Författare Ämne: Silver som privatperson?  (läst 1678 gånger)

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 4
SV: Silver som privatperson?
« Svar #15 skrivet: onsdag 16, oktober 2019, 11:49:14 »
Tack för tipset.

Ja, de var ju lite billigare.

Noob frågor (igen) - varför?

1) Det är ju samma vikt & samma renhetsgrad. Enda skillnaden jag ser är att de hade en lägre skattesats när de lanserades. Är det denna som fortsatt spökar?

2) Någon skillnad i ersättning/vilja att handla vid inbyte?

/C

Här är ett exempel på sälj/köp-priser hos en reputabel firma i Tyskland.
Förutsättningen för tillbakaköp är, (vad jag förstår) att du köpt produkten hos vederbörande.
Här ser du också att du inte får tillbaka den högre momsen på tackor utan ”myntvärde” och mynttackorna har väldigt liten spread. Därav deras popularitet.

https://www.heubach-edelmetalle.de/catalog/silberbarren/?mobilizer=ca1fceb30b1519e93c061a51f51a2ecb

Har köpt av mr Heubach utan problem, men någon här på forumet har haft smärre meningskiljaktigheter med honom.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2199
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #16 skrivet: onsdag 16, oktober 2019, 12:48:32 »
Tack för tipset.

1) Det är ju samma vikt & samma renhetsgrad. Enda skillnaden jag ser är att de hade en lägre skattesats när de lanserades. Är det denna som fortsatt spökar?

/C

Förutsättningen för tillbakaköp är, (vad jag förstår) att du köpt produkten hos vederbörande.
Här ser du också att du inte får tillbaka den högre momsen på tackor utan ”myntvärde” och mynttackorna har väldigt liten spread. Därav deras popularitet.

https://www.heubach-edelmetalle.de/catalog/silberbarren/?mobilizer=ca1fceb30b1519e93c061a51f51a2ecb

Har köpt av mr Heubach utan problem, men någon här på forumet har haft smärre meningskiljaktigheter med honom.

Tur för dig att du klarat dig men förr eller senare slår råttfällan igen
Att rätta till sådant som blivit fel är inte hans specialitet och ev returer får man stå för själv.

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #17 skrivet: onsdag 16, oktober 2019, 14:06:11 »
Tack för tipset.

/C

Tur för dig att du klarat dig men förr eller senare slår råttfällan igen
Att rätta till sådant som blivit fel är inte hans specialitet och ev returer får man stå för själv.

OK, du har rätt att det strulat rätt mycket sen ett år tillbaka. Speciellt när han inte levererar exakt beställda varor och returerna verkar det inte finnas någon bra logistisk gång för.
Tror inte han är direkt oärlig, utan lite arrogant och ”låt-gå-mentalitet” i kundrelationerna.

Har kollat upp på den här sajten:
 https://www.gold-preisvergleich.de/haendler/heubach-edelmetalle/erfahrung_bewertung/
och där finns det många exempel på strulande returer och felleveranser, så Birka har nog rätt i att se upp med Andreas Heubach.
I övrigt en väldigt bra sajt att kolla upp även de andra leverantörerna och hur dom agerar när det strular till sig.

Så vi får ta min länk mera illustrativt som exempel på hur metallpriserna varierar beroende på storleken av tackan och full moms på icke mynttackorna, resp. lägre pris på mynttackorna, medans tillbakaköpspriset (ankaufspreis) oftast är samma, oavsett den betalda momsen.

Mina erfarenheter av Heubach baseras på inköp från 2014 på ren bullion och okomplicerade ordrar på få men stora poster.
Gick som på räls då  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bankfack/Värdefack? by Stacker
Idag kl. 10:51

Rwanda proofs by Ritva
Igår kl. 18:10

Lunar 2+3 samt kookaburra 2020 1 oz by dmannen74
Igår kl. 14:12

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. by jerseph
Igår kl. 13:57

Svenska silvermynt m.m säljes! by jerseph