Författare Ämne: Revolut  (läst 7894 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 607
  • Affärsomdömen: 9
SV: Revolut
« Svar #15 skrivet: måndag 04, november 2019, 16:18:51 »
Som sagt, gråzon, men i teorin är det ett slags bedrägeri. Meddelar Revolut sig till SJ så är du av med båda korten och eventuella konton, minimum.

Nja, bedrägeri är det väl knappast, möjligen någon form av kontraktsbrott.

Revolut ("säljföretaget" i kortmarknadsjargong) förlorar pengar på en sådan transaktion, SJ (kortutgivaren) förlorar inga pengar och har ingen som helst anledning att klaga på din transaktion.

guldgrisen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: lördag 18, januari 2020, 22:04:55 »
Om jag förstår det korrekt, finns det två saker om Revolut som jag inte direkt gillar.

Först och främst är de registrerade i Storbritannien med en licens från den litauiska nationella banken. (Brexit)
För det andra måste du ta ett fotografi av ditt ansikte för att registrera dig.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1601
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #17 skrivet: söndag 19, januari 2020, 16:23:33 »
Om jag förstår det korrekt, finns det två saker om Revolut som jag inte direkt gillar.

Först och främst är de registrerade i Storbritannien med en licens från den litauiska nationella banken. (Brexit)
För det andra måste du ta ett fotografi av ditt ansikte för att registrera dig.
Nu håller jag i grunden med om detta med foto (såsom i jag gillar det inte heller, alla former av biometri är för mig av ondo).

Men det sagt, och som kund till ett flertal utländska bankliknande företag, så förstår jag det underliggande problemet. De är enligt lag tvungna att säkerställa din identitet (dvs det är inte samma sak som när du måste skaffa ett idiotiskt konto hos t ex Dramaten för att kunna köpa en teaterbiljett). Givet detta krav så har jag erfarenhet av två lösningar. Antingen så krävs det vidimering av legitimation via Notarius Publicus eller så kör man på en Internetbaserat identifiering som då givetvis kräver bild någonstans. Eftersom det kostar en slant och ffa kräver en tidsbokning där jag tar mig till den publika notarien så måste jag säga att detta med Internetbaserad identifiering har viss fördelar.

Detta gör att det dels inte är ett Revolutspecifikt krav, dels att alternativet är värre.

guldgrisen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: söndag 19, januari 2020, 16:37:53 »
Detta gör att det dels inte är ett Revolutspecifikt krav, dels att alternativet är värre.

Fair enough.

När jag läser om Revolut och dess grundare finns det något som generellt stör mig. Jag letar efter ett alternativ som kan göra samma sak för mig.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #19 skrivet: söndag 19, januari 2020, 16:54:28 »

Fair enough.

När jag läser om Revolut och dess grundare finns det något som generellt stör mig. Jag letar efter ett alternativ som kan göra samma sak för mig.
Du kanske skall testa Uphold? Det är det mest Revolutliknande jag känner till. Har dessutom vissa fördelar relativt Revolut, men ligger lite efter i sin lansering (Revolut kom före och har större kundbas).

Jag har inte testat Uphold själv så ”do your own due diligence” som det heter.

Inloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: söndag 19, januari 2020, 19:30:17 »
Jag tycker nog Uphold, men sin inriktning mot mycket kryptohandel, är en annan sorts djur än Revolut. För den som är intresserad av Revolut men vill ha något annat - förståeligt, givet bolagets bakgrund - borde tyska N26 ligga nära till hands.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: måndag 29, juni 2020, 11:01:32 »
FWIW så har Revolut nu börjat erbjuda växling till och från XAU utöver alla pappersvalutor och diverse cryptovalutor som man hade redan tidigare. Det verkar vara rätt rimliga växlingsavgifter (1.5% för "standardkonton", vilket är vad jag har, 0.25% för de med dyrare konton som har årsavgifter).

Jag testade just att köpa en liten guldbit och det kostade mig verkligen exakt 1.5% mer än spot i det ögonblicket.

Nu är det intressanta med Revolut och guld inte i första hand att man skall börja köpa en massa guld där. Vi har haft massor med diskussioner om detta med valvguld och detta är vare sig bättre eller sämre än vissa alternativ. Det intressanta är snarare

a) Storlek. Revolut är stort. Det är en mycket större puff in i marknaden när Revolut erbjuder detta än när Glint gör det.

b) Trenden. Allt fler erbjudanden om "online valvguld" från olika håll. Det är en bra trend...

