Författare Ämne: användkontanter.se  (läst 4229 gånger)

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 769
  • Affärsomdömen: 3
användkontanter.se
« skrivet: lördag 07, september 2019, 14:57:03 »
Det går utför med vår officiella valuta som ju är Riksbankens SEK-etas men det går utför också med vårt verkliga betalmedel som är fordringar på icke existerande SEK-etas.   Genom att använda kontanter, (riksbankspengar) istället för att använda tex swish/kort minskar du kontrollen, makten och vinsterna för den styrande eliten som gör allt för att stärka sin egen position på din bekostnad. Samtidigt så hjälper du till att upprätthålla rätten till integritet och ett motstånd mot ett ännu större totalitärt förtryck.

http://användkontanter.se

Utmärkt initiativ från bland annat den gode mannen David Bergqvist.

Betala kontant
    Se till att alltid ha kontanter på dig. Använd kontanter både för vardagsinköp och när du behöver ge pengar till andra. Du kommer märka att det ofta är snabbare, smidigare och tryggare än kort eller Swish.
    Stöd kontantvänliga butiker
    För allt man behöver i vardagen finns det ännu så länge alternativ till kontantfria betalningar. Stöd dem - och låt butikerna veta att du uppskattar möjligheten att betala kontant, oavsett hur du betalar. Butiker som inte tar kontanter kan istället upplysas om varför du inte kommer att handla där. Se till att betygsätta dem på nätet också.

Sprid budskapet

Att sprida det här budskapet är inte särskilt svårt. Många är egentligen redan medvetna om problemet, men har aldrig gjort något åt det. En hänvisning till den här hemsidan eller lite hjälp på traven i vardagen kan göra stor nytta.
    Använd kontanter i din verksamhet
    Är du kanske småföretagare, verksam i en idrottsförening, eller utför något jobb åt grannen? Se till att göra det tydligt att du välkomnar kontanter som betalning. Att kontanter faktiskt används är idag det enda som garanterar deras fortsatta status som allmänt betalmedel.

Edit: fixade länken /Mod
« Senast ändrad: lördag 07, september 2019, 20:22:26 av mega_n »

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 270
  • Affärsomdömen: 17
SV: användkontanter.se
« Svar #1 skrivet: lördag 07, september 2019, 19:46:26 »
Lovvärt initiativ. Något jag vill uppmana alla till är att aldrig använda idiot-uttrycket "kontantfri". Man är ju inte fri att välja, eller hur? Är alla bostadslösa människor "bostadsfria"? Börja med att alltid benämna en butik som inte hanterar kontanter för sin rätta benämning, kontantlös.
« Senast ändrad: lördag 07, september 2019, 20:09:24 av glimbert »

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: lördag 07, september 2019, 22:33:55 »
Lovvärt initiativ. Något jag vill uppmana alla till är att aldrig använda idiot-uttrycket "kontantfri". Man är ju inte fri att välja, eller hur? Är alla bostadslösa människor "bostadsfria"? Börja med att alltid benämna en butik som inte hanterar kontanter för sin rätta benämning, kontantlös.

Bra skrivet av glimbert! Ordet kontantlös är en så kallad eufemism. Den förskönar det vederstyggliga fenomenet med kontantlöshet och kallar det manipulativt för kontantfri. Kontantfri är ett fruktansvärt ord.

Osökt kommer vi in på
"Krig är fred
Frihet är slaveri
Okunnighet är styrka"

Regimen försöker mindf*cka oss á la Orwells oligarker helt enkelt.

Utloggad Tole

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: söndag 08, september 2019, 09:56:56 »

Kontantfri är ett fruktansvärt ord

Och vad ska vi kalla en kärnvapenfri eller bilfri zon? Känvpenlös o billös zon ;)

Förlåt men kunde inte låta bli 8)

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: söndag 08, september 2019, 12:16:46 »

Kontantfri är ett fruktansvärt ord
Och vad ska vi kalla en kärnvapenfri eller bilfri zon? Känvpenlös o billös zon ;)

Förlåt men kunde inte låta bli 8)

Det var skojigt skrivet av dig! ???
Ja det är en bedrövlig företeelse att försöka mindf*ucka med ord.
Det kan ju (i princip / väldigt sällan) vara en frihet att ta bort valmöjligheter (om man ska vara lite seriös en stund). Det är inte ens en frihet för personalen som slipper bli rånade på kontanter. De blir bara rånade på andra sätt. Det är ju inte orimligt att använda orden i dina skämtsamt menade exempel.

Billös zon verkar rimligt eftersom bilar är bra grejer och det ofta är såna som Daniel Helldén som driver fram förslag billösa zoner. ...  Nu har ju gossen kommit på att införa zoner i Tokholm där bara vissa bilar får köra. Då får alltså de andra köra omvägar vilket ger ännu mer utsläpp och trängsel samt att man inte utnyttjar fordonen hela livslängden fullt ut.    Om kärnvapenlös zon är ett bra ord eller inte beror väl på om man tycker om att zonen skyddas av kärnvapen eller inte. Det är ju tur att makteliten som styr USA inte är de enda som har kärnvapen. Så kärnvapenlös kan mycket väl vara ett användbart ord... om man gillar balans i terrorn. Jag kunde inte heller låta bli... 8)

Utloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 220
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: måndag 09, september 2019, 10:46:54 »
Ett lovvärt initiativ. Jag är tyvärr pessimist i den här frågan. Kontanter har redan blivit så ovanligt, och medvetenheten hos allmänheten är så låg att jag tror det blir svårt att vända trenden.

Det är lite som med klimatförändringar. Jag är pessimist även där. Jag skulle kunna förändra mitt liv totalt och drastiskt minska mina koldioxidutsläpp, men jag tror ändå inte att vi kommer att "rädda" klimatet i tid. Däremot gör jag en del förändringar som inte kullkastar hela min tillvaro. Jag kanske hoppar över någon utlandssemester med flyg. Väljer vegetariskt någon gång extra etc.

Jo vi får väl hjälpas åt att försöka hålla kvar kontanter så gott vi kan. Jag kommer nog inte att helt bojkotta kontantlösa butiker. Inte heller börja argumentera med kassören/kassörskan om kontanternas värde i vårat sammhälle. Däremot så betalar jag gärna med kontanter när jag har med mig, och skriver fula små ord på internet om kontantlösa restauranger.

Inloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
« Svar #6 skrivet: måndag 09, september 2019, 19:34:01 »
Jag håller benhårt på kontanter, men det börjar bli tufft på riktigt. Även stora matbutiker har numera stora mängder självbetjäningskassor och av återstoden är många kontantlösa, vilket innebär att man får ta de längsta köerna till de få återstående kontantkassorna där man väntar medan pensionärerna krafsar efter mynt i vad som känns som oändlig ultrarapid.

Funderar på att ge upp projektet. Har till slut i princip flyttat ut alla mina tillgångar utom fast egendom ur landet och kan leva med att bankerna snart nog kommer börja ta ut negativ ränta på konton -- har ju bara en minimal transaktionsbuffer kvar. Svensson som bara har ett sparkonto i "sin" bank kommer dock bittert få ångra att han bidrog till att göra bankoligopolet immunt mot uttag snart nog.

Utloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 10, september 2019, 08:43:59 »
Har till slut i princip flyttat ut alla mina tillgångar utom fast egendom ur landet och kan leva med att bankerna snart nog kommer börja ta ut negativ ränta på konton -- har ju bara en minimal transaktionsbuffer kvar.

Lite off-topic, men var och hur har du flyttat ut pengarna? Är lite inne på samma sak för att sprida riskerna.

Inloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
« Svar #8 skrivet: tisdag 10, september 2019, 21:44:20 »
Öppna konton i utländska banker och utländska fondkommissionärer. För över medel och sparande löpande. Åtminstone till det stora landet i väster, sedan lite som det passar (det är i vår nya, fina världsordning svårt att öppna konton från utlandet, så det underlättar om du kan vara på plats fysiskt). Var uppmärksam på att detta kommer att leda till ett förhöjt intresse från skatteverkets sida, så håll dig i skinnet och se till att ha fullödig dokumentation på allt. Med tanke på hur SEKetas går är ren utflyttning av likvida medel lika profitabel som amatörmässigt skattefusk ändå, så det finns ingen anledning att riskera något. En stor fördel med att ha en amerikansk mäklare är för övrigt det överlägsna utbudet av intressanta ETF:er som tomtarna i EU förbjudit oss européer att handla med.

Ett mycket enklare alternativ är att stoppa pengarna i dollar/euro/chf-denominerade penningmarknadsfonder som i sin tur stoppas i ett ISK. Men det bygger på att vi tror att sosseriet och dess stödtrupper inte kommer välja att surprisebeskatta ISK:ar för att solidariskt finansiera Den Humanitära Stormakten någon gång framöver, vilket jag personligen inte törs lita på. Vi minns alla "engångsskatten" på pensionsförvaltade livräntebolag.

Ta med pass, leg, intyg om skattemässig hemvist i Sverige, notariecertifierat utdrag ur brottsregistret (jag utgår ifrån att du inte har någon belastning i det...), utdrag som visar behållningen på dina svenska konton och gör ditt livs lönsammaste dagstur till någon utländsk stad där du öppnar bankkonto med dessa dokument som underlag. Har du väl ett lokalt bankkonto är det oftast inget problem att få ett mäklarkonto också, men i just USA är det bättre att ordna det på plats (läs: besöka fysiska kontor i NYC).

Ett intressant alternativ är att köpa fast egendom utomlands, men det kräver en mycket mer omfattande insats i fråga om research av inte bara den aktuella marknaden utan regelverk och skatter också, förutom att vara förknippat med löpande kostnader, vilket innebär att du måste se till att få löpande (hyres)intäkter från att inte gå back. Men det är väl värt diversifieringsmödan - de flesta av oss har med bostad, pensionssparande och lön alldeles för mycket investerat i Sverige och SEK ändå. Notera att du kan få en fin hävstång om du lånar så mycket som du får i SEK för att finansiera inköp av utländska hus, eftersom du då tillgodogör dig kronfallet både i prisutvecklingen för fastigheten som i urholkningen av lånebeloppets värde.

Vad du än gör, sitt inte kvar med SEKetas på banken.

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 10, september 2019, 23:24:49 »
Du gör en bra insats som kör benhårt med kontanter. Jag betalar allt med kontanter som går.  Det kommer jag fortsätta med med nu när jag planerar minska ned "sedelstocken" i SEKetas. Det gör jag bland annat eftersom det inte är särskilt lätt att omvandla fysiska SEKetas till andra valutor (eller?) Känns som att det är bråttom att komma bort från SEKetas nu.
Väldigt goda diversifieringsråd du kom med också! Mindre skräpvalutor som SEKetas tar gärna stryk i globala nedgångar i ekonomin som den vi ser nu. Att vi har skräp i Rosenbad och kommunerna hjälper inte till. Nu är ju Margot borta också då blir det en vridning åt det globalistiska hållet också. Alla är så glada att hon lägger av men det är ju inte precis Ron Paul som tar hennes plats. Inget att hurra över.

Det är lite som med klimatförändringar. Jag är pessimist även där. Jag skulle kunna förändra mitt liv totalt och drastiskt minska mina koldioxidutsläpp, men jag tror ändå inte att vi kommer att "rädda" klimatet i tid.

Laban77... koldioxid ä bra grejer! Sök på Lars Bern :) Du går väl inte på det regisserade skådespelet med stackars asperger-Greta. Snacka om att exploatera barn.

skriver fula små ord på internet om kontantlösa restauranger.

Haha Suveränt! Det är så viktigt att skitposta där det verkligen behövs!

En sak som är värre än att bara lägga SEKetas på hög är väl att arbeta hårt för SEKetas och lägga på hög. Sluta bidra till bödlarna!

