investera i guld och silver   

investera i silver

+-

Författare Ämne: Krugerrand 1/2 oz, 1 oz.  (läst 2944 gånger)

Utloggad Lukas

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 3
Krugerrand 1/2 oz, 1 oz.
« skrivet: onsdag 18, juli 2012, 10:06:50 »
Hej.
Ny på forumet och på jakt efter Krugerrands, ser dessa som en bra start på mitt nya intresse ;)
Tacksam för all hjälp jag kan få.

« Senast ändrad: onsdag 25, juli 2012, 00:14:46 av Lukas »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 266
  • Affärsomdömen: 16
SV: Krugerrand 1/2 oz, 1/4oz
« Svar #1 skrivet: onsdag 18, juli 2012, 11:31:01 »
Bra val! Jag kan aven rekommendera 2 Rand och 1 Rand mynten som jag personligen gillar, speciellt nar jag hittar dem till bra priser. Bra priser pa olika Krugerrands samt 1-2 Randmynt hittar jag ofta pa www.gold.de men kan kan val ocksa kika hos vara forumsponsorer.

I Sverige funkar val Tavex, speciellt over disk.

Info om 2 Rand myntet.
http://www.coininvestdirect.com/wiki/2-rand-gold-coin/

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: onsdag 18, juli 2012, 14:00:00 »
Är man i Stockholm funkar Tavex butik bra, för oss utanför huvudstaden funkar en beställning på nätet från exempelvis Liberty Silver fin fint.

Personligen håller jag mig undan de mindre mynten såsom 1/2 oz och 1/4 oz, dels för den högre premien men också att just 1oz Krugerrands är de mest välkända guldmynten i hela världen och är därmed enklast att sälja i framtiden.

Utloggad Lukas

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: tisdag 24, juli 2012, 23:51:39 »
Ingen som har någon krugerrand till färskingen ;)
Köper gärna 1 Oz , kontant.

Utloggad maggan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
SV: Krugerrand 1/2 oz, 1 oz.
« Svar #4 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 10:47:11 »
Utan att lämna en referens läste jag att just krugerranden var det mest förfalskade guldmyntet och att man därför skulle vara vaksam vid handel av dem? Minns inte om det var en "anti-pm", kampanj eller ej, jag var själv inne på att byta lite silver mot just krugerrrand, men det föll på den detaljen.
Kanske en överreaktion från min sida?

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #5 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 11:56:13 »
klart att krugerranden är mest förfalskade guldmyntet,det är så många mynt ute av dessa,men vid extremt dåliga tider är det mynt som är mest populärt att föra handel med vilken är väldigt bra för dom som har detta mynt.Skulle jag köpa guldmynt skulle jag börja med krugerranden beror på om man är samlare eller som jag bara sastar på  bullion.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #6 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 15:27:45 »
Tydligen tillverkas det fler av Krugerrand's än samtliga guldmynt i världen tillsammans.

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 458
« Svar #7 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 15:52:40 »
Utan att lämna en referens läste jag att just krugerranden var det mest förfalskade guldmyntet och att man därför skulle vara vaksam vid handel av dem? Minns inte om det var en "anti-pm", kampanj eller ej, jag var själv inne på att byta lite silver mot just krugerrrand, men det föll på den detaljen.
Kanske en överreaktion från min sida?

Man skall nog inte överdriva detta med förfalskade guldmynt. Köper man av etablerade handlare tror jag risken är i det närmaste noll. Köper du privat så finns det 3 saker att följa upp:

- Utseendet. Lär dig utseendet på det mynt du är intresserad av. Har du inga egna så finns det massor med bilder på nätet. Det är mycket svårt för en förfalskare att åstadkomma ett utseende som kan matcha originalet.
- Mät myntet. Både diameter och tjocklek med skjutmått och jämför med specifikationen
- Väg myntet och jämför med specifikationen. Finns hyggliga guldvågar för någon eller några hundralappar. 

