Författare Ämne: Var sälja silver?  (läst 3494 gånger)

Utloggad alon

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
Var sälja silver?
« skrivet: lördag 12, oktober 2019, 20:54:57 »
Jag har lyckats komma över ett antal plåtar (15x30cm kanske - runt 1kg stycket) efter ett arv. Även om det är roligt att äga silver, så tror jag hellre att jag vill sälja dom.

Det finns mycket info i forumet om var man köper silver - men var säljer man smidigast och för bäst ersättning?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2578
  • Affärsomdömen: 88
SV: Var sälja silver?
« Svar #1 skrivet: lördag 12, oktober 2019, 21:01:50 »
Hej och välkommen!
Vad är det för renhet?

Utloggad alon

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: lördag 12, oktober 2019, 21:04:31 »
Jag vet faktiskt inte. Det enda jag vet är att det är några plåtar och att det ska vara silver. Personen som nog visste är alltså inte vid livet längre...

Hur tar jag reda på det?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2578
  • Affärsomdömen: 88
« Svar #3 skrivet: lördag 12, oktober 2019, 21:30:00 »
Vet du om ifall din släkting höll på med silversmide?
I så fall är det nog .925 Sterling silver.

Utloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1338
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #4 skrivet: lördag 12, oktober 2019, 22:37:36 »
Det är inte så svårt att testa är det silverplåt så är det 925"troligtvis"
Har du inte en silvermagnet eller annan testutrustning så kanske du bor i närheten av någon på forumet som kan hjälpa dig :)
När du konstaterat vad du har så vill säkert birka smälta ner det till konstiga kreationer :D ;)
Allvarligt talat så finns det FB grupper för hobbysmeder där du kan sälja din plåt till ett rättvist pris.
Det går utmärkt att googla pris på silverplåt :) https://www.sargenta.se/#top
Välkommen :)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1179
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #5 skrivet: lördag 12, oktober 2019, 23:43:46 »
Om du är osäker på vad det är så kan du gå till en pantbank och låtsas som att du vill sälja det till dom och få det värderat.
När du vet vad du har så är det lättare att sälja det, kanske till och med på forumet.

Ett annat tips är att ta ett kort på stämplarna och lägga upp så är det säkert någon här som kan tyda dom åt dig

Välkommen!

jumu

• Gäst
« Svar #6 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 10:08:39 »
Hej! Vad är det för godstjocklek? Om det är ca 1 mm plåt i format runt X x 30 cm och uppåt kan det ha varit tänkt som material för silversmide. Det finns inga stämplar i sånt arbetsmaterial, och som sagts tidigare är det ofta 925 sterlingsilver men kan också vara 830 verksilver. I värsta fall nysilver som man också jobbade i förr som inte innehåller en gnutta ädelmetall och är direkt olämpligt att hantera pga hög nickelhalt. En erfaren guldsmed kan hjälpa dig det är inte raketforskning, och kanske köpa in materialet också. Lycka till!
« Senast ändrad: söndag 13, oktober 2019, 10:16:11 av jumu »

Utloggad alon

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: söndag 13, oktober 2019, 20:22:47 »
Tack alla,

Jag får kolla upp det och skicka en uppdatering sen. Plåtarna är tyvärr inte där jag själv är, så det dröjer några veckor - men jag lovar att följa upp!

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #8 skrivet: måndag 14, oktober 2019, 10:08:42 »
Tack alla,

Jag får kolla upp det och skicka en uppdatering sen. Plåtarna är tyvärr inte där jag själv är, så det dröjer några veckor - men jag lovar att följa upp!
Välkommen till forumet.
Lägg upp bilder här på forumet så får ni säkert svar på vad det är för några plåtar.
Glöm aldrig, You own it when You hold it :)

Utloggad alon

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 01, januari 2020, 20:42:11 »
Det tog lite tag, men nu har jag silvret. Det är lite underligt det här - det är plåtar av olika storlek och vikt och inte alla är stämplade. Den enda stämpeln jag hittade var den här (DEGUSSA 1000/4).

Om det nu är silver (?), så tror jag att jag måste få det testat och märkt, eller hur ska jag göra?

Jag bor i en liten stad i ingenstans, men kan rätt enkelt ta mig till Stockholm om det finns något ställe jag kan lämna in det för testning där.

Tack för all hjälp!

jumu

• Gäst
« Svar #10 skrivet: torsdag 02, januari 2020, 08:45:14 »
Hej! Degussa är en tysk leverantör av ädelmetaller till smeder och industri. Det ser inte ut som silverplåt för tillverkning utan liknar mer anoder som använts i en galvaniseringsanläggning. Hål skulle då vara för upphängning i vätskebadet. I så fall bör det vara finsilverplåtar. Ej helt hundra på detta, en kvalificerad gissning. I Sthlm finns bl a Norsksvenskguld som kan göra en analys och även köpa in materialet.

Utloggad alon

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: torsdag 16, januari 2020, 20:14:15 »
Tack!

Norsksvenskguld var mycket trevliga, men ville inte arbeta mot privatpersoner. Dom hänvisade mig till någon av deras anslutna guldsmeder, så jag får gräva lite till.

jumu

• Gäst
« Svar #12 skrivet: torsdag 16, januari 2020, 21:03:49 »
Ja ha... Det heter Guldalliansen, guldsmedsföretag som som är anslutna där handlar också med ädelmetaller. Brukar finnas en dekal på hemsidan, eller ring och fråga. De kan hjälpa även privatkunder.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2053
  • Affärsomdömen: 129
« Svar #13 skrivet: torsdag 16, januari 2020, 23:10:08 »
Tack!

Norsksvenskguld var mycket trevliga, men ville inte arbeta mot privatpersoner. Dom hänvisade mig till någon av deras anslutna guldsmeder, så jag får gräva lite till.

Jag tycker du ska kontakta silverklubben.se, speciellt när det gäller lite "udda" silver.
« Senast ändrad: fredag 17, januari 2020, 09:08:53 av MrLibertad »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldtacka by Tyr
Igår kl. 20:49

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber
Igår kl. 19:23

Litet parti skrotsilver säljes billigt by Gripen
Igår kl. 18:43

Falska mynt på tradera? by Power2008
Igår kl. 18:05

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by I_am_mine
Igår kl. 13:16

Queen’s beast Griffin 2oz by Kalle4001
Igår kl. 08:46

Kul! by Mange
lördag 11, juli 2020, 22:36:37

(Köpes) Europeiska junk silver mynt (Frankrike, Spanien, Tyskland m.m) by losecontrol
fredag 10, juli 2020, 17:19:36

Godkväll by toblov
torsdag 09, juli 2020, 14:32:10

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 08, juli 2020, 22:50:20

Jag Lotta är ny här by Au
onsdag 08, juli 2020, 10:18:30

ny (le_sand) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:46

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:20

Ohoj! by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:06

The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit. by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:52