Författare Ämne: Glint pay i konkurs  (läst 1854 gånger)

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 376
  • Affärsomdömen: 195
Glint pay i konkurs
« skrivet: söndag 06, oktober 2019, 10:53:21 »
Företaget Glint pay som har som affärside att erbjuda kunder ett debitkort där insatta medel kan omvandlas till andra valutor och andelar i allokerat guld, har försatts i konkurs:

https://www.finextra.com/newsarticle/34469/fools-gold-glint-pay-goes-into-administration
https://www.ft.com/content/48ce96a8-decb-11e9-b112-9624ec9edc59
https://www.kitco.com/news/2019-09-25/Glint-Pay-customer-funds-are-accounted-for-administrators.html

Det har nog inte gått någon förbi att min bias är mot att den större delen av PM innehav bör vara fysiskt innehav, andra är av annan uppfattning.

Låt inte den här tråden spåra ur, utan gör den till en informativ tråd som följer utvecklingen och låt oss hoppas att alla som har fordringar på glint går skadeslösa ur det hela.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 18
SV: Glint pay i konkurs
« Svar #1 skrivet: måndag 07, oktober 2019, 20:45:08 »
Jaha, ännu ett exempel på att man bör förvara sitt guld på säkert sätt, och inte tro att någon gör det åt dej.
Lita inte på något/någon.

Nu har jag inte orkat läsa mer än rubriken, men jag fick känslan av att det räckte.
Antingen funkade det, eller så gjorde det de inte. Anledning ointressant.

Det var bättre drag i första tråden om Glint pay, än i denna.

Antar att alla får tillbaka sina pengar?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #2 skrivet: torsdag 28, november 2019, 09:58:43 »
Nu är Glint tillbaka, men vi får väl se om förtroendet har fått sig en knäck som gör att det inte går att fortsätta på lång sikt.

Eftersom jag är kund till Glint har jag hållit koll på detta och det jag tyckt är mest märkligt är hur de kunnat hamna i såna akuta svårigheter. Deras verksamhet är ju inte särskilt personalintensiv, så när man väl utvecklat handelsplattformen borde det vara ganska förutsägbara kostnader.

Det som hände, enligt vad de själva säger, var att det uppstod oenighet med en långivare, det sägs dock inte om vad. Problemet var att enligt lånets villkor så kunde endera parten häva lånet med ögonblicklig verkan, vilket då långivaren valde att göra. Resultatet blev givetvis en akut situation för Glint

Det som är bra är att trots att alla givetvis ser risken för att detta är kört, pga att förtroendet är rubbat, så har nya investerare valt att gå in med kapital och därmed är man tillbaka. Vi får väl se hur det går på lite sikt. För egen del så gillade jag detta med ett plastkort som avräknades i guld och hoppas att sådant kommer att fortsätta finnas, må det vara Glint eller någon annan.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #3 skrivet: torsdag 28, november 2019, 14:29:37 »
Glint och dylika påhitt har hög motpartsrisk. Varför ha sitt guld där? Guld har man ju bl a som en värdebevarare, varför exponera det för någon som kan ta det ifrån en?
Bättre gräva ner det.
If you don´t dig it down you don´t really own it.

Inloggad Blåkrona

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #4 skrivet: torsdag 28, november 2019, 15:05:37 »
Gillar din humor, Birka!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #5 skrivet: torsdag 28, november 2019, 20:27:23 »
Glint och dylika påhitt har hög motpartsrisk. Varför ha sitt guld där? Guld har man ju bl a som en värdebevarare, varför exponera det för någon som kan ta det ifrån en?
Det jag inte förstår är varför du alltid ser det som en fråga om antingen-eller. Jag ser det som både-och. Men det känns som att vi diskuterat den frågan tillräckligt många gånger redan, så det är osannolikt att någon av oss kommer att övertyga den andre. Därför är det nog bäst att låta din fråga vara. Du gör på ditt sätt och jag gör på mitt.

PS. Jag är fullt medveten om att nackdelen med min både-och policy (nedgrävt OCH online, fysiskt OCH papper, metall OCH gruvor, kapital i svenska OCH utländska banker, etc) givetvis är att mitt sätt är mer komplicerat och tar mer tid. Det priset får jag betala för min vägran att satsa allt på ett kort.
« Senast ändrad: torsdag 28, november 2019, 20:29:04 av august »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #6 skrivet: torsdag 28, november 2019, 20:45:49 »
Visst kan det vara kul att lattja lite med lite av sitt guld och menade inte att skita på dig Auggi.
Men lite motviktsskeptisism är nog aldrig fel.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: 1/2 oz Australisk Guld Kangaroo (nugget) by Carambola
Idag kl. 14:52

1oz guld Känguru -19 by Morgan
Idag kl. 14:11

Falsk Walking Liberty halvdollar 1944 by figure4
Igår kl. 20:28

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 16:32

Goderafton alla samlare by LeGo
Igår kl. 00:04