Författare Ämne: Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi?  (läst 12540 gånger)

Inloggad Karlsson766

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 14
SV: Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi?
« Svar #30 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 15:06:40 »
Haha kom igen nu.. Att vi skulle ha någon nära domedag är knappast vad alla forskare säger även om greta får det att låta så. Lite sans nu.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2230
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #31 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 15:25:52 »
Sans är ju alltid bra men vem vet hur nära tippingpoint vi är. Jag menar om ditt hus har brunnit ner till hälften  så chansar du ju inte på att elden ska falna. Du ringer ju eller hur till brandkåren.

Inloggad Karlsson766

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #32 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 15:51:24 »
Sans är ju alltid bra men vem vet hur nära tippingpoint vi är. Jag menar om ditt hus har brunnit ner till hälften  så chansar du ju inte på att elden ska falna. Du ringer ju eller hur till brandkåren.

Du lyckades alltså klämma in både tippingpoint och en metafor om ett hus i lågor direkt efter att du sagt att sans är bra. Tror du smittats av greta  ;D gnugga ur ögonen så ser du att huset står kvar. I ca 50 år har det sagts att vi har 10 år kvar till tippingpoint om inte co2 utsläppen minskar. Utsläppen har ökat och vi står här än och får ständigt 10 nya år. Så om jag var du skulle jag sova lugnt och inte ringa brandkåren i förebyggande syfte

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #33 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 16:38:11 »
Sover gör jag jäkligt bra efter intagandet av en näve sömntabletter.  :D

Jag tycker att det finns så många trovärdiga reportage om planetens tillstånd att jag bara inte kan ignorera och strutsa i dem.
På Sibiriens tundra så gräver de nu upp mammutar med spade och hacka. Efterlämningar som tidigare varit oåtkomliga pga permafrosten.
Permafrosten har bundit enorma mängder metangas som nu frigörs efter hand som tundran tinar. Metangas är bra mycket värre än koldioxid för klimatet och Sibirien är jävligt stort.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #34 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 16:45:36 »

Du lyckades alltså klämma in både tippingpoint och en metafor om ett hus i lågor direkt efter att du sagt att sans är bra. Tror du smittats av greta  ;D gnugga ur ögonen så ser du att huset står kvar. I ca 50 år har det sagts att vi har 10 år kvar till tippingpoint om inte co2 utsläppen minskar. Utsläppen har ökat och vi står här än och får ständigt 10 nya år. Så om jag var du skulle jag sova lugnt och inte ringa brandkåren i förebyggande syfte

Det här med sans är ju en definitionsfråga i detta fallet.
Är man sansad när man tar in alla fakta eller när man väljer att blunda när man är halvvägs och inte längre orkar ta in och begrunda fakta.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 232
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #35 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 16:53:59 »
En lite mindre dramatisk liknelse då, om det känns bättre.

Du är ute och kör bil när motorlampan plötsligt börjar lysa. Du behöver inte tvärnita och stänga av bilen mitt på E4:an, för så akut är det nog inte. Det skulle till och med vara farligt. Men du kanske borde börja kolla efter nästa avfart för det kan ju vara nånting allvarligt. Du kan också känna att det luktar lite lite bränt, men bilen funkar ju bra och det är inte direkt nånting som stör. En del skulle nog vid det här laget inte ens vänta på nästa avfart utan istället stanna vid vägrenen.

Du är ju en cool snubbe och kör vidare. Ju längre du ignorerar problemet och fortsätter köra, desto större risk är det att du passerar en gräns när det kommer att bli riktigt riktigt dyrt att laga. Kör du ännu längre så går det inte att laga över huvud taget. Du kan ju också ha tur och det enda som egentligen är fel är just motorlampan, men du vet inte säkert... och den där röklukten gör det ju lite mer misstänksamt.

Ungefär här slutar väl liknelsen, för i den här bilen blir det ganska grisigt om den inte går att laga.

Klart att det finns variationer i väder, öknars och skogars utbredning. Det är ju den långsamma men accelererande uppvärmningen, globalt mätt och över längre tid, som oroar.

Nu gillar ju vi när trenden på kurvan här till höger går upp, men inte till vilket pris som helst. Speciellt inte vi som har barn. På riktigt lång sikt borde vi förresten börja kunna se en korrelation mellan jordens medeltemperatur och priset på guld  :-\

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #36 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 17:36:21 »
Intressant och slående det där med bilen. Enligt forskarna så är bilismen den stora boven i dramat. Tänk om vi kunde ha en varningslampa i bilen som tänds när när vi har nått tippingpoint.  :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1133
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #37 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 17:41:40 »
Intressant och slående det där med bilen. Enligt forskarna så är bilismen den stora boven i dramat. Tänk om vi kunde ha en varningslampa i bilen som tänds när när vi har nått tippingpoint.  :)
Birka om du låter tanten gömma tangertbordet för idag så lovar jag att sluta fisa för att bidra till ett bättre klimat ;) :D

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #38 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 17:57:20 »
Kan du hålla andan också.  :D

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #39 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 19:53:09 »
En lite mindre dramatisk liknelse då, om det känns bättre.

