Författare Ämne: AUAG Fond  (läst 10103 gånger)

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 484
  • Affärsomdömen: 18
SV: AUAG Fond
« Svar #45 skrivet: lördag 11, januari 2020, 22:06:30 »
vad menas med streamingbolag när vi talar silver?

Google är din bästa vän när du är ute på nätet och härjar. Ett tips från min sida är att du skriver på engelska, när det inte är explicit svenska saker du söker. Kolla på den här länken:

Silver streaming company

Gillar inte att googla. Är van att få allt serverat. livsnjutare som man är. Tackar för länken!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1472
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #46 skrivet: lördag 11, januari 2020, 22:19:50 »
First Majestic, inte svenskt men intressant.
Hoppsan. Var väldigt, väldigt försiktig med den reken.

Jag gillar absolut First Majestic eftersom det är en av få rena silverproducenter (de flesta andra har diversifierat på olika sätt för att minska sin sårbarhet när silver dippar, t ex genom att köpa en guldgruva eller två).

När man rekar en högvolatil silvergruva till någon som säger att han vill få ner risken så kan det bli rätt fel. Och tar man med det faktum at FM har en olöst skattekonflikt med den mexikanska staten som kan sluta i ett krav på över 400 MUSD (vilket skulle få aktiekursen att fullständigt haverera) blir det än mer fel.

Mitt förslag till mrSju är att titta på streamers som Franco-Nevada, Wheaton, Sandstorm, etc. De har betydligt mindre landrisk (FM är ju t ex 100% Mexico), mindre sårbarhet vid lägre priser (eftersom de låst in sin metallström till betydligt lägre pris). Titta t ex på en riktigt lång graf över Franco-Nevada och se hur bra de klarat sig jämfört med resten av PM-bolagen.
Du har ju själv "rekat" den till mig för ett tag sedan.  :o
Absolut, visst har jag det, för sådär ett år sedan. Men:

1. Du har inte efterfrågat att minska din risk.

2. Det var innan den potentiella bomben i form av skattebråket med mexikanska staten blev känd.

3. FM har gått som ett spjut senaste året och är nu kanske rent av övervärderad relativt flera andra alternativ.

Vad som var ”bra köp” för ett år sedan är inte självklart fortfarande ett bra köp. Jag sitter just nu med fingret på säljknappen för 40% av de FM jag köpte i april/maj förra året.
Hmmm! Så länge sedan var det inte. Många inlägg raderas pga prestige.  :(
Jag har ingen som helst aning om vad du menar här. Menar du att jag skulle ha raderat något inlägg? Eller att det inte var ett år sedan som vi pratade om FM? Det senare är givetvis möjligt, jag kommer inte ihåg närmare. Men att jag skulle ha raderat något inlägg är såvitt jag vet inte någonting som hänt (annat än i egenskap av moderator).

Utloggad JL_GBG

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #47 skrivet: söndag 12, januari 2020, 11:30:06 »
Citat från: august

Mitt förslag till mrSju är att titta på streamers som Franco-Nevada, Wheaton, Sandstorm, etc. De har betydligt mindre landrisk (FM är ju t ex 100% Mexico), mindre sårbarhet vid lägre priser (eftersom de låst in sin metallström till betydligt lägre pris). Titta t ex på en riktigt lång graf över Franco-Nevada och se hur bra de klarat sig jämfört med resten av PM-bolagen.

Instämmer helt med att Streamingbolagen är köpvärda bolag.
Dock ska man ha i åtanke att det även finns risker med dessa.
Ett av de bolag du nämner, Sandstorm, har ju en "viss" politisk risk i.o.m. sitt Hod Maden projekt i Turkiet.
Jag vill minnas att detta projekt ensamt utgör över 30% av bolagets värde.

Om stollen Erdogan skulle få för sig något, skulle alltså detta projekt kunna bli värdelöst för Sandstorm.
För min egen del så hoppas jag att Erdogan håller sig lugn, Sandstorm utgör en stor del i min pensionsportfölj.
Hod Maden kommer att bli en otrolig kassako för Sandstorm om allting utvecklas enligt plan.
Men, som sagt, en viss politisk risk finns det.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #48 skrivet: söndag 12, januari 2020, 15:14:09 »
Citat från: august

Instämmer helt med att Streamingbolagen är köpvärda bolag.
...
Men, som sagt, en viss politisk risk finns det.
Du har absolut rätt i detta. Det finns sällan möjligheter som både erbjuder intressant avkastning och är helt riskfria. Hot Maden är ett fantastiskt projekt. Jag ägde Mariana Resources (som blev uppköpta av Sandstorm), det var så jag fick koll på Sandstorm.

