Författare Ämne: En fråga om guldpriset? Och om jag ska köpa nu eller avvakta!  (läst 3490 gånger)

Inloggad Blåkrona

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 218
  • Affärsomdömen: 19
SV: En fråga om guldpriset? Och om jag ska köpa nu eller avvakta!
« Svar #30 skrivet: torsdag 26, september 2019, 11:51:53 »
Någonting som jag uppfattar som positivt på detta forum är att jag upplever att vi som regel har ett väldigt högt "tak" i diskussionerna. Det finns undantag men det är sällsynt.
Mvh Blåkrona
« Senast ändrad: torsdag 26, september 2019, 11:53:32 av Blåkrona »

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 376
  • Affärsomdömen: 195
« Svar #31 skrivet: fredag 27, september 2019, 08:38:14 »
    Det är bara att köpa.
    Vänta dig ingen direkt utdelning procentuellt räknat även om du sitter på samma mynt i kanske 10 år, för då är du utsatt för svängningarna i guldpriset som för det mesta räknas i dollar. Just nu finns en stor fördel i,o,m att SEK ser ut att devalveras kraftigt i takt med att lågkunjunkturen sätter tänderna i valutaspekulationer mot SEK.

Har själv samlat silver och guld ett helt decennium, och det var ju ett skämt för utdelningen när jag blev tvungen att sälja av innehavet för att finansiera bostadsköp bl.a,.
    Jag fick 40% upp när jag sålde. Och det är rena skämtet för vad jag skulle kunna ha fått om jag köpte aktier i de stora techföretagen under samma period.Uppskattar att detta var min sämsta affär någonsin, och kommer aldrig att köpa silver och guld i fysiskt form EVER igen.
    Om det är annorlunda , den här vändan , i tider av lågkonjunktur , har jag svårt att tro. Guldet har haft en undermålig utveckling sedan QE införts 2008 och idag fortsätter samma recept. Mitt tips är att undersöka ration Guld/Silver papper och spendera en veckas självutbildning i tradingen. Det finns så mycket mer att hämta,än att låsa sig fast i ett värdekonservativt enfaldighet enbart.
    Nuförtiden är min portfölj mindre än 15% fysiska metaller. Och det borde väl vara självklart att fysiskt guld och silver det inte borde vara mer än en nödlösning , när skiten helt totalt lägger av ?
    Trada på, mens du kan !
    Istället för att kasta sten på varandra föreslår jag att folk läser FDLs inlägg med omsorg. Det finns en hel rad med viktiga saker att begrunda, ffa om man bara har hållit på med detta ett år eller två (dvs inte har träffat björnen personligen).
    • Spread och likviditet:
    Det är och förblir ett problem att det är svårt att sälja fysisk metall snabbt och till bra pris. Spread mellan köp- och säljpriser är ofta jättestor och sedan tillkommer transport och säkerhetsaspekter. Allt detta leder till inlåsningseffekter som gör det svårt att balansera om i ”portföljen”.
    • Exponering:
    En gammal sanning är att inte spekulera med pengar du inte har råd att förlora. Det låter ju enkelt, men i takt med att negativa räntor och annat förstör de flesta ”säkrare” placeringsalternativ så tvingas allt fler allt längre ut på riskkurvan. Det gäller alla, från pensionärer och barnfamiljer till PM-tokar. Då är det blott alltför lätt hänt att exponeringen blir för stor, och i kombination med inlåsningseffekten ovan ökar då risken lavinartat.
    • Trading vs buy and hold:
    Under en bear är det ju självklart att BAH är en dålig strategi medan trading alltid kan generera avkastning, givet att man kan lägga ner tillräckligt mycket tid (och är någotsånär duktig). Det finns inget motsatsförhållande här annat än at inlåsningseffekterna (igen) gör att det är svårt att växla från BAH till trading (eller icke-PM) när behov uppstår.
    • Alternativ:
    Om man nu tror på PM men vill undvika att fastna i en position som är svår att ta sig ur om det går åt fel håll (vilket det bevisligen kan göra och har gjort), vad göra? Mitt svar är valvguld, pappersguld (och, med en stor varning, gruvaktier). Alla dessa är likvida, saknar transport och säkerhetsproblematik och har en spread som är en viskning av vad fysisk PM har.
    [/list]
    Absolut, man kan sitta på sin kammare och ömt krama sin näve med guldmynt medan man mumlar om ”My precious” och ”If you don’t hold it you don’t own it”... men om man ser lite mer rationellt på det hela så gör man klokt i att sprida riskerna och se till att balansera risken att bli sittande med sina mynt i en PM-bear mot risken att valvguldoperatören är ohederlig och mot att GLD saknar fysisk backning. Det finns risker med allt och enda svaret är att sprida riskerna.

Jag vill inte gå så långt som att tro att forumets årsringar sträcker sig tillbaka till Gustav Vasa, men jag håller till 100% med FDL om att man gör klokt i att begränsa andelen fysiskt PM i portföljen. Och den åsikten är svår att få gehör för här, ”If you don’t hold it...”-atmosfären är ibland tjock nog att man måste skära i den med kniv.

August,

kanske vi ska kalla de som köpt bostad de senaste åren för en samling tokar som springer runt och kramar grindstolparna samtidigt som de utbrister my precious.. ;)
    Bättre vore ju att bosätta sig i en etta i förorten, köpa lite aktier i Balder och, om man är äventyrlig nog, några andelar i en lägenhet i Spanien, som snabbt kan avyttras vid nästa bear marknad.

Skämt åsido, sett historiskt är dina råd knappast bättre än de som gav rådet rådet "buy and hold" 15-20 år tillbaks i tiden. Spekulera och hoppa från tuva till tuva må vara lönsamt för en del, för andra kan det gå riktigt illa. Att jumu reagerade på hur du uttrycker dina ståndpunkter förvånar heller inte det minsta, det balanserar "på den berömda gränsen", menat som "avkylningseffekt" för att förhindra nybörjare att förköpa sig på PM-marknaden var det kanske till viss del ändå motiverat.

Att påstå att valvguld har en spread som "är en viskning av vad fysisk PM har" är dessutom direkt felaktigt, du "glömmer" också att berätta att även detta alternativ har kostnader som över tid inte är helt obetydliga.

Inloggad august

• Global Moderator
    • Platinamedlem
    • *
    • Antal inlägg: 1418
    • Affärsomdömen: 45
    « Svar #32 skrivet: fredag 27, september 2019, 09:38:44 »
      kanske vi ska kalla de som köpt bostad de senaste åren för en samling tokar som springer runt och kramar grindstolparna samtidigt som de utbrister my precious.. ;)
      Bättre vore ju att bosätta sig i en etta i förorten, köpa lite aktier i Balder och, om man är äventyrlig nog, några andelar i en lägenhet i Spanien, som snabbt kan avyttras vid nästa bear marknad.

Skämt åsido, sett historiskt är dina råd knappast bättre än de som gav rådet rådet "buy and hold" 15-20 år tillbaks i tiden. Spekulera och hoppa från tuva till tuva må vara lönsamt för en del, för andra kan det gå riktigt illa. Att jumu reagerade på hur du uttrycker dina ståndpunkter förvånar heller inte det minsta, det balanserar "på den berömda gränsen", menat som "avkylningseffekt" för att förhindra nybörjare att förköpa sig på PM-marknaden var det kanske till viss del ändå motiverat.

Att påstå att valvguld har en spread som "är en viskning av vad fysisk PM har" är dessutom direkt felaktigt, du "glömmer" också att berätta att även detta alternativ har kostnader som över tid inte är helt obetydliga.
      Det var värst vad jag verkar ha triggat negativa reaktioner. Det var verkligen helt oavsiktligt. Det måste ha varit någonting som jag skrev...

Jag tror att det är så mycket missförstånd om vad jag avsåg att jag måste försöka en gång till. De som är trötta på substanslöst snatter får väl hoppa förbi eller nåt.
      • Att sitta och krama sina guldmynt:
      är någonting jag åtskilliga gånger rekommenderat varmt. Det är någonting magiskt med en näve guld (utan en massa plast och förpackningsmaterial) som de som aldrig testat inte kan förstå. Man kan även bita i guldet, mm.
      • Valvguld, aktier, etc:
      jag har aldrig sagt eller menat att vare sig valvguld eller gruvor är ”bättre” än fysiskt guld. Vad jag sagt, och står för, är att de erbjuder alternativ och komplement. Och jag tror att jag hade hängt här i åtminstone fyra år innan jag ens blev varse existensen av valvguld (eftersom ingen pratade om det). Så jag ser det som givet att det finns nya medlemmar här som inte heller skulle ha en aning om vi bara pratade om fysiska mynt.
      • Att hoppa från tuva till tuva:
      låter jobbigt. Även här känns det som att du skäller vid fel träd. Jag säger inte och aldrig sagt att det rätta är att se PM som en tradingverksamhet. Det jag säger är att det finns alternativ och att samtliga alternativ kommer med sin egen uppsättning för- och nackdelar.
      • Att mina råd skulle vara bättre (eller snarare inte):
      detta gör mig faktiskt besviken. Sedan när var det ett kriterium för ett inlägg? Detta är ett forum. Forum har ett enda existensberättigande och det är för att möjliggöra för deltagarna att diskutera saker. Ingen har något monopol på sanning, utan alla gissar utifrån sina utgångspunkter. Sedan är det upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning. Om du ställer kravet att jag skall vara tyst om jag inte har ”mer rätt” än någon sorts norm så undrar jag om du har tänkt helt färdigt.

