Författare Ämne: Tips till första guldköpet?  (läst 1755 gånger)

Utloggad Daniel_H

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 0
Tips till första guldköpet?
« skrivet: måndag 14, oktober 2019, 07:39:37 »
Jag planerar att göra min första investering i guld i storleksklassen ca 50 tkr. Ett par snabba frågor (om detta redan diskuterats i en annan tråd får ni gärna hänvisa dit):

- Guldtacka 100 gram vs motsvarande belopp i sovereigns, vad föredrar ni ur ett investerarperspektiv?

Tidshorisonten på investeringen är minst 5 år. Jag är osentimental när det gäller estetiska aspekter, samlaröverväganden som modeller, årgångar osv. De viktigaste aspekterna för mig är att betala så låg premie som möjligt samt ha så enkelt som möjligt att likvidera guldet till så låg negativ premie som möjligt när det så småningom blir dags att sälja.

- Var är bästa platsen att köpa?

När jag räknar på premien på 100 gram tacka på Tavex och LibertySilver så ligger de rätt nära när man inkluderar LiberySilvers frakt vs. Tavex fraktfritt. Tavex är billigast om man väljer deras random "100 gram guldtacka olika tillverkare" på ca 2,3 % eller "100 gram guldtacka Valcambi Suisse" på 3,3 %. LibertySilver blir något billigare om man väljer "100 gram guldtacka PAMP Fortuna" med 3,8 % jämfört med Tavex 4,1 %. (Finns det någon poäng förresten att inte välja det billigaste alternativet? Tänker att de lite dyrare märkena kanske är lättare att sälja om man säljer tillbaka på den privata marknaden)

Finns det några starka utländska kandidater som jag kan räkna på? Goldsilver.be går bort efter att ha läst tråden om deras kundbemötande.

Tar tacksamt emot tips! :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2202
  • Affärsomdömen: 73
SV: Tips till första guldköpet?
« Svar #1 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 07:47:19 »
Auragentum är snabba och har bra service.
Sovereigner är lätta att avyttra världen över och har oftast låg premie över spot.

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #2 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 08:17:10 »
Skicka ett meddelande till Micromax här på forumet.
Han brukar nästan alltid ha något billigt guld till salu.
Han är alltid mitt förstaval. Billig, trygg och proffsig.

Tavex är mitt andraval. Dyrare och lika tryggt.

Köp valfria guldmynt, så blir du garanterat nöjd.

min rek: Krugerrands och sovereigns.

« Senast ändrad: måndag 14, oktober 2019, 08:25:43 av mrSju »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1117
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #3 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 09:55:51 »
Om ditt investeringsmål ligger på 5 år så skulle jag föreslå rent investeringsguld billigast blir självklart 100gram :)
Du kan lika gärna köpa den här på forumet behöver du referenser så är det bara titta på olika medlemmars omdömmen :)
Priset brukar hamna mellan Tavex sälj och köp med andra ord oftast spot.
Ja jag har 100gr att sälja om intresse skulle finnas men det finns det fler här på forumet som har.
Så olika alternativ finns men det blir betydligt billiggare att handla privat än av Forex.Liberty etc
Lycka till med dina inköp :)

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 879
  • Affärsomdömen: 59
« Svar #4 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 10:29:04 »
100g(lättare och roligare att följa med på guldpriset ).
Privat och face2face är bästa platsen.
Sätt gärna ut en köpes annons här på forumet som garanterat blir billigare än diverse nätsajter.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1032
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #5 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 15:59:00 »
Smaken är som baken, jag föredrar sovereigns för att jag inbillar mig att det är lättare att avyttra några stycken här och några stycken där än att sälja en 100gr tacka.

Utloggad Daniel_H

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 16:46:19 »
Tack alla för tipsen! :) Jag ska fundera på råden att gå via forumet istället för näthandlarna, låter klokt.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 627
  • Affärsomdömen: 2
Tips till första guldköpet?
« Svar #7 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 17:59:41 »
Köp från välrenommerade säljare.
Bestäm dig för om du vill köpa utspätt guld eller rent guld.
Personligen föredrar jag rent guld med några undantag.
100 g guldtackor i rent guld är en "lagom" och ofta prisvärd storlek, undvik alltför okända tillverkare.
1 Oz guldmynt i rent guld tex Gold Maple Leaf, Amerikansk Gold Buffalo är bra investeringsmynt.
Guldmynt innehållande 1 Oz guld men i något utspädd form tex Krugerrand och Amerikansk Gold Eagle är också bra investeringsmynt eftersom de är välkända runt om i världen.
Äldre guldmynt tex Brittiska guld sovereign, Amerikanska Double Eagle kan också vara bra investeringsalternativ men beakta att förfalskningar är vanligt förekommande. När det gäller historiska guldmynt har jag noterat att Danska 10 kr guldmynt ofta kan vara förhållandevis prisvärda jämfört med Svenska 10 kr guldmynt, ibland går det att göra prisvärda köp via tex Tradera (men vara noga att kontrollera säljare innan köp för att undvika bedragare).

Att handla guld via Guldcentralen, Liberty Silver och Tavex är tryggt och kan vara bra alternativ även om kostnaden blir högre jämfört att handla privat.

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #8 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 22:14:51 »
Om du köper fysiskt guld för mer än hobbybelopp bör du gå via handlare som ger kvitto. På fem års sikt kommer sosseriet och dess förlängda arm EUSSR garanterat ha infört krav på proveniens vid försäljning, ungefär som för sedlar numera, vilket innebär att ditt billiga inköpta privatguld bara kommer vara säljbart till skumrasktyper i undre världen. Mindre kul. Förvara kvittona lika väl som du förvarar metallen.

Inloggad jumu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 179
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #9 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 22:29:45 »
Kan nog lägga till NordicGoldTrade (Sthlm) till leverantörslistan. Har handlat en hel del där och är mycket nöjd.

Utloggad Daniel_H

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: onsdag 16, oktober 2019, 10:37:36 »
Om du köper fysiskt guld för mer än hobbybelopp bör du gå via handlare som ger kvitto. På fem års sikt kommer sosseriet och dess förlängda arm EUSSR garanterat ha infört krav på proveniens vid försäljning, ungefär som för sedlar numera, vilket innebär att ditt billiga inköpta privatguld bara kommer vara säljbart till skumrasktyper i undre världen. Mindre kul. Förvara kvittona lika väl som du förvarar metallen.

Bra synpunkt, det hade jag faktiskt inte alls tänkt på. Men jag blir inte förvånad om ett sådant framtidsscenario blir verklighet förr eller senare; om det är något stater inte gillar så är det när de inte har koll på medborgarnas pengaflöden.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: onsdag 16, oktober 2019, 14:27:03 »

Bra synpunkt, det hade jag faktiskt inte alls tänkt på. Men jag blir inte förvånad om ett sådant framtidsscenario blir verklighet förr eller senare; om det är något stater inte gillar så är det när de inte har koll på medborgarnas pengaflöden.
Teoretiskt möjligt praktiskt en UTOPI av massor av anledningar vi ska inte ta det för långt ;)
Staten vill gärna ha kontroll på ekonomiska flöden men är likväl beroende av att dom fungerar  :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: onsdag 16, oktober 2019, 14:33:02 »
Skriv ordentliga underlag vid privata köp så är det lika tryggt att handla privat,
som av en aktör som är beroende av att du betalar deras omkostnader och löner :)
« Senast ändrad: onsdag 16, oktober 2019, 15:36:22 av sff123 »

Utloggad Daniel_H

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: onsdag 16, oktober 2019, 20:51:04 »
Skriv ordentliga underlag vid privata köp så är det lika tryggt att handla privat,
som av en aktör som är beroende av att du betalar deras omkostnader och löner :)

Finns det möjligen någon form av standardtext till sådana köpeavtal här på forumet som man kan använda sig av?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2202
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #14 skrivet: onsdag 16, oktober 2019, 21:00:07 »
Kvittoblock kan nog köpas på Staples el likn.
Finns säkert också på webben som du kan kopiera.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bilder på silver. by Rimidalv
Idag kl. 00:12

Vad hände med silver 2011? by sff123
Igår kl. 21:56

Klockfundering by sff123
Igår kl. 21:53

Värdering silvermynt by sff123
Igår kl. 09:38

AVSLUTAD Säljes: 2 st OII 20kr by Micromax
tisdag 19, november 2019, 17:28:25

Köpes: 2 oz The WHITE LION of MORTIMER by norrlandssilver
måndag 18, november 2019, 18:00:29

Rwanda proofs + silica låda by Ritva
söndag 17, november 2019, 19:39:23

[Säljes] Silver: 2019 Britannia, Sedelbanderoller. by Cyberdyne
söndag 17, november 2019, 10:12:14

Bad jokes. by Birka
lördag 16, november 2019, 22:14:45

Guldtacka, 2st á 50g, köpes by TheHun
lördag 16, november 2019, 18:20:45

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. - HELGERBJUDANDE FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:08:50

Förstatliga banker? by CLF
fredag 15, november 2019, 20:07:51

Svenska silvermynt m.m säljes! -HELGERBJUDANDE + FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:06:34

Köpes Guldtackor by CLF
fredag 15, november 2019, 20:02:58

Bankfack/Värdefack? by CLF
fredag 15, november 2019, 19:42:32