Författare Ämne: Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi?  (läst 12318 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Ädelmetall eller dödsmetall, nya stommen i svensk ekonomi?
« Svar #15 skrivet: måndag 30, september 2019, 18:45:58 »
Nu riskerar jag att göra mig mycket impopulär, när jag tar upp något som är mycket politiskt inkorrekt. Men någon måste ju ändå ibland nämna elefanten i rummet. Det blir så krystat annars när alla? många? några? ser den men ingen vågar göra det politiskt inkorrekta. Inte ens Sveriges samlade journalister vågar ta upp frågan. Men som alla som sett hennes tal förstår så är ju detta tal och framförande självklart något som en 16åring skrivit och övat fram själv....... Helt utan att styras från en mycket effektiv lobbygrupp.

En förhållandevis liten grupp lobbyister att fått genomslag i stora delar av västvärlden, speciellt i Svergie. Helt utan att själva blivit ifrågasatta som ett politiskt parti med samma budskap hade blivit.

Nu tog jag upp elefanten och ni får givetvis tycka vad ni vill, men att ingen vågar gå in på vad och vilka som ligger bakom henne gör mig orolig inför framtiden och vår demokrati.

Vad menar du ? Det finns tonvis av bakgrundskoll för hur det står till med vår profet Greta.
Här är bara en början ,lämpligt att börja nysta i hela cirkusen, vilket Red Ice gör mycket bra: En fullständig genomgång på figurer som igångsatt det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=9Jpk8Ix1CCg

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2225
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #16 skrivet: måndag 30, september 2019, 19:03:56 »
Politik är politik men Gretas budskap har ju vetenskapliga belägg. Vi svenskar som vanligt stirrar ju ner i marken och vägrar ta till oss vetenskapliga fakta för det är ju så jobbigt.
Själv har jag inte märkt av några  klimatförändringar där jag bor i östra Västra Götaland men allt som visas i media kan ju inte vara fake. Ökade bränder, tyfoner och översvämningar. Personligen planerar jag för en framtid närmare ekvatorn pga en framtida istid som kommer att orsakas oss pga att golfströmmen kommer att förflyttas söderut som en konsekvens av att saltvattenpumpen i Arktis kommer att försvagas av all sötvattentillförsel.
« Senast ändrad: måndag 30, september 2019, 19:05:58 av Birka »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #17 skrivet: måndag 30, september 2019, 19:34:50 »
Politik är politik men Gretas budskap har ju vetenskapliga belägg. Vi svenskar som vanligt stirrar ju ner i marken och vägrar ta till oss vetenskapliga fakta för det är ju så jobbigt.

Ett stort ämne. Redan 1972 påstod FN att det kommer att bli en klimatförändring (Men,den gången hotade man med en ny Istid) det lustiga med det hela är att man redan då utlyste en sorts konsensus bland FN:s medlemmar att gå med på frivilliga nationella styrmedel inom varje ekonomi = Skattehöjningar som skulle gå till en internationell ny överstalig styrning som finansierade övervakningen och utdelningen (Till klimatdrabbade nationer och kontinenter) i sort sett allt finansierat med vanliga knegares skattemedel. Big Corp , som orsakade nästan alla livshotande föroreningar, slapp undan med en klapp på axeln.

Nu har vi Greta, som varje VD för ett multinationellt företag applåderar för, för att de vet att Greta är ett perfekt skapat verktyg för att flytta ansvaret på nationernas konsumenter, och inte dom själva. Det hela är ett försök att beskatta en redan hårt ansatt medelklass för att flytta tillgångarna in i privata sektorer av spetsteknologi inom miljöteknik. Vad konstigt är , kan man tycka, att oljebolagen ligger i framkant för att bejaka utvecklingen.
Hela klimatdebatten handlar om att skapa konsensus att vi vanliga knegare plockar upp notan för vad FN och EU jobbar för - Mer makt för icke folkvalda politiker och deras uppdragsgivare. Ett klassikt fascistiskt projekt  i all sin prakt av tydlighet. Men folk har glömt bort hur ett sådant styre ter sig. Fascism ? Var inte det typ Mussolini och partiet ? Jodå.Så var det. Men det är länge sedan. Vi har glömt bort ramarna för hur vi tillåter våra folkvalda att agera.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #18 skrivet: måndag 30, september 2019, 19:51:05 »
På tal om hopkok och röra idag har jag faktist gjort marmelad för första gången. Aronia stjärnanis och punsch.
Blev faktist jäkla god.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #19 skrivet: måndag 30, september 2019, 19:59:52 »
På tal om hopkok och röra idag har jag faktist gjort marmelad för första gången. Aronia stjärnanis och punsch.
Blev faktist jäkla god.

