Författare Ämne: AUAG Fond  (läst 53904 gånger)

mrSju

• Gäst
SV: AUAG Fond
« Svar #45 skrivet: lördag 11, januari 2020, 22:06:30 »
vad menas med streamingbolag när vi talar silver?

Google är din bästa vän när du är ute på nätet och härjar. Ett tips från min sida är att du skriver på engelska, när det inte är explicit svenska saker du söker. Kolla på den här länken:

Silver streaming company

Gillar inte att googla. Är van att få allt serverat. livsnjutare som man är. Tackar för länken!

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #46 skrivet: söndag 12, januari 2020, 11:30:06 »
Citat från: august

Mitt förslag till mrSju är att titta på streamers som Franco-Nevada, Wheaton, Sandstorm, etc. De har betydligt mindre landrisk (FM är ju t ex 100% Mexico), mindre sårbarhet vid lägre priser (eftersom de låst in sin metallström till betydligt lägre pris). Titta t ex på en riktigt lång graf över Franco-Nevada och se hur bra de klarat sig jämfört med resten av PM-bolagen.

Instämmer helt med att Streamingbolagen är köpvärda bolag.
Dock ska man ha i åtanke att det även finns risker med dessa.
Ett av de bolag du nämner, Sandstorm, har ju en "viss" politisk risk i.o.m. sitt Hod Maden projekt i Turkiet.
Jag vill minnas att detta projekt ensamt utgör över 30% av bolagets värde.

Om stollen Erdogan skulle få för sig något, skulle alltså detta projekt kunna bli värdelöst för Sandstorm.
För min egen del så hoppas jag att Erdogan håller sig lugn, Sandstorm utgör en stor del i min pensionsportfölj.
Hod Maden kommer att bli en otrolig kassako för Sandstorm om allting utvecklas enligt plan.
Men, som sagt, en viss politisk risk finns det.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2083
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #47 skrivet: söndag 12, januari 2020, 15:14:09 »
Citat från: august

Mitt förslag till mrSju är att titta på streamers som Franco-Nevada, Wheaton, Sandstorm, etc. De har betydligt mindre landrisk (FM är ju t ex 100% Mexico), mindre sårbarhet vid lägre priser (eftersom de låst in sin metallström till betydligt lägre pris). Titta t ex på en riktigt lång graf över Franco-Nevada och se hur bra de klarat sig jämfört med resten av PM-bolagen.

Instämmer helt med att Streamingbolagen är köpvärda bolag.
...
Men, som sagt, en viss politisk risk finns det.
Du har absolut rätt i detta. Det finns sällan möjligheter som både erbjuder intressant avkastning och är helt riskfria. Hot Maden är ett fantastiskt projekt. Jag ägde Mariana Resources (som blev uppköpta av Sandstorm), det var så jag fick koll på Sandstorm.

mrSju

• Gäst
« Svar #48 skrivet: söndag 12, januari 2020, 16:16:46 »
August säger att han sitter på säljknappen på det största bolaget i Silver Bullet-fonden.
Är alla silvergruvbolag övervärderade nu? Då känns det isåfall rätt dumt att köpa fonden? (även om vi inte kan spå framtiden).

Jag har sett de mest med Erik Strand nu, och jag gillar han mer och mer. Han verkar övertygad om silvrets ljusa framtid, så jag tänker nog köpa en lott i hans fond. (kommer köpa även den nya framtidsgröna fonden, så uppdatera gärna när den kommer.)

Men vill inte köpa på "toppen".

Edit:  Dollarn kostar 9.50 SEK. Är kronsvängningar neråt inte största risken med denna fond, då de flesta bolagen verkar ligga i Amerikat?
« Senast ändrad: söndag 12, januari 2020, 19:31:01 av mrSju »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #49 skrivet: söndag 12, januari 2020, 20:43:14 »
Den stora frågan tycker jag är vad som skulle hända med miners om vi får en sättning på aktiemarknaderna samtidigt som ädelmetallpriserna skjuter fart uppåt.
Kommer bolagen att följa guld- och silverpriset och därmed stiga ?
Eller kommer de följa aktiemarknaden neråt ?

Kanske en kombination, först en kort sättning p.g.a. ökat säljtryck med panikförsäljningar.
Därefter en flerårig bullmarket när man inser att bolagen blivit rejält undervärderade jämfört med sina allt mer värdefulla tillgångar.

Min killgissning är att ett köp av kvalitetsminers på dagens nivåer kommer kännas mycket billigt på några års sikt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #50 skrivet: söndag 12, januari 2020, 22:02:27 »
August säger att han sitter på säljknappen på det största bolaget i Silver Bullet-fonden.
Är alla silvergruvbolag övervärderade nu? Då känns det isåfall rätt dumt att köpa fonden? (även om vi inte kan spå framtiden).

Jag har sett de mest med Erik Strand nu, och jag gillar han mer och mer. Han verkar övertygad om silvrets ljusa framtid, så jag tänker nog köpa en lott i hans fond. (kommer köpa även den nya framtidsgröna fonden, så uppdatera gärna när den kommer.)

