Författare Ämne: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?  (läst 12528 gånger)

Utloggad Slurren

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« skrivet: lördag 05, oktober 2019, 10:19:18 »
Hej!

Jag har kommit över en Buffalo Nickel med ett ganska sällsynt datum som bör vara värt någon tusenlapp. Dock så har den ett grönt kladd på sig som förstör lite. Kunde dra bort lite med fingret när jag letade efter mint-märket.

Eftersom marknaden för såna här mynt verkar främst finnas i USA så var jag lite inne på att få den graderad av PCGS eller NGC.
Mitt dilemma just nu är; Ska jag försöka bada den i aceton för att få bort den eventuella PVC-skadan?
Eller bara låta den vara? Om jag skickar in den som den är så kommer de väl neka den pga PVC-skada?

Bifogar två bilder på den.

https://imgur.com/FionOK5
https://imgur.com/JA6WMPH

Uppskattar all hjälp!

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #1 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 10:37:19 »
Om det verkligen är en pvc skada så tror jag inte att aceton hjälper.
Myntet har ju en fin patina och jag skulle nog chansa på att skicka in det utan att färsöka rengöra det.

Välkommen i gänget!

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #2 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 12:42:12 »
Vill inte lägga smolk i bägaren 200-300kr max i det skicket men likväl ett fynd :)

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #3 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 12:43:30 »
Och för guds skull rengör inte överhuvudtaget med någonting :o FY Birka :D

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #4 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 12:54:31 »
Eftersom marknaden för såna här mynt verkar främst finnas i USA så var jag lite inne på att få den graderad av PCGS eller NGC.
Mitt dilemma just nu är; Ska jag försöka bada den i aceton för att få bort den eventuella PVC-skadan?
Eller bara låta den vara? Om jag skickar in den som den är så kommer de väl neka den pga PVC-skada?

Om det kan vara till någon hjälp så titta i tråden "Gradering NGC, PCGS, ICG" och Svar #69, där tas upp att NGC också restaurerar mynt före en gradering, till en extra kostnad då förstås.

Här är länk till den tråden!
« Senast ändrad: lördag 05, oktober 2019, 13:52:24 av Tyr »

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #5 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 13:13:54 »
Och för guds skull rengör inte överhuvudtaget med någonting :o FY Birka :D

Vadå fy Birka. Vad är det för påhopp. Sätt på dig glasögona och läs en gång till.

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #6 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 13:51:11 »
Googles sökmotor är också här och läser och har ett budskap till Birka:

Rödlöga

  • Gäst
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #7 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 14:02:07 »
Läsförståelse är inte nåt som är prioriterat (och har inte varit de senaste 50 åren) i svensk Sosse-skola.  ;)

Utloggad Slurren

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #8 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 15:19:59 »
Om det verkligen är en pvc skada så tror jag inte att aceton hjälper.
Myntet har ju en fin patina och jag skulle nog chansa på att skicka in det utan att färsöka rengöra det.

Välkommen i gänget!


Ok, så grönt klägg på myntet behöver inte vara PVC skada?
Inte tänkt att sitta och skrubba det utan bara en snabb dopp i aceton.. får blandade bud om det är OK eller inte :D
Tack!

Om det kan vara till någon hjälp så titta i tråden "Gradering NGC, PCGS, ICG" och Svar #69, där tas upp att NGC också restaurerar mynt före en gradering, till en extra kostnad då förstås.

Här är länk till den tråden!



Tack.. ja det är ju ett alternativ. Har försökt läsa mig till hur man gör men det verkar invecklat. Kanske får haka på när någon ska göra ett inskick nästa gång :)

Vill inte lägga smolk i bägaren 200-300kr max i det skicket men likväl ett fynd :)


Det var ju tråkigt att höra.. när jag googlar så hittar jag massa ute till försäljning för typ 2000 SEK som är i mycket sämre skick och tvättade. En amerikansk herre har redan erbjudit mig $150 på ett annat forum.


Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #9 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 15:40:15 »
Googles sökmotor är också här och läser och har ett budskap till Birka:

Oj då, jag glömde smajlisen.  :)

Utloggad Bosse68

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #10 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 15:42:19 »
Du kan alltid kolla på det Engelska forumet
Numistacker skickar in åt hela forumet regelbundet (NGC)
https://thesilverforum.com/topic/7393-ngc-grading-submissions-open/

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #11 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 18:06:34 »
Ber Slurren om ursäkt som sig bör :-[ borde läst rubriken mer nogrant såg att mintmark var S och det förändrar saken avsevärt :)
Så ditt antagande gällande värde är nog riktigt låg upplaga på denna Mintage: 1,209,000 :)
https://www.ngccoin.com/coin-explorer/buffalo-five-cents-pscid-24/1913-s-type-2-5c-ms-coinid-13923


Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
SV: 1913-S Typ 2 Buffalo Nickel med PVC skada?
« Svar #12 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 18:16:47 »
Läsförståelse är inte nåt som är prioriterat (och har inte varit de senaste 50 åren) i svensk Sosse-skola.  ;)
Vad för något betyder nåt ;)
Och vad är Sosse-skola är det något påfund av Social-demokraterna ;)

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17