Författare Ämne: Revolut  (läst 6428 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 592
  • Affärsomdömen: 9
SV: Revolut
« Svar #15 skrivet: måndag 04, november 2019, 16:18:51 »
Som sagt, gråzon, men i teorin är det ett slags bedrägeri. Meddelar Revolut sig till SJ så är du av med båda korten och eventuella konton, minimum.

Nja, bedrägeri är det väl knappast, möjligen någon form av kontraktsbrott.

Revolut ("säljföretaget" i kortmarknadsjargong) förlorar pengar på en sådan transaktion, SJ (kortutgivaren) förlorar inga pengar och har ingen som helst anledning att klaga på din transaktion.

guldgrisen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: lördag 18, januari 2020, 22:04:55 »
Om jag förstår det korrekt, finns det två saker om Revolut som jag inte direkt gillar.

Först och främst är de registrerade i Storbritannien med en licens från den litauiska nationella banken. (Brexit)
För det andra måste du ta ett fotografi av ditt ansikte för att registrera dig.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1588
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #17 skrivet: söndag 19, januari 2020, 16:23:33 »
Om jag förstår det korrekt, finns det två saker om Revolut som jag inte direkt gillar.

Först och främst är de registrerade i Storbritannien med en licens från den litauiska nationella banken. (Brexit)
För det andra måste du ta ett fotografi av ditt ansikte för att registrera dig.
Nu håller jag i grunden med om detta med foto (såsom i jag gillar det inte heller, alla former av biometri är för mig av ondo).

Men det sagt, och som kund till ett flertal utländska bankliknande företag, så förstår jag det underliggande problemet. De är enligt lag tvungna att säkerställa din identitet (dvs det är inte samma sak som när du måste skaffa ett idiotiskt konto hos t ex Dramaten för att kunna köpa en teaterbiljett). Givet detta krav så har jag erfarenhet av två lösningar. Antingen så krävs det vidimering av legitimation via Notarius Publicus eller så kör man på en Internetbaserat identifiering som då givetvis kräver bild någonstans. Eftersom det kostar en slant och ffa kräver en tidsbokning där jag tar mig till den publika notarien så måste jag säga att detta med Internetbaserad identifiering har viss fördelar.

Detta gör att det dels inte är ett Revolutspecifikt krav, dels att alternativet är värre.

guldgrisen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: söndag 19, januari 2020, 16:37:53 »
Detta gör att det dels inte är ett Revolutspecifikt krav, dels att alternativet är värre.

Fair enough.

När jag läser om Revolut och dess grundare finns det något som generellt stör mig. Jag letar efter ett alternativ som kan göra samma sak för mig.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1588
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #19 skrivet: söndag 19, januari 2020, 16:54:28 »

Fair enough.

När jag läser om Revolut och dess grundare finns det något som generellt stör mig. Jag letar efter ett alternativ som kan göra samma sak för mig.
Du kanske skall testa Uphold? Det är det mest Revolutliknande jag känner till. Har dessutom vissa fördelar relativt Revolut, men ligger lite efter i sin lansering (Revolut kom före och har större kundbas).

Jag har inte testat Uphold själv så ”do your own due diligence” som det heter.

Inloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: söndag 19, januari 2020, 19:30:17 »
Jag tycker nog Uphold, men sin inriktning mot mycket kryptohandel, är en annan sorts djur än Revolut. För den som är intresserad av Revolut men vill ha något annat - förståeligt, givet bolagets bakgrund - borde tyska N26 ligga nära till hands.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

End of WWII 75th anniversary coins by Krugerangel
Igår kl. 23:12

Sotkamo Silver by Condor2ooo
Igår kl. 23:04

USA anställer hel grupp åklagare för att åtala bankirer för guldfiffel by Krugerangel
Igår kl. 22:58

Tavex och marknaden by Coltrane
Igår kl. 21:52

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Tyr
Igår kl. 20:31

Valcambi silvertackor by antoper
Igår kl. 13:07

[Säljes] Guld. Samlarmynt Kookaburra 1/10 oz.SÄNKT PRIS! by Birka
Igår kl. 11:06

Incrementum - IGWT rapporten 2020 by SilverHulken
Igår kl. 09:19

Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer by Cash Is King