Författare Ämne: Köpa guld och silver i Iran  (läst 18383 gånger)

Utloggad Stantheman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
Köpa guld och silver i Iran
« skrivet: lördag 21, juli 2012, 20:20:52 »
Hejsan, Stantheman här. Jag undrar om någon här har någon information eller erfarenhet av att köpa guld och silver i Iran. Priset verkar vara lägre här.

Kan det bli problem med att sälja mynten sen? Måste jag ha äkthetsbevis? Vad bör jag tänka på? Hur går det med att importera det till sverige, då jag åker hem om några dagar?

MVH
Stantheman

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Köpa guld och silver i Iran
« Svar #1 skrivet: söndag 22, juli 2012, 11:54:57 »
Min första spontana tanke är ju att guld är guld och får man det till ett bra pris, varför inte köpa?

Dock ska det vägas mot min andra spontana tanke.

Någon gång i framtiden ska ju guldet säljas och då är igenkänningsfaktorn av mynten/tackorna ganska viktigt.

Värt att tänka på är det i vilket fall.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
SV: Köpa guld och silver i Iran
« Svar #2 skrivet: söndag 22, juli 2012, 16:47:43 »
Kolla upp reglerna för export av guld från Iran. Jag vet bl.a. att både Indien och Kina har exportförbud på guld.
Man vill inte åka dit i Iran :)

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #3 skrivet: söndag 22, juli 2012, 19:01:40 »
Kolla upp reglerna för export av guld från Iran. Jag vet bl.a. att både Indien och Kina har exportförbud på guld.

Att Kina har exportforbud pa guld var en nyhet. Vad ar din kalla for det pastaendet?

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: söndag 22, juli 2012, 20:44:31 »
Följande Iranska guldmynt uppfyller EU's kriteria som investeringsmynt och är momsbefriande vid import. Mynt inom parentes avser mynt där myntenhet inte anges med latinska tecken.

(1/2 AZADI)
(1 AZADI)
(1/4 PAHLAVI)
(1/2 PAHLAVI)
(1 PAHLAVI)
(2 1/2 PAHLAVI)
(5 PAHLAVI)
(10 PAHLAVI)
50 POUND
500 RIALS
750 RIALS
1 000 RIALS
2 000 RIALS

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #5 skrivet: måndag 23, juli 2012, 02:11:48 »

Att Kina har exportforbud pa guld var en nyhet. Vad ar din kalla for det pastaendet?

Det är inte förbjudet (till skillnad från Taiwan där det är förbjudet ) men det finns restriktioner för både in- och utförsel. Det samma gäller för silver.

Du måste till att börja med ha officiella kvitton på dina inköp, dvs de med flera stämplar och underskrifter på. Har du inte det så, too bad... Sen ska man deklarera både vid införsel och vid utförsel, jag tror att man får betala 10% i avgift.

Försökte kolla upp det mer exakt förut men fick inget bra svar från kinesiska tullen och orkar inte bry mig längre. Fast jag ska inte försöka föra ut en massa guld via Pudong Airport heller...

Antar att det värsta som kan hända är att guldet beslagtas och du låses in, ungefär som om du skulle försöka smuggla in eller ut mycket mer pengar än du deklarerat.
« Senast ändrad: måndag 23, juli 2012, 02:13:51 av mfm »

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 23, juli 2012, 06:59:06 »

Det är inte förbjudet (till skillnad från Taiwan där det är förbjudet ) men det finns restriktioner för både in- och utförsel. Det samma gäller för silver.

Du måste till att börja med ha officiella kvitton på dina inköp, dvs de med flera stämplar och underskrifter på. Har du inte det så, too bad... Sen ska man deklarera både vid införsel och vid utförsel, jag tror att man får betala 10% i avgift.

Försökte kolla upp det mer exakt förut men fick inget bra svar från kinesiska tullen och orkar inte bry mig längre. Fast jag ska inte försöka föra ut en massa guld via Pudong Airport heller...

Antar att det värsta som kan hända är att guldet beslagtas och du låses in, ungefär som om du skulle försöka smuggla in eller ut mycket mer pengar än du deklarerat.

Intressant. :P
Efter att ha googlat ser jag att jag inte vart helt palast. Det ar iallafall inte ett forbud.

Men.. vanner i min omgivning kanske har haft lite tur ett par ganger. Iallafall map guldmynt + officiella kvitton, papper och stamplar. Jag trodde det var ingen-moms = inga-problem!

Det verkar vara svart att fa ett klart och enkelt svar.

