Författare Ämne: Ny sätt att öka tillväxt med våra skattepengar.  (läst 20761 gånger)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
Ny sätt att öka tillväxt med våra skattepengar.
« skrivet: måndag 30, juli 2012, 12:04:29 »
Tydligen gör tillväxtmyndigheten det som anses bra. Konsumera bort våra skattepengar.

http://www.di.se/artiklar/2012/7/30/tillvaxtverket-gick-pa-spa-och-provade-vin---for-skattepengar/

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Ny sätt att öka tillväxt med våra skattepengar.
« Svar #1 skrivet: måndag 30, juli 2012, 12:16:42 »
Ja vissa rubriker skulle man aldrig behöva se, speciellt inte eftersom dom inte tjänat ihop sina medel utan fått dom i bidrag från oss skattebetalare för andra ändamål än att ha det "mysigt" på jobbet.
Den trappan skulle städas uppifrån och noggrannt..

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: måndag 30, juli 2012, 12:33:37 »
Det har ju kommit en del skandaler på senare tid där svenska myndigheter har roat sig på skattebetalarnas bekostnad. Jag skulle tro att det som läcker ut i media bara är toppen på ett isberg. Korruptionen och slöseriet med offentliga medel är antagligen värre än vad vi vill veta, vilket verkligen får en att ifrågasätta legitimiteten våra politiker har som tvingar av oss våra pengar i form av skatt. Det är alltid lätt att slösa med andras pengar.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: måndag 30, juli 2012, 12:37:41 »
Måste erkännas att ibland är "grävande" journalister bra att ha.

Iofs så framgår inte hur mycket "tillväxt" man skapat. Det hade varit lättare göra en relevant jämförelse om man visste producerad nytta i förhållande till de extra ordinära kostnaderna för myset.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: måndag 30, juli 2012, 12:55:52 »
Ja, för djävligt på ren svenska. Samtidigt måste man kunna unna även offentligt anställda rimligt med internutbildning, personalvårdande aktiviteter, etc. Min fru som t.ex. jobbar inom kommunal verksamhet har nästan inga sådana aktiviteter i sitt jobb. Där får man turas om att gå på jobbrelaterade seminarier, på sin höjd blir man bjuden på ett enkelt julbord och några personaldagar med middag på fint hotell kan man glömma.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: måndag 30, juli 2012, 16:36:44 »
Ja, för djävligt på ren svenska. Samtidigt måste man kunna unna även offentligt anställda rimligt med internutbildning, personalvårdande aktiviteter, etc. Min fru som t.ex. jobbar inom kommunal verksamhet har nästan inga sådana aktiviteter i sitt jobb. Där får man turas om att gå på jobbrelaterade seminarier, på sin höjd blir man bjuden på ett enkelt julbord och några personaldagar med middag på fint hotell kan man glömma.

Absolut. Sambon jobbar också kommunalt så inga större utflykter där heller men det verkar bli dyrare desto högre upp man kommer. Kråset ska smörjas bland högre chefer och politiker. Då får det kosta mycket men annars sparas det överallt.

Naturligtvis så ska man bjuda något till sina medarbetare men det får ju faktiskt vara nån måtta med skattebetalarnas pengar tycker jag.

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #6 skrivet: måndag 30, juli 2012, 20:04:36 »
Ingen rolig läsning MEN jag tycker annars att det är en ganska vettig org med.
Jag har i mitt företag sökt och beviljats bidrag (mina och era skattepengar) för utvecklingprojekt. Fick inget lättvindigt utan rejäl presentation och fler intervjuer och i konkurrens med andra sökanden. Precis som vi fick göra är det oftast krav om att bidragstagaren ställer upp med halva finansieringen - motprestation samt väl underbyggda (fakturor, lönespecar) avrop för att lyfta det man beviljats. Ungefär så som jag tycker det ska vara för att beviljas och lyfta bidrag, oavsett bidragsform. Kanske någon annan som har annan erfarenhet?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: måndag 30, juli 2012, 23:51:26 »
Måste erkännas att ibland är "grävande" journalister bra att ha.

Iofs så framgår inte hur mycket "tillväxt" man skapat. Det hade varit lättare göra en relevant jämförelse om man visste producerad nytta i förhållande till de extra ordinära kostnaderna för myset.

Är de?

Paradoxen är att dessa "grävande kritiserande journalister" arbetar på tidningar som har sin delfinansiering i presstödet. De lever alltså också av samma kassakista, som denna tillväxtmyndighet nu festat ifrån.

Själv tror jag faktiskt inte att dessa journalister fyller någon större funktion. Folk skiter ändå i misskötseln av den offentliga sektor som är vardagsmat. På sin höjd knyter Svensson näven i fickan, för att i nästa val ändå rösta på samma skit. Tillväxtverkets festande är också ett sandkorn på en strand, i jämförelse med vad som pågår varje dag. Jag har själv sett och haft insyn i projekt där myndigheter bokstavligt talat bränt tiotals miljoner till absolut ingen nytta.

Ingen rolig läsning MEN jag tycker annars att det är en ganska vettig org med.

Menar du allvar?

Jag tycker Tillväxtverket är ett skolexempel på ordet ”MOTSÄGELSE”.

Hur kan ett verk som tar pengar. Dvs. ett verk som tar inkomster från de som generererar dem, gynna tillväxt? Pengar som inte bara gått till festande, utan också till meningslösa rapporter, miljontals kronor till lobbyarbete i Almedalen eller pengar till meningslös administration av den interna verksamheten.

Hur kan detta gynna TILLVÄXT mer än om pengarna fått stannat och kunnat investeras av de som genererat dem?

Jag har i mitt företag sökt och beviljats bidrag (mina och era skattepengar) för utvecklingprojekt. Fick inget lättvindigt utan rejäl presentation och fler intervjuer och i konkurrens med andra sökanden. Precis som vi fick göra är det oftast krav om att bidragstagaren ställer upp med halva finansieringen - motprestation samt väl underbyggda (fakturor, lönespecar) avrop för att lyfta det man beviljats. Ungefär så som jag tycker det ska vara för att beviljas och lyfta bidrag, oavsett bidragsform. Kanske någon annan som har annan erfarenhet?

Ja, jag har andra erfarenheter. Politiker kan aldrig skapat några jobb även om vissa av dem tror det. Det enda de kan göra är att omfördela och konsumera andras inkomster. Paradoxen är också att de som talar mest högljutt om klassresor också är de som mest omöjliggjort desamma. Det är nämligen samma politiker som genom skatter och byråkrati till stora delar omöjliggjort möjligheterna till att börja med små medel och kunna arbeta ihop ett startkapital.

Så du har alltså fått lägga tid, energi och arbete på att formulera rapporter och (ursäkta uttrycket) tiggarbrev, för att ev. få bidrag. Tid och energi som du istället kunnat lägga på operativt arbete för att skapa inkomster. Allt för att en byråkrat i slutändan skall besluta om just du skall få pengar eller ej.

Tänk då istället om du under ditt yrkesverksamma liv sluppit betala för all denna byråkrati. Hur mycket mer pengar du själv då hade haft att investera. Ja, i vart fall om du hade förmågan att skapa inkomster. Något som torde vara en grundförutsättning för att du även i framtiden skulle lyckas med dina affärsprojekt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: tisdag 31, juli 2012, 10:52:31 »
Enligt di.se så har tillväxtverket bokfört lyxmiddagar och andra utsvävningar som seminarie och därvidlag fått momsen tillbaka.
Undra om det kommer ännu mera nu när man sätter tänderna i deras bokföring.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: onsdag 01, augusti 2012, 08:00:54 »
Nu tillkommer även VINNOVA som enligt DN
Har vinprovning lyxmat på slott o herrgårdar o chokladprovning med olika drycker till såsom bla Amarone.

Kan undra om dessa verk och myndigheter gör dessa upphandlingar tillsammans för att få bättre priser. Grand Hotell verkar förekomma ofta och flitigt.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #10 skrivet: onsdag 01, augusti 2012, 13:17:53 »
Nu tillkommer även VINNOVA som enligt DN
Har vinprovning lyxmat på slott o herrgårdar o chokladprovning med olika drycker till såsom bla Amarone.

Kan undra om dessa verk och myndigheter gör dessa upphandlingar tillsammans för att få bättre priser. Grand Hotell verkar förekomma ofta och flitigt.

HAHAHA.. Saklart, Grand Hotel ar faktiskt det billigaste alternativet.

Fran DI lanken ovan.
Tillväxtverkets generaldirektör Christina Lugnet medger att vissa av kostnaderna inte är okej men försvarar andra:

"Grand Hotel var faktiskt det billigaste alternativet", säger hon till DN

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: onsdag 01, augusti 2012, 13:48:26 »
"Grand Hotel var faktiskt det billigaste alternativet", säger hon till DN[/i]

Säkert ingen lögn. Undrar just vilka som var alternativen ;D

Påminner om historian från min gamla hemkommun. Brandchefen vill ha en ny befälsbil av det lite häftigare slaget och gick till kommunledningen med 3 alternativ. Av dem fick han givetvis beskedet att välja den billigaste bilen. Gissa hur han hade lagt upp alternativen ::)

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #12 skrivet: onsdag 01, augusti 2012, 15:44:39 »
"Grand Hotel var faktiskt det billigaste alternativet", säger hon till DN[/i]

Säkert ingen lögn. Undrar just vilka som var alternativen ;D

Påminner om historian från min gamla hemkommun. Brandchefen vill ha en ny befälsbil av det lite häftigare slaget och gick till kommunledningen med 3 alternativ. Av dem fick han givetvis beskedet att välja den billigaste bilen. Gissa hur han hade lagt upp alternativen ::)

en jävla maffia är det!

down with the state

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 16:22:49 »
"Tillväxtverkets kritiserade generaldirektör Christina Lugnet får sparken, uppger näringsdepartementet i ett pressmeddelande.
...

Granskningen visade att Tillväxtverket sedan 2010 lagt 7,5 miljoner kronor på interna seminarier och representation, samt ytterligare 9 miljoner kronor på internutbildning och konferenser. Inte sällan har det kombinerats med dyra middagar på fina restauranger. Dessutom har ledarmöten på slott och herrgårdar hållits, liksom avdelningskonferenser i Åre med liftkort och spa. Skattepengar har också gått till vin- och chokladprovningar samt en ribbåtstur i Stockholms skärgård.

Av restaurangnotan för medarbetardagen på Grand Hotel, framgår att bara middagen kostade 1 476 kronor per person, mer än dubbelt så mycket som de egna riktlinjerna tillåter.

Dessutom har det framkommit oklarheter kring om medarbetardagen upphandlats på rätt sätt.

Verket har bokfört bland annat middagar och fester som seminarier i stället för representation, vilket gör att momsen blir lägre. Ett tilltag som balanserar på gränsen till vad som är tillåtet, enligt en jurist på Skatteverket som DN pratat med."

Här gick det snabbt från uppdagande till handling! Tror dock bara att hon får ett nytt jobb som tack för missbruket av skattemedel.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1026785-christina-lugnet-far-sparken

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: måndag 06, augusti 2012, 16:30:57 »
Kul med "snabba puckar".
Får bara hoppas att hon inte får annat statligt arbete utan ställs till den privata arbetsmarknadens förfogande där kompetens och duglighet avgör.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:41

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal