Författare Ämne: investera i guldsmycken  (läst 1194 gånger)

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
investera i guldsmycken
« skrivet: söndag 13, oktober 2019, 20:57:39 »
Hej på er,

Vad tror ni om att investera i guldsmycken? Det är ju lätt att kolla guldvärdet om man känner till vikten och den anges ju alltid.

18K, eller .750 eller 75 procent är ju det vanligaste i västvärlden.

Thaiguld, 23K eller 95.5 procent guldhalt (resten mässing eller silver) verkar rätt intressant. Viktenheten är ju 14.7 gram, eller 1 "Baht" (samma som valutan), och smycken tillverkas ofta efter det viktförhållandet. Såg ett  halsband, 23K, 15,2 gram på tradera.

Priset är 8100:-, och med guldspot just nu så är guldvärdet: 6822:-. Premien utgörs ju isåfall av guldsmedens skicklighet och dennes arbete.

I Thailand används guldsmycken ofta som en ekonomisk säkerhet.

Vad tror ni? Hade det varit värt ett försök, eller är det guldbullioner som gäller?

« Senast ändrad: söndag 13, oktober 2019, 21:24:01 av Cezzna »

Inloggad jumu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 184
  • Affärsomdömen: 4
SV: investera i guldsmycken
« Svar #1 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 21:24:12 »
Hej! Var tänker du köpa smycken? I Sverige? I priset inbakade arbetskostnaden är en faktor som drar upp priset skyhögt jämfört med bullion, och ska du sälja vidare får du säkert bara ett guldpris under spot då inget intresse finns för design eller varumärke samt att affineringen till finguld är en dyr process...
Enbart om du hittar smycken snorbilligt på auktioner, loppis eller liknande, men idag är det svårt att göra fynd då många är på hugget.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #2 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 21:27:24 »
Så länge du kan garantera vad du köper, och att du kan garantera en framtida köpare vad du säljer, så kan man köpa guld oavsett form. Stämplar duger inte för mig.

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 885
  • Affärsomdömen: 59
« Svar #3 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 10:42:28 »
Det finns mycket bra och billigt så kallat skrotguld att köpa.
Smycken med trasigt lås, ringar som har blivit snea och vinna, bulkskadador, stenar som är borta, gamla och nya förlovnings-ringar, guldklockor med namn och år på baksidan, fickur, och stora tunga kedjor.
Större och tyngre kedjor kan man få tag på billigt.
Inte så många som vill köpa och det finns gott om kedjor över 100g, både 14 och 18k.
Dem kan gå för 80% av spot och uppåt har jag märkt.
Spännande att kolla varenda länk på en anker-kedja på 450g så att inte någon av länkarna är utbytt.
Man kan aldrig vara nog säker.
Ett auktionshus utgav 50g på en kedja och när jag hade fått tillslag och tog hem det så vägde det 4.5g mer.
Tack tack, ingen är perfekt och den mänskliga faktorn slog till, igen.
Det finns till och med fingerborgar i guld :)

Kan man laga lås på guldarmband och halskedjor så har man en liten nisj att jobba med :)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 11:05:03 »
Det finns absolut en marknad för Guldsmycken, men inte för Sverige just.Det är poppis i muslimska/Katoliska länder Vi har varken tradition eller marknad för relativt snabb omsättning,när man behöver sälja ibland. När guldsmycken behöver säljas så är det oftast genom pantbanken. Säljutbud på nätet i mina månatliga mail verkar aldrig ta slut, och DE tar förstås premium priset. Där finns väldigt mycket som dessutom inte blir såld. Och de tar ingen som helst hänsyn till premium för hantverket. Det är en fast prislista för olika karater av guld som gäller för inköp. Frågetecken förstås för väldig uppmarket trendiga designersmycken. Där kan man tänka att det är en annan prisbild.
Dessutom är SEK i gungning .Du får allt mindre guld , när väl valuta omräknas i den valuta du köper guldet i. Personligen hade jag inte befattat mig med tanken. Men det kan lika gärna bero på att jag är för sluten i min tankeverksamhet,för att hitta fördelar och en uppsida-ifall man siktar på att öka sitt kapital (?)
Blir gärna överbevisat. Köp bara inte skrotguld genom pantbanken. Köp privat i så fall.

Inloggad jumu

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 11:16:12 »
Oja Kruger, guldsmeder köper gärna skrotet. Problemet är att folk går på det där med guldbrev och liknande i tron på att de får bättre betalt. Sen som du säger en liten reparation eller använda guldet som delbetalning för ett nytt smycke som man använder med glädje. Den traditionella guldsmeden har många fördelar som folk tappar i o med slit o släng o näthandel.

Svenska systemet med stämplar har fungerat i flera sekel och jag tvekar inte att köpa in skrot av etablerade tillverkare med korrekta stämplar. Släta vigsel- o förlovningsringar i 18K är bäst, kedjor har en del lödningar som drar ned finhalten. Men utländsk tillverkning ger jag mig inte på utan prover.

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 19:16:54 »
Jag tänkte köpa i Thailand. Har en farbror som bor där och är gift med en thailändska. Jag är rätt säker på att hon har järnkoll på det där, guld är ju en del av thailändsk kultur på ett annat sätt än i Sverige.

Det finns pantbanker därnede, och jag tänkte också att hon kunde höra efter om det finns människor som vill sälja privat - guld är dyrt i thailand med en thailändsk lön i baht. Tänker att de som vill sälja har lika svårt att hitta en köpare privat till sina smycken om de vill sälja till spot med en premie på någon procent eller så.

Smyckeshandlare där nede köper som regel in guld till en fast taxa som alltid är under spot. Eller så fungerar de som rena pantbanker.

Så bra betalt som möjligt för sina avyttringar, jag tänkter mig att många vill sälja nu när guldet har rakat iväg men som sagt, inte så lätt att avyttra så stora värden, även om det är ett bra pris. Spotpris ger en nätt vinst nu för dem som köpt sitt guld för 10 år sedan eller så.

Isåfall skicka till mig, märkt som "gåva", att det är guld framgår ju inte av några stämplar eller så, så importmoms borde inte bli problem. Uppgivet värde kan ju vara rent numismatiskt, några hundringar eller så.

Att kolla äktheten på guld är väl inte så komplicerat, eller har jag fel för mig? Jag har sett att det finns testkit, men jag vet inte om de fungerar.

En guldsmed eller gulduppköpare borde väl vara intresserad av 23K som lätt kan legeras ned till 18K eller rent av 14K som är vanligt. Allt som är bra i USA blir bra i Sverige förr eller senare ju. Om det är legerat med silver eller koppar kan man få reda på med 100 procent säkerhet av seriösa säljare, det är ju bara en smaksak egentligen.

Premien på smycken som jag ser i Sverige är rätt hög. 20 procent i exemplet med traderahalsbandet.

23K renhet borde inte avskräcka, med tanke på att Krugerrand inte heller är 24K, och det finns något mer exempel har jag för mig. 18K är rätt utspätt egentligen. 23K verkar vara samma resonemang som Krugerrand - något legerat för att alls kunna hanteras utan att bli deformerade.

Det är just spotpriset som intresserar mig, jag tänkte skydda mina pengar mot svenska kronan. Den är en skvalpvaluta och har alltid varit. Guld till spot dras ju inte ner i det svenska ekonomiska slukhålet på samma sätt.

Missar jag något i mina garagevetenskapliga analyser?

Det där med skrotguld har jag inte tänkt på, kollar just upp det. Men jag hittar inget på tradera direkt. Annons där eller på blocket? Eller hur man?

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 19:32:46 »
Förresten, sökte på "skrotguld" på tradera, kom upp en hel del. Tänkte inte på det!

Inloggad jumu

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 21:18:33 »
Få guld från Thailand skickat till dig och sedermera efter behov kränga här i Svedala...
Som sagt finns det ingen premie på smycken o skrot. Säljer du är det under spot oavsett vilken karat det handlar om. Smeder o uppköpare skickar rätt in till smälten hos deras leverantör...
Nu ska ju du kanske inte börja sälja av med det samma, men när den dagen kommer blir det lättare att sälja privat om du har vedertagna tackor och mynt från leverantörer med certifikat. Kvitto kan vara bra att ha.
Det är ingen rymdforskning med att kolla guldhalt, men förutom forumfolket här har inte medelsvensson probersyror eller röntgen lättillgängligt. Men som sades i tråden, vet du vad du köper och kan garantera det vid försäljning så kör.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Goderafton alla samlare by SilverHulken
Idag kl. 23:21

Guldmynt köpes by Lassiter
Idag kl. 22:52

Bankfack/Värdefack? by Tyr
Idag kl. 19:04

Aktuella moms- och skatteregler 2019 by Birka
Idag kl. 18:29

Europa - Hur har dom/vi det by I_am_mine
Igår kl. 20:36

Miniatyrmynt, info? 2 x 50 peso och 1 x portugisisk/brasiliansk 960 Réis by sff123
Igår kl. 16:46

Varför olika pris? by sff123
Igår kl. 09:53

Bad jokes. by I_am_mine
tisdag 03, december 2019, 20:02:39

Guld säljes (Uppdaterad) by Carambola
måndag 02, december 2019, 15:11:10

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Lassiter
måndag 02, december 2019, 07:41:24

Ny här (Arte_2) by Kungsleden
söndag 01, december 2019, 22:22:54

För den som behöver vatten på sin kvarn 😉 by Frassekatt