Författare Ämne: U.S. Federal Reserve  (läst 2736 gånger)

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 159
  • Affärsomdömen: 0
SV: U.S. Federal Reserve
« Svar #15 skrivet: fredag 01, november 2019, 20:26:32 »
På tal om att Feds balansräkning återigen (sedan det att rapporteringen från 29 oktober idag har rapporterats på https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htm) uppgår till över 4 biljoner dollar: Jag började återigen läsa igenom en utav Mises böcker häromveckan. I 1934 års första översättning på engelska av hans Theory of Money and Credit stöter jag i förordet på - av Mises - nedanstående text. Det fetstilta tycker jag är en sådan pass fundamental, briljant och enkel insikt som jag sedan jag först läste den kan komma på mig själv att läsa om och om igen, och nicka instämmande. Det han skriver håller inga centralbankirer med om alls idag. Sedan är vi i en deprimerande soppa 85 år senare...

»»All proposals that aim to do away with the consequences of perverse economic and financial policy, merely by reforming the monetary and banking system, are fundamentally misconceived. Money is nothing but a medium of exchange and it completely fulfills its function when the exchange of goods and services is carried on more easily with its help than would be possible by means of barter. Attempts to carry out economic reforms from the monetary side can never amount to anything but an artificial stimulation of economic activity by an expansion of the circulation, and this, as must constantly be emphasized, must necessarily lead to crisis and depression. Recurring economic crises are nothing but the consequence of attempts, despite all the teachings of experience and all the warnings of the economists, to stimulate economic activity by means of additional credit.««

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sovereign 2020 by Birka
Idag kl. 21:01

Säljes: 1 Oz samlarmynt, kookaburror, koalor och lunar. by Saiifo
Idag kl. 20:44

5 oz Lunar 2 silvermynt säljes. SISTA SÄNKNINGEN AV PRIS! by Birka
Idag kl. 20:16

European Mint by figure4
Idag kl. 18:52

Greta och hyr-svinen är igång by august
Idag kl. 18:47