Författare Ämne: Nybörjare - vill beställa Krugerrand från Belgien  (läst 1790 gånger)

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
Nybörjare - vill beställa Krugerrand från Belgien
« skrivet: tisdag 17, september 2019, 13:03:54 »
Hej på er allihopa!

Jag är relativt ny när det handlar om att investera i ädelmetaller.

En kompis började prata om Liberty Silver och Liberty mynt i Silver i somras förra året. Jag fick lite länkar till libertysilver och läste på om teorier bakom investeringsmynt. Det slutade med att jag googlade och youtubade om investeringsmynt dygnet runt i ett veckor.

Första gången jag hörde talas om det så kändes det lika seriös som afrikanska sedelaffärer. Men sedan blev jag tokintresserad.

Efter att sålt av en massa grejer som jag inte behövde (stjärnkikare, jaktvapen, isborr, dragspel, snöskotersläp som jag inte hade en snöskoter till längre och en massa andra prylar) så hade jag 44 tusen på handen. Min fru gick med på att jag köpte vad jag ville för hälften.

Det här var i sept- oktober förra året.

Kompisen menade jag skulle köpa från Liberty Silver så fort de fick in grejer. Men så hittade jag Traderas hittills okända sidor. Silver, guld, tackor och mynt, 1 tr oz, .999 och en massa annan lingo som jag inte fattade någonting av. Helt fantastiskt. Jag kommer ihåg hur jag med skräckblandad förtjusning och stickningar i fingrarna budade hem mina första enstaka Maple Leafs och American Eagles. När de kom med posten var jag fast.

Sedan budade jag hem stackar om 20-25 st Silver Dragon, Maple Leaf, Silver Eagles och Philharmonic. Jag var kallsvettig och undrade om jag slängt pengarna i sjön. Men jag fortsatte och köpte några Burror Proof, några smäckmynt för 300 spänn på blocket - och hittade 2 st 1 oz finsilver mynt - vilken glädje!

En samling med någon stack och två st 10 oz panda och koala.

Fick hem en Evolution of Life - Pterosauria 500 Tugriks, riktigt samlarmynt i splitterny träask. Även två st 0,5 g guldmynt i samma serie. Efter att ha tullat på andra medel litegrann så var pengarna slut.

Spot: 128 kr/oz.

Sedan glömde/förträngde jag allting tills jag kollade spotpriset för någon månad sedan. 160 kr/oz och mina mynt hade klättrat en tjuga enligt traderas avslutade budgivningar.

I alla fall så tänker jag avyttra några elgitarrer och investera i mynt igen.

Jag tänker mig guldmynt, och efter allt jag har plöjt igenom här så tror jag 1/10 oz Krugerrand är bästa alternativet med mina kunskaper.

Jag undrar om det är en bra idé att sälja kanske hälften av silvret (av de ca: 100 oz i buillionmynt) och köpa krugerrand?

Det är omöjligt att sia om framtiden såklart, men på minst fem eller tom 10 års sikt - ska jag vänta med att sälja silver? Inte sälja alls? Köpa guld för alla pengar (en 10 tusen) när jag sålt gitarrer? 

Eller något annat?

Ämnet är avhandlat förut, men som det ser ut nu, är det ens att tänka på att köpa gamla cirkulationsmynt (eller vad de kallas) med känd guldhalt, om jag nu får tag på dem någon procent eller två över spot, som ren investering?

Blanda sådana och KR?

Jag har hittat KR på goldsilver.be och premien på 1/10 oz KR är 174,3 SEK just nu.

Låter väl bra tycker jag, men hur ser det ut med import, tull och skatt i Sverige? Belgien ska vara något specialfall när det gäller moms och pengar till staten, men hur funkar det? Någon som köpt därifrån tidigare?

16 660 SEK blir det totalt med 10 st 1/10 oz KR i shoppingkorgen med försäkring och frakt. Men blir det verkligen totalpriset om jag beställer?

All input vore mycket tacksamt.

Mvh

Utloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 44
SV: Nybörjare - vill beställa Krugerrand från Belgien
« Svar #1 skrivet: tisdag 17, september 2019, 14:07:14 »
Inom EU tillkommer det inget extra som tull eller moms.
Jag köper det mesta av mitt guld och silver i andra EU-länder.

