Författare Ämne: Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi?  (läst 6303 gånger)

Utloggad LJV

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 5
SV: Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi?
« Svar #75 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 12:06:38 »
Detta har har blivit en diskussion om ifall Greta har rätt eller inte. Där kan man givetvis ha olika åsikter. Det som stör mig är bristen på neutral granskning av konceptet "Greta"

Men alla bara jamsar med, ingen vågar ifrågasätter vilka som ligger bakom och styr. Vad ska vi med en oberoende press och skattebetald nyhetsredaktion till när ingen vågar ha en avvikande åsikt eller vara bara lite ifrågasättande om det är rimligt att Greta åstadkommit detta själv? Och om inte, så av vilka?

År 1970 dog minst en halv miljon personer i en storm!
Detta är säkert mer än vad som omkommit de senaste 20 åren i väderrelaterade händelser. 8)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cyklonen_Bhola
« Senast ändrad: lördag 05, oktober 2019, 12:14:36 av LJV »

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 343
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #76 skrivet: lördag 05, oktober 2019, 15:24:11 »
SVT beklagar att det blir en sval höst.
Passar troligen inte in i klomathotbilden ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vader-nils-dystra-besked-tyvarr-sverige-det-blir-ingen-brittsommar-i-ar

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 217
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #77 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 09:29:41 »
Intressant diskussion det här. Speciellt att man hellre lyssnar till sin egen filterbubbla än till den samlade forskningen som faktiskt finns (IPCC).

Nu tar vi och river av ämnena religion, invandring och kött också så får vi se om vi har några vänner kvar sen ;)

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 243
« Svar #78 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 10:41:54 »
SVT beklagar att det blir en sval höst.
Passar troligen inte in i klimathotbilden ?
Nej, vi fick ingen "brittsommar" i år, men så var det ju också det här med att se på väder kontra klimat...

Nu tar vi och river av ämnena religion, invandring och kött också så får vi se om vi har några vänner kvar sen ;)

Ha, ha - spot on. Känslorna rinner över när en del avhandlar och diskuterar kontroversiella och känsliga ämnen, så är det bara, och försiktighet anbefalles.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2160
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #79 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 12:24:49 »
Intressant diskussion det här. Speciellt att man hellre lyssnar till sin egen filterbubbla än till den samlade forskningen som faktiskt finns (IPCC).

Tråkigt att man inte kan diskutera ämnen som man hatar och älskar men till det finns ju Flashback.

Inloggad Karlsson766

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #80 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 13:54:51 »
Så för att sammanfatta. Varm sommar=klimat. Inte varm sommar, tidig höst=väder?   ;D

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
« Svar #81 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 14:06:54 »
Laban : Som du säkert redan läst så finns det rätt många som inte bara vill att politiker skall reagera och hjälpa till ,utom som dessutom vill se en ny makt överst på maktpyramiden som ska kunna få övergripande mandat att styra och ställa genom ett slags klimatfascism.
Missförstå mig rätt. Jag personligen tror att förespråkarna för en ny global energipolitik kommer att segra till slut. Konsensus för detta är redan uppnått. Ur ett historiskt perspektiv är det intressant att följa utvecklingen för vägen dit. Och där finns en del hönor att plocka.

Kommentar ?   

Birka : Det här forumet (t.o.m under "roliga länkar") är ovanligt lättriggat ,måste jag säga. Man måste kunna få uttrycka sina åsikter .Det är för 17, bara åsikter.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #82 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 14:10:08 »

Om man diskuterar politiska frågor får man räkna med att det finns många olika åsikter som kommer fram. Att påstå att de som har en avvikande åsikt befinner sig i en filterbubbla låter mest som att försöka fördumma och avfärda de med andra åsikter, och inbjuder knappast till en öppen diskution.

