Författare Ämne: Ny sätt att öka tillväxt med våra skattepengar.  (läst 20774 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Ny sätt att öka tillväxt med våra skattepengar.
« Svar #15 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 16:45:06 »
" Christina Lugnet, generaldirektör i Tillväxtverket, har enligt ett anställningsavtal med regeringen rätt till fyra resor i månaden för att resa mellan Stockholm och sitt hem i Haparanda.

Under perioden januari 2010 fram till idag har det inneburit kostnader för flygtaxi eller hyrbil mellan hemmet och flygplats på 48 642 kr.

– Jag har enligt mitt avtal med regeringen möjlighet att åka flygtaxi eller hyrbil till och från min bostad i Haparanda till flygplatsen i Kallax, Luleå - det är en sträcka på 14 mil. Detta finns inskrivet i mitt anställningskontrakt och är en uppgörelse som är godkänd av min arbetsgivare svenska staten, säger Christina Lugnet. "

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lugnet-far-sparken_7400572.svd

Det kostar att ligga på topp! Problemet är att det alltid är någon annan som betalar, i vanlig ordning.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #16 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 17:05:23 »
"Tillväxtverkets kritiserade generaldirektör Christina Lugnet får sparken, uppger näringsdepartementet i ett pressmeddelande.
...

Granskningen visade att Tillväxtverket sedan 2010 lagt 7,5 miljoner kronor på interna seminarier och representation, samt ytterligare 9 miljoner kronor på internutbildning och konferenser. Inte sällan har det kombinerats med dyra middagar på fina restauranger. Dessutom har ledarmöten på slott och herrgårdar hållits, liksom avdelningskonferenser i Åre med liftkort och spa. Skattepengar har också gått till vin- och chokladprovningar samt en ribbåtstur i Stockholms skärgård.

Av restaurangnotan för medarbetardagen på Grand Hotel, framgår att bara middagen kostade 1 476 kronor per person, mer än dubbelt så mycket som de egna riktlinjerna tillåter.

Dessutom har det framkommit oklarheter kring om medarbetardagen upphandlats på rätt sätt.

Verket har bokfört bland annat middagar och fester som seminarier i stället för representation, vilket gör att momsen blir lägre. Ett tilltag som balanserar på gränsen till vad som är tillåtet, enligt en jurist på Skatteverket som DN pratat med."

Här gick det snabbt från uppdagande till handling! Tror dock bara att hon får ett nytt jobb som tack för missbruket av skattemedel.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1026785-christina-lugnet-far-sparken

Enligt DI blir hon bara omplacerad.

"Lugnet kommer att placeras i regeringskansliet eftersom hon har tre år kvar av sitt förordnande."

Statens kaka var tidigare ansedd som "liten men trygg" numera både "generös och trygg" >:(

Men förhoppningsvis sänder det ändå en signal till övriga generaldirektörer att riktigt hur som helst kan man inte handskas med våra skattemedel.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #17 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 17:12:39 »
Dom är lite som katter.

Ramlar alltid med fötterna nere. En annan hade fått magplask med ett par år på kåken som tack för att man tar statens pengar. Skillnad på oss som är statistik och  de som vet bättre än folket.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #18 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 18:01:43 »
Dom är lite som katter.

Ramlar alltid med fötterna nere. En annan hade fått magplask med ett par år på kåken som tack för att man tar statens pengar. Skillnad på oss som är statistik och  de som vet bättre än folket.

Alla människor är jämlika (inför lagen), utom vissa som är lite mer jämlika än andra ;)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #19 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 19:48:43 »
Låter som om hon fått partiell arbetsbefrielse med hemresor 1 gång/vecka.
Kanske billigare stationera henne i Haparanda med vilken syssla som helst där hon ingen skada gör.
Då borde vi slippa betala resorna.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 19:56:29 »
Enligt DI blir hon bara omplacerad.

"Lugnet kommer att placeras i regeringskansliet eftersom hon har tre år kvar av sitt förordnande."

Statens kaka var tidigare ansedd som "liten men trygg" numera både "generös och trygg" >:(

Men förhoppningsvis sänder det ändå en signal till övriga generaldirektörer att riktigt hur som helst kan man inte handskas med våra skattemedel.

Sägs finnas något på Regeringskansliet som kallas Jurasic Park. D.v.s. en slags viloplats där avpolletterade oduglingar som exempelvis Lugnet eller andra f.d. generaldirektörer kan vila upp sig på bland annat min bekostnad tills de går i pension eller deras förordnanden löper ut.

Annie Lööf låter via ett pressmedelande hälsa att

http://www.regeringen.se/sb/d/16324/a/197194

"Den verksamhet som Tillväxtverket ansvarar för är oerhört viktig och för att myndigheten ska kunna fortsätta utvecklas och göra ett bra jobb krävs en generaldirektör som både har näringslivets, medborgarnas och regeringens fulla förtroende, säger näringsminister Annie Lööf".

Frågan är väl varför vi skall ha förtroende för vare sig Annie Lööf eller någon av alla de skämt till myndigheter dessa skojare till politiker skapat.

Ärligt talat, är det bara jag som ser alla dårskaper i detta land? Är befolkningen verkligen så jävla totalt blinda, döva och korkade att de ens kan överväga att rösta på någon av dessa bedragare till politiker?

Läste någon annanstans att olika länder i världen lägger ner miljarder på att söka efter intelligent liv i rymden. Man borde lägga de resurserna på att hitta det inom svensk politik istället.

Utloggad dredge

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #21 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 20:06:04 »

Läste någon annanstans att olika länder i världen lägger ner miljarder på att söka efter intelligent liv i rymden. Man borde lägga de resurserna på att hitta det inom svensk politik istället.

Chansen för att hitta något i den vägen är kanske större i rymden än i regeringskansliet?

Posten fixad // Admin
« Senast ändrad: måndag 06, augusti 2012, 22:26:11 av Silverräven »

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 21:18:00 »

Chansen för att hitta något i den vägen är kanske större i rymden än i regeringskansliet?

Blev lite fel när du editerade citaten. Hoppas moderatorerna kan rätta till det i efterhand.

Jag vill påpeka att jag definitivt inte står bakom detta citat. Tvärt om tar jag helt avstånd ifrån skarpa uttryck med starkt politisk vinkling.

Man skall givetvis kunna komma med berättigad kritik mot våra styrande vilket även jag gör, inte minst i denna tråd, men uttalande som dessa vill jag inte bli förknippad med.

På det stora hela och jämfört med de flesta länder har vi ett sunt politisk system och de flesta sköter sig väl. Vi behöver bara se på hur Sverige utvecklats ekonomiskt i förhållande till övriga industriländer de senaste åren.

Jag lever hellre i en väl fungerande demokrati med politiker som inte är perfekta än något annat system.

Om någon tar denna post som en invit till debatt så glöm det. Jag gick med i detta forum för att diskutera ädelmetaller och inte politik.

Edit: Fixade till dubbelcitat
« Senast ändrad: måndag 06, augusti 2012, 21:24:23 av Goldfinger »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #23 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 21:53:19 »

Blev lite fel när du editerade citaten. Hoppas moderatorerna kan rätta till det i efterhand.

Jag vill påpeka att jag definitivt inte står bakom detta citat. Tvärt om tar jag helt avstånd ifrån skarpa uttryck med starkt politisk vinkling.

Man skall givetvis kunna komma med berättigad kritik mot våra styrande vilket även jag gör, inte minst i denna tråd, men uttalande som dessa vill jag inte bli förknippad med.

Tror knappast det är något större problem. Vem som helst kan gå tillbaka och se att det var jag som skrev den från början. Jag står dessutom får åsikten både privat och offentligt. Kan vid behov dessutom argumentera för den.

På det stora hela och jämfört med de flesta länder har vi ett sunt politisk system och de flesta sköter sig väl. Vi behöver bara se på hur Sverige utvecklats ekonomiskt i förhållande till övriga industriländer de senaste åren.

Jag lever hellre i en väl fungerande demokrati med politiker som inte är perfekta än något annat system.

Om någon tar denna post som en invit till debatt så glöm det. Jag gick med i detta forum för att diskutera ädelmetaller och inte politik.

Rätt motsägelsefullt, men det får stå för dig.

Du torgför åsikter i ett ämne, gör politiska ställningstaganden om fungerande demokrati, samhällsutveckling osv. men väljer sedan att tydligt att avböja en diskussion för i ditt tycke extrema åsikter. Nåväl, det får stå för dig, ingen tvingar dig.

Det är just det som är det fina med frihet, att slippa bli påtvingad någon annan. På ett sätt hade det samtidigt varit om inte annat underhållande vad du stämplar som ”extrema åsikter".