Shoppa på bara 😎

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1014
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #2 skrivet: tisdag 17, september 2019, 14:34:10 »
Vad roligt att du är hooked :D

Jag skyr tradera som pesten dels för att det för det mesta är dyrare än att köpa det själv från just goldsilver.be men även för att det finns överhängande risk att man blir lurad, kanske främst på guldmynt.
Är man lite kylig och har koll på förfalskningar så kan man såklart göra klipp ibland.

goldsilver har alltid fungerat felfritt för mig och det är inga dolda kostnader förutom möjligen banskens valutaväxlingsavgift.

Jag hade nog inte köpt något med så hög premie som 1/10 oz mynt. Jag hade hellre valt Sovereigns (7,32gr guld), vilket är nästan det enda guldmynt jag själv äger

Lycka till :D

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: tisdag 17, september 2019, 14:49:35 »

Shoppa på bara 😎

Ok, så bra! Visste inte att det var så. Jag har läst en hel del om att köpa silver i Estland för att slippa moms, men  då har jag haft fel för mig. Tack för det!

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: tisdag 17, september 2019, 14:54:33 »
Vad roligt att du är hooked :D

Jag skyr tradera som pesten dels för att det för det mesta är dyrare än att köpa det själv från just goldsilver.be men även för att det finns överhängande risk att man blir lurad, kanske främst på guldmynt.
Är man lite kylig och har koll på förfalskningar så kan man såklart göra klipp ibland.

goldsilver har alltid fungerat felfritt för mig och det är inga dolda kostnader förutom möjligen banskens valutaväxlingsavgift.

Jag hade nog inte köpt något med så hög premie som 1/10 oz mynt. Jag hade hellre valt Sovereigns (7,32gr guld), vilket är nästan det enda guldmynt jag själv äger

Lycka till :D

Ok, då är ju de största frågetecknen uträtade redan. Sovereigns it is. Läste i andra trådar att man bara ska kolla spot på dem eftersom det är väldigt liten risk att man kommer åt något värdefullt eller sällsynt.

Men ok, ett ljus till i tunneln. Var köper du Sovereigns, om man får fråga? goldsilver?

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: tisdag 17, september 2019, 14:59:59 »
Ja, tradera har funkat med buillon silver, lite mindre lönsamt att förfalska tänker jag mig. Men bra där - klart man ska vara mycket mer försiktig med guld. Och någon expert är jag ju inte.

Efter mitt tradera köpande så såg jag att jag betalt rätt mycket för mynten, men de små volymerna och totala priset på en tub med buillon så blev det samma sak som att köpa i tyskland (som jag kollade i efterhand) eftersom frakt och försäkring tillkom. Men nåja, jag kom åt lite silver i alla fall. Man lär sig, som sagt.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: tisdag 17, september 2019, 18:35:09 »
Jag har köpt när det har varit något bra erbjudande, bland annat på goldsilver (dom har en "sale" flik där det ibland dyker upp intressanta grejer) men även på guldcentralen och här på forumet.

Det som är bra med sovereigns är att även om du köper på typ Tavex så är det inte så stort premium över spot

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: tisdag 17, september 2019, 19:36:55 »
Jag har köpt när det har varit något bra erbjudande, bland annat på goldsilver (dom har en "sale" flik där det ibland dyker upp intressanta grejer) men även på guldcentralen och här på forumet.

Det som är bra med sovereigns är att även om du köper på typ Tavex så är det inte så stort premium över spot

Ok, det kanske lönar sig att inte vara så snabb på avtryckartangenten ändå. Ska kolla lite mer på sovereigns. Det verkar som om det är ett pålitligt sätt att handla guld till spotpris. Renhet, standardiserad viktenhet och så vidare. Borde ju gå att sälja till en guldsmed tänker jag mig. Verkar som om det i princip är spotpriset som bestämmer värdet.