[/list]
      Så med det sagt så är min förhoppning att detta skall vara ett forum för alla typer av intresse för PM. Sverige är för litet för att det skall finnas underlag för separata forum för alla varianter av intresse.

Men jag känner en stor besvikelse över att ett inlägg som i viss detalj beskrev riskspridning via alternativ till (inte ersättning för och inte bättre än) fysisk metall har mobiliserat så mycket motstånd från er som bara vill ha PM i handen. Jag accepterar er inställning men ni verkar inte acceptera min?

Så jag har kanske fel och detta skall vara ett forum endast fysisk metall.  Isåfall kommer jag nog att leta mig någon annanstans.

august
      « Senast ändrad: fredag 27, september 2019, 09:46:23 av august »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
      • Antal inlägg: 468
      • Affärsomdömen: 18
      « Svar #33 skrivet: fredag 27, september 2019, 10:23:36 »
      Nä, slutbråkat barn. Åsikter går isär. Mycket samlad kunskap här. Var och en får tolka texter som man vill. Sanningen är att ingen vet något om framtiden.

Det finns inget facit. Möjligtvis mina inlägg då.

Birka, vänd tråden med ett dåligt skämt.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
      • **
      • Antal inlägg: 2222
      • Affärsomdömen: 73
      « Svar #34 skrivet: fredag 27, september 2019, 10:31:03 »
      Det här med valvguld tycker jag inte känns bra. Att förvara sitt guld på kanske andra sidan jordklotet blir ju lite jobbigt om man vill titta till sitt guld. Antar att det också kostar en del i avgifter.
      Svårt också att försäkra sig emot bedrägeri.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
      • **
      • Antal inlägg: 2222
      • Affärsomdömen: 73
      « Svar #35 skrivet: fredag 27, september 2019, 10:33:16 »
      Nä, slutbråkat barn. Åsikter går isär. Mycket samlad kunskap här. Var och en får tolka texter som man vill. Sanningen är att ingen vet något om framtiden.

Min hjärna jobbar för att få fram något passande eller opassande.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
      • *
      • Antal inlägg: 1126
      • Affärsomdömen: 37
      « Svar #36 skrivet: fredag 27, september 2019, 10:42:00 »
      Det finns lika många profeter som gudar :)
      Det finns många teorier men bara en stämmer vid varje givet tillfälle :)
      Om vi hade svaren så vore vi alla lika fattiga ;)

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
      • Antal inlägg: 439
      • Affärsomdömen: 8
      « Svar #37 skrivet: fredag 27, september 2019, 12:38:38 »

Min hjärna jobbar för att få fram något passande eller opassande.

Jag kanske kan bidra med något o-passande

En kvinna får alltid sista ordet i varje gräl.
      Allt en man säger efter det är början på ett nytt gräl.

(sen får ni slåss om vem som är vad i sammanhanget)

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
      • Antal inlägg: 376
      • Affärsomdömen: 195
      « Svar #38 skrivet: fredag 27, september 2019, 16:05:26 »

Det var värst vad jag verkar ha triggat negativa reaktioner. Det var verkligen helt oavsiktligt. Det måste ha varit någonting som jag skrev...

Jag tror att det är så mycket missförstånd om vad jag avsåg att jag måste försöka en gång till. De som är trötta på substanslöst snatter får väl hoppa förbi eller nåt.
        • Att sitta och krama sina guldmynt:
        är någonting jag åtskilliga gånger rekommenderat varmt. Det är någonting magiskt med en näve guld (utan en massa plast och förpackningsmaterial) som de som aldrig testat inte kan förstå. Man kan även bita i guldet, mm.
        • Valvguld, aktier, etc:
        jag har aldrig sagt eller menat att vare sig valvguld eller gruvor är ”bättre” än fysiskt guld. Vad jag sagt, och står för, är att de erbjuder alternativ och komplement. Och jag tror att jag hade hängt här i åtminstone fyra år innan jag ens blev varse existensen av valvguld (eftersom ingen pratade om det). Så jag ser det som givet att det finns nya medlemmar här som inte heller skulle ha en aning om vi bara pratade om fysiska mynt.
        • Att hoppa från tuva till tuva:
        låter jobbigt. Även här känns det som att du skäller vid fel träd. Jag säger inte och aldrig sagt att det rätta är att se PM som en tradingverksamhet. Det jag säger är att det finns alternativ och att samtliga alternativ kommer med sin egen uppsättning för- och nackdelar.
        • Att mina råd skulle vara bättre (eller snarare inte):
        detta gör mig faktiskt besviken. Sedan när var det ett kriterium för ett inlägg? Detta är ett forum. Forum har ett enda existensberättigande och det är för att möjliggöra för deltagarna att diskutera saker. Ingen har något monopol på sanning, utan alla gissar utifrån sina utgångspunkter. Sedan är det upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning. Om du ställer kravet att jag skall vara tyst om jag inte har ”mer rätt” än någon sorts norm så undrar jag om du har tänkt helt färdigt.

