Författare Ämne: AUAG Fond  (läst 58613 gånger)

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 418
  • Affärsomdömen: 58
AUAG Fond
« skrivet: fredag 13, september 2019, 22:12:58 »
Någon mer än jag som överväger att slänga in en slant i Eric Strands nya Auag fond som bör bli tillgänglig att investera i om ett par veckor?

Tankar om fonden eller Erics strategi?

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
SV: AUAG Fond
« Svar #1 skrivet: fredag 13, september 2019, 22:32:25 »
Jag vet inte riktigt. Green tech-metaller och PM i samma fond? Varför det?

Gamla pacific precious har ju inte lyckats hålla jämna steg med guldpriset och innehaven var/är mest etf:er med PM, så det blir lite mycket fond-i-fond-vibbar för mig.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: fredag 13, september 2019, 22:45:02 »
Jag uppfattade det som att det blir en auag fond nu och att han hade planer på en fond till sen som ska handla om platina, palladium, nickel mm mm

Kanske jag som fattar fel

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1841
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #3 skrivet: fredag 13, september 2019, 22:45:24 »
Jag tänker gå in med 50K cant wait :)

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 397
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #4 skrivet: fredag 13, september 2019, 23:12:07 »
Jag kommer absolut vara med på resan i någon omfattning. Jag vet inte alls med hur stor post än, får läsa in mig och bestämma mig när information kommer. Jag har inte sett någon tidsaspekt eller några detaljer alls, men det kanske är för dem som gått med i AuAg-klubben?
« Senast ändrad: fredag 13, september 2019, 23:13:42 av glimbert »

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: lördag 14, september 2019, 11:52:06 »
Jag har gått med i auag klubben men det mesta Ang hans nya fond har jag läst på diverse ställen på nätet samt klipp med intervjuer på Youtube.

Jag kommer också gå in med en summa som jag inte bestämt än.
Frågan är bara var kommer fonden att finnas tillgänglig för handel?

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: lördag 14, september 2019, 12:46:11 »
Avanza b.la :)

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 537
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: måndag 16, september 2019, 09:09:07 »
Ja jag tänker vara med, förutsatt att det blir rimligt låga avgifter.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: måndag 16, september 2019, 10:13:55 »
Första fonden blir tydligen en ren silverfond som kostar 1,4% årskostnad. Guldfond samt en grön teknikfond är tänkt att komma lite senare.

https://docs.wixstatic.com/ugd/1ab472_79263c11f1aa4ad39c471895f88c9597.pdf

Spännande att starta med just silver då det antar jag är en högst begränsad andel portföljer som innehåller specifikt silver, och då förmodar jag oftast till en mindre del dessutom. Kanske just därför det kan funka. Tror inte det finns många av oss privatsparare som kan marknaden och kan placera effektivt i silver, förutom just råvaran då. Men beroende på världsläget så kan utvecklingen på fonden snabbt bli både starkt upp och stark ner. Stor risk för ett nystartat fondbolag att börja med en så volatil fond. Men spännande, jag gillar specialinriktade fonder.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 537
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: måndag 16, september 2019, 10:25:14 »
Förresten, ni som har koll... säg gärna till när de dyker upp hos Avanza.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2127
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #10 skrivet: måndag 16, september 2019, 12:57:54 »
Spännande att starta med just silver då det antar jag är en högst begränsad andel portföljer som innehåller specifikt silver, och då förmodar jag oftast till en mindre del dessutom. Kanske just därför det kan funka. Tror inte det finns många av oss privatsparare som kan marknaden och kan placera effektivt i silver, förutom just råvaran då. Men beroende på världsläget så kan utvecklingen på fonden snabbt bli både starkt upp och stark ner. Stor risk för ett nystartat fondbolag att börja med en så volatil fond. Men spännande, jag gillar specialinriktade fonder.
Jag håller med om att det är spännande. Men jag måste säga att jag verkligen hoppas att han inte bränner sig genom att satsa på det farligaste kortet och det just efter en minst sagt explosiv sommar och med en korrektion just inledd. Det är stor risk att förväntningarna kommer att vara av en helt annan art än vad som kommer att kunna levereras det närmaste halvåret.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #11 skrivet: måndag 16, september 2019, 13:28:07 »
Jag håller med om att det är spännande. Men jag måste säga att jag verkligen hoppas att han inte bränner sig genom att satsa på det farligaste kortet och det just efter en minst sagt explosiv sommar och med en korrektion just inledd. Det är stor risk att förväntningarna kommer att vara av en helt annan art än vad som kommer att kunna levereras det närmaste halvåret.

Du har helt rätt, en så smal och volatil inriktning kan sluta med att fonden kraschar om investerarna uteblir/drar sig ur om det går åt fel håll. Men det är spännande när nya mindre fonder startar upp, de har en upperhand då de verkligen kan ägna sig åt stockpocking snarare än att ha stora mängder casch som måste placeras. Med en duktig förvaltare kan den även bli snabbrörlig och var affär får genomslag på fondens resultat. Detta är betydligt svårare när de blir större. Det finns flera exempel på nya fonder som haft en exeptionellt lysande start, men som med tiden blir mer o mer mainstream när de vuxit till sig i storlek. Två exempel är t.ex när Lannebo respektive Didner & Gerge startade sina första fonder. De är fortfarande bra i sina klasser, men de första åren utklassade de sina större konkurrenter. Men de var lite bredare än denna och hela marknaden gick i rätt riktning, dvs upp.
« Senast ändrad: måndag 16, september 2019, 13:30:52 av Tole »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2127
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #12 skrivet: måndag 16, september 2019, 13:51:44 »
Du har helt rätt, en så smal och volatil inriktning kan sluta med att fonden kraschar om investerarna uteblir/drar sig ur om det går åt fel håll. Men det är spännande när nya mindre fonder startar upp, de har en upperhand då de verkligen kan ägna sig åt stockpocking snarare än att ha stora mängder casch som måste placeras. Med en duktig förvaltare kan den även bli snabbrörlig och var affär får genomslag på fondens resultat. Detta är betydligt svårare när de blir större.
Visst är det så, men samtidigt är silvermarknaden inte oändligt stor, och rimligen har fonden någon sorts riktlinjer för vilka sorters bolag de får placera i (typiskt inte de minsta och kanske bara i sådana som har en resurs). Så man måste lite fråga sig hur mycket stockpicking det i praktiken blir när man hittar Fresnillo och Hecla bland de större innehaven.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: måndag 16, september 2019, 14:35:02 »
Du har helt rätt, en så smal och volatil inriktning kan sluta med att fonden kraschar om investerarna uteblir/drar sig ur om det går åt fel håll. Men det är spännande när nya mindre fonder startar upp, de har en upperhand då de verkligen kan ägna sig åt stockpocking snarare än att ha stora mängder casch som måste placeras. Med en duktig förvaltare kan den även bli snabbrörlig och var affär får genomslag på fondens resultat. Detta är betydligt svårare när de blir större.
Visst är det så, men samtidigt är silvermarknaden inte oändligt stor, och rimligen har fonden någon sorts riktlinjer för vilka sorters bolag de får placera i (typiskt inte de minsta och kanske bara i sådana som har en resurs). Så man måste lite fråga sig hur mycket stockpicking det i praktiken blir när man hittar Fresnillo och Hecla bland de större innehaven.
Som vanligt en vettig tanke August :)
Men nu var det så att dom ideer Erik Strand hade i sin förra fond"er" inte fick något gehör och han såg ingen dynamik i dito.
Så därför startar han upp en egen fond där det finns urtrymme för hans ideer om PM och grön teknikutveckling.
Han är noga att poängtera att hans fonder är högrisk och långsiktigt placerande :)
Så lite High risk High reward att beakta men jag tycker om hans tänk runt grön teknik den som lever får se ;)
Mitt PM innehav kommer ligga ca 5-10% i hans nya fonder. 

Utloggad Johnny Guitar

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #14 skrivet: fredag 22, november 2019, 02:48:18 »
Jag puttade in lite övningspengar efter att jag upptäckte AuAg-fonden på tråden som heter "Pacific Precious - Eric Strand hoppar av".

Jag hade precis börjat fundera på silveraktier när tråden dök upp. Till saken hör att jag aldrig nånsin prövat på aktier eller fonder förut, och att det nu kom info om en nystartad fond för just detta tycktes som ett härligt sammanträffande, speciellt som jag efter lite nätkollande kom överens om att jag typ gillade fondens Portfolio Manager Eric Strand. Han verkade vettig och kunnig.

Av andra här på forumet fick jag bra tips om hur jag skulle göra för att gå in i en sån här fond. Följde tipsen, dvs skaffade ett ISK-konto på Avanza, och satte in lite övningspengar för att vänja mej vid hur det funkar. Det var förvånande enkelt.

Jag valde den nystartade fonden AuAg Silver Bullet A.

Den gröna grenen av det hela bryr jag mig inte om för jag har nån slags föreställning om att det är så stora saker i görningen när det gäller energi och miljö så det känns för svårgreppbart för att sätta i surt förvärvade slantar i.

Ädelmetaller känns som ett stabilt framtidsområde.

AuAg — förträffligt namn.
« Senast ändrad: fredag 22, november 2019, 03:07:24 av Johnny Guitar »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sökes : Sigma Metalytics PMV Original by zodiac
Idag kl. 01:06

Lunar årgång 2025 2oz by Os
Igår kl. 09:47

Lot med svenska silvermynt 40% samt 80 % sammanlagt rent silver 1286,4 gram by cleztone
söndag 22, juni 2025, 22:12:35

Säljes- Silvertackor 10 OZ by AndrewJackson72
söndag 22, juni 2025, 16:15:55

MMidsommar by august
lördag 21, juni 2025, 21:32:53

sommar äntligen by Sarek
lördag 21, juni 2025, 09:59:56

Oseriösa säljare på Tradera. by Sarek
fredag 20, juni 2025, 15:52:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 20, juni 2025, 10:30:09

Vart testa sitt guld i Stockholm mha XRF eller ultrasonic? by gbz