Jag har hittat en generell import/export grans pa "US$10,000 for cash, diamonds, gold, silver, etc are all subject to this.. "
Men sen det ar lite forvirrande, speciellt da det finns en grans pa US$5,000 for cash in i Kina. Det verkar fortfarande vara en export grans pa US$10,000 ut ur Kina, dar man inte behover deklarera.
Generellt verkar gransen dar man slipper deklarera ga redan kring 50 gram guld eller mojligtvis US$10,000.

Vidare.. "The US$10,000 declaration threshold is a standard practice with Customs agencies around the world, including in Europe and North America. Theoretically, an unlimited amount of any product (including gold) may be exported from China, so long as it is properly declared to Chinese Customs."
Dvs, man for ta med mer guld om man bara deklarerar. Men vad ar da den ev. avgiften?

Vidare hittade jag:
"The concept of "duty" refers to tariffs charged on goods imported into a country. There are typically no tariffs on goods exported out of a country. Nations like to export goods because that means foreigners are buying their products and their nation makes money as a result. However, some countries discourage their own citizens from buying foreign goods because that means money is leaving their country."
Eftersom Sverige(Norge) inte har moms pa guldmynt borde det da inte vara helt duty-free in i landet? Pss som man bestaller in ett paket fran Tyskland?! For min del handlar det bara om mynt som Pandor och mojligtvis Krugerrands, Sovereigns.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #7 skrivet: måndag 23, juli 2012, 08:44:50 »
Officiellt är det inget förbud mot export av guld dock nära på ett förbud i praktiken.
Jag har snackat med kineser som säger att Kinesiska myndigheter dels går på gruvbolag direkt och förbjuder dessa att exportera.
Förbud mot export mot Japan:
http://www.eastasiaforum.org/2011/09/19/rare-earth-metals-export-ban-a-chinese-own-goal/
Mot USA:
http://articles.businessinsider.com/2010-10-19/markets/30056536_1_rare-earth-chinese-customs-officials-china

Sedan har Kina stoppat investerare att lämna Hong Kong med sitt guld, om detta är p.g.a. av saknaden av kvitton vet jag inte. Dessa flyttar nu sina investeringar till Singapore.

Flertalet andra länder diskuterar totalt exportförbud.

Indonesien lägger på 20% exportskatt på ädelmetaller och har även diskuterat totalt exportförbud:
http://www.silverdoctors.com/indonesia-imposes-20-export-tax-on-gold-silver-and-platinum-will-ban-exports-beginning-in-2014/

Med andra ord, köpa ädelmetaller från utlandet och ädelmetaller generellt blir svårare och svårare.
« Senast ändrad: måndag 23, juli 2012, 08:46:33 av gardener »

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: måndag 23, juli 2012, 12:19:08 »
Gardener, jag snackar om bullion till Sverige. Det ar inget exportforbud pa guld.

Man kan ju fortfarande kopa guldmynt fran Kina... eller Iran(som traden handlade om fran borjan). Goldfinger listade mynt fran Iran, jag gillar Pandor.

Fragan ar hur man bast tar hem sitt guld(las Pandor) och hur manga Oz man far ha med sig per gang.
Maste man betala nagot pa guld over 50 gram till 2 Oz(som verkar vara en grans jag hittat pa annat forum).
Maste man ha massa papper och stamplar och betala tullavgift sa blir det mindre kul.

Kanske ar FedEx alternativet. Jag skall hora mig for pa SilverStackers-forumet. Aterkommer om jag har nagot matnyttigt.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #9 skrivet: måndag 23, juli 2012, 12:41:39 »

Intressant. :P
Efter att ha googlat ser jag att jag inte vart helt palast. Det ar iallafall inte ett forbud.

Men.. vanner i min omgivning kanske har haft lite tur ett par ganger. Iallafall map guldmynt + officiella kvitton, papper och stamplar. Jag trodde det var ingen-moms = inga-problem!

Det verkar vara svart att fa ett klart och enkelt svar.

Jag har hittat en generell import/export grans pa "US$10,000 for cash, diamonds, gold, silver, etc are all subject to this.. "
Men sen det ar lite forvirrande, speciellt da det finns en grans pa US$5,000 for cash in i Kina. Det verkar fortfarande vara en export grans pa US$10,000 ut ur Kina, dar man inte behover deklarera.
Generellt verkar gransen dar man slipper deklarera ga redan kring 50 gram guld eller mojligtvis US$10,000.

Vidare.. "The US$10,000 declaration threshold is a standard practice with Customs agencies around the world, including in Europe and North America. Theoretically, an unlimited amount of any product (including gold) may be exported from China, so long as it is properly declared to Chinese Customs."
Dvs, man for ta med mer guld om man bara deklarerar. Men vad ar da den ev. avgiften?