Du är ute och kör bil när motorlampan plötsligt börjar lysa. Du behöver inte tvärnita och stänga av bilen mitt på E4:an, för så akut är det nog inte. Det skulle till och med vara farligt. Men du kanske borde börja kolla efter nästa avfart för det kan ju vara nånting allvarligt. Du kan också känna att det luktar lite lite bränt, men bilen funkar ju bra och det är inte direkt nånting som stör. En del skulle nog vid det här laget inte ens vänta på nästa avfart utan istället stanna vid vägrenen.

Du är ju en cool snubbe och kör vidare. Ju längre du ignorerar problemet och fortsätter köra, desto större risk är det att du passerar en gräns när det kommer att bli riktigt riktigt dyrt att laga. Kör du ännu längre så går det inte att laga över huvud taget. Du kan ju också ha tur och det enda som egentligen är fel är just motorlampan, men du vet inte säkert... och den där röklukten gör det ju lite mer misstänksamt.

Ungefär här slutar väl liknelsen, för i den här bilen blir det ganska grisigt om den inte går att laga.

Klart att det finns variationer i väder, öknars och skogars utbredning. Det är ju den långsamma men accelererande uppvärmningen, globalt mätt och över längre tid, som oroar.

Nu gillar ju vi när trenden på kurvan här till höger går upp, men inte till vilket pris som helst. Speciellt inte vi som har barn. På riktigt lång sikt borde vi förresten börja kunna se en korrelation mellan jordens medeltemperatur och priset på guld  :-\

Det var faktiskt en utmärkt analogi till klimatalarmism. Men kanske inte så som din analogi var tänkt att fungera ...
I själva verket så medger ju dom allra flesta att vetenskaparna har rätt och vi måste ta tag i lösningen som befinner sig i ett klart avgränsat problemområde vilket då dessutom har prognostiseringar som sträcker sig 80 år i framtiden (Ipcc vet inte riktigt vilken fot de sak stå på , då kör man fram modeller som skiljer 600% i utfall av en global temperaturökning. Från 1 grad till 6,6 grader C år 2100.
Efter flera skandaler av renommerade vetenskapare som s.a.s. friserar statistiken en aning, för att få gehör (Och kanske mer anslag till institutionerna) Så finns det alltså ett befogat tvivel för hur man faktiskt MÄTER temperaturökningen. Säger mäter , därför att det finns inget som är så grundläggande för vetenskapen som att presentera mätfakta,som dessutom går att upprepa och bekräfta med annat forskningslag  på annat håll. Där har det blivit lite blandat utfall - för att utrycka sig milt - Vissa forskarlag har inte kunnat belägga nya data och tvärtom. Men man ska veta att det finns en hel del kritiker inom den vetenskapliga klimatforskningen som fot foten , kan man tänka inte dansar efter en utstakat väg för ägarna av forskningskollegiet. 

Hur var det med bilen nu igen då ?  Vill man ha kvar bilen så kör man in den i verkstaden, och få den lagat av din bilmek . Du har kvar den i vilket fall som. Det är din ägodel oavsett hur mycket du bryr dig om den eller - inte. Du har helt total kontroll. Och om du är en cool snubbe så tar du smällen och få den bogserat dessutom.  Du är dessutom extra cool och betalar extra för ditt miljösvineri och antagligen är med och betalar en vindkraftspark i Pajala (Föga troligt). Eller så betalar du bara för att våra politiker vet att man kan beskatta folk på sina bilar eftersom det är ett frihetsinstrument som folk är beredda att betala för, bara för att slippa åka kollektivt, och du då indirekt bara bättrar på statens finanser, utan att få någonting i gengäld. Ett annat scenario är ju också högst troligt : Man tillhör de 5% som är höginkomsttagare och ett höjd bensinpris samt högre miljöskatter representera lite kaffepengar i budgeten. Det finns finansiella muskler att bära skattehöjningar och till på köpet kan man få känna sig som en god människa (Trots ännu mer tvångsbeskattningar som ska gå till miljöarbetet). Övriga 50-75% av skattebetalande kollektivet kanske har en annan uppfattning eftersom det kommer att verkligen synas i personliga budgetar när staten börjar ta för sig extra även av den befolkningsgruppen. Alla har ett ekonomiskt svängrum, det är bara det att det rummet tar slut långt tidigare för majoriteten knegande skattebetalare.

