investera i guld och silver   

investera i silver

+-

Författare Ämne: Krugerrand 1/2 oz, 1 oz.  (läst 2949 gånger)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 302
  • Affärsomdömen: 14
SV: Krugerrand 1/2 oz, 1 oz.
« Svar #20 skrivet: tisdag 14, augusti 2012, 08:03:36 »
Det hade ju varit ett skräckexempel. Dock så har något sånt bara hänt en gång tidigare i västvärlden om jag förstår rätt, i USA. Tvivlar på att det är speciellt troligt.

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1620
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #21 skrivet: tisdag 14, augusti 2012, 20:00:55 »
Det hade ju varit ett skräckexempel. Dock så har något sånt bara hänt en gång tidigare i västvärlden om jag förstår rätt, i USA. Tvivlar på att det är speciellt troligt.
Det hände inte ens i USA, dom bara förbjöd guldinnehav.
Man hade ingen som helst jakt på olagliga guldinnehav utan man bara sa åt folk att lämna in sitt guld i utbyte mot fiat.
Mig veterligen så dömde man ingen för olaga innehav.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #22 skrivet: tisdag 14, augusti 2012, 21:36:37 »
Riktigt bra pris på 1 oz Krugerrand hos både www.tavex.se och www.libertysilver.se just nu. Bara å köpa!

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 458
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #23 skrivet: tisdag 14, augusti 2012, 22:20:42 »
Det hände inte ens i USA, dom bara förbjöd guldinnehav.
Man hade ingen som helst jakt på olagliga guldinnehav utan man bara sa åt folk att lämna in sitt guld i utbyte mot fiat.
Mig veterligen så dömde man ingen för olaga innehav.

Jag har egentligen aldrig förstått nojan med att staten skulle konfiskera guld. Tror man verkligen att det skulle finnas resurser att jaga varenda guldmynt ute i stugorna? I ett läge som uppstod typ i USA så har man 2 möjligheter:

- Antingen har man förtroende för statens ekonomiska plan och då kan man låta lösa in sitt guld mot pengar.
- Eller så har man det inte och då behåller man guldet. Givetvis innebär detta att likviditeten blir kraftigt begränsad men så småningom öppnas alternativa marknader.

Historien belyser dock en av de stora riskerna med att investera i ädelmetaller. Även om metallerna behåller sitt värde kan det periodvis vara mycket svårt att göra dem likvida.

Utloggad SoulCrew

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 491
« Svar #24 skrivet: tisdag 14, augusti 2012, 23:23:41 »
Jag har något vagt minne av att Finnar efter andra världskriget lämnade in guldringar och dyligt då en del av krigsskadeståndet skulle betalas i guld. Dock vet jag inte om det var en regelrätt konfiskation genom lag/indrivning eller om folk uppmanades/ombads att göra det och faktiskt gjorde det. Jag kan inte för mitt liv minnas var jag läste det trots att jag letat lite men eftersom vi har några medlemmar från den gamla östra rikshalvan kanske det går att få klarhet i hur det förhöll sig? Om inte annat borde det finnas äldre släktingar som torda ha egna hågkomster om det nu inte är skröna jag fått mig till livs.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 302
« Svar #25 skrivet: onsdag 15, augusti 2012, 08:58:33 »
Vill bara förtydliga att jag inte på något sätt tycker att det är rimligt att staten skulle försöka konfiskera guld. Som du säker så skulle det aldrig finnas resurser för att leta igenom folks hus.  ;D

Utloggad Lukas

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #26 skrivet: torsdag 18, oktober 2012, 18:53:10 »
Ingen som tröttnat på sin gamla Krugerrand....
 ;)

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 458
« Svar #27 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 10:31:10 »
Fråga, valde du att följa de råd du fick för ett par månader sen när guldet stod i 345-350 kr/gr ;) Tror vi kom fram till att de enstaka procent som fanns att tjäna på att köpa privat jmf med handlarna lätt äts upp av dålig timing. Efter det steg ju guldet c:a 10% för att nu senaste tiden falla tillbaka c:a 5%

Jag tror att vi är i precis samma situation nu som då. Denna rekyl är snart över och guldet kommer att fortsätta stiga. Frågan som du skall ställa dig än en gång är om det är värt de enstaka procent du kan tjäna på att vänta in en privat säljare mot att riskera att marknaden springer iväg än en gång.

Finns några till salu på Tradera. Guldvärdet är just nu knappa 11400kr. På tradera går dom för guldvärdet + 2-3% premium. Du kan köpa dom idag på Tavex för 12000 kr.

Mina är inte till salu ens för 12000kr 8)

Annonser

Coinex - Chinese Panda Coins

Gold and Silver

Senaste Inlägg

Ädelmetaller i media by 2818181
Idag kl. 00:39

Vad kommer att hända med guld och silverpriset. by Condor2ooo
Igår kl. 23:17

Nytt mynt 1 oz Silver Australian Stock Horse 2013 by Guld_500
Igår kl. 17:55

Oseriösa säljare på Tradera. by Sarek
Igår kl. 17:32