:)

« Senast ändrad: måndag 30, september 2019, 20:02:52 av Fiat de Lux »

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 232
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: måndag 30, september 2019, 21:16:39 »
Ja det är svårt det här. Vem ska man lyssna på som en okunnig medborgare. En videobloggande högerextremist, eller en totalt dominerande andel av världens klimatforskare. Knepigt.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #21 skrivet: måndag 30, september 2019, 22:04:06 »
Ja det är svårt det här. Vem ska man lyssna på som en okunnig medborgare. En videobloggande högerextremist, eller en totalt dominerande andel av världens klimatforskare. Knepigt.

Gillar Ironin...   :D

Vad tycker du annars om att "världens klimatforskare"  är helt överens om samma lösning ? D.v.s. beskatta rika västländers skattebetalare för att finansiera ett politikerfrälse, helt utom demokratiska regler för sina egna roller ? Är det helt ok menar du. Du vill tillåta en allmän styrelse av en ytterligare organisation och som får befogenheter hitintills jämförbart med vasallstater på medeltiden,
Beklagar att du inte inser att "Världens Klimatforskare" är ute efter din plånbok. Och att några "videobloggande Högerextremister" får mångas världsåskådning att ramla ihop. Ganska talande för en grupp individer som köper politiska trender rakt av utan att orka ifågasätta.
Greta är en bluff. Rakt igenom. Det finns mer bevis att hon är utnyttjat och är använt som ett instrument. Varför kan man inte vakna och se det , på det sättet. Allting finns ju rakt framför ögon,öron och hjärnan. Vakna för helvete
Ser du inte vad som pågår ?

Inloggad hedonism

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #22 skrivet: måndag 30, september 2019, 22:12:34 »
Det hon hittills har sagt är ju rätt enkelt. Lyssna på forskarna och gör som de säger.

Hur väljer du vilken forskare du ska lyssna på? Du sade inte några specifika, utan din kommentar omfattar alla.

Varför äter du inte en människa då? HOW DARE YOU predika med inte praktisera!

Varfär använder du internet och skriver här på forumet? Det krävs väl ström för din laptop eller för att ladda din mobil. Ström är inte bra. Forskare som du så älskar säger att man ska minska på strömanvändning. HOW DARE YOU inte säga upp ditt el och internet abonnemang!

Släng din elektorniska prylar! Inte bra för miljön. HOW DARE YOU!

Hoppas du inte har en bil. Annars ............ HOW DARE YOU!

Och klimatforskare? lol Idag finns inga objektiva journalister längre, likaså inga objektiva klimat"forskare". Bara vänsterextremister.

Two can play this game you know. Vägen går åt båda håll. Allt som DU inte håller med är hogerextermism.

Du vet, allt DU tycker är vänsterextremism för mig.

We are gonna die .... we are gonna dieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi och jorden skulle ha dött 100 gånger om. Men vi är fortfarande här. Oj.

Kilimathysterin har ersatt religionen och klimatalarmister är dagens korsfarare. Våga tycka annorlunda och du ska brännas som en häxa.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #23 skrivet: måndag 30, september 2019, 22:22:49 »
Skit i Greta. Oavsett henne är det ju något väldigt avvikande på gång med vädret. Fråga folket i sydvästra/östra USA och folk på låglänta öar. Titta på Svalbard med smältande glaciärer.  Öknar som breder ut sig. Man behöver inte göra politik av detta utan bara öppna ögonen. Klart att globalisterna och de överfinansiella krafterna försöker göra geschäfft av allt.
« Senast ändrad: måndag 30, september 2019, 22:51:54 av Birka »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 30, september 2019, 23:13:05 »
Skit i Greta. Oavsett henne är det ju något väldigt avvikande på gång med vädret. Fråga folket i sydvästra/östra USA och folk på låglänta öar. Titta på Svalbard med smältande glaciärer.  Öknar som breder ut sig. Man behöver inte göra politik av detta utan bara öppna ögonen. Klart att globalisterna och de överfinansiella krafterna försöker göra geschäfft av allt.