Öppna konton i utländska banker och utländska fondkommissionärer. För över medel och sparande löpande. Åtminstone till det stora landet i väster, sedan lite som det passar (det är i vår nya, fina världsordning svårt att öppna konton från utlandet, så det underlättar om du kan vara på plats fysiskt). Var uppmärksam på att detta kommer att leda till ett förhöjt intresse från skatteverkets sida, så håll dig i skinnet och se till att ha fullödig dokumentation på allt. Med tanke på hur SEKetas går är ren utflyttning av likvida medel lika profitabel som amatörmässigt skattefusk ändå, så det finns ingen anledning att riskera något. En stor fördel med att ha en amerikansk mäklare är för övrigt det överlägsna utbudet av intressanta ETF:er som tomtarna i EU förbjudit oss européer att handla med.

Ett mycket enklare alternativ är att stoppa pengarna i dollar/euro/chf-denominerade penningmarknadsfonder som i sin tur stoppas i ett ISK. Men det bygger på att vi tror att sosseriet och dess stödtrupper inte kommer välja att surprisebeskatta ISK:ar för att solidariskt finansiera Den Humanitära Stormakten någon gång framöver, vilket jag personligen inte törs lita på. Vi minns alla "engångsskatten" på pensionsförvaltade livräntebolag.

Ta med pass, leg, intyg om skattemässig hemvist i Sverige, notariecertifierat utdrag ur brottsregistret (jag utgår ifrån att du inte har någon belastning i det...), utdrag som visar behållningen på dina svenska konton och gör ditt livs lönsammaste dagstur till någon utländsk stad där du öppnar bankkonto med dessa dokument som underlag. Har du väl ett lokalt bankkonto är det oftast inget problem att få ett mäklarkonto också, men i just USA är det bättre att ordna det på plats (läs: besöka fysiska kontor i NYC).

Ett intressant alternativ är att köpa fast egendom utomlands, men det kräver en mycket mer omfattande insats i fråga om research av inte bara den aktuella marknaden utan regelverk och skatter också, förutom att vara förknippat med löpande kostnader, vilket innebär att du måste se till att få löpande (hyres)intäkter från att inte gå back. Men det är väl värt diversifieringsmödan - de flesta av oss har med bostad, pensionssparande och lön alldeles för mycket investerat i Sverige och SEK ändå. Notera att du kan få en fin hävstång om du lånar så mycket som du får i SEK för att finansiera inköp av utländska hus, eftersom du då tillgodogör dig kronfallet både i prisutvecklingen för fastigheten som i urholkningen av lånebeloppets värde.

Utloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: onsdag 11, september 2019, 09:15:34 »
Laban77... koldioxid ä bra grejer! Sök på Lars Bern :) Du går väl inte på det regisserade skådespelet med stackars asperger-Greta. Snacka om att exploatera barn.

Nja, jag tillhör nog det som Bern kallar "doomsday climate sect", och tror att Greta är genuin (väldigt mycket off topic nu). Hur som helst så har vi i alla fall liknande syn på ekonomin, och att kontanter är viktigt att bevara :)

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 345
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: onsdag 11, september 2019, 11:52:03 »
Medlemmar som tillhör klimatsekten ska man akta sig för.
« Senast ändrad: onsdag 11, september 2019, 19:39:25 av Rödlöga »

Utloggad laban77

• Silvermedlem
« Svar #12 skrivet: onsdag 11, september 2019, 12:12:35 »
Jobbar på att bli omyndigförklarad... Då kan man få en god man har jag hört.

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 345
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #13 skrivet: onsdag 11, september 2019, 15:56:32 »
Ja, då får vi hoppas på att du får en som verkligen är god.
Vore ju försmädligt om han va osmaklig ?

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 245
« Svar #14 skrivet: onsdag 11, september 2019, 17:28:35 »
Som sagt...

"Bad jokes" spiller över i andra trådar. Härligt!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 21:13

Flertalet ovanliga silvermynt säljes by Andreaass
Igår kl. 02:53

Birka något för dig by sff123
Igår kl. 00:30

Tjänstepension by snus
fredag 18, oktober 2019, 23:14:13

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber
fredag 18, oktober 2019, 18:41:30