Författare Ämne: Gammal "myntsamling"  (läst 1445 gånger)

Utloggad JPM

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
Gammal "myntsamling"
« skrivet: söndag 15, september 2019, 15:31:07 »
Halloj!

Fyllde år nyligen och fick då morfars gamla "myntsamling" (diverse överblivna pengar från resor han och  andra släktingar gjort under rätt lång tid.)

Då jag själv har noll koll på värdet av äldre mynt och sedlar så tänkte jag höra här om det är någon med mer koll (eller bara nyfikenhet) som skulle vara intresserad av att jag laddar upp lite bilder på pengarna  :)

Mvh JPM.

Har nu tagit lite bilder men är i processen att lära mig hur man laddar upp dessa  ;D Om någon har tips så vore det nice.
« Senast ändrad: söndag 15, september 2019, 16:15:39 av JPM »

Utloggad silverbrogen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 1
SV: Gammal "myntsamling"
« Svar #1 skrivet: söndag 15, september 2019, 16:58:44 »
Har nu tagit lite bilder men är i processen att lära mig hur man laddar upp dessa  ;D Om någon har tips så vore det nice.
Hej, då du skapar/redigerar en post så kan du trycka på plustecknet med texten "Bilagor och andra tillval" som du finner under rutan där du skriver texten.
Därefter är det bara att bifoga bilderna (tror jag).

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 243
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: söndag 15, september 2019, 17:21:59 »
Använd filformatet JPG på bilder när lägger upp på ett forum, då "väger" de minre tungt.
Begränsningar här är: 5 per inlägg, maximal storlek totalt 1500kB , maximal storlek per fil 300kB

Storleken 800 x 600 - 700 pixlar räcker gott på en bild. Är bilderna större samplar du ner dem.

Utloggad JPM

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 15, september 2019, 17:29:26 »
Ok misslyckades lite med storleken så provar med en imgur länk med några av bilderna så länge...kanske går lika bra det. Ber om ursäkt då jag är lite bortkommen när det kommer till sånthär :D

https://imgur.com/a/VlYgrsB

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: söndag 15, september 2019, 19:00:56 »
Det blev bra det upplägget av bilderna på Imgur. Och där kunde man förstora bilderna och titta ordentligt på de som var av intresse.
Jag tittade närmare på två guldmynt:

Tysk 20 Mark Wilhelm II

Rysk 5 Ruble Nikolaj II

Om du klickar på länkarna så kommer du till Tavex och kan se där vad de köper och säljer dem för.

På e-bay får du mer för dem om du säljer dem där.

Och nedan är dina två guldmynt som jag "klipp ut". Den ryska rubeln vred jag "rätt" och det är därför den ser lite "skev" ut på min buld.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #5 skrivet: söndag 15, september 2019, 23:42:26 »
Flera skojiga mynt. Gratulerar! Ryskt imperieguld (och även finska guldmark) sägs det att ryssar gärna köper.

Jag håller med Tyr om att du bör titta runt lite själv innan du säljer dem, men vad gäller t ex eBay är det viktigt att titta på faktiska avslut, snarare än vad olika mynt bjuds ut för. eBay är ett träsk av fantasipriser där folk sitter och väntar med kroken agnad i väntan på att någon med dålig koll skall hugga på kroken. Det är som alltid: det finns inget egentligt alternativ till att skaffa sig tillräcklig egen koll för att undvika att bli lurad. Här på forumet är det mindre fantasi, men eftersom folk är priskänsliga och har rätt bra koll så blir ju priserna lägre här.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #6 skrivet: måndag 16, september 2019, 08:55:21 »
Kan bara instämma med August och Tyr håll hårt i dom tills du vet dess riktiga värde :)
Själv är jag aktiv på flera köp och säljsidor på FB där kan du lätt få hjälp med värdering.
När du vet värdet på dina mynt så kan du lägga ut auktioner med ett acceptpris så du kan känna dig säker på att du får rimligt betalt :)
För det finns många som gärna roffar åt sig om man inte är försiktig så gör gärna ordentlig research innan du säljer :)
Du har några mynt med bra kvalitet och det betalar bra.

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: måndag 16, september 2019, 11:26:20 »
Jag skall bara göra en liten rättelse till min kommentar om din myntsamling. Det finns som sagt flera fina guldmynt med, och
det som jag i förstone såg som Rysk 5 Ruble Nikolaj II är till och med en Rysk 10 Rubel, om man tittat på bilden nedanför och på guldmyntets baksida. Framsidorna ser ju likadana ut.

Så då är det myntet värt lite mer igen, och

hos Tavex har du köp och säljpriserna här!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: måndag 16, september 2019, 12:47:46 »
Ryskt imperieguld är som sagt väldigt trevligt. De vanligaste mynten är 5 och 10 rubel och de gavs ut under ett antal år efter det ryssarna 1885 peggat guldrubeln till den franska francen (1 rubel = 4 franc). Detta borde ju innebära att en 5 rubel i guld motsvarade en fransk 20 franc i den Latinska Myntunionen, dvs 5.806g finvikt. Men det skall inte vara för lätt, så istället är det den ryska 7.5 rubeln (dvs 7 rubel + 50 kopek) som har en finvikt på 5.806g och den gavs bara ut under ett enda år, 1897, precis som den större 15 rubeln.

Jag vet inte varför det är såhär, men jag vet att för en tre-fyra år sedan så var premierna för 7.5 och 15 rubel helst sanslösa, men de har kommit ner kraftigt sedan dess. Kanske för att man har hittat en massa mynt som man trodde hade smälts ner, eller nåt. Men alla dessa fyra (5, 7.5, 10 och 15 rubel) är väl värda att samla och har en märkbar premie. Man ser alla då och då i Stockholm.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: måndag 16, september 2019, 14:10:50 »
Jag skall bara göra en liten rättelse till min kommentar om din myntsamling. Det finns som sagt flera fina guldmynt med, och
det som jag i förstone såg som Rysk 5 Ruble Nikolaj II är till och med en Rysk 10 Rubel, om man tittat på bilden nedanför och på guldmyntets baksida.
Just det var iofs en 10 rubel Nikolai II, men strax intill ligger det ju en 5 rubel Nikolai I från 1829. Den är ännu skojigare än Nikolai II. Det tror jag är det sannolikt värdefullaste myntet på  bilderna.

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: måndag 16, september 2019, 15:35:55 »
Just det var iofs en 10 rubel Nikolai II, men strax intill ligger det ju en 5 rubel Nikolai I från 1829. Den är ännu skojigare än Nikolai II. Det tror jag är det sannolikt värdefullaste myntet på  bilderna.

Den var jag tvunget till att titta närmare på, och bilderna på fram och baksidan har jag satt ihop på bilden här nedanför.
Och så har jag kollat på nätet vad dessa beräknas ligga i pris på och...
det var sant som det var sagt att det guldmyntet var riktigt värdefullt:

Hos en tyska handlare 2450 EUR - räkna på det...

och på e.bay!

där är priset redan omräknat till SEK och det blev 33.602:- i skrivandets stund. Ja, ja, inte dåligt alls...

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 878
  • Affärsomdömen: 59
« Svar #11 skrivet: måndag 16, september 2019, 16:01:15 »
Ni verkar inte ha större intresse för numismatiska guldmynt.
Jag brukar anbefalla mynt-arvingar att sälja av de numismatiska mynten och växla om till riktigt guld för guldpriset + några prosent.
Och så behålla guldet till kommande generation.
Aka förvaltning.
Ibland funkar det, ibland inte.
För många är det en mardröm att ärva morfars myntsamling :)

Utloggad JPM

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: måndag 16, september 2019, 16:25:16 »
Kul att få så många intressanta svar =)

Även roligt att se att sakerna kan ha nått litet värde...men det är nog inte är aktuellt med försäljning för tillfället.

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 878
  • Affärsomdömen: 59
« Svar #13 skrivet: måndag 16, september 2019, 16:32:58 »
Kul att få så många intressanta svar =)
Även roligt att se att sakerna kan ha nått litet värde...men det är nog inte är aktuellt med försäljning för tillfället.
Ja är ni på det spåret så stöttar jag er fullt ut.
Behåll guldet  ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tips till första guldköpet? by Birka
Igår kl. 21:00

CLF by I_am_mine
Igår kl. 18:29

Kärlek med förveckling by fredrikwall67
Igår kl. 17:33

JZ checkar in by Kalle4001
Igår kl. 16:32

Silver som privatperson? by JohanB