltalar samlarna.

Det känns som dom stora tillverkarna som t.ex Pert Mint malt på i gamla hjulspår och inte riktigt varit lyhörda för vad marknaden efterfrågar.

Ha en trevlig helg på er därute :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by dmannen74
Idag kl. 16:36

Goldmoney (BitGold) : Ett enkelt sätt att spara i guld. by Cash Is King
Idag kl. 04:17

100g Valcambi guld by Morgan
Igår kl. 22:14

[Säljes] Silver & Guld: 2020 Pandor, Sedelbanderoller. by Cyberdyne
Igår kl. 21:23

[AVSLUTAD] Lunar 2 oxe 1 oz:are ag by dmannen74