Författare Ämne: användkontanter.se  (läst 5976 gånger)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 0
SV: användkontanter.se
« Svar #15 skrivet: onsdag 11, september 2019, 19:20:16 »
Det gör jag bland annat eftersom det inte är särskilt lätt att omvandla fysiska SEKetas till andra valutor (eller?) Känns som att det är bråttom att komma bort från SEKetas nu.
Det går i princip att komma bort från SEK på en dag om du så vill. Gå till din bank -- sant för åtminstone SHB, Nordea och SEB, vågar inte svära på hur det är på SWB -- och öppna valutakonto. Detta är inget bankerna skyltar med, men om du är gammal kund med lite behållning på kontot eller i deras förvaltning är det inga problem. Flytta över pengarna till valutakontot. Nackdelar: ingen ränta (ok, det gäller för all del de flesta SEKetaskonton också numera), växling till bankkurs (fett arbitrage, även om det kanske inte imponerar på folket här som är vana till fullkomligt sinnessjuka guldspreads) och den riktigt stora nackdelen; kronans fortsatta fall räknas som kapitalvinst, så den dagen du växlar tillbaka vill staten ha 30% kapitalskatt av dig. Detta innebär att du i praktiken bara "skyddar" dig mot 70% av kronfallet, vilket är så uselt att jag inte ens tog upp det som ett seriöst alternativ i uppräkningen ovan.

Utlandsdenominerade penningmarknadsfonder i ISK är en i alla avseenden bättre affär, går nästan lika snabbt, och har egentligen inga nackdelar förutom att jag personligen tror att ett framtida konkursbo som Sverige kommer nalla av "kapitalisternas tillgångar", och då ligger ISK:ar och KF:ar nära till hands. Är man mindre paranoid är det bara att tuta och köra. Jag föredrar att flytta ut pengarna på de sätt som räknats upp ovan dit Sverige inte ens teoretiskt kan komma åt dem, men det kräver betydligt större arbetsinsatser.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #16 skrivet: onsdag 11, september 2019, 19:36:32 »
Köp guld istället!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #17 skrivet: onsdag 11, september 2019, 21:01:44 »
Köp guld istället!
Att köpa valvguld förvarat utomlands är nog inget dåligt komplement. Men då bör man se till att i tid (medan det går) koppla ihop det med konton i utländska banker.

Fysiskt guld är bra på många sätt, men det är inte någon likvid tillgång, och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om den dagen kommer när det blir svårt att ta med sig guld över gränsen.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #18 skrivet: onsdag 11, september 2019, 21:16:48 »
Lätt att ta med sig över gränsen. Man gjuter bilens motorblock i guld och målar det svart.  ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #19 skrivet: onsdag 11, september 2019, 21:42:30 »
Lätt att ta med sig över gränsen. Man gjuter bilens motorblock i guld och målar det svart.  ;D
Jag säger bara ”Babylon Berlin”...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #20 skrivet: onsdag 11, september 2019, 21:47:16 »
Tusan att man alltid måste googla dina inlägg.  8)

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 232
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #21 skrivet: torsdag 12, september 2019, 09:34:06 »
Man har ju hört om skattesmitare som har pengar i skatteparadis etc, men jag har nog aldrig funderat över vad det egentligen innebär.

Är det helt lagligt att öppna ett bankkonto i vilket land som helst i världen, och föra över hur mycket som helst dit? Det borde ju rimligen vara så, och det är väl först när man flyttar ut oskattade pengar som det blir olagligt och skattesmitning.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: torsdag 12, september 2019, 16:41:16 »
Googla? Titta på TV-serien istället. Bland det bästa som visats på flera år.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #23 skrivet: torsdag 12, september 2019, 17:54:11 »
Ok! Ska titta på den.
I mina kanaler, Discovery mm, är det bara repriser.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: fredag 13, september 2019, 12:16:30 »
Är det helt lagligt att öppna ett bankkonto i vilket land som helst i världen, och föra över hur mycket som helst dit? Det borde ju rimligen vara så, och det är väl först när man flyttar ut oskattade pengar som det blir olagligt och skattesmitning.
Detta är en fråga som är omöjlig att besvara i den bemärkelsen att det nog inte finns någon som vet vad som gäller överallt, men att svaret sannolikt är "nej" verkar givet. Men jag tror inte att det primärt är legaliteten i att öppna ett bankkonto i Nordkorea som du egentligen undrar.

INAL ("I'm Not A Lawyer"), så det finns ingen anledning att lita på mig, men jag kan ju tala om vad min erfarenhet är:

EU: Jag har konton i banker i flera EU-länder. Det har varit lite mek med att få ordning på, men det handlar mest om att bevisa identitet och skatterättslig hemvist. Ibland har det krävts bevittnade personbevis och "utility bills" (för att visa att jag verkligen bor där jag bor). Men bortsett från det har det inte varit några egentliga problem och orsaken är såvitt jag förstår att Sverige har dubbelbeskattningsavtal med resten av EU, vilket gör att bara banken i det andra landet vet var jag är skattskyldig så är det i princip klart.

USA: En gång för ett antal år sedan var jag på väg att starta bolag i USA och som steg på vägen mot det ville jag skaffa privat bankkonto i USA (för att kunna finansiera uppstart av bolaget från ett  lokalt konto snarare än från Sverige). Men jag klantade mig när jag var där och missade på att de (åtminstone då) krävde två oberoende typer av legitimation av utlänningar och av de två jag hade  (pass + körkort) så godkändes den ena inte av anledningar som jag inte kommer ihåg. Så det var game over den gången.

