Författare Ämne: AUAG Fond  (läst 15413 gånger)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 405
  • Affärsomdömen: 2
SV: AUAG Fond
« Svar #30 skrivet: fredag 10, januari 2020, 17:54:57 »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #31 skrivet: fredag 10, januari 2020, 19:49:06 »
Vad har man för andra alternativ om man vill ha pengarna på börsen i en lågkonjunktur? För att dämpa fallet, så att säga.
Procenten fysiskt guld har jag så det räcker.
Har aktiekontot på Länsförsäkringar, så där gick det tyvärr inte handla Silver Bullet.

Har vi några lönsamma renodlade guld/silverbolag på svenska börsen? Behöver få ner risken lite. Eller rättare sagt rädda portföljen vid en nergång. Kanske finns bättre sätt?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2600
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #32 skrivet: fredag 10, januari 2020, 20:09:01 »
First Majestic, inte svenskt men intressant.

jumu

• Gäst
« Svar #33 skrivet: fredag 10, januari 2020, 22:47:11 »
Kostar inget att öppna ISK på avanza, jag har dom och min vanliga bank. First majestic har jag kört ett tag men samma där som auag, man blir tokig om man går in dagligen och kollar hur det pendlar. Man kan ju spekulera och hoppas och köra långsiktigt... Kompletterar hellre med aktier och fonder i branscher som jag tror håller ställningarna även i lågkonjunktur. Finns en massa "aktie- och fondskolor" på nätet, bl a hos avanza, försök o lära dig hur det funkar och ta dina egna beslut. Jag skulle inte vilja råda någon eftersom det inte alltid faller ut som man tänkt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1649
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #34 skrivet: fredag 10, januari 2020, 22:54:49 »
Hoppsan. Var väldigt, väldigt försiktig med den reken.

Jag gillar absolut First Majestic eftersom det är en av få rena silverproducenter (de flesta andra har diversifierat på olika sätt för att minska sin sårbarhet när silver dippar, t ex genom att köpa en guldgruva eller två).

När man rekar en högvolatil silvergruva till någon som säger att han vill få ner risken så kan det bli rätt fel. Och tar man med det faktum at FM har en olöst skattekonflikt med den mexikanska staten som kan sluta i ett krav på över 400 MUSD (vilket skulle få aktiekursen att fullständigt haverera) blir det än mer fel.

Mitt förslag till mrSju är att titta på streamers som Franco-Nevada, Wheaton, Sandstorm, etc. De har betydligt mindre landrisk (FM är ju t ex 100% Mexico), mindre sårbarhet vid lägre priser (eftersom de låst in sin metallström till betydligt lägre pris). Titta t ex på en riktigt lång graf över Franco-Nevada och se hur bra de klarat sig jämfört med resten av PM-bolagen.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #35 skrivet: lördag 11, januari 2020, 09:37:30 »
Hela AuAg fonden bygger på att silverpriset ska stiga? Om det ligger kvar och harvar på 4-6 kronor så lär Fonden inte stiga heller?

Ensamt är den en jättehögriskfond. Men kombinerat med en global indexfond, så kan den väl fungera som en motvikt när alla andra bolag dyker? Förutsatt att inte silvergruvorna dyker också. Därav minskar ju totalrisken, med denna högriskfond.
Hade gärna sett att den skulle vara riktad något mer mot guld dock.

Får nog sätta en liten peng här ändå.
Tilläggas att jag inte är rädd för att förlora pengar på börsen, spelets regler.

så tar tacksamt emot fler tips och idéer.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #36 skrivet: lördag 11, januari 2020, 09:46:56 »

Jag gillar absolut First Majestic eftersom det är en av få rena silverproducenter (de flesta andra har diversifierat på olika sätt för att minska sin sårbarhet när silver dippar, t ex genom att köpa en guldgruva eller två).

När man rekar en högvolatil silvergruva till någon som säger att han vill få ner risken så kan det bli rätt fel. Och tar man med det faktum at FM har en olöst skattekonflikt med den mexikanska staten som kan sluta i ett krav på över 400 MUSD (vilket skulle få aktiekursen att fullständigt haverera) blir det än mer fel.

Mitt förslag till mrSju är att titta på streamers som Franco-Nevada, Wheaton, Sandstorm, etc. De har betydligt mindre landrisk (FM är ju t ex 100% Mexico), mindre sårbarhet vid lägre priser (eftersom de låst in sin metallström till betydligt lägre pris). Titta t ex på en riktigt lång graf över Franco-Nevada och se hur bra de klarat sig jämfört med resten av PM-bolagen.

Du har ju själv "rekat" den till mig för ett tag sedan.  :o

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #37 skrivet: lördag 11, januari 2020, 09:55:28 »
Vad tror ni om Lundin Gold Inc.?

https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/16343558-lundin-gold

Med AuAg får man ett ganska stort innehav FIRST MAJESTIC SILVER CORP. COMMON.

https://www.nordnet.se/marknaden/fondlistor/17142480-au-ag-silver-bullet

« Senast ändrad: lördag 11, januari 2020, 10:01:55 av snus »

Inloggad Kalle4001

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #38 skrivet: lördag 11, januari 2020, 10:06:15 »
Det är extremt svårt att på ett vettigt sätt skapa hedge mot  börsnedgång med andra börstillgångar. Vill du på allvar söka skydd så gör man det fysiskt, vill du balansera normala upp- och nedgångar gör det i breda tillgångsslag som ränte/råvaro fonder.

First Majestic är ett intressant bolag, men det är ingen isolerad öde ö, den påverkas självklart av marknadens sentiment.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #39 skrivet: lördag 11, januari 2020, 11:46:36 »

Absolut, visst har jag det, för sådär ett år sedan. Men:

1. Du har inte efterfrågat att minska din risk.

2. Det var innan den potentiella bomben i form av skattebråket med mexikanska staten blev känd.

3. FM har gått som ett spjut senaste året och är nu kanske rent av övervärderad relativt flera andra alternativ.

Vad som var ”bra köp” för ett år sedan är inte självklart fortfarande ett bra köp. Jag sitter just nu med fingret på säljknappen för 40% av de FM jag köpte i april/maj förra året.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #40 skrivet: lördag 11, januari 2020, 12:00:35 »
Hela AuAg fonden bygger på att silverpriset ska stiga? Om det ligger kvar och harvar på 4-6 kronor så lär Fonden inte stiga heller?
Det finns, som alla vet, i princip bara två saker som får en aktie att stiga: priset på det man producerar går upp och/eller kostnaden att producera går ner (möjligen även att man hittar mer att producera, dvs för en gruva nya fyndigheter).

Alla gruvbolag vill hitta nya fyndigheter och sänka kostnaderna för att utvinna metall. Lyckas de så går kursen upp. Alla lyckas givetvis inte, och ffa de stora producenterna i en fond som Silver Bullet rör inte nålen särskilt mycket genom att sänka kostnaderna. Fonden är helt dominerad av stora bolag. Det är alltså högre silverpris som driver fonden precis som du säger.

Vill man ha en portfölj som kan gå upp även om silverpriset står still måste man ge sig ut bland juniorerna där ett nytt fynd kan få börskursen att explodera uppåt även om metallpriset står still. Det är dock ingenting för svaga nerver. När ni pratar om hur volatil Silver Bullet är så är det en västanfläkt jämfört med vad som händer bland mikrobolagen.

Jag gör detta (med min högriskportfölj), jag går regelbundet på nitar och förlorar pengar. Men ibland så träffar jag rätt och då blir det rejäl utdelning så totalt går jag på plus. Jag kan absolut inte rekommendera detta som investeringsmetod, det är mer en sorts lotto där man kan påverka oddsen genom att läsa på ordentligt (vilket tar en massa tid).

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #41 skrivet: lördag 11, januari 2020, 14:26:26 »
Ärligt talat är jag inte imponerad av AuAg Silver Bullet. Hög risk till en avgift av 1.4 %
Man kan väl sätta sej i typ samma sits genom att köpa papperssilver om man tror på en uppgång.

Eller direktköpa aktier i endast de 4-5 största bolagen i Silver Bullet, så lär man väl följa utvecklingen av fonden ganska jämt.

Sen har gruvindustrin säkert en framtid där miljöGretor kommer sätta så mycket käppar som möjligt i hjulen, vid nyetableringar.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #42 skrivet: lördag 11, januari 2020, 14:48:59 »

Absolut, visst har jag det, för sådär ett år sedan. Men:

1. Du har inte efterfrågat att minska din risk.

2. Det var innan den potentiella bomben i form av skattebråket med mexikanska staten blev känd.

3. FM har gått som ett spjut senaste året och är nu kanske rent av övervärderad relativt flera andra alternativ.

Vad som var ”bra köp” för ett år sedan är inte självklart fortfarande ett bra köp. Jag sitter just nu med fingret på säljknappen för 40% av de FM jag köpte i april/maj förra året.

Hmmm! Så länge sedan var det inte. Många inlägg raderas pga prestige.  :(

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #43 skrivet: lördag 11, januari 2020, 17:30:25 »
vad menas med streamingbolag när vi talar silver?

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 405
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #44 skrivet: lördag 11, januari 2020, 20:22:30 »
vad menas med streamingbolag när vi talar silver?

Google är din bästa vän när du är ute på nätet och härjar. Ett tips från min sida är att du skriver på engelska, när det inte är explicit svenska saker du söker. Kolla på den här länken:

Silver streaming company

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by haberdasher
Igår kl. 23:32

[Säljes] SLUT FÖR TILLFÄLLET. Banköverföring, Swish, Kontant* by Cyberdyne
Igår kl. 22:02

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Morgan
Igår kl. 20:22

ny medlem (Vedbaronen) by Morgan
måndag 10, augusti 2020, 19:25:51

Ny idag (Freke) by Morgan
måndag 10, augusti 2020, 19:25:21

Ny medlem (Loka89) by cyber
måndag 10, augusti 2020, 19:19:00

Ny här (Lofrans) by silverhamstern
måndag 10, augusti 2020, 19:10:07

Oseriösa säljare på Tradera. by haberdasher
måndag 10, augusti 2020, 15:39:20

Proof Silver Panda 2017 150g by Kalle4001
måndag 10, augusti 2020, 14:38:51

50 kr silvermynt säljes för 1% under spot, i poster om 40st mynt (1kg). by Lanne
söndag 09, augusti 2020, 22:10:27

The Destruction Of Paper Currency by haberdasher
lördag 08, augusti 2020, 13:38:16

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Andman
torsdag 06, augusti 2020, 21:57:34

The Ecstasy of Gold ( kultur ) by JL_GBG
torsdag 06, augusti 2020, 11:12:47

[Säljes] Oöppnad tub (25 st) silver maples 2020 by Gripen
torsdag 06, augusti 2020, 06:45:23

[Säljes] 18K Pansarlänk under spot by glimbert
onsdag 05, augusti 2020, 16:12:29