Väder är inte klimat,

Öknar som "breder ut sig" har varit på agendan åtminstone 30 år nu... Jag minns alla data från förr (Jag var glödande miljökämpe en i tiden)
Inga öknar har brett ut sig, inte ens i subsahara. Fattigdomsbekämpningen överträffar UN:s prognoser med råge. VI HAR ALDRIG HAFT DET SÅ BRA SOM NU I HELA MÄNSKLIGHETENS HISTORIA ! Allting pekar åt rätt håll, trots att vi är snart 9 miljarder människor.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1127
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #25 skrivet: måndag 30, september 2019, 23:35:42 »
Detta är inte en replik på något av ovanstånde inlägg OBS!!!!!!

Men det är skillnad på Tomtar och jävligt snurriga Tomtar :D

Inloggad Kalle4001

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #26 skrivet: måndag 30, september 2019, 23:36:07 »
Att vi aldrig någonsin har haft så ”bra” beror på att vi aldrig någonsin så effektivt förbrukat våra naturtillgångar. Man kan så klart sätta sin tilltro till att marknadskrafterna kommer att hitta nya hållbara sätt att utveckla energi precis på samma sätt som man kan tro att fiat framtiden består av att hitta nya artificiella sätt att bibehålla status quo i ekonomin. Om man inte vill se sanningen förnekar man vill man se sanningen köper man PM :)

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 232
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #27 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 09:31:14 »
Det spelar ju faktiskt ingen roll om man tror att Greta är en bluff eller inte. Hon säger ju bara att vi ska lyssna på vetenskapen. Och vill man inte tro på vetenskap (alltå t.ex. vad klimatforskare har kommit fram till) så är vi nog rätt körda oavsett. Vi tror ju på medicinsk forskning, och hade vi inte gjort det så hade vi fortfarande haft en medellivslängd på typ 35 år. Varför skulle just klimatforskarna vara så korrupta och sopa sanningen under mattan? Det är så absurt så jag blir mållös.

Hedonism: Jag tänker fortfarande inte äta människor, och jag har aldrig påstått att jag lever miljösmart. Att Henrik Palmgren (Red Ice) är högerextremist är ju rätt känt, och om tron på vetenskap är vänsterextremism för dig så är jag gärna vänsterextremist.

Skulle jorden ha dött 100 gånger? Jorden klarar sig. Det är vi som får problem. Apropå höger-vänster, förresten. Om klimatforskarna får rätt, trots allt, så kanske vi i Norden klarar oss rätt bra ett tag. Men vi lär få hantera flyktingströmar som får 2015 att likna en fis i vinden. Det kanske inte ens är vi som får hantera den jobbiga sitsen, utan våra barn eller barnbarn. Fortfarande värt att chansa på att forskarna är korrupta?

Fiat de Lux: Jag tror inte att världens klimatforskare är överens om att vi ska "beskatta rika västländers skattebetalare för att finansiera ett politikerfrälse". Jag tror inte ens att de är ute efter min plånbok. De är nog mer intresserade av att åt minstone bromsa uppvärmningen innan det blir riktigt jobbigt och dyrt. Vad jag vet så är de inte överens om vad vi ska göra för att lyckas.
« Senast ändrad: tisdag 01, oktober 2019, 09:34:07 av laban77 »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #28 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 13:29:15 »
Att skördar och skogar snabbare växer till och ökar matprodutionen beror ju på att koldioxidhalten i atmosfären
ökar och ger växterna mer mat. Men "it will bite our asses". Människan producerar mer koldioxid än vad naturen kan svälja. Och sen bränner de dumma jävlarna i t ex Brasilien upp sina skogar.
« Senast ändrad: tisdag 01, oktober 2019, 13:40:36 av Birka »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #29 skrivet: tisdag 01, oktober 2019, 14:39:21 »
Det kan ju vara svårt för en sextonårig liten flicka med ett funktionshinder att övertyga medelålders lönnfeta män som mest tänker på att sko sig och bli rikare. (Jag själv inräknad).
Jag var skeptiker innan men Greta har faktist fått mig att tänka till. Även om Greta skulle vara bullshit så kan vi inte spela roulette med våra barnbarns framtid. Vi kan inte chansa på att allt är ok. Vi måste ta det säkra före det osäkra.
« Senast ändrad: tisdag 01, oktober 2019, 15:04:07 av Birka »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

ENGLAND by Stacker
Igår kl. 22:49

Aktuella moms- och skatteregler 2019 by Birka
Igår kl. 20:46

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:39

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 18:37

Köpes: 1-5 x 20 Franc Napoleon III guldmynt by Carambola