Men vill inte köpa på "toppen".

Edit:  Dollarn kostar 9.50 SEK. Är kronsvängningar neråt inte största risken med denna fond, då de flesta bolagen verkar ligga i Amerikat?
För att förtydliga lite:

Säljknapp: Att jag sitter och överväger att sälja beror inte på att jag inte gillar FM, tvärtom. Orsaken är att jag har drygt 75% vinst sedan jag köpte dem förra våren. Då är det en fråga om riskhantering att sälja en del, och särskilt i ett läge där jag tror att vi får en paus på några veckor eller nån månad. Skattetvisten gör detta än viktigare.

Övervärdering: Jag tycker absolut inte att alla silverbolag är övervärderade. Sysslar man med PM miners men saknar exponering mot silver miners så bör man skaffa det. Men i mitt fall så har exponeringen blivit lite för stor efter kursuppgångar förra året, alltså måste jag begrunda min risk. Om silver går upp märkbart under året så kommer självklart gruvorna, inklusive FM, att gå upp sådär 3x mer. Men det är inte på något sätt självklart, oavsett vad vi vill tro.

Köpa på toppen: Jag tror inte att detta är ”toppen” (men det finns ingen anledning att lyssna på mig, jag vet inte mer än någon annan). Men med PM-gruvor går det inte att sitta passiv i väntan på den perfekta ingången som aldrig kommer. Istället köper (och säljer) man i ”tranches”, dvs i omgångar. Vill du äga silvergruvor för X SEK men äger noll idag: köp för 25% av kapitalet nu. Går kurserna ner så köp för 35% till. Går de istället upp köp istället för 15% till (eller disponera om i strategin).

Valutarisk med SEK: Att ha en märkbar del av mitt kapital i andra valutor än SEK har varit min målsättning i ett antal år. Det hjälpte förra året. Min gissning är att det kommer att fortsätta att vara bättre än att flytta tillbaka till kronor (men jag vet givetvis igångenting, etc).

AUAG Silver Bullet: Jag äger inte denna och har inga planer på att köpa den. Som någon kommenterade tidigare i tråden: ”varför inte köpa de fem största innehaven direkt istället för att betala 1.4% i årlig avgift?”. Det är exakt min syn. För mig känns det lite som att denna fond håller på att bli populär mer för att folk gillar att Eric Strand pratar om hur PM kommer att stiga i framtiden än för att det är det bästa investeringsalternativet. Och har man ingen tidigare eller annan exponering mot PM-gruvor så är Silver Bullet inte något bra val att starta med.

Men även om man tror att silverpriser kommer att stiga och vill äga silverbolag så satsa för allt i världen inte för mycket på såna. Silvergruvor är en mindre del i min portfölj och jag är ändå mer riskbenägen än de flesta (och har hållit på länge).

Jag upprepar min rekommendation att titta på streamers.

Utloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #51 skrivet: måndag 13, januari 2020, 03:24:41 »

Jo, dessa har jag också fått upp ögonen för alldeles nyss. Bolag som sysslar med streaming och royalties är helt klart intressant. Tänkte faktiskt starta en tråd om det men nu kommer det ju upp här. Men hur kan man köpa dessa i fondform? Franco-Nevada står i 102$, jag har inte råd med ens en sådan aktie :( Sandstorm är mer överkomligt på ~7$.

En annan sak: de flesta miners går att handla i både USA och Kanada. Vilken ska man välja? Jag har köpt in mig lite på Torontobörsen i nån slags irrationell tro att CAD (kanadadollar) är säkrare än USD. Men varför skulle den vara det egentligen. Kraschar USA så rasar det överallt....

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #52 skrivet: måndag 13, januari 2020, 09:01:27 »

Jo, dessa har jag också fått upp ögonen för alldeles nyss. Bolag som sysslar med streaming och royalties är helt klart intressant. Tänkte faktiskt starta en tråd om det men nu kommer det ju upp här. Men hur kan man köpa dessa i fondform? Franco-Nevada står i 102$, jag har inte råd med ens en sådan aktie :( Sandstorm är mer överkomligt på ~7$.

En annan sak: de flesta miners går att handla i både USA och Kanada. Vilken ska man välja? Jag har köpt in mig lite på Torontobörsen i nån slags irrationell tro att CAD (kanadadollar) är säkrare än USD. Men varför skulle den vara det egentligen. Kraschar USA så rasar det överallt....
Det spelar ingen roll vilken du väjer ur det perspektivet. Ett papper som handlas på multipla handelsplatser är konstant under arbitragehandel som utplånar sådana skillnader. Det kan skilja under en dag eller två, men inte mer. Viktigare vid val av handelsplats är (a) likviditet, (b) likviditet, (c) handelsinformation (köp- och säljkurs, gärna uppdaterade grafer, etc) samt (d) courtage.

Du kan även handla många i Frankfurt och London.

PS. Om man handlar för mindre belopp så kan det vara värt att titta på Degiro, vilket är en nätmäklare från Nederländerna med extremt låga priser.

Utloggad Lamalaman

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #53 skrivet: söndag 26, januari 2020, 13:24:18 »

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 393
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #54 skrivet: fredag 28, februari 2020, 04:20:43 »
Vecko-gammalt material för den podd-sugne. Intressant och detaljerat snack om fondens teknikaliteter och mindre allmän-information för PM-nybörjare som det annars lätt kan bli när programledare ställer nybörjarfrågor.
https://soundcloud.com/placerapodden/silverguldx-mixdown-1

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
« Svar #55 skrivet: fredag 20, mars 2020, 09:31:22 »
Hur tänker ni kring den här fonden specifikt nu i corona-krisen? Den har ju redan rasat i värde, men frågan är hur ni tror att framtiden ser ut. Fortsatt ras, eller är vi redan nära botten?

Som jag förstår det påverkas värdet främst av två saker: priset på silver samt möjligheten för gruvorna att utvinna. Vilken av faktorerna väger tyngst?

Silver tror jag kommer att stiga i takt med att länder kommer ut relativt oskadda på andra sidan, som Kina. Men, det finns förstås en risk att smittspridningen tar fart igen även i de länderna, speciellt om man där lyckades hindra en omfattande smittspridning under första vågen. Har silver förresten inget "flight-to-safety"-värde alls?

Möjligheten att bryta malm verkar tveksam. Många gruvor finns (väl?) i Mellan- och Sydamerika, och där har nog krisen bara börjat. Nedstängda länder kan säkert få stängda gruvor som följd.

Utloggad Andman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #56 skrivet: måndag 27, juli 2020, 21:08:44 »
Väcker liv i tråden igen efter senaste veckornas rusning. Mycket har hänt sedan det senast skrevs i tråden. Fonden har ju varit succé senaste tiden. Frågan är hur länge man skall våga vara med. Vid vilket silverpris skall man tacka för sig och ta ut sina pengar? Just nu verkar alla övertygade om att silvret har mycket mer att ge.

Utloggad CryptoConny

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #57 skrivet: lördag 05, december 2020, 01:13:43 »
Hur tänker ni kring den här fonden specifikt nu i corona-krisen? Den har ju redan rasat i värde, men frågan är hur ni tror att framtiden ser ut. Fortsatt ras, eller är vi redan nära botten?

Som jag förstår det påverkas värdet främst av två saker: priset på silver samt möjligheten för gruvorna att utvinna. Vilken av faktorerna väger tyngst?

Silver tror jag kommer att stiga i takt med att länder kommer ut relativt oskadda på andra sidan, som Kina. Men, det finns förstås en risk att smittspridningen tar fart igen även i de länderna, speciellt om man där lyckades hindra en omfattande smittspridning under första vågen. Har silver förresten inget "flight-to-safety"-värde alls?

Möjligheten att bryta malm verkar tveksam. Många gruvor finns (väl?) i Mellan- och Sydamerika, och där har nog krisen bara börjat. Nedstängda länder kan säkert få stängda gruvor som följd.

Det beror lite på hur långsiktig man är skulle jag säga. Jag har gjort rätt bra avkastning på silver bullet i år (något mindre nu på slutet förstås). Har dock skalat ner där då jag plockat på mig såpass mycket fysiskt silver istället. Tror däremot både på den gröna trenden (svårt att inte göra med tanke på vilka pengar regeringar/EU satsar på det) och har börjat vikta om till AuAg Precious Green istället. Även om vaccinet går som på räls och Corona är över inom ett år, eller till och med ett halvår, så finns de underliggande problemen kvar. Jag är långt ifrån något proffs på makroekonomi men jag vet att bullmarknader på börsen rent historiskt sällan sträcker sig längre än 10 år. Vad är vi uppe i nu, snart 12 år?

Det i kombination med alla stimulanspaket man pumpat ut både 2008 och nu gör en ju lite skeptisk till fiatvalutan framöver. Guld går upp i osäkra tider samtidigt som guld har gått bättre än OMX30 om man kollar sedan 2005. För det tredje skjuter guld i höjden efter alla stimulanser! Även om vårt ekonomiska system står emot 10 år till så kan jag inte låta bli att se metaller som en bra investering, främst pga ovanstående faktorer.

Mina kortsiktiga investeringar placerar jag i andra värdepapper/tillgångar men jag känner att det är omöjligt att missa både guld och silver, även om man inte är någon konspirationsfanatiker som bara räknar dagarna till fiatkraschen. Krasch eller inte så kommer det att bli konsekvenser av alla trillion dollars som centralbankerna pumpar ut (och numera även köper obligationer för).  Det är naivt att tro att det inte kommer att drabba småfolket. Även om detta bara är noja så kvarstår faktum att guld ändå varit en bra investering de senaste åren :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Statusuppdatering för forumet by zodiac
torsdag 12, december 2024, 17:11:30

Avdelningen för byråkrati rapporterar by mega_n
onsdag 11, december 2024, 08:28:29

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
måndag 09, december 2024, 19:26:59

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
måndag 09, december 2024, 14:00:56

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24