Vi lever inte i en teknokrati. I en demokrati ska forskning och experter givetvis lyssnas på, men det är till slut en politisk process och inte en teknokratis process som leder till vilka beslut som ska fattas. Att blint bara lita på forskare och experter som bara tittar på en aspekt blir farligt för samhället, när inte helheten vägs in.

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 343
« Svar #83 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 14:11:17 »

Som sagt.... är man hjärntvättad och indoktrinerad, så vet man inte ens om att man är det.  ;)

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 243
« Svar #84 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 14:30:56 »
Så för att sammanfatta. Varm sommar=klimat. Inte varm sommar, tidig höst=väder?   ;D
Det var karlsson766:s sammanfattning...

Och om han anspelar på mitt inlägg om "brittsommar" Svar #78, så

avses brittsommar varma och soliga dagar i perioden omkring Birgittadagen, låt oss säga 4 -10 oktober, d.v.s. ungefär en veckas tid.

Citat från Tole idag: "Att blint bara lita på forskare och experter som bara tittar på en aspekt blir farligt för samhället, när inte helheten vägs in."

Jag tror då inte att någon debattör som postat här "bara litar blint på forskare" utan de har helt säkert tankeverksamhet nog att göra goda bedömningar av vad som har och som läggs fram.

Citat igen från Tole idag: "låter mest som att försöka fördumma och avfärda de med andra åsikter"

Sorry, men nu känner jag mig lite elak och det var inte riktigt bra det heller.

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #85 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 14:52:12 »
Det var karlsson766:s sammanfattning...

Och om han anspelar på mitt inlägg om "brittsommar" Svar #78, så

avses brittsommar varma och soliga dagar i perioden omkring Birgittadagen, låt oss säga 4 -10 oktober, d.v.s. ungefär en veckas tid.

Citat från Tole idag: "Att blint bara lita på forskare och experter som bara tittar på en aspekt blir farligt för samhället, när inte helheten vägs in."

Jag tror då inte att någon debattör som postat här "bara litar blint på forskare" utan de har helt säkert tankeverksamhet nog att göra goda bedömningar av vad som har och som läggs fram.

Citat igen från Tole idag: "låter mest som att försöka fördumma och avfärda de med andra åsikter"

Sorry, men nu känner jag mig lite elak och det var inte riktigt bra det heller.

Ja. Det finns flera vägar att gå till att förbättra klimatet , så länge det inte innebär att Elitpolitiker lyssnar på Elitforskarna inom var sitt område. Då har vi en rätt stor risk att vetenskapliga institutioner ( som är beroende av monetärt stöd av politikerklassen) Kokar böckerna genom tillrättalagt statistik. Det är en självförstärkande ekokammare som dessutom drivs av ökad maktanspråk för politker. Det skulle väl vara den ungefär sämsta lösningen. Politikerklassen pungslår sin skattebas för att mata in i privata spetsteknoliska företag för att sjösätta ineffektiva ,våldsamt dyra klimatprojekt.
I ett annat scenario så involverar man faktiskt sin skattebas för att själv hitta lösningar, och hittar ett slags tilltro att även den minsta lilla människa kan göra skillnad. Men det verkar som om hela miljörörelsen tröttnat på utvecklingstakten och vill köra över civilisatoriska mekanismer som vi haft i mellenier. Ingen bra idé. Att omdana hela samhällen , försök att sudda ut nationsgränser och tvångstaxera hela experimentet dessutom, kommer inte att sluta snyggt.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #86 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 15:15:48 »
Fiat de Lux & Tole:
Vad jag menar med filterbubblan här är att det är bättre att lyssna på forskarna själva (eller en bred sammanfattning, IPCC) än att lyssna på någon som endast har plockat sina favoritrussin ur kakan (t.ex. Swebb-TV & Lars Bern). Speciellt när de två inte stämmer överens.

