investera i guld och silver   

investera i silver

+-

Författare Ämne: Silver vs. guld. Låt oss avgöra frågan.  (läst 2953 gånger)

Utloggad Åbama

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 444
  • Affärsomdömen: 0
SV: Silver vs. guld. Låt oss avgöra frågan.
« Svar #20 skrivet: måndag 16, juli 2012, 14:39:10 »

...När den monetära krasch då, som så många idag säger slutligen blir oundviklig (om den blir det). När den väl då inträffar kommer den att ske på bred front och gå fort, ruskigt fort.

Vad som då kan hända, är att både guldet och silvret drivs upp i en desperat flykt från traditionella fiat-valutor under en kort period. Här kan silvrets monetära historia som värde i valutor vara till silvrets fördel.

Varför tror du att silver har en historisk fördel? Är den någon av metallerna som har en historia som värdebevarare i kristid så är det väl guldet? Skulle valutasystemen krascha så antingen dyker ett nytt system upp och då troligtvis kopplat till guld, alternativt blir det anarki och då blir det de stora massorna som styr värdet. Om du frågar den genomsnittlige världsmedborgaren vad han föredrar så misstänker jag att guld har högre status än silver som värdebevarare.

Frågan är mer hypotetisk ställd eftersom både guld och silver kommer att vara gynnat i detta senario som vi för övrigt får hoppas inte blir verklighet.

Du måste läsa vad jag skrev. Jag skrev "Ett tänkbart argument i vart fall. Dock inte enbart för silver utan liktydigt för guldet".

Visst, guldet är mer betraktat som en värdebevarare, men även silvret har en lång monetär historia. Silver har funnits i mynt sedan vikingatiden. På många sedlar förr i tiden, stod det att de kunde läsas in mot silver. Det var alltså inte bara guld sedlar kunde lösas in mot.

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 458
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #21 skrivet: måndag 16, juli 2012, 17:06:42 »

...När den monetära krasch då, som så många idag säger slutligen blir oundviklig (om den blir det). När den väl då inträffar kommer den att ske på bred front och gå fort, ruskigt fort.

Vad som då kan hända, är att både guldet och silvret drivs upp i en desperat flykt från traditionella fiat-valutor under en kort period. Här kan silvrets monetära historia som värde i valutor vara till silvrets fördel.

Varför tror du att silver har en historisk fördel? Är den någon av metallerna som har en historia som värdebevarare i kristid så är det väl guldet? Skulle valutasystemen krascha så antingen dyker ett nytt system upp och då troligtvis kopplat till guld, alternativt blir det anarki och då blir det de stora massorna som styr värdet. Om du frågar den genomsnittlige världsmedborgaren vad han föredrar så misstänker jag att guld har högre status än silver som värdebevarare.

Frågan är mer hypotetisk ställd eftersom både guld och silver kommer att vara gynnat i detta senario som vi för övrigt får hoppas inte blir verklighet.

Du måste läsa vad jag skrev. Jag skrev "Ett tänkbart argument i vart fall. Dock inte enbart för silver utan liktydigt för guldet".

Visst, guldet är mer betraktat som en värdebevarare, men även silvret har en lång monetär historia. Silver har funnits i mynt sedan vikingatiden. På många sedlar förr i tiden, stod det att de kunde läsas in mot silver. Det var alltså inte bara guld sedlar kunde lösas in mot.

Ok då är jag med på ditt resonemang. Angående silvermynt under vikingatiden så hade Sverige från början silvermyntfot då det guld man hade i första hand användes för internationell handel.

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1620
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #22 skrivet: måndag 16, juli 2012, 22:22:10 »
Papperspengar är ju trots allt ett bekvämt sätt att bära med sig o betala med jm fört med guld/silvermynt.
Kan tänka mig att med alla de tryckta fiat som finns idag så skulle man "enkelt" värdera upp guld sådär 100ggr så simsalabim så hade man gulduppbackning för 100ggr så mycket fiat.
Vi styrs ju trots allt av politiker så vari ligger problemet med en uppvärdering av tex. guld

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: måndag 16, juli 2012, 22:34:13 »
Åbama - det där med silvermynt i brunnen var nytt för mig.
Många intresanta för o nackdelar med resp Guld/Silver som kommer fram här.
I solpaneler finns det mycket silver och detta kommer säkert att återvinnas men med en livslängd på 25 år så är vi närmare 2040 innan något kommer tillbaka därifrån.
Mobiltelefoner är en annan intressant produkt, fler o fler företag samlar in mobiltelefoner
Varför? - Jo det finns mer guld i en mobiltelefon i förhållande till vikt än vad många miningbolag i dag har i marken. Guld ut en mobil återvinns lättare än att bryta massa berg för att få fram guld.

Utloggad Åbama

• Palladiummedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 16, juli 2012, 22:45:11 »
Papperspengar är ju trots allt ett bekvämt sätt att bära med sig o betala med jm fört med guld/silvermynt.
Kan tänka mig att med alla de tryckta fiat som finns idag så skulle man "enkelt" värdera upp guld sådär 100ggr så simsalabim så hade man gulduppbackning för 100ggr så mycket fiat.
Vi styrs ju trots allt av politiker så vari ligger problemet med en uppvärdering av tex. guld

Papperspengar eller för den delen digitala pengar kopplade till kort, är oändligt mycket mer praktiska, än mynt i guld och silver för daglig handel. Skulle större valörer göras av mynt motsvarande vår gamla 5-, 10-, och 20-krona i guld för att användas i daglig cirkulation, skulle förfalskningarna öka något enormt.

Tanken att vi skulle börja använda guld- och silvermynt till vardags ser i vart fall jag därför som högt osannolik. En guldmyntfot lär också i så fall komma under galgen från all världens politiker. Personligen tror jag vi lär se en krasch först.
« Senast ändrad: måndag 16, juli 2012, 22:47:36 av Åbama »

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
« Svar #25 skrivet: måndag 16, juli 2012, 23:38:11 »

Till och börja med så innebär en gulduppbackning att man tar ifrån politiker och centralbanker en kontrollmöjligheten och det sitter nog hårt inne. Sen kan inte värdet av guld manipuleras så lättvindigt. Värdet av guld är mer eller mindre konstant så att uppvärdera guld 100 gånger är samma sak som att skapa en enorm inflation i fiat värde.

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
« Svar #26 skrivet: måndag 16, juli 2012, 23:46:32 »

Papperspengar eller för den delen digitala pengar kopplade till kort, är oändligt mycket mer praktiska, än mynt i guld och silver för daglig handel. Skulle större valörer göras av mynt motsvarande vår gamla 5-, 10-, och 20-krona i guld för att användas i daglig cirkulation, skulle förfalskningarna öka något enormt.

Tanken att vi skulle börja använda guld- och silvermynt till vardags ser i vart fall jag därför som högt osannolik. En guldmyntfot lär också i så fall komma under galgen från all världens politiker. Personligen tror jag vi lär se en krasch först.

Jag håller med. Man behöver inte gå tillbaka till 1800-talet bara för att man önskar en sund ekonomi. Kort och andra digitala pengar förenklar mycket i samhället. Problemet ligger heller inte där utan i systemet bakom.

Utloggad Åbama

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 00:15:36 »

Till och börja med så innebär en gulduppbackning att man tar ifrån politiker och centralbanker en kontrollmöjligheten och det sitter nog hårt inne. Sen kan inte värdet av guld manipuleras så lättvindigt. Värdet av guld är mer eller mindre konstant så att uppvärdera guld 100 gånger är samma sak som att skapa en enorm inflation i fiat värde.

Inflationen är redan ett faktum och har varit så under lång tid. Ta silverinnehållet i våra svenska mynt exempelvis. 1942 blev 1- och 2-kronorna lättare och fick halverat silverinnehåll. Metallvärdet skulle annars efter ett tag vida överstigit det nominella värdet. 1968 togs silvret bort helt ur enkronor och titta på vad man får för en 40-procentig enkrona idag. Läste någonstans att när riksbanken avskaffade 50-öringen, fick man mer än 50 öre styck för mynten som såldes som skrot för 50-öringarna med kopparinnehåll (se bild).

Skulle vi få se en återgång till guldmyntfot, vore det just under extrema förhållanden, troligen infört i någon ny valuta. Tror personligen vi får se en rejäl krasch före något sådant inträffar. Säga vad man vill om guldet och silvret. Att silver är en volatil råvara osv. Inflation är samtidigt en dold skatt och båda ädelmetallerna har varit en hedge mot inflation under lång tid och lär nog så förbli.

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
« Svar #28 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 02:23:23 »
Det jag läste om 50-öringen var att just den legeringen myntet innehåller passade exact för någon tillämpning i Kina och att dom därför betalade drygt 50 öre för varje mynt.

Detta blev dock senare avfärdat som en form av skröna, allt enligt husorganet GP, Göteborgs Posten.

Utloggad maggan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
« Svar #29 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 11:09:22 »
Tror till och med att det var ett aprilskämt. Riksbanken gick ut och dementerade att så var fallet.

Utloggad Åbama

• Palladiummedlem
« Svar #30 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 21:58:41 »
Tror till och med att det var ett aprilskämt. Riksbanken gick ut och dementerade att så var fallet.

Där ser man. Då fyller ju tråden ett syfte som avslöjar felaktigheter och avlivar myter.:)

Rent logiskt stämmer det ju också. En femtioöring väger 3,7 gram. Det innebär ju att det blir drygt 270 st på ett kilo. Något som skulle innebära ett kilopris på 135 kr för kopparn, vilket är en bra bit över skrotpriset för koppar om jag inte har fel.

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
« Svar #31 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 22:04:01 »
Silver vs Guld

Kan för min del anse att det ena utsluter inte det amdra.
Alltså blir svaret Silver o. Guld

Annonser

Coinex - Chinese Panda Coins

Gold and Silver

Senaste Inlägg

Vad kommer att hända med guld och silverpriset. by Condor2ooo
Idag kl. 22:14

Nytt mynt 1 oz Silver Australian Stock Horse 2013 by Guld_500
Idag kl. 17:55

Oseriösa säljare på Tradera. by Sarek
Idag kl. 17:32

Eget silvermynt/medalj by 2818181