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 769
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #8 skrivet: tisdag 17, september 2019, 23:22:25 »
Cezzna, gör inget om du har handlat lite dyrt i början.   Prisvariationerna nu är ju bara krusningar på ytan i förhållande till den kommande monetära tsunamin. Kul att du hittat hit och berättar om hur du blev frälst. Men jag tycker det är bättre att omvandla tex usla SEK till ädelmetall än att göra sig av med fina grejer som jaktvapen och gitarrer.  Sådana saker är ju trevliga att använda/äga och kan även de fungera som värdebevarare.
enligt https://www.momsens.se/ar-det-moms-pa-guld-och-silver
har Estland som ju också är med i EU numera 20% moms på silver och därmed alltså upphört med momsfritt silver. Liberty Silver Estland sålde ju till personer (som även kunde vara svenskar) som fick transportera silvret själva då de om LSE ombesörjer transport maximalt kunde sälja för motsv ca 320k SEK per år till Sverige utan moms (samma som inom Estland). Om man kollar LSE:s hemsida så motsägs vad som framgår i länken ovan där det står att Estland sedan första juli 2016 börjat momsbelägga silvret. LSE säger att de följt alla lagar.LSE slog igen först i slutet av juli 2016.

En del köper silver i Norge och smugglar in det till Sverige men så ska man ju inte göra. Alla pengar som går till svenska staten används ju till bra saker som ligger i medborgarnas intresse... ehhh vänta nu.....  Norge är inte med i EU (Hur överlever de? Det måste vara fruktansvärt lol)

Tyskland har 19% moms respektive 7% för mynt med nominellt värde. Så det är hett.

Hittade nedan text  https://thesilverforum.com/topic/10618-vat-on-silver-coins/när jag skulle kolla vad Belgarna lägger på för skatt från tex goldsilver.be som för övrigt verkar omåttligt populärt för svenskarna att handla silvermynt ifrån. Hittade bara att det har flera olika skattesatser. Såg inget om VAT på själva butiken heller... Man blir så glad av att de är så frispråkiga och kallar EU ett sjunkande skepp till diktatur och lovordar Brexit (hahhaha). Man får lust att handla extra mycket när de uttrycker sig så!
 Hello

No need to remind our country is the capital of the soft dictatorship called EU, a sinking ship the UK is so lucky to leave.

People in your country will find out very soon the Brexit was the right choice. A historical decision not only for democracy but also for wealth. History shows more freedom always leads to more prosperity.

GOLDSILVER.BE needs to sell more than several 1000's € of coins to be viable, I'm afraid. Reason why we need to work in full respect of national and international regulations. Our lawyer provides us with all necessary legal advice to avoid any kind of issue both to our company as our customers.

We are ready for the day the UK leaves the EU and know how to fill in the customs declaration and which forms to use. Furthermore we are also ready to assist our customers who have issues with dishonest customs agents , as this may happen from time to time. Just as we do today for our customers from outside the EU. Norway,  Russia,  Dubai or Switzerland for example.

I hope my email makes you confident GOLDSILVER.BE cares for our much appreciated customers in the UK.

Best regards,

David

GOLDSILVER.BE 

Shoppa på bara 😎

Ok, så bra! Visste inte att det var så. Jag har läst en hel del om att köpa silver i Estland för att slippa moms, men  då har jag haft fel för mig. Tack för det!

Utloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 220
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: onsdag 18, september 2019, 09:28:05 »
Men när jag handlar på t.ex. Amazon.de så läggs det på så att momsen blir 25% innan betalning. Varför blir det inte så med beställningar från goldsilver.be?

Inloggad jumu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 173
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #10 skrivet: onsdag 18, september 2019, 10:54:42 »
Guldcentralen har kruger för 14.997:- Varför Belgien?

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: onsdag 18, september 2019, 16:50:08 »
Hahahaa!

Han vet vad han pratar om, David! ;D

Näe, svensk moms är ett surrealistiskt träsk - lätt att fastna i det om man försöker förstå det. "Mervärdessatt". Vad är mervärdet på en given volym Ag molekyler som färdats från västra delen av skandinavien (norge tex) så att dessa sedan manifesterar sig i östra delen av Sverige, Kalmar tex?