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 09:17:13 »
Var i min post nämner jag något om "extrema åsikter"? Jag skrev enbart min post för att jag inte vill bli förknippad med ett uttalande som med mina referensramar är starkt nedsättande och inte hör hemma i en saklig och konstruktiv debatt.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
« Svar #25 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 11:15:46 »
Sitter och är lite avundsjuk på de som lyckas förhandla till sig såna avtal. Det värsta är ju att jag godkänner dem vart fjärde år.
Sjysst med ett jobb där du kan bete dig hur som helst, och ändå få lön i fyra år.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #26 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 19:35:36 »
Var i min post nämner jag något om "extrema åsikter"? Jag skrev enbart min post för att jag inte vill bli förknippad med ett uttalande som med mina referensramar är starkt nedsättande och inte hör hemma i en saklig och konstruktiv debatt.

OK, du skrev skarpa uttryck med stark politisk vinkling, nu använder du dig av ordvalet ”nedvärderande” och jag tolkade det som du fann dessa extrema, men för all del. Vi skall inte ägna oss åt ordklyveri.

Det hade samtidigt varit intressant med vad det är som du finner som så sunt i den svenska politiska modellen. Vad det är som är så fungerande med den svenska demokratin. Var du upplever den svenska ekonomiska utvecklingen som så stark. För varje argument du lade fram, kunde jag troligen ge dig tio argument och bevis på motsatsen, så jag förstår att du inte vill diskutera ämnet.

Om att vara nedvärderande då. Jo, jag står faktiskt för åsikterna. Jag anser att samtliga regeringspartier för en genuint idiotisk politik även om det i små enstaka händelser finns små ljusglimtar. För att ställa sig bakom en sådan politik måste man följaktligen vara en idiot. I stort sett samtliga av de problem vi ser i samhället idag, har sin grund i politiska beslut och avsaknaden av dem. Mängder av dessa samhällsproblem hade praktiskt sett varit otroligt enkla att lösa om den politiska viljan och enigheten funnits. Enkla att lösa praktiskt, men politiskt omöjliga att komma tillrätta med då de av poltiker ofta inte ens erkänns som problem.

Sökandet efter intelligent liv i riksdagen fortsätter således.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #27 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 21:24:46 »
Åbama, där fick du mig ;)

Jag måste erkänna att jag först tog dig på allvar. Nu inser jag att du bara skojat hela tiden. Ingen seriös människa har 10 motargument mot en okänd forumskribent vars bakgrund han inte har en aning om, idiotförklarar alla som ställer sig bakom dagens politiska system dvs större delen av svenska folket, har enkla lösningar på alla samhällsproblem, betraktar andras åsikt som ”underhållande” etc.

Jag lyfter på hatten! Satir på hög nivå! Mycket underhållande och väl kamouflerat :D

Tråden är avslutad för min del. Vi snackar vidare om ädelmetaller i andra trådar. Ha en trevlig kväll!

Edit: Missat stavfel

« Senast ändrad: tisdag 07, augusti 2012, 21:28:30 av Goldfinger »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #28 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 21:53:04 »
Åbama, där fick du mig ;)

Jag måste erkänna att jag först tog dig på allvar. Nu inser jag att du bara skojat hela tiden. Ingen seriös människa har 10 motargument mot en okänd forumskribent vars bakgrund han inte har en aning om, idiotförklarar alla som ställer sig bakom dagens politiska system dvs större delen av svenska folket, har enkla lösningar på alla samhällsproblem, betraktar andras åsikt som ”underhållande” etc.

Jag lyfter på hatten! Satir på hög nivå! Mycket underhållande och väl kamouflerat :D

Tråden är avslutad för min del. Vi snackar vidare om ädelmetaller i andra trådar. Ha en trevlig kväll!

Edit: Missat stavfel

Självklart var allt satir. Undrade just när ljuset skulle gå upp för dig.

Vi i befolkningen mår bäst av att bli styrda av politiker som vet vårat bästa. Hade problemen i samhället varit möjliga att lösa, hade dessa också blivit lösta i dagens politiska system. Ett system som vi ju båda konstaterat och vet är överlägset något annat.

Jag skulle förmodligen inte heller kunnat frambringa ett enda motargument om du satt in artilleriet med argument. Tur att du inte gjorde det!

Slutet gott, allting gott  ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Idag kl. 18:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16