Författare Ämne: Tavex silverpriser?  (läst 33454 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Tavex silverpriser?
« Svar #30 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 20:03:38 »
Den mindre beställningen på 3oz gick igenom medans de större beställningarna stoppades.

Det får mig att tänka på ordspråket; Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket.

Utloggad tavi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #31 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 20:16:54 »
Haha ni är ju inte sanna här inne...

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #32 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 20:17:21 »
Den mindre beställningen på 3oz gick igenom medans de större beställningarna stoppades.

Det får mig att tänka på ordspråket; Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket.

Frågan är vad dom hade gjort om det hade varit 100 ordrar på 3 oz vardera?

Jag tycker det är lite märkligt faktiskt.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #33 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 20:36:15 »
Jag har full förståelse att dom inte vill fullfölja en sådan order, men det som stör mig är den usla behandlingen man får därefter. När deras styckepris är på x kr borde det vara logiskt att vid köp av 100, 200, 300 mynt etc. så borde man få ngn form av rabatt. Det ser jag som ett normalt affärsupplägg och så fungerar ju de flesta myntsajterna.
Det som stör mig är att jag sen lång tid tillbaka varit trogen kund och köpt väldigt stora volymer guld men även mkt silver. Bara att vara en trogen kund med långt köpregister borde sätta mig i ngn form att prioriterad sits, men att inte kunna få en enda krona i rabatt tycker jag är klent. Nu har det dessutom uppstått en prekär situation då jag köpt till ett än lägre pris som visade sig vara felaktigt.
Vore jag ansvarig på Tavex så hade jag lämnat rabatt, alla dagar i veckan. 5 kr per mynt eller vad som helst, det handlar om småpengar men det visar en fin gest och skapar goodwill.

Behövde jag välja på en hand där jag skulle "förlora 1500 kr" (tjäna 1500 kr mindre) mot den andra handen där jag behåller priset, ev. förlorar affären samt mister en kund som varit trogen sen många år och handlat för relativt stora summor årligen, så borde valet vara tämligen enkelt...

Sen Kurt (förre chefen) lämnade skutan så har Tavex tappat mkt...

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #34 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 20:42:31 »
Sista från min sida så det inte spårar ur.
Jag hävdar att mailet från företaget är ett ordererkännande för angivna priser.
Hela mailet utan företagsnamn och telefon.

Tack för din beställning.

Beställningens faktura bifogas i detta mail och skall betalas inom en timme till ett av de fyra kontona du finner angivna i fakturan. Betalning görs genom en överföring till ett av kontona.

Du som kund, uppger fakturanumret som referens. Fakturanumret finner du högst upp i högra hörnet. Referensen skrivs SE-XXXXXXXX-X men om du inte får plats med hela fakturanumret, struntar du i landskoden samt bindestrecken och skriver enbart siffrorna d.v.s. XXXXXXXXX.

Vi är medvetna om, och accepterar tidfördröjningen mellan olika banker samt om betalningen sker via plus- eller bankgiro. Vi rekommenderar dig att maila in en bekräftelse till (företagslänk) alternativt att du kontaktar kontoret på (Telefon) för att bekräfta att betalningen är genomförd.

Om du väljer att annullera ordern, vänligen kontakta oss på (företagsnamn) eller (telefon).

Vi kontaktar dig genom antingen mail eller per telefon samma dag som din beställning skickas/ är klar för avhämtning.

- Om du väljer att få din beställning skickad med post, skickas denne vanligtvist samma dag alternativt nästkommande arbetsdag efter att vi mottagit betalningen. När beställningen anlänt till ditt utlämningsställe, får du en avi per post eller sms.
- Om du väljer att hämta din beställning i vår butik så är denne oftast klar för avhämtning samma dag som vi mottagit din betalning.

För mer information kontakta oss på (företagsnamn) eller (telefon) (mån-fre 09.00-18.00). Du hittar även svaren på de vanligaste frågorna här: (företagslänk)
Med Vänliga Hälsningar,
(företag)

Är det kundens sak att veta priset på varan?
Gör H&M förlust vid en rea på 50% ?

Svar på båda frågorna är NEJ

Nu pratar vi om något annat.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #35 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 20:55:19 »

Frågan är vad dom hade gjort om det hade varit 100 ordrar på 3 oz vardera?

Jag tycker det är lite märkligt faktiskt.
100 ordrar på 3oz, den frågan är rent hypotetiskt, finns inget svar då det inte var så det såg ut.

Håller fullständigt med om att någon form av kompensation är naturligtvis helt på sin plats.
Den badwill detta skapar är svår att reparera, när de inte ens bryr sig om stora och långvariga kunder.
Affärsrelationer byggs upp under tid och med återkommande affärer, men det ni beskriver så verkar det som om man har infört filosofin att varje affär är ett avslutat kapitel.

Har tidigare själv handlat en hel del guld hos dom och man har alltid kunnat förhandla lite på priset. Det var nu ett tag sedan och jag visste inte att Kurt slutat.

