Författare Ämne: Förslag på mynt samlingar  (läst 11648 gånger)

Utloggad Gibban

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 0
Förslag på mynt samlingar
« skrivet: onsdag 25, juli 2012, 07:36:48 »
Hej alla glada samlare!

Detta är mitt första inlägg, men har plöjt upp och ner igenom forumet, en riktig guldgruva!!

Jag har en liten fråga, som nybörjare undrar jag på samlingar (serier) av mynt som är värt att samla på.
Då menar jag mynt X från år Y till år Y. Om man lyckas få till en serie då borde det bli en värdeökning, inte bara pris pr/gram-guld/gram.

Tacksam för lite tipps och vägledning, har redan börjat köpa på mig från Tradera men det blir lite spridda skurar och jag köper det som jag tycker är fint.

Jag är öppen för både guldmynt serier och silvermynt serier.

Jag har mycket roliga saker att berätta för forumet, men det tar vi i en annan tråd!

Mvh
Gibban

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Förslag på mynt samlingar
« Svar #1 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 11:26:19 »
Den myntserie jag spontant kommer att tänka på är Lunar från Australien. Begränsad upplaga, begränsat antal olika motiv (12 st) och finns både i guld och i silver. Vissa av dessa mynt har fått en hyfsad premie när de sålt slut, vilket borde göra att en komplett serie ganska eftertraktad. Tar dock ett tag att samla ihop om man skall ge sig in på Lunar Series II eftersom hela serien sträcker sig över 12 år :)

Notera att samlarvärdet i huvudsak gäller mynten på 1 oz då övriga storlekar har större upplagor eller ingen begränsning.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #2 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 11:57:59 »
Den myntserie jag spontant kommer att tänka på är Lunar från Australien. Begränsad upplaga, begränsat antal olika motiv (12 st) och finns både i guld och i silver. Vissa av dessa mynt har fått en hyfsad premie när de sålt slut, vilket borde göra att en komplett serie ganska eftertraktad. Tar dock ett tag att samla ihop om man skall ge sig in på Lunar Series II eftersom hela serien sträcker sig över 12 år :)

Notera att samlarvärdet i huvudsak gäller mynten på 1 oz då övriga storlekar har större upplagor eller ingen begränsning.

1/2 oz och 1 oz mynten har ett tak på upplagan, 500k resp 300k. Övriga storlekar finns det ingen gräns för men mynten som är 2 oz och större präglas ofta i väldigt låga antal då efterfrågan är mindre. Jag skulle nog vilja hävda att på lite sikt bör det vara minst lika bra premie på de större valörerna som de små.

Länk till mintages för både Lunar I och II. http://www.silverlunar.com/p/perth-mint-s1-silver-lunar-mintages.html

Utloggad Gibban

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 13:33:28 »
Tack för svaren, jag kollar upp detta!
/G
« Senast ändrad: torsdag 26, juli 2012, 08:26:57 av Gibban »

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 14:56:29 »
Dock blir inte mynten mer värda bara för att du får ihop en hel serie.

Utloggad Gibban

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 15:41:14 »
Nej men det blir kanske ett mervärde vid eventuell försäljning?
/G

« Senast ändrad: torsdag 26, juli 2012, 08:26:39 av Gibban »

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #6 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 15:54:13 »
Nej men det blir kanske ett mervärde vid eventuell försäljning?

Nja, tror mer på att köparen vill ha rabatt för att han/hon köper alla på en gång...

Utloggad Gibban

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 16:18:38 »
Ok, då är det liksom ingen vits att göra, om man inte gör det för sin egen skull!

/g

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #8 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 17:36:29 »
Tror inte heller att serier ger någon premium men kan ju ändå vara ett trevligt sätt att hålla ihop sin samling och skapa ett tema. Ett alternativ till det traditionella årgångssamlandet, som ofta stupar på att man inte får tag på eller inte har råd med att fylla årgångarna med lågt antal präglingar, är att titta på enhetsmynten. Dukater är ett exempel men en av mina favoriter är 20 Francs guldmynten från den latinska myntunionen. Finns många utföranden både från de länderna som var med i unionen samt från länder som inte var med officiellt men präglade mynt enligt samma standard. Här blir ju nöjet att samla på de olika mynten och då kan man ju undvika de svåra årgångarna.

Enhetsmynten väger 6,4516 gr brutto, finvikt 5,806

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #9 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 17:46:06 »
Tror inte heller att serier ger någon premium men kan ju ändå vara ett trevligt sätt att hålla ihop sin samling och skapa ett tema. Ett alternativ till det traditionella årgångssamlandet, som ofta stupar på att man inte får tag på eller inte har råd med att fylla årgångarna med lågt antal präglingar, är att titta på enhetsmynten. Dukater är ett exempel men en av mina favoriter är 20 Francs guldmynten från den latinska myntunionen. Finns många utföranden både från de länderna som var med i unionen samt från länder som inte var med officiellt men präglade mynt enligt samma standard. Här blir ju nöjet att samla på de olika mynten och då kan man ju undvika de svåra årgångarna.

Samma sak gäller för amerikanska Morgan Dollars som jag har en förkärlek för. Är man lite lagom seriös med samlandet kan man samla enbart en från varje årgång. Är man lite mer besatt samlar man dessutom varje årgång från varje myntort! Det senare alternativet blir dock både väldigt svårt och dyrt att fullborda tack vare de sällsyntare präglingarna från Carson City.

Mynten är relativt lätta att hitta i bra skick till överkomliga priser, dock med högre procentuell premie än numismatiska guldmynt utan direkt samlarvärde.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 20:22:20 »

Samma sak gäller för amerikanska Morgan Dollars som jag har en förkärlek för. Är man lite lagom seriös med samlandet kan man samla enbart en från varje årgång. Är man lite mer besatt samlar man dessutom varje årgång från varje myntort! Det senare alternativet blir dock både väldigt svårt och dyrt att fullborda tack vare de sällsyntare präglingarna från Carson City.

Mynten är relativt lätta att hitta i bra skick till överkomliga priser, dock med högre procentuell premie än numismatiska guldmynt utan direkt samlarvärde.

Och när man fyllt samlingen med 20 Francs och Morgan Dollars kan man ge sig på Sovereigns. Snart 200 års utgivning (med några luckor), 7 olika myntverk och som överkurs har några årgångar även olika stansnummer präglade. Och då pratar vi ändå bara om moderna Sovereigns från 1817 och framåt.

Man har att göra ett tag för att få ihop en komplett samling. Å andra sidan är pensionen tryggad när man är färdig.
« Senast ändrad: onsdag 25, juli 2012, 21:16:08 av Goldfinger »

Utloggad Gibban

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 20:58:24 »
Ok!

Tack för alla bra tipps, jag uppskattar det verkligen.

Jag får se vart det hela tar vägen!

/g

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #12 skrivet: torsdag 26, juli 2012, 03:20:36 »
Hej,

Trevliga ideer!

For den som koper in lite lots av svenska silverskrotmynt sa kan jag rekommendera att borja samla pa serier av; Oskar II , Gustav V och Gustav VI Adolf. De ar relativt latta att fa tag pa i storre mangder.

Speciellt gillar jag Oskar II's mynt, speciellt silver kronorna, darav min avatar. Har man tur hittar man fina mynt och/eller riktigt grymma rariteter.  Pa sa satt bygger man upp sin samling pa ett billigt och trevligt satt samt man lar sig lite historia och att uppskatta myntkvaliteer.

Det kravs att man gar ingenom manga 10-tals kg mynt sa det ar for de som ar bitna. :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 20:08

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz