Författare Ämne: Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi?  (läst 6299 gånger)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1011
  • Affärsomdömen: 23
SV: Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi?
« Svar #90 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 17:39:23 »
Jag tycker hela klimatrörelsen andas populism.

Vad hände egentligen med istiden som det varnades för på 70 talet och vad hände egentligen med ozonlagret som skulle försvinna på 90 talet.

Vad kommer egentligen hända om jorden värms upp 2 grader till, kommer vi dö ut som art? Knappast. Kommer andra arter att dö ut? Förmodligen och det har hänt genom evolutionen sedan jorden kom till.
Tragiskt men är det så alarmerande som man vill få det till?

Vad som oroar mig mer är växande befolkning och ändliga resurser. Vare sig sol, vind, vatten eller kärnkraft kan i längden lösa det problemet

Vet inte om det har delats här än för jag har inte riktigt följt hela diskussionen men jag avslutar med ett videoklipp

Error 404 (Not Found)!!1

Inloggad Carambola

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #91 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 20:42:29 »
Kul diskussion. Sanningen ligger kanske nånstanns mellan de två mest extrema lägren i debatten. Intressant, kan jag tycka, är att allmänheten litar mer på forskarvärlden än vad forskare ofta själva gör. Och vad är egentligen en klimatförnekare - detta epitet som folk kastar åt höger och vänster på sina meningsmotståndare? En grönlänning som åker till ekvatorn i fodrad vinter jacka och vinterboots och förnekar att det är annorlunda än hemma? Världens mest korkade ord.

Synd att man inte pratar om resursförbrukning mer istället. Det är svårare att inte inse att det är dumt att använda sig av resurser i högre takt än de återskapas. Det är mer konkret än det vaga (och komplexa) begreppet klimat - och skulle vi styra upp den situationen så skulle antagligen de eventuella människoskapade klimatförändringarna styras upp på köpet. Ett fixat klimat, men en i övrigt totalt skev livsstil och inskränkt frihet är väl heller inget att hurra för, om det nu är det enda målet som gäller.
« Senast ändrad: torsdag 10, oktober 2019, 08:33:34 av Carambola »

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #92 skrivet: onsdag 09, oktober 2019, 21:59:55 »
Intressant diskussion det här. Speciellt att man hellre lyssnar till sin egen filterbubbla än till den samlade forskningen som faktiskt finns (IPCC).

IPCC verkar inte ha någon vidare samlad forskning. Dr. Michael Mann som ligger bakom Hockey klubban förlorade i domstol mot den Kanadensiske klimatologen Dr. Tim Ball. Mann vägrade lämna ut grunddata för att andra skulle kunna verifiera eller förkasta hans resultat. Det styrker knappast klimatalarmisternas sak inom IPCC. IPCC är nog mer en politisk institution än en vetenskaplig. Detta är ju en grundbult inom forskning, något Mann säker vet. Man kan inte bara haspla ur sig något bara för att man har en doktorstitel och förvänta sig att det skall tas som vedertagen vetenskap.

Fråga: Varför har man ändrat hotet från "Global uppvärmning" till Klimatförändring ? Tror man inte längre på en uppvärmning
och vill helgardera sig ?

https://www.thegatewaypundit.com/2019/08/hockey-stick-broken-scientist-michael-mann-loses-in-court-forced-to-pay-court-costs-global-warming-hoax-hit-the-hardest/

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #93 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 08:47:12 »
Nästa grej som jag stör mig på i klimatrörelsen är att man ser tillväxt som roten till all ondska men faktum är att utan inovation och tillväxt med bättre resursutnyttjande som följd så hade världen sett väldigt annorlunda ut i spåren av den enorma befolkningstillväxt vi sett på senare tid.

Hade man fortsatt elda kol så hade smogen legat tät och hade man fortfarande eldat till största del med ved så hade vi haft betydligt mindre skogar. Detta kämpar dom med i Afrika där dom har få bättre ekonomiska alternativ och det är ett enormt problem att träd huggs ner fortare än de återplanteras med landerosion och ökenspridning som resultat.

Själv använder jag nästan uteslutande hållbara alternativ hemma så långt jag kan, rotria skålar, matlådor i glas och gjutjärnspannor men jag tror inte att skatt på plastpåsar eller ett förbud mot sugrör hjälper. Det blir som att sila myggor och svälja kameler och nu har jag gjort en 360 och åter landat i populism.

Kärnkraft är den enda och snabba vägen mot bättre klimat även om inte det heller är hållbart ur ett längre perspektiv (hundratals år) men detta vill man inte höra talas om i klimatrörelsen.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 217
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #94 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 10:36:01 »
Vad hände egentligen med istiden som det varnades för på 70 talet och vad hände egentligen med ozonlagret som skulle försvinna på 90 talet.

Vad kommer egentligen hända om jorden värms upp 2 grader till, kommer vi dö ut som art? Knappast. Kommer andra arter att dö ut? Förmodligen och det har hänt genom evolutionen sedan jorden kom till.
Tragiskt men är det så alarmerande som man vill få det till?

Vad som oroar mig mer är växande befolkning och ändliga resurser. Vare sig sol, vind, vatten eller kärnkraft kan i längden lösa det problemet

Istiden som det varnades om på 70-talet var till stor del en mediagrej. De flesta forskarna var redan då överens om att klimatet skulle bli varmare pga ökad mängd CO2. Dessutom hade inte forskarna alla rätt då heller, liksom nu, men forskningen går framåt och man måste nog se på vad majoriteten kommer fram till.

Vi kommer ju inte att dö ut som art vid 2 graders höjning, men troligen får vi globala problem, och stora lokala problem. En höjd havsnivå kan bli riktigt dyrt att ta hand om på många ställen runt om i världen. Vissa platser blir kanske obeboliga pga torka eller översvämningar, med flera konflikter och ökade flyktingströmmar som följd. Att andra arter dör ut kan få långtgående konsekvenser, och det är knappast så att en liknande utrotning av arter har ägt rum tidigare i människans historia.

Överbefolkning är ett av grundproblemen. Ingen tvekan om det.

Nästa grej som jag stör mig på i klimatrörelsen är att man ser tillväxt som roten till all ondska men faktum är att utan inovation och tillväxt med bättre resursutnyttjande som följd så hade världen sett väldigt annorlunda ut i spåren av den enorma befolkningstillväxt vi sett på senare tid.

Hade man fortsatt elda kol så hade smogen legat tät och hade man fortfarande eldat till största del med ved så hade vi haft betydligt mindre skogar. Detta kämpar dom med i Afrika där dom har få bättre ekonomiska alternativ och det är ett enormt problem att träd huggs ner fortare än de återplanteras med landerosion och ökenspridning som resultat.

Själv använder jag nästan uteslutande hållbara alternativ hemma så långt jag kan, rotria skålar, matlådor i glas och gjutjärnspannor men jag tror inte att skatt på plastpåsar eller ett förbud mot sugrör hjälper. Det blir som att sila myggor och svälja kameler och nu har jag gjort en 360 och åter landat i populism.

Kärnkraft är den enda och snabba vägen mot bättre klimat även om inte det heller är hållbart ur ett längre perspektiv (hundratals år) men detta vill man inte höra talas om i klimatrörelsen.

Håller med om att innovation är viktigt, men den tillväxt vi har idag kostar nog för mycket i termer av naturresurser och utsläpp. Förbud mot plastpåsar och sugrör handlar mer om nedskräpning av haven, och mikroplaster som vi nu alla får i oss varje dag. Kärnkraften lär nog fasa ut sig själv så småningom i kunkurrensen med andra energikällor, men just nu verkar den fortfarande behövas.

IPCC verkar inte ha någon vidare samlad forskning. Dr. Michael Mann som ligger bakom Hockey klubban förlorade i domstol mot den Kanadensiske klimatologen Dr. Tim Ball. Mann vägrade lämna ut grunddata för att andra skulle kunna verifiera eller förkasta hans resultat. Det styrker knappast klimatalarmisternas sak inom IPCC. IPCC är nog mer en politisk institution än en vetenskaplig. Detta är ju en grundbult inom forskning, något Mann säker vet. Man kan inte bara haspla ur sig något bara för att man har en doktorstitel och förvänta sig att det skall tas som vedertagen vetenskap.

Fråga: Varför har man ändrat hotet från "Global uppvärmning" till Klimatförändring ? Tror man inte längre på en uppvärmning
och vill helgardera sig ?

https://www.thegatewaypundit.com/2019/08/hockey-stick-broken-scientist-michael-mann-loses-in-court-forced-to-pay-court-costs-global-warming-hoax-hit-the-hardest/

Det stämmer ju inte. Rättegången gällde alltså Tim Ball som stod anklagad för att ha anklagat Mann för fusk. Mann lämnade ut sin grunddata redan 2005, och sen dess har en mängd andra studier visat på samma resultat, med små variationer i hur rak grafen är innan själva klubbladet. Rättegången är nerlaggd pga irrelevans och hög ålder hos de medverkande. Utskrifter från domstolen finns publicerade. Sen ska man kanske också nämna att den ärlige Tim Ball har varit lobbyist och fått lön från fossilindustrin samt ljugit om sin professorstitel i klimatologi.

Ingen aning varför man skulle ha ändrat hotet. Används inte båda termerna?

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #95 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 11:07:50 »
Förbud mot plastpåsar och sugrör handlar mer om nedskräpning av haven, och mikroplaster som vi nu alla får i oss varje dag. Kärnkraften lär nog fasa ut sig själv så småningom i kunkurrensen med andra energikällor, men just nu verkar den fortfarande behövas.

Svenska plastpåsar och sugrör hamnar inte i haven, hade det varit så så hade jag hållit med dig då jag själv undviker plast så långt som möjligt. Därav blir det populism när man står och pratar om delfiners välmående när man vill ha in mer skattepengar.

Det finns idag ingen konkurrens till kärnkraft, sol och vind kan aldrig konkurrera med baskraft och även vattenkraft är lite oberäknelig till och från.

Jag kan hålla med om det mesta i miljörörelsen, det är beundransvärt och viktigt att sänka CO2 utsläppen och med det temperaturökningen men gör det på det mest effektiva sättet som stavas kärnkraft.

Att diskutera hur vi ska minska tillväxten är inte produktivt då det aldrig kommer ske, res till ett u-land och fundera på om du vill leva som de fattigaste där utan el och rinnande vatten. Fundera på vad du är beredd att göra för att slippa leva så och vad utvecklingsländer kommer att göra för att uppnå en bättre livskvalitet, oavsett vad andra länder gör.

En idé, alla pengar som idag skänks till biståndsorganisationer, använd dom till utbildning och byggnation av kärnkraft i kombination med fjärrvärme i utvecklingsländer så blir vi av med en stor del kolkraft och skogsskövling. Satsa på utbildning i återvinning och kraftvärmeverk så kommer mindre sopor hamna i haven.

Eller så skattar vi påsar i ett land där nästan all plast hamnar där den ska

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #96 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 11:47:51 »
Laban77 " Sen ska man kanske också nämna att den ärlige Tim Ball har varit lobbyist och fått lön från fossilindustrin samt ljugit om sin professorstitel i klimatologi.

Wikipedia ger en annan bild :

Ball received a bachelor's degree with honors in geography from the University of Winnipeg in 1970, followed by an M.A. from the University of Manitoba in 1971 and a PhD in Geography with a specific focus on historical climatology from Queen Mary University of London in England in 1983.[10] Ball became an instructor at the University of Winnipeg in 1971, and a lecturer the following year. He then served in the latter capacity for 10 years. In 1982 he became an assistant professor there, and was promoted to associate professor in 1984 and full professor in 1988. He retired from teaching in 1996.

Frågan är om ball varit oljelobbyist verkar stämma (Under ett antal år) Men han fortsatte med andra uppgifter.

[] " Ball is a Canadian climate change skeptic and was previously a "scientific advisor" to the oil industry-backed organization, Friends of Science."[]

Han var dessutom tvivlare angående CFC gasers inverkan på ozonlagret. Vilket i backspegeln ger honom viss trovärdighet,tänker jag

Om man studerar Stockholmsinitiativet hemsida, så är klimatforskningen inte förskonat från skakig vetenskap, och som orsakat att vissa artiklar behövdes dra tillbaka ...
« Senast ändrad: torsdag 10, oktober 2019, 11:50:55 av Fiat de Lux »

Inloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #97 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 12:19:11 »

Ball received a bachelor's degree with honors in geography from the University of Winnipeg in 1970, followed by an M.A. from the University of Manitoba in 1971 and a PhD in Geography with a specific focus on historical climatology from Queen Mary University of London in England in 1983.[10] Ball became an instructor at the University of Winnipeg in 1971, and a lecturer the following year. He then served in the latter capacity for 10 years. In 1982 he became an assistant professor there, and was promoted to associate professor in 1984 and full professor in 1988. He retired from teaching in 1996.

Han var alltså inte professor i klimatologi i 28 år, som han skrev i sitt CV, utan professor i geografi, i 8 år. Men visst finns det vetenskap på skakiga grunder både här och där, och just därför måste man titta på vad den stora majoriteten av forskning, oberoende av varandra, kommer fram till.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #98 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 14:41:45 »
Det stämmer ju inte. Rättegången gällde alltså Tim Ball som stod anklagad för att ha anklagat Mann för fusk. Mann lämnade ut sin grunddata redan 2005, och sen dess har en mängd andra studier visat på samma resultat, med små variationer i hur rak grafen är innan själva klubbladet. Rättegången är nerlaggd pga irrelevans och hög ålder hos de medverkande. Utskrifter från domstolen finns publicerade. Sen ska man kanske också nämna att den ärlige Tim Ball har varit lobbyist och fått lön från fossilindustrin samt ljugit om sin professorstitel i klimatologi.

Var kan man läsa att rättegången skulle varit nedlagd ?
Var hittar jag utskriften från domstolen ?

Jag har för mig att domstolen nyligen dömde till Tim's fördel och att Mann dömdes till att betala miljonbelopp i rättegångskostnader.
Jag har inte heller sett någonstans att Mann lämnat ut grunddata. Enligt domstolen skulle han göra just detta men hänvisade till att han hade upphovsrätt till desss och vägrade därför att lämna ut dem.
« Senast ändrad: torsdag 10, oktober 2019, 14:54:36 av hasse_A »

Inloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #99 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 15:40:41 »
Var kan man läsa att rättegången skulle varit nedlagd ?
Var hittar jag utskriften från domstolen ?

Jag har för mig att domstolen nyligen dömde till Tim's fördel och att Mann dömdes till att betala miljonbelopp i rättegångskostnader.
Jag har inte heller sett någonstans att Mann lämnat ut grunddata. Enligt domstolen skulle han göra just detta men hänvisade till att han hade upphovsrätt till desss och vägrade därför att lämna ut dem.

Att rättegången lades ner står t.ex. här: https://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Ball
Utskrift från nedläggningen här: https://www.bccourts.ca/jdb-txt/sc/19/15/2019BCSC1580.htm
Grunddata laddades upp här mellan 2003 och 2005: http://www.meteo.psu.edu/holocene/public_html/shared/research/MANNETAL98/

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #100 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 18:51:47 »
Ja, alltså rättegången nedlagt p.g.a. Michael Mans stämning mot Tim Ball inte hittat gehör i rätten, ska man kanske tillägga.

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #101 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 19:09:29 »

Han var alltså inte professor i klimatologi i 28 år, som han skrev i sitt CV, utan professor i geografi, i 8 år. Men visst finns det vetenskap på skakiga grunder både här och där, och just därför måste man titta på vad den stora majoriteten av forskning, oberoende av varandra, kommer fram till.

Tim Ball har doktorstitel i  "historical climatology"  Det är en titel som många i klimatlobbyn önskade kunde ståta med.Visst är det märkligt att Ball hänvisade till en profesorrstitel i ett område han inte hade rollen i. Men för en lekman kanske det är viktigt att förstå att Doktor-Docent-professor har olika administrativa uppgifter samt befogenheter att leda forskningslag. Vetandet är på intet sätt avhängig genom de olika titlarna. Göran Persson ,den gamle statsministern har en doktorstitel i medicin förlänat av Örebros universitet. Han var ofin nog att acceptera den trots att han inte vet ett smack om medicin (Off Topic)
« Senast ändrad: torsdag 10, oktober 2019, 19:11:53 av Fiat de Lux »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Panda 2017 Proof 150g by Kalle4001
Idag kl. 08:30

Silver som privatperson? by CLF
Idag kl. 01:25

CLF by cyber
Igår kl. 23:37

Kärlek med förveckling by august
Igår kl. 20:35

Hej! (Andy) by Birka