Författare Ämne: 150 000kr rapport till skatteverket  (läst 930 gånger)

Inloggad MineGo

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
150 000kr rapport till skatteverket
« skrivet: söndag 13, oktober 2019, 16:15:08 »
Hej!

Undrar över rapporten till skatteverket vid köp över 150 000kr.

Detta gäller köp av Goldsilver.be.

Blandat guld och silver men lejonparten(MONSTERparten  :P) Silver... :)

Någon som vet?

Mvh MineGo

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2199
  • Affärsomdömen: 73
SV: 150 000kr rapport till skatteverket
« Svar #1 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 16:20:11 »
Tror inte att  Goldsilver.be rapporterar till svenska skattemyndigheten men vem fan vet.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1107
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #2 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 16:58:52 »
Tror inte att  Goldsilver.be rapporterar till svenska skattemyndigheten men vem fan vet.
Dom har ingen skyldighet att göra det så vad tror ni att dom gör :D :D :D
Finns lagstiftning som styr rapporteringsskyldighet främst gällande annat än privat köp av momsade varor inom EU ;)
Har man däremot inte rent mjöl i påsen "fullkorn går bra" så är det oftast genom banken myndigheter går.
Så sov gott :)

Inloggad MineGo

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 17:17:22 »
Skattade slantar som jag använder.
Men då är det "rent mjöligt" att +30 kg rent silver är som minikameler i skatteMYGGel världen!? ;)

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
« Svar #4 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 18:04:30 »
Skatteverket kommer inte veta vad du har använt pengarna till. Men om du har betalt genom en banköverföring så kommer de antagligen stå med som en not i din deklaration att du fört ut pengarna ur landet. (Vet inte om de får samma information om man betalar med kort) Jag har haft banköverföringar noterat på min deklaration. Har aldrig fått frågor om pengar jag fört ut, men när jag fört in pengar så brukar de be mig förklara vad de är för pengar, och om jag eventuellt tycker att jag vill dela med mig av pengarna till dem i form av skatt av något slag.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 19:50:22 »
Jag säger bara Transferwise :)
Och man måste upp i stora summor om någon vill lägga resurser på dig så länge Ut är högre än In,
det motsatta däremot är värre  :)
Sen kan man försöka välja vem man gör affärer med så är risken väldigt liten att någon bryr sig,
enligt min erfarenhet vill säga.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1030
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #6 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 21:43:21 »
Jag har aldrig fått frågor från skatteverket men däremot så kände jag mig träffad när banken i sin "undersökning" undrade över utlandsöverföringar vilket betalning till GS är om man inte använder kreditkort.

Transferwise är nog en bra idé och jag kommer nog använda det framöver men frågan är om det lurar banken?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 23:30:13 »
Jag har aldrig fått frågor från skatteverket men däremot så kände jag mig träffad när banken i sin "undersökning" undrade över utlandsöverföringar vilket betalning till GS är om man inte använder kreditkort.

Transferwise är nog en bra idé och jag kommer nog använda det framöver men frågan är om det lurar banken?
Du behöver inte lura Banken dom gör inte mer än vad dom absolut är ålagda av FI och motvilligt dessutom :D
Så gör du en direktbetalning så ska dom klura på vart och varför Transferwise är lite som bankswish wosh där försvann pengarna,
inte vårat problem längre för vi vet inte vart dessutom med en lägre växlingskurs oftast 0,1-0,5% :)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1030
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #8 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 05:26:43 »

Du behöver inte lura Banken dom gör inte mer än vad dom absolut är ålagda av FI och motvilligt dessutom :D
Så gör du en direktbetalning så ska dom klura på vart och varför Transferwise är lite som bankswish wosh där försvann pengarna,
inte vårat problem längre för vi vet inte vart dessutom med en lägre växlingskurs oftast 0,1-0,5% :)

Jag ser ändå framför mig hur dom en dag frågar var alla mina utlandsöverföringar tar vägen och varför, jag vill inte förklara för dom att jag har ädelmetaller eller riskera att skattmasen skulle få nys om det.

Hade det rört sig om en direktbetalning så hade det varit en annan sak men det handlar om överföringar när man betalar till GS. Utlandsöverföringar ska dessutom skrutineras mera då de är ålagda att flagga för skatteflykt eller finansiering av terrororganisationer så jag ser det inte som otroligt att det blir fler följdfrågor framöver.
Detta har gjort att jag i princip bestämt mig för att bara göra småköp från GS framöver om det gäller något speciellt silver jag vill ha annars köper jag här på forumet

Inloggad MineGo

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 09:23:47 »

Tack för alla tips! :)

Delade upp betalningen av beställningen så att ingen del överskred 150 000kr.
Då behöver jag inte ange(checkbox)  vad transaktionen gäller och banken behöver inte rapportera vidare.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
« Svar #10 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 10:36:56 »

Tack för alla tips! :)

Delade upp betalningen av beställningen så att ingen del överskred 150 000kr.
Då behöver jag inte ange(checkbox)  vad transaktionen gäller och banken behöver inte rapportera vidare.
Banken slår ihop dina utlandsöverföringar in och ut på årsbasis. Vet inte vid vilken gräns de rapporterar till Skatteverket, men in är den åtminstone väldigt låg, jag har fått frågor om 20tkr jag tagit emot utifrån. Men köp man gör utomlands på kort finns aldrig med på info om utförsel, så det finns förmodligen en undre gräns, eller om det har med kort kontra banköverföring att göra?

Samtidig kan det vara bra att ha utförseln dokumenterad om du så småningom ska sälja o vill visa anskaffningsvärde.
« Senast ändrad: måndag 14, oktober 2019, 10:39:31 av Tole »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bankfack/Värdefack? by Stacker
Igår kl. 20:12

Rwanda proofs by Ritva
Igår kl. 18:10

Lunar 2+3 samt kookaburra 2020 1 oz by dmannen74
Igår kl. 14:12

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. by jerseph
Igår kl. 13:57

Svenska silvermynt m.m säljes! by jerseph