När jag då ondgjorde mig över detta i en grupp av vänner från olika länder, där många hade erfarenhet av såna här saker så fick jag det starka rådet att tänka mig för j-ligt noga innan jag skaffar ett privat bankkonto i USA, eftersom jag då obevekligen halkar in i IRS register. USA sticker ut som annorlunda på många sätt, vissa av den väldigt dåliga. Ett sådant dåligt sätt är att de hävdar amerikansk beskattningsrätt på alla dina tillgångar och inkomster i alla länder, inte bara i USA. Det är detta som ligger bakom saker som FATCA och har lett till att banker och andra utanför USA idag slingrar sig som maskar för att undvika att få amerikaner som kunder. Det är bara ett ytterst litet antal länder som gör på detta vis (utöver USA känner jag till Nya Zealand och Eritrea :-)). Vad gäller specifikt USA så har vi ju ett  dubbelbeskattningsavtal även med dem, så det är inte frågan om att jag skulle bli tvungen att betala skatt på allt både i Sverige och i USA, men däremot så finns det en komplexitetsrisk i att man skulle behöva deklarera för allting på multipla ställen och potentiellt lägga ner möda och advokatkostnader på att reda ut när det blir fel, så jag var inte längre så attraherad om man säger så.

Jag lade ner mina försök att  få ett amerikanskt bankkonto och löste mina bolagsbehov på andra sätt. Jag hålller med om det Au_Ag säger om möjligheten att nå ett universum av ETFer som inte längre är tillgängliga i EU (det skulle jag också väldigt gärna vilja), men bortsett från det  så har jag inte lidit av att det inte blev något amerikanskt bankkonto. Men att det skulle gå och vara legalt ser jag som helt klart, åtminstone var det det då.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1041
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #25 skrivet: fredag 13, september 2019, 12:54:03 »

USA: En gång för ett antal år sedan var jag på väg att starta bolag i USA och som steg på vägen mot det ville jag skaffa privat bankkonto i USA (för att kunna finansiera uppstart av bolaget från ett  lokalt konto snarare än från Sverige). Men jag klantade mig när jag var där och missade på att de (åtminstone då) krävde två oberoende typer av legitimation av utlänningar och av de två jag hade  (pass + körkort) så godkändes den ena inte av anledningar som jag inte kommer ihåg. Så det var game over den gången.

Det beror på att körkort inte är ett giltigt id kort någon annanstans än i Sverige för det står inte var du är född vilket det måste göra på internationella ID kort

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: fredag 13, september 2019, 13:17:28 »

USA: En gång för ett antal år sedan var jag på väg att starta bolag i USA och som steg på vägen mot det ville jag skaffa privat bankkonto i USA (för att kunna finansiera uppstart av bolaget från ett  lokalt konto snarare än från Sverige). Men jag klantade mig när jag var där och missade på att de (åtminstone då) krävde två oberoende typer av legitimation av utlänningar och av de två jag hade  (pass + körkort) så godkändes den ena inte av anledningar som jag inte kommer ihåg. Så det var game over den gången.
Det beror på att körkort inte är ett giltigt id kort någon annanstans än i Sverige för det står inte var du är född vilket det måste göra på internationella ID kort
Jag tror att du är på helt rätt spår. Men på mitt nationella id-kort står det inte heller var jag  är född. Däremot så står det att jag är medborgare i Sverige. Är det inte den saken som krävs snarare än födelseland? Om inte, vilka två legitimationer  skall man använda? Jag kan inte komma på någonting utöver mitt pass som innehåller information om var jag är född.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1041
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #27 skrivet: fredag 13, september 2019, 13:29:49 »

Jag tror att du är på helt rätt spår. Men på mitt nationella id-kort står det inte heller var jag  är född. Däremot så står det att jag är medborgare i Sverige. Är det inte den saken som krävs snarare än födelseland? Om inte, vilka två legitimationer  skall man använda? Jag kan inte komma på någonting utöver mitt pass som innehåller information om var jag är född.

Jag har tyvärr inget internationellt ID kort att kolla på själv men det var det svaret jag fick i Frankrike men det kan ju ha misstolkats lite språkmässigt :D
Det kan mycket väl vara som du säger då ett körkort kan utfärdas till icke medborgare

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 232
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #28 skrivet: fredag 13, september 2019, 14:55:02 »
Om inte, vilka två legitimationer  skall man använda? Jag kan inte komma på någonting utöver mitt pass som innehåller information om var jag är född.

Hur är det med personbevis på engelska (alltså det man kan beställa från Skatteverket)?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #29 skrivet: lördag 14, september 2019, 15:51:50 »
Googla? Titta på TV-serien istället. Bland det bästa som visats på flera år.

Bra musik och dans annars lite seg. Har kollat två avsnitt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Svenska silvermynt, 40% by geopli
Idag kl. 13:31

Bad jokes. by dmannen74
Idag kl. 12:25

Köpes: Guld 100g, silver större mängd tackor och mynt by Saiifo
Igår kl. 23:05

Silver köpes 20-45oz by Hodja
Igår kl. 15:15

Köpes: 1/2 oz Australisk Guld Kangaroo (nugget) by Carambola
Igår kl. 14:52