Att en förfalskare skulle kunna göra ett "guldmynt" med rätt utseende, mått och vikt ser jag närmast som uteslutet.
Läget blir lite annorlunda när man pratar om sällsynta numismatiska mynt där det kan löna sig för en förfalskare att använda guld som råvara. Men detta gäller knappast för Krugerrands.

Utloggad mega_n

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 965
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #8 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 16:02:50 »
Försökte idag sälja en Krugerrand 1/2 Oz i Thailand. Eller rättare sagt växla det till ett halsband på en Baht(ca 14.7g guld) i thai-guld.

Det visade sig att de inte kände till myntet och skulle ta prover på det etc.
När de hörde det var 90% dvs 21.6 karat. Dvs, rena skrotguldet jämfört med thaiguld (96.5%) :-) Sedan kom skambuden typ 60-80% av spot!
Tror det får vara...

/H

Inloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2476
  • Affärsomdömen: 23
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #9 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 16:27:22 »
Försökte idag sälja en Krugerrand 1/2 Oz i Thailand. Eller rättare sagt växla det till ett halsband på en Baht(ca 14.7g guld) i thai-guld.

När de hörde det var 90% dvs 21.6 karat. Dvs, rena skrotguldet jämfört med thaiguld (96.5%) :-) Sedan kom skambuden typ 60-80% av spot!
Tror det får vara...

/H

Hehe, ja där hör vi hur viktig igenkänningsfaktorn är för prissättning vid en försäljning. Inte ens Krugerrand verkar vara känt i alla världens hörn trots allt...

Utloggad Lukas

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 16:56:41 »

Tror det får vara...

/H

Sälj det till mig ;)

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: onsdag 25, juli 2012, 17:03:40 »
Hehe, ja där hör vi hur viktig igenkänningsfaktorn är för prissättning vid en försäljning. Inte ens Krugerrand verkar vara känt i alla världens hörn trots allt...

I Asien är det .999 som gäller.

Utloggad Lukas

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: söndag 12, augusti 2012, 16:14:16 »
Tam ti dam ti dam...
Letar och letar ;)

Ingen som har någon 1oz krugerrand till mig?

Inloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2476
  • Affärsomdömen: 23
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: söndag 12, augusti 2012, 17:50:00 »
Tam ti dam ti dam...
Letar och letar ;)

Om ingen nappar på att sälja till dig så rekommenderar jag de största svenska handlarna, vilka är pålitliga med bra priser. Tavex & LS är mitt bästa tips :)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 302
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #14 skrivet: söndag 12, augusti 2012, 19:33:54 »
Känns som det är svårt att få dom mycket billigare än handeln. Ring LS och säg att Tavex säljer dom 20 kr billigare och att du vill utnyttja deras prisgaranti. Då får du ett 1/10 oz silvermynt på köpet, vilket gör att premien blir typ 5% eller nått sånt. Är nog svårt att få ett bättre pris än så.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 129
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #15 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 00:14:20 »
Tam ti dam ti dam...
Letar och letar ;)

På Tavex i Stockholm kan du köpa guld över disk för kontanter, anonymt och bra. Det känns som ditt bästa alternativ.

Dock har Tavex tappat "stinget" en aning sen den förre chefen för stockholmkontoret, Kurt Larsson, slutat. Egentligen ska alla köp av guld som överstiger 10.000 sek registreras, enl storebrorsamhället, men tidigare var det något som man fullkomligt struntade i på Tavex, men i dessa dagar har jag hört att en del fått problem även där med kontantköp.

Lite mer info om 10.000 kr gränsen:

I SBL införs en särskild skyldighet, för den som säljer investeringsguld, att identifiera kunden vid transaktioner överstigande 10 000 kr (14 kap. 1a § SBL). De handlingar eller uppgifter som använts vid identitetskontrollen skall bevaras under sju år. Den som är skyldig att utföra identitetskontrollen skall kunna föreläggas att lämna uppgifter som rör kontrollen.

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
« Svar #16 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 10:03:37 »
Tam ti dam ti dam...
Letar och letar ;)

Om ingen nappar på att sälja till dig så rekommenderar jag de största svenska handlarna, vilka är pålitliga med bra priser. Tavex & LS är mitt bästa tips :)

Guldet står i skrivande stund i 348SEK/gram vilket är nära lägstanivån det senaste året. Tror man på att konsolideringen närmar sig slutet så är det rätt tillfälle att handla nu. Väntar du riskerar du de enstaka procent du kan tjäna på att köpa privat när guldet börjar klättra mot SEK igen vilket förmodligen bara är en tidsfråga då kronan inte kan stärkas i hur mycket som helst. Premium på Krugerrands hos handlarna är c:a 5% vilket jag tycker är mycket rimligt.

Redan inköpspriserna hos handlarna ger en premium om drygt 1%. Så en rimlig premium vid privataffär borde väl hamna på 2-3%.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 302
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #17 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 11:28:34 »
Tam ti dam ti dam...
Letar och letar ;)

Guldet står i skrivande stund i 348SEK/gram vilket är nära lägstanivån det senaste året. Tror man på att konsolideringen närmar sig slutet så är det rätt tillfälle att handla nu. Väntar du riskerar du de enstaka procent du kan tjäna på att köpa privat när guldet börjar klättra mot SEK igen vilket förmodligen bara är en tidsfråga då kronan inte kan stärkas i hur mycket som helst. Premium på Krugerrands hos handlarna är c:a 5% vilket jag tycker är mycket rimligt.

Redan inköpspriserna hos handlarna ger en premium om drygt 1%. Så en rimlig premium vid privataffär borde väl hamna på 2-3%.

Exakt, frågan är om det är värt att leta runt efter krugerrand begagnat när man "bara" vinner 2-3% + att det alltid är mer riskabelt att handla begagnat.

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
« Svar #18 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 21:17:04 »
Ett alternativ till Krugerrands är Mexikanska 50 pesos, betydligt roligare än standard 1 oz mynten. Säljs just nu både hos Tavex och LS till lägre premium än Krugerrands

Utloggad Age Anka

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #19 skrivet: tisdag 14, augusti 2012, 00:35:36 »
Tam ti dam ti dam...
Letar och letar ;)

På Tavex i Stockholm kan du köpa guld över disk för kontanter, anonymt och bra. Det känns som ditt bästa alternativ.

Dock har Tavex tappat "stinget" en aning sen den förre chefen för stockholmkontoret, Kurt Larsson, slutat. Egentligen ska alla köp av guld som överstiger 10.000 sek registreras, enl storebrorsamhället, men tidigare var det något som man fullkomligt struntade i på Tavex, men i dessa dagar har jag hört att en del fått problem även där med kontantköp.

Lite mer info om 10.000 kr gränsen:

I SBL införs en särskild skyldighet, för den som säljer investeringsguld, att identifiera kunden vid transaktioner överstigande 10 000 kr (14 kap. 1a § SBL). De handlingar eller uppgifter som använts vid identitetskontrollen skall bevaras under sju år. Den som är skyldig att utföra identitetskontrollen skall kunna föreläggas att lämna uppgifter som rör kontrollen.

Vad innebär detta i praktiken? Om jag handlar för 11000 hos Tavex så kan staten långt senare skicka hem en skattmas som tvångsinlöser allt mitt guld med inflaterade papperspengar...?  ;)

Annonser

Coinex - Chinese Panda Coins

Gold and Silver

Senaste Inlägg

Ädelmetaller i media by 2818181
Idag kl. 00:39

Vad kommer att hända med guld och silverpriset. by Condor2ooo
Igår kl. 23:17

Nytt mynt 1 oz Silver Australian Stock Horse 2013 by Guld_500
Igår kl. 17:55

Oseriösa säljare på Tradera. by Sarek
Igår kl. 17:32