Vidare hittade jag:
"The concept of "duty" refers to tariffs charged on goods imported into a country. There are typically no tariffs on goods exported out of a country. Nations like to export goods because that means foreigners are buying their products and their nation makes money as a result. However, some countries discourage their own citizens from buying foreign goods because that means money is leaving their country."
Eftersom Sverige(Norge) inte har moms pa guldmynt borde det da inte vara helt duty-free in i landet? Pss som man bestaller in ett paket fran Tyskland?! For min del handlar det bara om mynt som Pandor och mojligtvis Krugerrands, Sovereigns.

Att ta in guldet i Sverige utan att betala är inget problem, problemet är att exportera från Kina.

Från kinesiska tullen, mitt urval, från http://guangzhou.customs.gov.cn/publish/portal31/tab5945/module27114/info82875.htm

Regulation of the Customs clearance for outward passengers

[...]

ⅱ. The following outward passengers shall finish the Baggage Declaration Form and choose the channel marked “GOODS TO DECLARE”Channel and declare all the articles as required:

[...]

3. Passengers carrying foreign currencies, gold, silver and ornaments made thereof exceed the declared quota or without export licence or certificates.

[...]

Ⅱ.Articles Restricted From Exportation
ⅰ. Gold, silver, precious metals and ornaments made thereof.

50g-gränsen är den som nämns ovan, 2 oz är fel. FedEx är dyrt och dessutom står de inte över Kinesisk lag...

Det med pengar och guld är bara en dålig översättning, det betyder inte att man får exportera guld till ett värde av US$10000 (eller 5000 för den delen).

Dvs 50g är det du får ha per gång. Tror avgiften man ska betala är 10%.
« Senast ändrad: måndag 23, juli 2012, 12:51:07 av mfm »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #10 skrivet: måndag 23, juli 2012, 19:46:59 »
Vill man ha koll på läget och sova gott.
Då köper man sitt Guld i Sverige och Silvret i Estland numera.
Det är ju världsmarknadspriser så det kan inte vara några betydelsefulla prisskillnader som gör att man är villig att riskera fastna i Iran-Irak-Kina eller andra länder med inte fullt så transparent lagstiftning som vi är vana vid.

Att ge sig in i något man inte kan till fullo överblicka konsekvenserna av är inget att rekomendera.

Detta är mina personliga synpunkter och var och en fattar ju sina egna beslut.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: måndag 23, juli 2012, 22:06:54 »
Vill man ha koll på läget och sova gott.
Då köper man sitt Guld i Sverige och Silvret i Estland numera.
Det är ju världsmarknadspriser så det kan inte vara några betydelsefulla prisskillnader som gör att man är villig att riskera fastna i Iran-Irak-Kina eller andra länder med inte fullt så transparent lagstiftning som vi är vana vid.

Att ge sig in i något man inte kan till fullo överblicka konsekvenserna av är inget att rekomendera.

Detta är mina personliga synpunkter och var och en fattar ju sina egna beslut.

Där träffade du huvudet på spiken. Det går att köpa guld i Sverige för spot + 2-3% av etablerade handlare. Varför tror folk att det kan vara mycket billigare någon annan stans??? Givetvis kan man hitta säljare som snabbt behöver pengar, inte har full koll, etc där man kan köpa billigt, men det kan man även i Sverige. I den etablerade handeln så tror jag inte man kan köpa väsentligt under spot någonstans i världen. Det vore i så fall mycket märkligt och misstänksamt

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 00:44:59 »
Vill man ha koll på läget och sova gott. Då köper man sitt Guld i Sverige och Silvret i Estland numera. Det är ju världsmarknadspriser så...

Där träffade du huvudet på spiken. Det går att köpa guld i Sverige för spot + 2-3% av etablerade handlare. ....

For min del handlar det om att jag har lust att borja samla pa Pandor. Ha lite kul, nu nar jag bor i Shanghai!!
« Senast ändrad: tisdag 24, juli 2012, 00:50:55 av mowi_af »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 01:44:42 »
Vill man ha koll på läget och sova gott. Då köper man sitt Guld i Sverige och Silvret i Estland numera. Det är ju världsmarknadspriser så...

Där träffade du huvudet på spiken. Det går att köpa guld i Sverige för spot + 2-3% av etablerade handlare. ....

For min del handlar det om att jag har lust att borja samla pa Pandor. Ha lite kul, nu nar jag bor i Shanghai!!
Nyfiket frågar har du emigrerat eller är det ett längre utlandsjobb?

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 06:15:33 »

Nyfiket frågar har du emigrerat eller är det ett längre utlandsjobb?

Ett langre jobb i Kina.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17