Forskarna är ganska överens om hur det ligger till, men inte alls lika överens om vad som behöver göras. När det gäller åtgärder måste förstås helheten vägas in, och man ska lyssna på många fler än bara forskarna. Jag håller förresten med om att det här med att "pausa demokratin" låter helt vansinnigt. 

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #87 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 15:26:02 »
Fiat de Lux & Tole:
Vad jag menar med filterbubblan här är att det är bättre att lyssna på forskarna själva (eller en bred sammanfattning, IPCC) än att lyssna på någon som endast har plockat sina favoritrussin ur kakan (t.ex. Swebb-TV & Lars Bern). Speciellt när de två inte stämmer överens.

Forskarna är ganska överens om hur det ligger till, men inte alls lika överens om vad som behöver göras. När det gäller åtgärder måste förstås helheten vägas in, och man ska lyssna på många fler än bara forskarna. Jag håller förresten med om att det här med att "pausa demokratin" låter helt vansinnigt.

Tack för återkommentar.
Min tanke är då : Är det inte dags att fundera på hur IPCC vill implementera sina resultat,med tanke på att det behövs en stark politisk konsensus världen över - och att det nog inte är helt gripit ur luften att det är politiken som kommer segrande ur detta stålbad, med ökade befogenheter och ändrade statsskick (Om man undantar USA, Ryssland,Kina och Indien) vad säger det dig ? FN:s IPCC är allihopa politiskt tillsatta elittjänstemän.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #88 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 16:33:02 »
Tack för återkommentar.
Min tanke är då : Är det inte dags att fundera på hur IPCC vill implementera sina resultat,med tanke på att det behövs en stark politisk konsensus världen över - och att det nog inte är helt gripit ur luften att det är politiken som kommer segrande ur detta stålbad, med ökade befogenheter och ändrade statsskick (Om man undantar USA, Ryssland,Kina och Indien) vad säger det dig ? FN:s IPCC är allihopa politiskt tillsatta elittjänstemän.

Det är där min pessimism tar över. Jag tror inte att vi lyckas fixa problemet innan det blir ganska illa. Min förhoppning är att vi kan fördröja och sakta ner uppvärmningen så att varken jag eller mina barn behöver lida särskilt mycket under våra liv.

Man anar att det inte går att lösa på demokratisk väg: Stater vill inte halka efter ekonomiskt, om inte alla andra också är med. Politiker vill inte göra alltför drastiska åtgärder, för då blir de inte omvalda. Människor vill inte offra för mycket bekvämlighet, om inte alla andra också gör det.

Man kan föreställa sig att en överstatlig politisk enhet är det enda sättet att lösa det, men det i sin tur är en omöjlighet. Vad gör man med stater som vägrar göra det som den här överstatliga enheten kräver (USA, Kina...)? Startar man världskrig? Låter inte som en lösning tycker jag.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #89 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 16:51:12 »

Det är jag övertygad om att du har rätt i. Men jag hänvisade till inlägget där det stog att man skulle lyssna till forskare och inte vara i sin filterbubbla. Detta tolkade jag som att det man själv ansåg var fel om forskare påstod något annat. Jag menade att det alltid är sin egen åsikt som väger tyngst. Sen kan åsikter färgas av intryck utifrån, bl.a forskare, men långtifrån bara forskare o experter. Det finns så mycket mer att väga in när man bildar sig en åsikt.

Jag tror inte heller att man ska förvänta sig att alla kommer att ha, eller ska ha samma åsikter i en politisk eller samhällsfråga som denna. Man kan inte bli iritterad eller upprörd över att olika resonerar olika. Det måste man respektera, ibland kanske man tar intryck av andra åsikter och justerar sin egen, ibland inte.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Panda 2017 Proof 150g by Kalle4001
Idag kl. 08:30

Silver som privatperson? by CLF
Idag kl. 01:25

CLF by cyber
Igår kl. 23:37

Kärlek med förveckling by august
Igår kl. 20:35

Hej! (Andy) by Birka
Igår kl. 20:21