Att den förhärskande FN auktoriteten IPCC lanserar en modell av en gissningslek, ska väl vara bara det skäl att bli skeptiskt. För som jag tidigare skrev i den här tråden, så var alla dåtida klimatnissar i FN helt eniga om att vi varit på ingång in i en ny istid. 1982. Nu drar man istället fram data som säger det exakt motsatta scenariot, med en felmarginalsutfall på 600% . Jag menar : Hur är det pålitligt på en skala ? Den gradvisa uppvärmningen under tid,som det påstås idag, var då den gradvis avkylningen då för 30 år sedan. Vi kan ju inte pumpa in 1000-miljarder skattepengar i projekt som ändrar inriktning vart 30-år därför att man ändrat på klimatdata helt plötsligt ?  Och som dessutom förvaltas av en organisation som kommer att förvalta en oerhört stor maktfaktor, med människor som inte är tillsatta på annat sätt än att de plötsligt förfogar över en obegränsat mängd garanterade tillgångar år efter år. Verkligen ? är det dit vi ska gå för att lösa eventuella problem ?
« Senast ändrad: tisdag 01, oktober 2019, 20:19:21 av Fiat de Lux »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #40 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 20:22:43 »
Nä visst. Vi kan ju köra på som vanligt och se vad som händer. Jag kan ju hålla med om att Greta är en liten MAO som dikterar villkoren just nu med väldigt små nyanser.
Det värsta är ju att hon skapar en opinion bland miljontals ungdomar och den börjar sprida sig till den äldre generationen och då kommer det att hända saker ganska snabbt. Valsedelns makt är stor och politiker är makthungriga.
Man får ju ha ett gott hopp om att saker kommer att vända inom snar framtid.

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 345
« Svar #41 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 20:33:49 »
1972 så skrämde dåtidens hysteriska alarmister med att det va 10 år till katastrofen.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #42 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 20:41:49 »
Ja det var väl på åttiotalet som rödlistade djur och växter började florera. Surt regn var ju också på tapeten men det lyckades vi ju komma runt med katalysatorer och andra filter.
Orkar inte belägga mina påståenden med källor. Skjuter från höften.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
« Svar #43 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 20:49:15 »
Nä visst. Vi kan ju köra på som vanligt och se vad som händer. Jag kan ju hålla med om att Greta är en liten MAO som dikterar villkoren just nu med väldigt små nyanser.
Det värsta är ju att hon skapar en opinion bland miljontals ungdomar och den börjar sprida sig till den äldre generationen och då kommer det att hända saker ganska snabbt. Valsedelns makt är stor och politiker är makthungriga.
Man får ju ha ett gott hopp om att saker kommer att vända inom snar framtid.

Något att komma ihåg i all hysteri :

Från 1850 till 2005 steg den globala medeltemperaturen från 13,6 grader celsius till 14,4 grader. Tempot i ökningen har varit ojämn. Under vissa perioder har temperaturen till och med sjunkit något,

Ovanstående är allt vad forskarna vet idag. Detta är den samlade kunskapen under 150 år. Det man hänger sig upp på att de senaste 40 åren har temp ökningen ökat med några fler hundradels grader per år än före,som det inte bordat ha gjort.
0,8 grader C på 150 år alltså, dessutom med variationer då medeltempen varit sjunkande vissa år.

Det kommer dessutom intressanta nya data hela tiden.
Bl.a från brittiska institut , jämförbart med SMHI, som menar :
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-jorden-pa-vag-mot-liten-istid

Det är bara ett exempel på motstridande fakta , av 100-tals som drunknar i masshysterins tidevarv...

Jag personligen säger stop och belägg. Vi har för lite på fötterna för att starta historiens största investeringar för att "rädda" Greta och gelikar från undergång och bitterhet. Vi har andra miljöproblem som är långt mer trängande. Big Corps svineri genom tillverkningen kommer inte att städa upp sig självt. Underligt nog så finns ingenting i handlingsdokumenten som ens antyder att multijättar hade något som helst att göra med miljöförstöringen. De går (än så länge) fria i en viktig ansvarsfråga och har t.o.m förbundit sig att medverka i målet för en CO2 bekämpning, vilket inte är konstigt eftersom det vankas stora bidrag genom oss skattebetalare.
En klimatpanel som får ta emot ett obegränsat flöde av pengar från världens skattebetalare, är ett nytt sätt att skapa en kollektiviserad fond ur vilken privata företag kan ösa ur för att skapa nya marknader och vinna globala marknadsandelar. Och vi har inte ens Kina, USA,ryssland eller Indien med i skutan. de som står för 55% procent av co2 utsläpp. USA säger blankt nej. Kina har mig veterligen inte ens på allvar tillfrågats. Indien vet jag inte tvärsäkert,men de tvekar. Ryssarna vill inte vara med.

« Senast ändrad: tisdag 01, oktober 2019, 21:04:21 av Fiat de Lux »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #44 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 21:07:47 »
Jag tror på en framtida istid över Norden just pga av den ökande temperaturen. Pumpen slutar att fungera och golfströmmen är boss.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

ENGLAND by Unmanipulatable
Idag kl. 00:11

Köpa silver från utlandet by I_am_mine
Igår kl. 23:17

1oz guld Känguru -19 *sänkt pris* by JL_GBG
Igår kl. 22:40

Guld 10or Oscar II - 1900 kr/st by Prolantie
Igår kl. 21:34

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 16:59