Låt gå för att någon har organiserat dessa molekyler på ett sådant sätt att vi uppfattar det som en Silver Eagle. Men vad består då detta mervärde i? För vem har det ett mer värde än vad en köpare är beredd att betala i reda pengar?

Om någon format några gram silver till ett mynt för så länge sedan att vi tycker att AG som bytt form för 500 år sedan är värt mer av våra tillgångar än några gram Ag som finns i någon typ av omodern, trasig elektronik. Trots att det är lika gammal silvermalm från samma gruva det handlar om.

Om detta dyra mynt från Gustav Wasa har en beläggning av smuts och oxid, som någon sedan tvättar bor - då sjunker alltså det mera värdet? Och momssatsen borde bli lägre? Anta hypotetiskt att man kan ta bort patinan, sälja myntet och sedan patinan så att ägaren kan sätta tillbaka den, vad händer då? Skatteplanering?

Ska vi betala skatt så ska vi solidariskt ge bort lika mycket av våra tillgångar till staten, utan att diskriminera mot dem som vill äga den eller den andra formen av molekyler. En dagstidning eller en bok (som allt kurslitteratur för alla våra utbildningar i landet) har ett mera värde för samhället om 6%. Matvaror, förutsättningen för att befolkningen inte ska dö av svält är mer värt 12.5%.

Vårat skattesystem kväver dem som vill och kan något, skapa jobb och sysselsättning för resten av befolkningen exempelvis. Och ger inflytande till dem som inte vill eller kan någonting. Inkvoterade statliga forskare som har månadslön för att dokumentera 800 år gamla plåtpottor, och dessutom kräver mammaledigt som exempel.

Men strunt samma. Det finns goda skäl att samla silver och guld till nästa bankkrasch kommer. Svenska kronan hör väl till monopolvalutorna i världen vid det här laget. Tänk om man kunde ha alla tillgångar i USD istället?

Men i alla fall, kanske det bästa är att beställa lite mynt på prov och se vad som händer med dem när de når Sverige först, och sedan köpa större volymer.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: onsdag 18, september 2019, 17:37:02 »
Men när jag handlar på t.ex. Amazon.de så läggs det på så att momsen blir 25% innan betalning. Varför blir det inte så med beställningar från goldsilver.be?

För att vi har ett handelsavtal i Europa som säger att man betalar moms i det land man köper varan i. Konstigt att det är 25% moms i tyskland...

Detta försöker dom visserligen täppa till i EU så vi får väl se hur länge det är möjligt

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 328
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #13 skrivet: torsdag 19, september 2019, 17:04:50 »
Anpassning till den kommande åternationaliseringen - eller bara slump?

Utloggad Sverre

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #14 skrivet: fredag 20, september 2019, 10:08:11 »
Om man handlar i en fysisk butik är det självklart vilket land man handlar i och det landets moms skall tillämpas.

När det gäller postorder och näthandel är det inte lika självklart och för att undvika att alla nätbutiker registrerar sig i det EU-land som för tillfället har lägst moms har EU bestämt att det är det land varan levereras till som tar ut moms. Därför kan nätbutiken inte visa ett slutgiltigt pris innan man går till checkout och anger adress, och därmed land.

En nätbutik som huvudsakligen verkar och har sina kunder inom endast ett land kan tillämpa det landets momsregler även för enstaka kunder från andra EU-länder. Om antalet kunder från ett annat land ökar så att det totala ordervärdet överstiger ett visst fribelopp måste dock nätbutiken börja betala moms i det landet för dessa kunder. För att undvika den extra byråkrati det innebär att betala moms i ett annat land brukar många nätbutiker vägra ta emot nya ordrar från ett land som riskerar att överstiga fribeloppet.

Amazon.de är tillräckligt stort företag så de klarar uppenbarligen att hantera olika momsregler för olika länder.
« Senast ändrad: fredag 20, september 2019, 10:13:26 av Sverre »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 21:13

Flertalet ovanliga silvermynt säljes by Andreaass
Igår kl. 02:53

Birka något för dig by sff123
Igår kl. 00:30

Tjänstepension by snus
fredag 18, oktober 2019, 23:14:13

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber