Författare Ämne: AUAG Fond  (läst 15663 gånger)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1184
  • Affärsomdömen: 26
SV: AUAG Fond
« Svar #15 skrivet: fredag 22, november 2019, 07:58:09 »
Jag puttade in lite övningspengar efter att jag upptäckte AuAg-fonden på tråden som heter "Pacific Precious - Eric Strand hoppar av".

Jag hade precis börjat fundera på silveraktier när tråden dök upp. Till saken hör att jag aldrig nånsin prövat på aktier eller fonder förut, och att det nu kom info om en nystartad fond för just detta tycktes som ett härligt sammanträffande, speciellt som jag efter lite nätkollande kom överens om att jag typ gillade fondens Portfolio Manager Eric Strand. Han verkade vettig och kunnig.

Av andra här på forumet fick jag bra tips om hur jag skulle göra för att gå in i en sån här fond. Följde tipsen, dvs skaffade ett ISK-konto på Avanza, och satte in lite övningspengar för att vänja mej vid hur det funkar. Det var förvånande enkelt.

Jag valde den nystartade fonden AuAg Silver Bullet A.

Den gröna grenen av det hela bryr jag mig inte om för jag har nån slags föreställning om att det är så stora saker i görningen när det gäller energi och miljö så det känns för svårgreppbart för att sätta i surt förvärvade slantar i.

Ädelmetaller känns som ett stabilt framtidsområde.

AuAg — förträffligt namn.

Eftersom du säger att du är ovan att investera på börsen så vill jag bara påpeka att just silverbullet fonden är extremt hög risk så investera med måtta ;)

Utloggad Johnny Guitar

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #16 skrivet: lördag 23, november 2019, 16:01:16 »
Eftersom du säger att du är ovan att investera på börsen så vill jag bara påpeka att just silverbullet fonden är extremt hög risk så investera med måtta ;)

Tack för tips/varning!

Själv tror jag verkligen på ädelmetaller, och att priset kommer dra iväg rejält när fiat-pengasystemet börjar knaka i fogarna, och att silver drar iväg mer än guld, och gruvor ännu mer än råvarorna.

Men kan tänka mej att det möjligen kan finnas fara i att själva fonden inte sköts bra, kanske krashar, eller blir utsatta för något slags bedrägeri eller nåt sånt, eller att en monetärt sammanbrott i samhället på nåt vis skulle förstöra rubbet.

Vore intressant att höra mer synpunkter på vari riskerna kan ligga. Sådant tycker jag är mycket värdefullt. Tack på förhand!

jumu

• Gäst
« Svar #17 skrivet: lördag 23, november 2019, 16:34:24 »
Strand är en duktig förvaltare med stor erfarenhet, men silvret i sig är en råvara som är oerhört svår att se framtiden för. Det har propagerats i evigheter om en värdestegring, om prismanipulering och allt möjligt. Hur mycket silver finns det kvar i jorden? Hur mycket har slarvats bort istället för återvunnits? Mycket av silvret utvinns som biprodukt och hur mycket av det har bokförts? Vem vet? Jag har lagt lite i Auag Silverbullet, men det är pengar jag har råd att förlora utan att vilja kliva ut från fönstret på tolfte våningen. Silvret bör öka i värde framöver, dels för att det behövs i ny teknik men att det skulle slå guldet eller liknande ska man ta med en stor nypa salt. Man får se hur det artar sig, jag kommer kolla upp hans kommande fonder med intresse.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #18 skrivet: lördag 23, november 2019, 17:20:00 »

Tack för tips/varning!

Själv tror jag verkligen på ädelmetaller, och att priset kommer dra iväg rejält när fiat-pengasystemet börjar knaka i fogarna, och att silver drar iväg mer än guld, och gruvor ännu mer än råvarorna.

Men kan tänka mej att det möjligen kan finnas fara i att själva fonden inte sköts bra, kanske krashar, eller blir utsatta för något slags bedrägeri eller nåt sånt, eller att en monetärt sammanbrott i samhället på nåt vis skulle förstöra rubbet.

Vore intressant att höra mer synpunkter på vari riskerna kan ligga. Sådant tycker jag är mycket värdefullt. Tack på förhand!

Största risken är att man har fel och det vanligaste misstaget nya investerare gör är att de bara investerar i en tillgång och alldeles för mycket. Har man då fel så blir konsekvenserna stora.

Det viktigaste investeringsrådet jag kan ge är att sprida risken för att ha fel genom att investera i flera tillgångar. Aktier, ÄM, fastigheter mm och inte mer än att man kan ta en smäll om börsen/råvaror eller vad det nu än må vara sjunker. Du bör alltså ha en buffert utöver dina investeringar så att du inte måste sälja med förlust om du tror att en återhämtning ligger i korten

Utloggad Johnny Guitar

• Medlem
  • *
« Svar #19 skrivet: lördag 23, november 2019, 18:44:46 »
Största risken är att man har fel och det vanligaste misstaget nya investerare gör är att de bara investerar i en tillgång och alldeles för mycket. Har man då fel så blir konsekvenserna stora.

Det viktigaste investeringsrådet jag kan ge är att sprida risken för att ha fel genom att investera i flera tillgångar. Aktier, ÄM, fastigheter mm och inte mer än att man kan ta en smäll om börsen/råvaror eller vad det nu än må vara sjunker. Du bör alltså ha en buffert utöver dina investeringar så att du inte måste sälja med förlust om du tror att en återhämtning ligger i korten

Hm, en svårighet för mej blir då att jag inte litar till någon annan placering än ädelmetaller just nu. Inte aktier (i annat än ädelmetall). Tror också att fastigheter har nedförsbacke framför sig de närmaste åren. Och jag litar inte på att ha pengar på bank. Bitcoins och altcoins är underbara konstruktioner men jag tycker marknaden för dessa just nu tycks alltför lätt att manipulera av dem som har resurser därtill.

Så att sprida placeringar blir för mej typ ... hm .. vart??
Och att lägga buffert .. hmmm ... tja .. var är det säkrare att lägga än i Au och Ag?
« Senast ändrad: lördag 23, november 2019, 23:08:16 av Johnny Guitar »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2604
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #20 skrivet: lördag 23, november 2019, 19:01:12 »
Tror i och för sig att I-am-mine menar att utebliven vinst är förlust men det är ganska skönt att sova lugnt också.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: lördag 23, november 2019, 22:05:35 »
Tror i och för sig att I-am-mine menar att utebliven vinst är förlust men det är ganska skönt att sova lugnt också.

Nejdå, jag undviker också aktier just nu, talar mest generellt om vad man ska tänka på när man investerar.

Däremot, av mina investerade pengar har jag det mesta i ÄM just nu men som en konsekvens av att frångå riskspridningen så är det väldigt liten del av mitt kapital som är investerat just nu, lite det jag menar med att investera med måtta om man bara ska ha en tillgång

Jag ligger väldigt likvid just nu, en förlust är värre än utebliven vinst för det är mycket svårt att ta igen. tex en 50% förlust kräver en 100% vinst för att man ska vara plus minus noll

Utloggad Johnny Guitar

• Medlem
  • *
« Svar #22 skrivet: lördag 23, november 2019, 23:04:40 »
... en förlust är värre än utebliven vinst för det är mycket svårt att ta igen. tex en 50% förlust kräver en 100% vinst för att man ska vara plus minus noll

Tänkvärt! Tack I_am_mine för intressant input!

Själv tänker jag när det gäller placeringar ungefär följande fördelning:
60%  Ag (råvara)
15%  Au (råvara)
15%  Fond (AuAg, eller andra ädelmetallfonder om det finns bra sådana (?))
10% ??

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 297
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #23 skrivet: måndag 25, november 2019, 09:15:20 »
Jag ser Silver Bullet som ett alternativ till räntefonder. Om man nu har aktiefonder men är lite rädd att marknaden viker framöver så är väl det vanliga att flytta över en del till räntefonder som hedge. Men om man då sätter de pengarna i t.ex. AuAg Silver Bullet istället så har man både ett visst skydd om aktiemarknaden dyker OCH en chans att silver sticker uppåt. Tänker jag fel?

Måste bara förtydliga... jag vet att Silver Bullet en högrisk-fond till skillnad från räntefonder, men om man kan bortse från kortsiktiga toppar och dalar så borde den i längden vara ett bra alternativ till räntefonder. I alla fall om man tror på en uppgång för äm de kommande åren.
« Senast ändrad: måndag 25, november 2019, 09:18:12 av laban77 »

jumu

• Gäst
« Svar #24 skrivet: måndag 25, november 2019, 10:36:43 »
Tänker likadant. Men skulle inte ha så mycket av portföljen i silverrelaterat, som sagt allt för svårt att ha koll på. Mer guld (fysiskt) och smarta aktier/fonder.

Utloggad Johnny Guitar

• Medlem
  • *
« Svar #25 skrivet: tisdag 26, november 2019, 16:48:49 »
Tack Laban och Jumu för tänkvärda inlägg!

Och jag blev nu mycket nyfiken på:

... smarta aktier/fonder.

Vad är det?
Exempel?
« Senast ändrad: tisdag 26, november 2019, 16:50:24 av Johnny Guitar »

jumu

• Gäst
« Svar #26 skrivet: tisdag 26, november 2019, 18:32:00 »
Ja, det lät lite skumt. Menar att man placerar smart i aktier o fonder så att man täcker olika scenarion, och också aktivt följer konjunkturer samt branscher och justerar efter börsens uppgång och fall. Tar tid o lära sig bara...

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #27 skrivet: fredag 10, januari 2020, 15:43:20 »
Vart hittar jag och köper denna fond?

jumu

• Gäst
« Svar #28 skrivet: fredag 10, januari 2020, 16:01:56 »
Avanza och Nordnet. Fruktansvärt volatil upp o ner...

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #29 skrivet: fredag 10, januari 2020, 16:34:48 »
Avanza och Nordnet. Fruktansvärt volatil upp o ner...

Vad heter den?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

16 Psyche by JL_GBG
Idag kl. 11:13

Säljes svenska silver medaljer för spot. by Salbazios
Igår kl. 23:29

[SÄLJES] Kanadensiska Wild Life 1oz och Walking Liberty 1/10oz by Silversamlare
Igår kl. 15:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 14:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by snus
Igår kl. 14:43

[SÄLJES] SWEA 2013/2014/2015 by Silversamlare
Igår kl. 14:00

[Säljes] SLUT FÖR TILLFÄLLET. Banköverföring, Swish, Kontant* by Cyberdyne
tisdag 11, augusti 2020, 22:02:00

ny medlem (Vedbaronen) by Morgan
måndag 10, augusti 2020, 19:25:51

Ny idag (Freke) by Morgan
måndag 10, augusti 2020, 19:25:21

Ny medlem (Loka89) by cyber
måndag 10, augusti 2020, 19:19:00

Ny här (Lofrans) by silverhamstern
måndag 10, augusti 2020, 19:10:07

Oseriösa säljare på Tradera. by haberdasher
måndag 10, augusti 2020, 15:39:20

Proof Silver Panda 2017 150g by Kalle4001
måndag 10, augusti 2020, 14:38:51

PAUSAD! 50 kr silvermynt säljes för 1% under spot, i poster om 40st mynt (1kg). by Lanne
söndag 09, augusti 2020, 22:10:27

The Destruction Of Paper Currency by haberdasher
lördag 08, augusti 2020, 13:38:16