[/list]
        Så med det sagt så är min förhoppning att detta skall vara ett forum för alla typer av intresse för PM. Sverige är för litet för att det skall finnas underlag för separata forum för alla varianter av intresse.

Men jag känner en stor besvikelse över att ett inlägg som i viss detalj beskrev riskspridning via alternativ till (inte ersättning för och inte bättre än) fysisk metall har mobiliserat så mycket motstånd från er som bara vill ha PM i handen. Jag accepterar er inställning men ni verkar inte acceptera min?

Så jag har kanske fel och detta skall vara ett forum endast fysisk metall.  Isåfall kommer jag nog att leta mig någon annanstans.

august

August,

dina åsikter är inte vad som triggar reaktioner, men att uttrycka (citat):

"Absolut, man kan sitta på sin kammare och ömt krama sin näve med guldmynt medan man mumlar om ”My precious” och ”If you don’t hold it you don’t own it”"

Och efter det bli besviken på motreaktioner, det är märkligt.

Absolut har du rätt att ha dina åsikter och uttrycka dem, jag brukar fö hålla med i det mesta du skriver här på forumet. Men i detta fallet... Jämfört fysiskt mot valvguld har respektive sparsätt sina för och nackdelar, berätta gärna även om valvguldets nackdelar såsom hög procentuell förvaringskostnad vid mindre investeringar och att det är helt omöjligt att köpa valvguld till spot, vilket inte är fallet med fysiskt guld. Vips så är det inte längre givet att valvguld är bättre än fysiskt guld, åtminstone vad gäller mindre och medelstora investeringar. För att nu ingen ska tro att jag är motståndare till valvguld så är det absolut inte så, valvguld har sina fördelar.

Det jag reagerar på i dina inlägg är alltså inte bara ordvalen, utan den kraftiga biasen mot valv och andra sätt att investera i guld.
        Det tyckte, och tycker fortfarande, jag förtjänade att inte stå oemotsagt.

Fö måste jag ha missförstått dig det grövsta ang trading (hoppa från tuva till tuva) i PM, trodde det var precis det du förespråkade, åtminstone i "bear" tider. Här säger jag inte att du har fel, bara att det är en inte helt riskfri strategi och det finns otaliga exempel på de som sålt PM, hoppat in på börsen, bränt sig och hoppat in i PM igen. Eller inte kommit tillbaks och irriterat sig på när PM ökat i värde.
        Samtidigt kan förstås utfallet även bli väldigt lyckat, får erkänna att även jag var inne på börsen en sväng efter finanskrisen, tjänade en icke obetydlig summa och hoppade därefter in i PM igen, när guldet stod i ca 250:-/gr.

Tydligen triggade även jag oavsiktligt en reaktion när jag skrev:

"Skämt åsido, sett historiskt är dina råd knappast bättre än de som gav rådet rådet "buy and hold" 15-20 år tillbaks i tiden."

Detta förstår jag efteråt att du blev mer provocerad av än vad som var meningen. Det jag ville föra fram är att historiskt har "buy and hold" strategin för många lönat sig alldeles utmärkt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldmynt köpes by Lassiter
        Idag kl. 22:52

Goderafton alla samlare by 9darter
        Idag kl. 21:13

Bankfack/Värdefack? by Tyr
        Idag kl. 19:04

Aktuella moms- och skatteregler 2019 by Birka
        Idag kl. 18:29

Europa - Hur har dom/vi det by I_am_mine
        Igår kl. 20:36

Miniatyrmynt, info? 2 x 50 peso och 1 x portugisisk/brasiliansk 960 Réis by sff123
        Igår kl. 16:46

Varför olika pris? by sff123
        Igår kl. 09:53

Bad jokes. by I_am_mine
        tisdag 03, december 2019, 20:02:39

Guld säljes (Uppdaterad) by Carambola
        måndag 02, december 2019, 15:11:10

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Lassiter
        måndag 02, december 2019, 07:41:24

Ny här (Arte_2) by Kungsleden
        söndag 01, december 2019, 22:22:54

För den som behöver vatten på sin kvarn 😉 by Frassekatt
        söndag 01, december 2019, 21:15:43

Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi? by Unmanipulatable
        söndag 01, december 2019, 20:12:25

COMEX leveranser by kristensson
        söndag 01, december 2019, 19:14:20

Goldsilver.be by Ritva
        söndag 01, december 2019, 16:27:04