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 120
« Svar #22 skrivet: måndag 29, juni 2020, 13:39:21 »
b) Trenden. Allt fler erbjudanden om "online valvguld" från olika håll. Det är en bra trend...

FIAT guld? Vad är så spännande med det?

https://blog.revolut.com/gold-now-available-on-premium-and-metal/ :

"Firstly, it’s important to understand that gold is not like the e-money in your Revolut account. Gold is not e-money and as such, our gold services are not regulated in the UK by the Financial Conduct Authority.

Funds received by us in relation to your gold transactions and your gold itself, will not be safeguarded under the UK Electronic Money Regulations 2011, or the Payment Service Regulations 2017. When you purchase exposure to gold through Revolut, it will also not be protected through the Financial Services Compensation Scheme.

Sorry to get so heavy right at the start, but like we said, trading exposure to gold comes with its risks. You should always speak to an independent financial advisor before making any investments.
"

"Please note that we can’t deliver you any physical gold, or in any way grant you access to the gold (as cool as that would be)." - med andra ord FIAT guld.
« Senast ändrad: måndag 29, juni 2020, 13:49:28 av haberdasher »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: måndag 29, juni 2020, 15:25:42 »

FIAT guld? Vad är så spännande med det?
...
"Please note that we can’t deliver you any physical gold, or in any way grant you access to the gold (as cool as that would be)." - med andra ord FIAT guld.
Vi har diskuterat valvguld hur många gånger som helst. Vissa tycker att det finns fördelar med att ha metall i en form där man kan köpa och sälja när som helst, dygnet runt utan att behöva leta efter en motpart och dessutom med väldigt låg spread, och ingen frakt- eller förvaringsproblematik. Andra tycker att om man inte kan bita i det så äger man det inte. Båda ståndpunkterna är rimliga och enkla att motivera, så varför begränsa sig till det ena?

Men, som sagt, jag är inte ute efter att starta om valvguldsstriderna här. Vill du diskutera hur ointressant du tycker att valvguld är så är det bättre att du tar upp det i en av de trådar som finns om detta. Här var jag bara ute efter att göra observationen att det dyker upp allt fler erbjudanden av denna typ på marknaden.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 29, juni 2020, 16:15:06 »
Men, som sagt, jag är inte ute efter att starta om valvguldsstriderna här. Vill du diskutera hur ointressant du tycker att valvguld är så är det bättre att du tar upp det i en av de trådar som finns om detta. Här var jag bara ute efter att göra observationen att det dyker upp allt fler erbjudanden av denna typ på marknaden.

Tja, min poäng är faktiskt att det inte är valvguld, det är därför jag kallar det FIAT guld. Vem som helst kan hävda att de har guld om de inte behöver visa det för dig. Valvguld är guld som du kan komma och "besöka" och till och med ta med dig hem. Hos Revolut handlas med guld på samma sätt som det handlas med aktier hos Skilling.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: måndag 29, juni 2020, 19:35:39 »
Tja, min poäng är faktiskt att det inte är valvguld, det är därför jag kallar det FIAT guld. Vem som helst kan hävda att de har guld om de inte behöver visa det för dig. Valvguld är guld som du kan komma och "besöka" och till och med ta med dig hem. Hos Revolut handlas med guld på samma sätt som det handlas med aktier hos Skilling.
Ok, det är en poäng som jag håller med om att den är värd att begrunda. Så låt oss begrunda den.

Det finns nog ingen generellt accepterad definition av ”valvguld”. Det är såvitt jag kommer ihåg en term som jag hittade på för några år sedan för att beskriva den då nya företeelsen.

Sedan dess har mycket hänt, ffa har det blivit fler aktörer. I samtliga fall så måste aktören få kunden att bestiga en förtroendebarriär för att kompensera för det faktum att guldet inte längre är helt under kundens kontroll. I vissa fall så tillåter man besök och möjlighet att klappa guldet, i de flesta, om inte alla, fall så har man oberoende revision av guldinnehavet av välrenommerad revisor. Ibland, men inte alltid finns möjlighet att mot extra avgift ta fysisk leverans. Jag har inte sett det än men jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga innan någon leverantör erbjuder sig att rista in namnet på min hustru på en tacka och sedan skicka mig ett foto.

Under allt detta finns utan undantag ett prospekt som beskriver hur och under vilka förutsättningar som leverantören å kundens vägnar köper respektive säljer guld. I en värld där vi litade på varandra skulle detta prospekt (om det säger rätt saker) vara nog. Allt det andra strulet är för att kompensera för bristen för förtroende.

För min del så är jag primärt intresserad av om jag litar på leverantören. Gör jag inte det så vill jag inte ha några affärer med dem oavsett om jag får klappa guldet eller ej. Sekundärt är jag intresserad av prospektet och vad det säger. Först i tredje hand är jag intresserad av guldklappning, hemleverans till extra kostnad och listor med tacknummer. Jag inser att detta låter extremt främmande om man hör till lägret som måste krama för att äga, men för mig är det frågan om en riskbedöming som vägs mot värdet av den tjänst som erbjuds.

Eftersom jag ser tjänsten som erbjuds (24*7*365 marknad, låg spread, noll frakt och förvaringskostnad) som värdefull blir det bara en riskkalkyl att bedöma hur stor del av mitt kapital jag är villig att riskera hos en viss valvtjänst.

Men samtidigt är ju inte det annorlunda än den riskkalkyl som jag använder för att bedöma hur stor del av mitt kapital som jag är villig att placera i ett bankfack (notera de suddiga beskeden från många banker om det är tillåtet att förvara guld i bankfack eller ej) eller nedgrävt under päronträdet (begrunda konsekvenserna av en lycksökare med metalldetektor i trädgården någon gång när man är bortrest, eller varför inte konsekvenserna av att glömma bort vilket päronträd det var...).

Det jag vill få sagt är att oavsett om du vill ha ditt guld under huvudkudden, i ett bankfack, under ett päronträd, hos en valvtjänst med klappbesök eller hos en valvtjänst utan klappbesök så finns det alltid risker. Att inte acceptera det är att bedra sig själv. Sedan finns det för de olika alternativen olika fördelar.

Eftersom vi är olika och har olika behov så värderar vi både risker och fördelar olika och kommer därför till olika slutsatser om vad som är intressant eller inte. De av oss som försöker hantera riskerna aningen mer rationellt än att bara satsa på en häst och hoppas att det var rätt kuse landar oundvikligen i en mix av alternativ. Det blir bankfack, päronträd, valvguld med klapp och valvguld utan klapp i proportioner efter de egna behoven och riskbedömningen. Min slutsats är ok fär mig och jag utgår ifrån att din är ok för dig. Båda är därför helt ok.

Det enda som jag helt enkelt inte förstår är när de som vill kunna krama varje guldbit (och alltså rimligen har andra behov än jag) måste ifrågasätta hur någon kan vara intresserad av guld som man inte kan klappa eller få levererat hem. Acceptera att vi har olika behov. Den del av mitt metallinnehav som jag har i en valvtjänst utan möjlighet till fysisk leverans är ju exakt den del som jag inte vill få hemlevererad.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2573
  • Affärsomdömen: 85
« Svar #26 skrivet: måndag 29, juni 2020, 20:47:34 »
Risk finns ju alltid. Frågan är ju om man vill ha en motpartrisk eller om man själv vill ha mesta möjliga kontroll.
Tjuvar har ju alltid funnits, konfiskerande stater och annat otyg. Ska jag bli bestulen eller rk av staten hoppas jag det blir efter mitt avstigande av livets buss.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #27 skrivet: tisdag 30, juni 2020, 00:45:27 »
Eftersom vi är olika och har olika behov så värderar vi både risker och fördelar olika och kommer därför till olika slutsatser om vad som är intressant eller inte. De av oss som försöker hantera riskerna aningen mer rationellt än att bara satsa på en häst och hoppas att det var rätt kuse landar oundvikligen i en mix av alternativ. Det blir bankfack, päronträd, valvguld med klapp och valvguld utan klapp i proportioner efter de egna behoven och riskbedömningen. Min slutsats är ok fär mig och jag utgår ifrån att din är ok för dig. Båda är därför helt ok.

Om det är okej för dig att "köpa en bit guld" hos ett företag som inte har något uppenbart behov av att ha något guld att lagra i ett valv, är det helt okej med mig.
Men lura dig inte (och andra) att tro att du faktiskt köper en bit guld, för det gör du inte. Du köper en lottobiljett där du själv bestämmer nominellt värde. Revolut erbjuder ett finansiellt derivat, inte "en bit guld". Om Revolut går i konkurs finns det inget guld som täcker din lottobiljett.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #28 skrivet: tisdag 30, juni 2020, 06:51:31 »
Eftersom vi är olika och har olika behov så värderar vi både risker och fördelar olika och kommer därför till olika slutsatser om vad som är intressant eller inte. De av oss som försöker hantera riskerna aningen mer rationellt än att bara satsa på en häst och hoppas att det var rätt kuse landar oundvikligen i en mix av alternativ. Det blir bankfack, päronträd, valvguld med klapp och valvguld utan klapp i proportioner efter de egna behoven och riskbedömningen. Min slutsats är ok för mig och jag utgår ifrån att din är ok för dig. Båda är därför helt ok.
Om det är okej för dig att "köpa en bit guld" hos ett företag som inte har något uppenbart behov av att ha något guld att lagra i ett valv, är det helt okej med mig.
Men lura dig inte (och andra) att tro att du faktiskt köper en bit guld, för det gör du inte. Du köper en lottobiljett där du själv bestämmer nominellt värde. Revolut erbjuder ett finansiellt derivat, inte "en bit guld". Om Revolut går i konkurs finns det inget guld som täcker din lottobiljett.
Det var värst vad var viktigt för dig att racka ner på Revolut och deras valvguld (eller fiatguld, som du kallar det). Men, för att upprepa min ståndpunkt här:
  • Jag är inte specifikt för eller emot just Revolut. Jag försöker (uppenbarligen med begränsad framgång) peka på en trend som jag tycker är positiv.
  • Vad det gäller valvguld så är ett primärt kriterium för mig vad leverantörens prospekt säger. I fallet Revolut så säger prospektet att de (Revolut) köper och förvarar fysiskt guld exakt motsvarande kundernas transaktioner. Om de inte lyckas köpa fysiskt guld så går inte växlingstransaktionen (t ex från SEK till XAU) igenom.
  • Givetvis så måste en leverantör uppnå kundernas förtroende, det gäller i all affärsverksamhet. Revolut har inte uppnått ditt förtroende och du väljer att tro att deras prospekt är falskt. Det är helt upp till dig, men det är ju ett val du gör (att se prospektet som falskt), inte någon dokumenterad sanning.
  • ”Om Revolut går i konkurs så finns det inget guld.” Här påstår du dig veta att deras prospekt är falskt och att de aktivt bedrar sina kunder. Det är möjligt att du vet att det är så, men det är inte någonting du kan veta utifrån denna diskussion, utan det är isåfall någonting du vet från annat håll och då gärna får redogöra för.
  • Vänligen anklaga inte mig för att lura någon. Detta är ett anonymt Internetforum där medlemmar gaggar om saker, i vissa fall dessutom saker som de inte vet någonting om. När du skriver så försöker du ge dig själv tolkningsföreträde om vad som är sant. Det vore bättre om du istället för trubbig härskarteknik och åsikter valde att presentera lite fakta.
Det finns en fantastiskt användbar funktion i forumet som gör att man kan blocka användare som man tycker ger ett negativt bidrag till diskussionerna. Då filtreras inlägg från den användaren bort, det är fantastiskt användbart. Ett grundlöst, messerschmittande inlägg till från dig och jag kommer att förbättra min forumupplevelse med ett enkelt klick.
« Senast ändrad: tisdag 30, juni 2020, 06:56:00 av august »

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 102
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #29 skrivet: tisdag 30, juni 2020, 12:46:31 »

Det är väl ingen som tror att man faktiskt köper en bit guld i det här sammanhanget? Iallafall inte på det här forumet...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

SÄNKT PRIS! [Säljes] Silver. Lunar 2. Orm 5 oz och get 5 oz. by Birka
Igår kl. 14:46

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by maggan
Igår kl. 13:11

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
onsdag 01, juli 2020, 23:53:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
onsdag 01, juli 2020, 22:40:45

COMEX leveranser by JL_GBG
onsdag 01, juli 2020, 18:34:45

Avslutad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
onsdag 01, juli 2020, 18:21:25

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:32:18

Peter Schiff by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:08:30

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
onsdag 01, juli 2020, 16:35:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 01, juli 2020, 15:26:58

Dragon bar 2020 dubbel dragon 1 oz ag by dmannen74
onsdag 01, juli 2020, 13:19:11

Säljes Blandade Silvermynt. Tillagt samt prisändringar. by T