Författare Ämne: Köpa silver från utlandet  (läst 4187 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2340
  • Affärsomdömen: 77
SV: Köpa silver från utlandet
« Svar #15 skrivet: lördag 14, september 2019, 16:46:34 »
Nu är husjävlet färdigmålat och nu ska jag ta tag i friggen. Golvet har rasat in pga att frugan bunkrat för mycket böcker. 90 % har hon gjort sig av med och resten förvarar hon nu i tält. Jag kommer tydligen aldrig igång med silvergjuteriet.

Inloggad guldvogel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: onsdag 11, december 2019, 20:11:41 »
Ser här i tråden att många rekommenderar Goldsilver.be, men jag tycker att grampriset på ett Canada Maple blir dyrt, ca 6.7kr/g och även om man köper ett ett kilos mynt så ligger spreaden på mer än 10%. Är det så här det är med silver? Tänker och räknar jag fel kanske?

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 278
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #17 skrivet: onsdag 11, december 2019, 20:26:42 »
Ser här i tråden att många rekommenderar Goldsilver.be, men jag tycker att grampriset på ett Canada Maple blir dyrt, ca 6.7kr/g och även om man köper ett ett kilos mynt så ligger spreaden på mer än 10%. Är det så här det är med silver? Tänker och räknar jag fel kanske?
Jag tycker att mest silver per krona är det som är mest intressant på bullion och spreaden är ganska ointressant. Har du tittat och räknat på den vanliga hederliga 1oz-varianten av Maple och hur har du i så fall räknat? Köper du dem istället för specialutgåvor i 1-kilosklassen så blir ju grampriset 5.8 kr/gram enligt min uträkning.
17.25/31.1*10.47=5.80

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1058
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #18 skrivet: torsdag 12, december 2019, 10:50:02 »

Japp silver har en skyhög spread om du tänker sälja tillbaka det till silverhandlaren, säljer du den privat så säljer du den i regel med samma premium som du köpte.
Vill du köpa silver till spotpris så är det gamla svenska silverkronor som gäller.

Inloggad guldvogel

• Medlem
  • *
« Svar #19 skrivet: torsdag 12, december 2019, 18:59:14 »
Jag tycker att mest silver per krona är det som är mest intressant på bullion och spreaden är ganska ointressant. Har du tittat och räknat på den vanliga hederliga 1oz-varianten av Maple och hur har du i så fall räknat? Köper du dem istället för specialutgåvor i 1-kilosklassen så blir ju grampriset 5.8 kr/gram enligt min uträkning.
17.25/31.1*10.47=5.80

Ser att det var jag som räknade lite för fort igår, 2020 Maple 1oz kostar 5,79SEK/g, en 1kg Kookaburra kostar 5,85SEK/g. Hur kommer det sig att en 1kg tacka kostar mer än ett 1kg mynt?

Inloggad guldvogel

• Medlem
  • *
« Svar #20 skrivet: torsdag 12, december 2019, 19:00:16 »

Japp silver har en skyhög spread om du tänker sälja tillbaka det till silverhandlaren, säljer du den privat så säljer du den i regel med samma premium som du köpte.
Vill du köpa silver till spotpris så är det gamla svenska silverkronor som gäller.

OK, så när man investerar i (fysiskt) silver så är det mest mellan privatpersoner man handlar? (ny på investeringar i ädelmetaller)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: torsdag 12, december 2019, 23:14:03 »
17.25/31.1*10.47=5.80

Ser att det var jag som räknade lite för fort igår, 2020 Maple 1oz kostar 5,79SEK/g, en 1kg Kookaburra kostar 5,85SEK/g. Hur kommer det sig att en 1kg tacka kostar mer än ett 1kg mynt?

Det beror på att tackor har en högre momssats i tex Tyskland men även i andra länder.
Det finns däremot sk mynttackor som likt mynten är lagligt betalningsmedel och de har också den lägre momssatsen

Sen är min åsikt att handlarna drar nytta av detta, den högre momssatsen i vissa länder har drivit upp priset även i de länder med lägre moms

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: torsdag 12, december 2019, 23:17:10 »

OK, så när man investerar i (fysiskt) silver så är det mest mellan privatpersoner man handlar? (ny på investeringar i ädelmetaller)

Ja allt annat är dårskap med tanke på spreaden, annars betalar du ca 15% över spot och troligtvis får du inte igen mer än 95% av spot hos en handlare.

Undantaget är så klart skrotsilver vilket man kan få för spot

Utloggad Coltrane

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #23 skrivet: lördag 28, december 2019, 07:58:26 »
Hej, alla! Jag lade en beställning från goldsilver.be och fick bekräftelse direkt. Allt verkade ok men nu står min banköverföring som "Avvisad" av banken, har mailat de om detta. När jag kontrollerar IBAN-numret på iban.se så stämmer inte den fysiska adressen överens med den som jag fick av Goldsilver, vad kan detta bero på? Är det fortfarande OK att köpa därifrån?
« Senast ändrad: lördag 28, december 2019, 08:00:54 av Coltrane »

Utloggad snus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
« Svar #24 skrivet: lördag 28, december 2019, 10:03:38 »
Första gången jag handlade där var jag tvungen att kontakta min bank (Swedbank), så att de öppnade upp för utlandsbetalningar.

Utloggad Coltrane

• Medlem
  • *
« Svar #25 skrivet: lördag 28, december 2019, 10:25:20 »
Ok jag får avvakta svar från banken... tycker fortfarande det är konstigt att adressen är annorlunda på iban.se. Den gäller inte banken Nagelmackers heller.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #26 skrivet: lördag 28, december 2019, 11:01:01 »
De har olika konton för olika valutor. Kanske där det blivit fel.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #27 skrivet: lördag 28, december 2019, 11:39:06 »
När du betalar i euro så ska du skicka till detta konto:

Name:  ELECTRUM
Iban :  BE45 1325 4915 0989
Bic : BNAGBEBB

Address ELECTRUM LT:
Avenue Lavoisier - Square Lavoisier 18
1300 WAVRE

Utloggad Coltrane

• Medlem
  • *
« Svar #28 skrivet: lördag 28, december 2019, 15:44:59 »
Japp det var den jag använde och betalade i Euro...

Adressen kopplad till kontonumret på iban.se är:
Avenue de l'Astronomie 23 1210, BRUXELLES

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #29 skrivet: lördag 28, december 2019, 15:54:43 »
Det kontot har alltid funkat för mig.
Kanske är det som Snus säger att du måste låsa upp ditt konto för u-handel.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Banken blir otillgänglig. by hasse_A
Idag kl. 16:52

Ny medlem loggar in (Träff A) by Nils
Idag kl. 16:08

5 oz Lunar 2 silvermynt säljes. SISTA SÄNKNINGEN AV PRIS! by Birka
Idag kl. 15:25

AUAG Fond by Lamalaman
Idag kl. 13:24

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by guldgrisen
Idag kl. 11:53

Grafer på ädelmetall. by Krugerangel
Idag kl. 10:53

200st Silver Maple by hulangen
Igår kl. 15:57

[Säljes] Guldtacka 100g SPOT-DEAL - 1000:- by Krugerangel
Igår kl. 10:59

Forumaffär! by Krugerangel
Igår kl. 10:01

Champagneglas mfl med Silver 925 med för spot-5% by Krugerangel
Igår kl. 09:56

Silvermynt säljes, eller bytes by Goldman
fredag 24, januari 2020, 22:45:35

Hoppsan ! Inte det svaret Bloomberg intervjuarna förväntade sig.... by JL_GBG
fredag 24, januari 2020, 21:01:56

[Säljes] Guld: 2020 Pandor, Sedelbanderoller. by Cyberdyne
fredag 24, januari 2020, 20:34:59

Säljes Kookaburra 2012 & 2013 Libertad 2012 Fiji Taku 2012 Svea 2014 Tub SE by Xrim
torsdag 23, januari 2020, 23:09:38

Har jag blivit blåst, forumaffär by Birka
torsdag 23, januari 2020, 14:58:28