Utloggad tavi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #36 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 21:09:45 »
vonGold: Du är en sådan uppenbar rättshaverist att jag blir förbannad å Tavex vägnar trots 0 historik hos dem. Att ens göra ett försök att utnyttja ett uppenbart fel är tveksamt, och att sedan bli upprörd när de i enlighet med deras regler annullerar ordern är direkt skrattretande. Hade du blivit lika förbannad om du la en order på 100g guld för 1kr? "Det är väl inte kundens skyldighet att veta priset?" "Du fick ju en autogenererad orderbekräftelse?"
Skägget har i så fall bättre poänger även om jag tycker det är något av en höna av den fjädern också.

Det kryllar inte direkt av återförsäljare av investeringsguld och silver, speciellt inte med fysisk butik, så att gnälla över skitsaker när ni vet att ni har fel tycker jag är småaktigt.

Utloggad Argentum Rex

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
« Svar #37 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 21:44:59 »
Alltså alla normalt funtade webbshopar har väl vilkor där företaget avsäger sig ansvar för extraordinära situationer. Att de ville annullera de lagda ordrarna på Tavex är väl knappas särskilt konstigt. Jag är också lite förvånad att erfarna ädelmetall-köpare, medvetet köper under ett uppenbart tekniskt prisfel, om nu så var fallet. Att man sedan blir nekad det priset är nog inte så lustigt. Men, samtidigt: om man är en gammal storkund bör man ändock kunna få ett rabatterat pris.

En auto-bekräftelse via mail betyder knappast något förövrigt.

Jag minns att LS fick problem förra våren. Lyckades leta upp detta i deras forum, trots deras urusla sökfunktion (kanske är jag som inte fattar hur den funkar.) Det var hög prisvolatilitet och ett kraftigt prisfall på måndagen sammanföll med ett stort antal säljordrar vilket innebar att priset, som de som valde att sälja fick, blev artificiellt högt. Lika med förlust för LS. Dock valde de att inte utnyttja "Force Majeur" och betalde istället glatt. Tja, inte glatt kanske, men de betalade!

Läs om ni önskar: http://www.libertysilver.se/forum/thread/305/1

Torgny skriver själv i LS-forum bl.a.:

"Nej, vi gör tvärtom rätt stor ekonomisk förlust på detta problem gentemot om priserna uppdaterats. Anledningen till det är den ökade andel säljordrar där priserna blev "för höga". De säljordrar som registrerats för dock behålla sina priser trots att vi i villkorstexten friskriver oss från denna typ av effekter. Dessutom är det förstås inte bra för trovärdigheten. Jag är för egen del en aning nedstämd kring detta men hoppas på förståelse då tajmingen för problemen var extremt olycklig.
"

Ett forum lämnar största möjliga öppenhet för kunden att klaga och ändå läser jag extremt får klagomål på LS-forum. Har själv bara varit nöjd med de leveranser jag fått därifrån.

Tänk vad fantastiskt att kunna ha sådana här forum. Särkilt för oss kunder! Det gör att det blir extremt mycket svårare för bedragare att etablera sig. Såväl som att det blir svårare för de som bara vill snacka skit om ett företag att stå oemotsagda.

Leve den fria information! Leve den fria marknaden (om den nu finns?)!

Inloggad MrNook

• Administratör
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 11
  • Allt som glittrar är guld
« Svar #38 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 22:04:42 »
Någon skrev att tavex nog hade blivit förbannade om de visste att vi försökt "blåsa dem". Grejen är att när deras representant sa att det blivit fel skrattade jag och sa att det fanns en viss misstanke från min sida om att så var fallet och han verkade ta det med humor och sa att många märkt det och lgt ordrar. Jag sa att det var helt okej och att jag förstod deras situation och det var strax efter det de ångrade sig.

Lustigt att jag blev särbehandlad för att jag bara köpte lite. Jag är tacksam hursomhelst och har gott samvete eftersom jag sa precis som det var när de ringde upp. Jag hade inte blivit ett dugg sur om det inte hade gått igenom men så har jag heller ingen som helst historia med tavex.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #39 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 22:06:26 »
Det allmänna antagandet här att jag och andra som köpt velat blåsa någon på pengar tycker jag är minst sagt olustigt.
Spotpris är i skrivande stund 187kr och jag betalade 196kr styck för mynten jag hoppades köpa, jag reflekterade faktiskt aldrig över momsen då jag främst kollar priser på LS.ee och det pratats en hel del här inne om att köpa momsfritt från tavex.no
LS säljer sålde för 211kr igår, så jag såg det som lite rabatt och passade på att köpa ett rör.
Som jag sagt tidigare har jag full förståelse för att de vill annullera ordern, men jag tycker det var lite dåligt skött. Att dessutom skylla på datahaveri är ju lägligt då just detta tydligen står med i villkoren.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #40 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 22:36:23 »
Om Tavex säljer Maple-Leaf för 196kr när LS säljer dem för 271 kr så ser jag det som väldigt orimligt att hävda att man såg det som "lite rabatt". Det är knappast okänt att vi i Sverige betalar moms för silver vilket skulle ge ett pris på mynten på 147 kr per Oz ex moms. Det skulle vara 72 kr (eller nästan 33%) billigare än Liberty Silver Estland som också säljer utan moms. Totalt orimligt.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
« Svar #41 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 00:12:28 »
Om Tavex säljer Maple-Leaf för 196kr när LS säljer dem för 271 kr så ser jag det som väldigt orimligt att hävda att man såg det som "lite rabatt". Det är knappast okänt att vi i Sverige betalar moms för silver vilket skulle ge ett pris på mynten på 147 kr per Oz ex moms. Det skulle vara 72 kr (eller nästan 33%) billigare än Liberty Silver Estland som också säljer utan moms. Totalt orimligt.

Som billigast säljer LS Maple Leafs för 213 kr.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #42 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 01:35:26 »
Jag måste säga att jag håller med de som är kritiska, dock inte mot Tavex. Det var rätt uppenbart att det hade blivit något fel i Tavex system och att priserna presenterades felaktigt. Jämförelsen med hantverkaren som användaren vonGold skrev här, haltar också betänkligt. En hantverkare får som regel betalt efter han har gjort jobbet.

Här har det istället lagts beställningar till ett pris ordentligt under spot. Ett uppenbart fel alltså. Beställaren har snabbt beställt och betalat i förhoppning att få varorna till det felaktiga priset innan det upptäcks. När så inte var fallet gnäller man. I mitt tycke så om Tavex betalar tillbaka så är saken utagerad.

VonGold. Din hänvisning till att goodwill tar åratal att bygga upp men badwill får man på en minut. Att du nu kommer handla från ”ett företag som börjar på L”

Då undrar jag hur du tror många av de kunder som under åratal köpt silver hos ”ett företag som börjar på L” med moms. Alltså upp till 25% dyrare än motsvarande utomlands. Köp med löftet om att de kunde sälja tillbaka till utan spread. Hur glada tror du många av de kunderna är idag då det löftet återkallades över en natt?

Skägget, jag kan till viss del hålla med dig, att en kompensation vore på sin plats. Samtidigt såg du ett uppenbart fel och tog en chansning. Live with it. Din jämförelse är däremot inget vidare. Du jämför en webbeställning (i storpack) från ett land utan moms på silver (exkluderat frakt), mot motsvarande styck-köp med moms i Sverige. Då finns det andra utländska handlare som är ännu billigare, eller varför inte på auktionssajterna?

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
« Svar #43 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 02:05:11 »
Åbama, jag förstår till fullo att ordern blev strypt men jag trodde det fanns en chans att Tavex på ngt sätt fått för sig att ta upp striden med LS. Jag har själv tidigare köpt silver utan moms från Tavex på Smålandsgatan, men det var på gamla goda tiden då Kurtan fortfarande jobbade. Hur de löser en sådan försäljning bokföringsmässigt vet jag ej men att det var möjligt dög för mig.
Oavsett, det som irriterar mig är att jag inte fick ens 1 kr per mynt i rabatt. Beställningen jag gjort var iaf 2-siffrigt antal kilon, kombinerar man den kvantiteten med såpass många år som trogen kund med frekventa köp så borde rabatten sitta där direkt, som en snöboll i skrevet!
« Senast ändrad: onsdag 25, juli 2012, 02:32:06 av Skägget »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #44 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 02:19:52 »
Åbama, jag förstår till fullo att ordern blev strypt men jag trodde det fanns en chans att Tavex på ngn sätt fått för sig att ta upp striden med LS. Jag har själv tidigare köpt silver utan moms från Tavex på Smålandsgatan, men det var på gamla goda tiden då Kurtan fortfarande jobbade. Hur de löser en sådan försäljning bokföringsmässigt vet jag ej men att det var möjligt dög för mig.
Oavsett, det som irriterar mig är att jag inte fick ens 1 kr per mynt i rabatt. Beställningen jag gjort var iaf 2-siffrigt antal kilon, kombinerar man den kvantiteten med såpass många år som trogen kund med frekventa köp så borde rabatten sitta där direkt, som en snöboll i skrevet!

Då är vi överens. Jag kan faktiskt hålla med dig också. Tavex estniska sida är på estniska och inga andra språkval finns. Det förvånar mig också att de inte skapat en möjlighet att beställa till Sverige, men de tycker kanske marknaden är för liten. En annan aspekt kan mycket väl vara att de inte tror att LS "estniska postorderupplägg" är juridiskt hållbart långsiktigt ur ett skatteperspektiv. Själv är jag precis lika tveksam, men det är kul så länge det varar.

En fråga. Om du köper silver i de kvantiterna du ändå verkar göra. Varför registerar du inte en enskild firma och drar momsen?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz