Författare Ämne: användkontanter.se  (läst 4030 gånger)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 0
SV: användkontanter.se
« Svar #30 skrivet: lördag 14, september 2019, 20:06:08 »
Jag tror att du är på helt rätt spår. Men på mitt nationella id-kort står det inte heller var jag  är född. Däremot så står det att jag är medborgare i Sverige. Är det inte den saken som krävs snarare än födelseland? Om inte, vilka två legitimationer  skall man använda? Jag kan inte komma på någonting utöver mitt pass som innehåller information om var jag är född.
Pass + id-kort utfärdat av polisen + personbevis från masen har funkat väl för mig.

Beträffande IRS så hör man mycket om det, men de verkar i huvudsak inriktade på att se till att ingen amerikan någonstans någonsin skall kunna undkomma dubbelbeskattning. För min del har interaktionen med dem hittills i alla fall inskränkt sig till en årlig och lätt deklaration av de ev. vinster jag plockat hem från amerikanska mäklare och det har varit smärtfritt. Jämfört med den totala förvirring som gäller beträffande svensk deklaration kring saker som redovisning av bitcointrading eller pokervinster när det begav sig har det varit en baggis.

Utloggad Indigo

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #31 skrivet: tisdag 17, september 2019, 11:03:09 »
Det gör jag bland annat eftersom det inte är särskilt lätt att omvandla fysiska SEKetas till andra valutor (eller?) Känns som att det är bråttom att komma bort från SEKetas nu.
Det går i princip att komma bort från SEK på en dag om du så vill. Gå till din bank -- sant för åtminstone SHB, Nordea och SEB, vågar inte svära på hur det är på SWB -- och öppna valutakonto. Detta är inget bankerna skyltar med, men om du är gammal kund med lite behållning på kontot eller i deras förvaltning är det inga problem. Flytta över pengarna till valutakontot. Nackdelar: ingen ränta (ok, det gäller för all del de flesta SEKetaskonton också numera), växling till bankkurs (fett arbitrage, även om det kanske inte imponerar på folket här som är vana till fullkomligt sinnessjuka guldspreads) och den riktigt stora nackdelen; kronans fortsatta fall räknas som kapitalvinst, så den dagen du växlar tillbaka vill staten ha 30% kapitalskatt av dig. Detta innebär att du i praktiken bara "skyddar" dig mot 70% av kronfallet, vilket är så uselt att jag inte ens tog upp det som ett seriöst alternativ i uppräkningen ovan.

Jag har själv funderat på valutakonto, fast med nackdelarna som Aurum_Argentum räknar upp verkar man ju närmast tjäna på att samla euro i kontanter hemma i stället … Tack för varningen!

En gång i tiden hade jag bankkonto i Finland, men det har nog banken avslutat numera är jag rädd. (Inte använt på över 15 år och i princip utan pengar på.) Annars hade det kanske kunnat vara något.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2160
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #32 skrivet: tisdag 17, september 2019, 12:09:58 »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1496
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #33 skrivet: tisdag 17, september 2019, 13:03:04 »
https://www.svd.se/bankkonton-glomda-i-over-hundra-ar

Finansrådet Harry Leinonen på det finska finansdepartementet förklarar att för den som glömt sina pengar på ett konto kommer det alltid att finns möjlighet att få tillbaka dem. Däremot tillägger han att kunder som inte rört sina pengar på minst tio år får räkna med att pengarna är mindre värda på grund av inflationen.
Så det så...

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1078
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #34 skrivet: tisdag 17, september 2019, 13:44:15 »
https://www.svd.se/bankkonton-glomda-i-over-hundra-ar

Finansrådet Harry Leinonen på det finska finansdepartementet förklarar att för den som glömt sina pengar på ett konto kommer det alltid att finns möjlighet att få tillbaka dem. Däremot tillägger han att kunder som inte rört sina pengar på minst tio år får räkna med att pengarna är mindre värda på grund av inflationen.
Så det så...
VAAAA är det sant :o
 :D :D :D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Panda 2017 Proof 150g by Kalle4001
Idag kl. 08:30

Silver som privatperson? by CLF
Idag kl. 01:25

CLF by cyber
Igår kl. 23:37

Kärlek med förveckling by august