Författare Ämne: Guld från UK-Chards  (läst 1901 gånger)

Utloggad Bigindexx

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
Guld från UK-Chards
« skrivet: lördag 26, oktober 2019, 22:20:33 »
Hej, jag är ny här och ganska ny gällande guld som investering. Efter någon månads surfande och läsande har jag kommit fram till att Sovereign-mynt passar mina behov bäst. Jag har läst här på forumet och Tavex verkar vara bäst i Sverige om man kombinerar pris och upplevd säkerhet. Men så kollade jag på några videos på Youtube och hittade en engelsk herre som står som ägare för Chards som säljer guld i UK. Jag slängde ner några mynt i varukorgen och även med frakt är de mycket billigare än Tavex. Men innan jag beställer har jag två frågor.

1. Kommer jag få betala tull eller andra avgifter i Sverige?
2. Någon som har erfarenhet eller åsikter om Chards?

Mycket tacksam för hjälp.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1533
  • Affärsomdömen: 48
SV: Guld från UK-Chards
« Svar #1 skrivet: söndag 27, oktober 2019, 00:14:47 »
1. Kommer jag få betala tull eller andra avgifter i Sverige?
2. Någon som har erfarenhet eller åsikter om Chards?
Det är ingen moms eller tull på investeringsguld, och därmed så bör det inte bli några avgifter. Jag säger ”bör” eftersom man aldrig kan garantera att ens paket inte fastnar någonstans där dumheten regerar.

Jag har handlat av Chards flera gånger och det första som slår mig är hur trevliga de är. Tavex borde gå kurs i kundbemötande hos Chards. Det sagt så har jag haft en del strul, framför allt med deras betalningsmaskineri. Deras ”payment processor” har nobbat svenska kort, det har krävts att jag bekräftar ordern genom att svara på ett mail som aldrig kommit fram trots flera försök (det visade sig senare bero på att deras mailserver satt i ett nätblock som var spamflaggat hos Spamhaus, så min mailoperatör droppade mailen). Slutligen har jag varit med om att ett paket där jag betalat för ”signed & tracked” (dvs uthämtning mot legtitimation och spårning på vägen) plötsligt har legat i min ytterst obevakade och olåsta brevlåda. Det är säkert Postnord som gjort fel som vanligt, men det är ju fortfarande ett problem om Chards paket skulle komma bort pga att de har en inkompetent agent för last mile.

Sista kommentaren: det är svårt att direkt jämföra priser innan valutaväxlingen skett. Jag tycker att det alltid tenderar att bli lite sämre än det ”borde”.

Senare har jag använt kort med avräkning i GBP, typ Revolut, och tagit leverans till en adress i Storbritannien. Det har funkat klockrent.

Utloggad Bigindexx

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: söndag 27, oktober 2019, 18:50:39 »
Tack för ett matnyttigt svar med dina erfarenheter, mycket informativt. Jag får avvakta lite eftersom detta inte gjorde mig mer bekväm med att beställa 20 mynt med så många loose ends. Några ytterligare funderingar dök upp när jag läste detta. Finns det någon här på forumet som åkt på tull eller moms på guldmynt inom EU? Är Tavex att lita på när det kommer till att slippa förfalskade mynt, hur ser deras process ut för kontroll?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2466
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #3 skrivet: söndag 27, oktober 2019, 19:15:03 »
EU är tullfritt och momsen betalas i leverantörens hemland.
Vill man köpa sovs med låg premie och momsfritt är Tyskland ett bra alt..
Ett stabilt och seriöst företag med låg fraktkostn är https://philoro.de/shop/goldmuenzen/gold-sovereign

Utloggad Bigindexx

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: söndag 27, oktober 2019, 19:31:21 »
Okej då vet jag. Tack för tipset om denna handlare! Hur ser ni på  risken att få falska mynt? Då tänker jag inte att de stora handlarna medvetet är bedrägliga utan att de helt enkelt är slappa i sina kontroller när de köper in. Är jag paranoid eller är det något jag behöver fundera på?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2466
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #5 skrivet: söndag 27, oktober 2019, 19:40:29 »
Köper man från väletablerade handlare kan man nog vara säker till 99%. Akta dig däremot för Ebay och Tradera.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES: Guldmynt & Silvertacka by Kookaburra01
Idag kl. 00:29

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 23:28

COMEX leveranser by kristensson
Igår kl. 23:15

Corona, inte ölen by JL_GBG
Igår kl. 22:50

Goldsilver.be by Birka
Igår kl. 13:04