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 484
« Svar #49 skrivet: söndag 12, januari 2020, 16:16:46 »
August säger att han sitter på säljknappen på det största bolaget i Silver Bullet-fonden.
Är alla silvergruvbolag övervärderade nu? Då känns det isåfall rätt dumt att köpa fonden? (även om vi inte kan spå framtiden).

Jag har sett de mest med Erik Strand nu, och jag gillar han mer och mer. Han verkar övertygad om silvrets ljusa framtid, så jag tänker nog köpa en lott i hans fond. (kommer köpa även den nya framtidsgröna fonden, så uppdatera gärna när den kommer.)

Men vill inte köpa på "toppen".

Edit:  Dollarn kostar 9.50 SEK. Är kronsvängningar neråt inte största risken med denna fond, då de flesta bolagen verkar ligga i Amerikat?
« Senast ändrad: söndag 12, januari 2020, 19:31:01 av mrSju »

Utloggad JL_GBG

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #50 skrivet: söndag 12, januari 2020, 20:43:14 »
Den stora frågan tycker jag är vad som skulle hända med miners om vi får en sättning på aktiemarknaderna samtidigt som ädelmetallpriserna skjuter fart uppåt.
Kommer bolagen att följa guld- och silverpriset och därmed stiga ?
Eller kommer de följa aktiemarknaden neråt ?

Kanske en kombination, först en kort sättning p.g.a. ökat säljtryck med panikförsäljningar.
Därefter en flerårig bullmarket när man inser att bolagen blivit rejält undervärderade jämfört med sina allt mer värdefulla tillgångar.

Min killgissning är att ett köp av kvalitetsminers på dagens nivåer kommer kännas mycket billigt på några års sikt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #51 skrivet: söndag 12, januari 2020, 22:02:27 »
August säger att han sitter på säljknappen på det största bolaget i Silver Bullet-fonden.
Är alla silvergruvbolag övervärderade nu? Då känns det isåfall rätt dumt att köpa fonden? (även om vi inte kan spå framtiden).

Jag har sett de mest med Erik Strand nu, och jag gillar han mer och mer. Han verkar övertygad om silvrets ljusa framtid, så jag tänker nog köpa en lott i hans fond. (kommer köpa även den nya framtidsgröna fonden, så uppdatera gärna när den kommer.)

Men vill inte köpa på "toppen".

Edit:  Dollarn kostar 9.50 SEK. Är kronsvängningar neråt inte största risken med denna fond, då de flesta bolagen verkar ligga i Amerikat?
För att förtydliga lite:

Säljknapp: Att jag sitter och överväger att sälja beror inte på att jag inte gillar FM, tvärtom. Orsaken är att jag har drygt 75% vinst sedan jag köpte dem förra våren. Då är det en fråga om riskhantering att sälja en del, och särskilt i ett läge där jag tror att vi får en paus på några veckor eller nån månad. Skattetvisten gör detta än viktigare.

Övervärdering: Jag tycker absolut inte att alla silverbolag är övervärderade. Sysslar man med PM miners men saknar exponering mot silver miners så bör man skaffa det. Men i mitt fall så har exponeringen blivit lite för stor efter kursuppgångar förra året, alltså måste jag begrunda min risk. Om silver går upp märkbart under året så kommer självklart gruvorna, inklusive FM, att gå upp sådär 3x mer. Men det är inte på något sätt självklart, oavsett vad vi vill tro.

Köpa på toppen: Jag tror inte att detta är ”toppen” (men det finns ingen anledning att lyssna på mig, jag vet inte mer än någon annan). Men med PM-gruvor går det inte att sitta passiv i väntan på den perfekta ingången som aldrig kommer. Istället köper (och säljer) man i ”tranches”, dvs i omgångar. Vill du äga silvergruvor för X SEK men äger noll idag: köp för 25% av kapitalet nu. Går kurserna ner så köp för 35% till. Går de istället upp köp istället för 15% till (eller disponera om i strategin).

Valutarisk med SEK: Att ha en märkbar del av mitt kapital i andra valutor än SEK har varit min målsättning i ett antal år. Det hjälpte förra året. Min gissning är att det kommer att fortsätta att vara bättre än att flytta tillbaka till kronor (men jag vet givetvis igångenting, etc).

AUAG Silver Bullet: Jag äger inte denna och har inga planer på att köpa den. Som någon kommenterade tidigare i tråden: ”varför inte köpa de fem största innehaven direkt istället för att betala 1.4% i årlig avgift?”. Det är exakt min syn. För mig känns det lite som att denna fond håller på att bli populär mer för att folk gillar att Eric Strand pratar om hur PM kommer att stiga i framtiden än för att det är det bästa investeringsalternativet. Och har man ingen tidigare eller annan exponering mot PM-gruvor så är Silver Bullet inte något bra val att starta med.

Men även om man tror att silverpriser kommer att stiga och vill äga silverbolag så satsa för allt i världen inte för mycket på såna. Silvergruvor är en mindre del i min portfölj och jag är ändå mer riskbenägen än de flesta (och har hållit på länge).

Jag upprepar min rekommendation att titta på streamers.

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #52 skrivet: måndag 13, januari 2020, 03:24:41 »

Jo, dessa har jag också fått upp ögonen för alldeles nyss. Bolag som sysslar med streaming och royalties är helt klart intressant. Tänkte faktiskt starta en tråd om det men nu kommer det ju upp här. Men hur kan man köpa dessa i fondform? Franco-Nevada står i 102$, jag har inte råd med ens en sådan aktie :( Sandstorm är mer överkomligt på ~7$.

En annan sak: de flesta miners går att handla i både USA och Kanada. Vilken ska man välja? Jag har köpt in mig lite på Torontobörsen i nån slags irrationell tro att CAD (kanadadollar) är säkrare än USD. Men varför skulle den vara det egentligen. Kraschar USA så rasar det överallt....

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #53 skrivet: måndag 13, januari 2020, 09:01:27 »

Jo, dessa har jag också fått upp ögonen för alldeles nyss. Bolag som sysslar med streaming och royalties är helt klart intressant. Tänkte faktiskt starta en tråd om det men nu kommer det ju upp här. Men hur kan man köpa dessa i fondform? Franco-Nevada står i 102$, jag har inte råd med ens en sådan aktie :( Sandstorm är mer överkomligt på ~7$.

En annan sak: de flesta miners går att handla i både USA och Kanada. Vilken ska man välja? Jag har köpt in mig lite på Torontobörsen i nån slags irrationell tro att CAD (kanadadollar) är säkrare än USD. Men varför skulle den vara det egentligen. Kraschar USA så rasar det överallt....
Det spelar ingen roll vilken du väjer ur det perspektivet. Ett papper som handlas på multipla handelsplatser är konstant under arbitragehandel som utplånar sådana skillnader. Det kan skilja under en dag eller två, men inte mer. Viktigare vid val av handelsplats är (a) likviditet, (b) likviditet, (c) handelsinformation (köp- och säljkurs, gärna uppdaterade grafer, etc) samt (d) courtage.

Du kan även handla många i Frankfurt och London.

PS. Om man handlar för mindre belopp så kan det vara värt att titta på Degiro, vilket är en nätmäklare från Nederländerna med extremt låga priser.

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #54 skrivet: söndag 26, januari 2020, 13:24:18 »

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 280
« Svar #55 skrivet: Igår kl. 04:20 »
Vecko-gammalt material för den podd-sugne. Intressant och detaljerat snack om fondens teknikaliteter och mindre allmän-information för PM-nybörjare som det annars lätt kan bli när programledare ställer nybörjarfrågor.
https://soundcloud.com/placerapodden/silverguldx-mixdown-1

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

ny (le_sand) by Mange
Idag kl. 03:34

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Coltrane
Igår kl. 23:55

Om historien upprepar sig by PennyLane
Igår kl. 21:24

Corona, inte ölen by Silver_999
Igår kl. 18:50

Bankfack/Värdefack? by ífing