Författare Ämne: Fylla min första tub med Bullion  (läst 1413 gånger)

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 1
Fylla min första tub med Bullion
« skrivet: torsdag 07, november 2019, 20:55:28 »
Har hittills köpt lite olika typer av Bullion av en pålitlig säljare här på forumet. Mycket för att få en känsla för vilket mynt jag tycker tilltalar mig mest. De mynt som idag finns i min ägo är ASE, Britannia och Phils. Nu har jag tänkt att en rolig målsättning vore att fylla min första tub med Bullion.

Så frågan blir då. Om ni vore nybörjare, vilket mynt hade ni valt för att fylla eran första tub?

Är en småsparare med en klart begränsad mängd pengar att lägga på silver. Så tanken är att köpa några mynt i månaden.

Mvh  :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2202
  • Affärsomdömen: 73
SV: Fylla min första tub med Bullion
« Svar #1 skrivet: torsdag 07, november 2019, 21:45:38 »
Maples.

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #2 skrivet: torsdag 07, november 2019, 21:45:57 »
Jag hade isåfall köpt enstaka silvermynt så billigt som möjligt på forumet. Oavsett sort. Gärna fingrade mynt som har spår av hantering.

Inloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: fredag 08, november 2019, 05:01:17 »
Om ni vore nybörjare, vilket mynt hade ni valt för att fylla eran första tub?

Det billigaste. Då kan du köpa fler mynt, vilket förhoppningsvis lönar sig i längden. Sedan när du blivit fast i det här kan du för all del ha favoriter, samla på olika slags serier, motiv, länder etc. Eller helt enkelt köpa det du tycker är fint.

Det är en svår fråga om ett idag dyrare, udda mynt utgiven i en liten serie kommer att bibehålla sitt mervärde gentemot de vanligaste typerna som du räknade upp. Själv är jag osäker på det. Om allt klappar ihop i en global finansiell härdsmälta blir det nog ändå "Silver är silver", typ. Så vad man vill köpa styrs väl delvis av vad man har för slags tro om framtiden...

Inloggad figure4

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #4 skrivet: fredag 08, november 2019, 07:03:42 »
När man bara köper mynten några i taget är det svårt att hålla ner kostnaden. Betalar du ex 10kr porto när du köper ett Oz-mynt driver du upp prispremien över spot med drygt 6%. Fundera därför på att spara ihop till en tub och beställ på goldsilver.be. Då får du en portokostnad på €14 (4,5 % vid dagens spot) och fördelaktiga priser utan moms. De erbjuder också lagring om du vill sprida ut köper med anledning av prissvängningar och/eller att pengarna bränner i fickan. När du sen har fyllt din tub beställer du helt enkelt hem den från deras lager.
« Senast ändrad: fredag 08, november 2019, 07:08:18 av figure4 »

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: fredag 08, november 2019, 14:41:09 »
När man bara köper mynten några i taget är det svårt att hålla ner kostnaden. Betalar du ex 10kr porto när du köper ett Oz-mynt driver du upp prispremien över spot med drygt 6%. Fundera därför på att spara ihop till en tub och beställ på goldsilver.be.

Har tänkt i dom banorna själv. Har dock lite svårt att bestämma mig för vad jag vill stacka. Av de mynt jag äger så gillar jag ASE bäst. Men dom är också dyrast... 

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: fredag 08, november 2019, 17:28:59 »
Om du ska stacka bullion så är det ju det billigaste silvret som oftast gäller.
Maple leaf har ett bra pris och är också från årgång 2017 och framåt ett mynt som håller sig fräscht från sulfidering och mjölkfläckar. Peppar, peppar.

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: fredag 08, november 2019, 18:09:38 »
och är också från årgång 2017 och framåt ett mynt som håller sig fräscht från sulfidering och mjölkfläckar. Peppar, peppar.

Även om man kan argumentera att Bullion bara är Bullion, så vill jag att mina mynt ska vara "spotless".  Har inte hört något gott om maples i det avseendet. Men det kanske är som du säger, att dom blivit bättre.

Inloggad figure4

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: fredag 08, november 2019, 18:13:54 »
Stacka det du tycker är snyggast. Prisskillnaden på ASE och Maples är inte avskräckande och ASE är lättare att omsätta.
« Senast ändrad: fredag 08, november 2019, 18:16:08 av figure4 »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1032
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #9 skrivet: fredag 08, november 2019, 18:23:57 »
Då skulle jag enbart köpa ASE om det är de du gillar bäst!
Det blir också enklare att sälja en tub av samma mynt än en salig blandning

Inloggad figure4

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 08, november 2019, 18:34:03 »
Det ligger i farans riktning att den främsta (enda?) nytta man kommer ha av sin stack är just att den är vacker. Lika bra att satsa då på mynt man gillar bäst. Fågel i handen osv...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: fredag 08, november 2019, 19:03:42 »
och är också från årgång 2017 och framåt ett mynt som håller sig fräscht från sulfidering och mjölkfläckar. Peppar, peppar.

Även om man kan argumentera att Bullion bara är Bullion, så vill jag att mina mynt ska vara "spotless".  Har inte hört något gott om maples i det avseendet. Men det kanske är som du säger, att dom blivit bättre.

RCM införde Mint shield f o m 2018.
https://www.mint.ca/store/campaign/Mintshield-7700022?lang=en_CA

ASE har en tendens att vilja sulfidera. Går ju att fixa rätt lätt men om man vill ha fina mynt utan att slabba med bakpulver och aluminium ...
« Senast ändrad: fredag 08, november 2019, 20:00:17 av Birka »

Inloggad figure4

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: fredag 08, november 2019, 21:44:35 »
När man bara köper mynten några i taget är det svårt att hålla ner kostnaden. Betalar du ex 10kr porto när du köper ett Oz-mynt driver du upp prispremien över spot med drygt 6%. Fundera därför på att spara ihop till en tub och beställ på goldsilver.be. Då får du en portokostnad på €14 (4,5 % vid dagens spot) och fördelaktiga priser utan moms. De erbjuder också lagring om du vill sprida ut köper med anledning av prissvängningar och/eller att pengarna bränner i fickan. När du sen har fyllt din tub beställer du helt enkelt hem den från deras lager.

Får pudla lite - goldsilver.be tar i nuläget €45 i porto för en tub ASE. Så går det när man kollar portokostnad utan att vara inloggade och få frakt till Sverige. Men grundtanken håller, försök hålla ner transaktionskostnaderna men undvik då goldsilver.be eftersom deras transaktionskostnader sänker kalkylen.

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: söndag 10, november 2019, 13:18:15 »
Det ligger i farans riktning att den främsta (enda?) nytta man kommer ha av sin stack är just att den är vacker. Lika bra att satsa då på mynt man gillar bäst. Fågel i handen osv...

Känns som jag befinner mig i något av en orienteringsfas när det gäller mitt förhållande till silvermynt.  Är jag en stacker eller är jag en samlare... ???

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: söndag 10, november 2019, 15:51:13 »
Dit kommer man för eller senare. Både och kanske.
Själv slits jag mellan förstånd och tjusning hela tiden.  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Värdering silvermynt by sff123
Idag kl. 09:38

Vad hände med silver 2011? by laban77
Idag kl. 08:41

AVSLUTAD Säljes: 2 st OII 20kr by Micromax
Igår kl. 17:28

Köpes: 2 oz The WHITE LION of MORTIMER by norrlandssilver
måndag 18, november 2019, 18:00:29

Bilder på silver. by Birka
måndag 18, november 2019, 15:42:55

Rwanda proofs + silica låda by Ritva
söndag 17, november 2019, 19:39:23

[Säljes] Silver: 2019 Britannia, Sedelbanderoller. by Cyberdyne
söndag 17, november 2019, 10:12:14

Bad jokes. by Birka
lördag 16, november 2019, 22:14:45

Guldtacka, 2st á 50g, köpes by TheHun
lördag 16, november 2019, 18:20:45

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. - HELGERBJUDANDE FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:08:50

Förstatliga banker? by CLF
fredag 15, november 2019, 20:07:51

Svenska silvermynt m.m säljes! -HELGERBJUDANDE + FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:06:34

Köpes Guldtackor by CLF
fredag 15, november 2019, 20:02:58

Bankfack/Värdefack? by CLF
fredag 15, november 2019, 19:42:32

Sigma pro eller Sigma standard + precisionsvåg by CLF
fredag 15, november 2019, 19:39:28