investera i guld och silver   

investera i silver

+-

Författare Ämne: Erfarenheter av facket  (läst 1730 gånger)

Utloggad Kungsleden

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 22
Erfarenheter av facket
« skrivet: torsdag 12, juli 2012, 09:10:10 »
Detta må vara "ofrivilligt" enligt lag, men att säga upp tv-avgiften sparar mycket pengar. Personligen tycker jag att det är helt galet att påtvingas en kostnad för kanaler som sprider ut politisk vänsterpropaganda, bara för att man äger en tv. Är man inte intresserad av att se på tv överhuvudtaget är det bara att sälja dumburken och säga upp licensen. Många program går ändå att se gratis på internet. I annat fall säger man upp licensen ändå.

Om man är ateist och inte vill stödja kyrkan kan man även välja att gå ur Svenska kyrkan och spara ett par tusen om året.

Min bästa besparing jag gjorde på min förra arbetsplats var att gå ur facket. IF Metall var totalt bortkastade pengar på mitt jobb, motarbetade både de anställda och företaget.

Som arbetsgivare med avtal med IF Metall (Teknikavtalet) hade det varit intressant att få reda på hur du som arbetstagare anser att facket motarbetat företaget. Personligen har jag inte haft "problem" med facket MEN jag kan tycka att avtalen (som vanligt) är skrivna efter storföretagens förutsättningar. Detta hör såklart till tråden men kanske den kan brytas ut och läggas under annan rubrik?
« Senast ändrad: torsdag 12, juli 2012, 11:51:41 av Silverräven »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2471
  • Affärsomdömen: 23
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Erfarenheter av facket
« Svar #1 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 11:54:12 »
Mina erfarenheter från IF Metall är följande:

Fackombudet på min dåvarande arbetsplats var bevisligen en av de mest ineffektiva på företaget, men då han var
facklig representant satt han säkert (hans storebror satt strax ovanför på karriärsstegen i facket).

Efter löneförhandlingarna under ett år blev resultatet
att majoriteten av lönehöjningen lades på hans eget ansvarsområde, vilket innebar att han
själv fick störst lönehöjning av alla anställda. Övriga år var förhandlingsresultatet ytterst marginellt bättre
för fackligt ansluta jämfört med dem som gått ur facket, vilket inte på långa vägar motiverade
medlemsavgiften. Under själva förhandlingarna hölls vi medlemmar dessutom i mörkret, fick varken veta vad vårt
ombud ville genomdriva eller hur förhandlingarna gick. Många av de anställda (däribland jag) gick därför ur facket
ur ren protest, vilket han tog personligt. Då kommer snacket om "solidaritet" fram, och man fick känslan av att om
vi inte var med i facket så var vi emot dem, vilket iofs delvis stämde med tanke på vårt missnöje.

Under min anställning ville företaget bl a öppna för att premiera de som var flitiga, men facket motsatte sig
detta med motivation att samtliga skulle ha exakt lika mycket i lön. Resultatet blev motivationsbrist då ingen
såg någon anledning med att anstränga sig lite extra för företaget, då det aldrig syntes på lönen. De flesta
gjorde därför inte mer än absolut nödvändigt. Personliga löneförhandlingar var uteslutet (pga kollektivavtalet?).

På den tiden var jag inte särskilt politiskt insatt för att se hur det såg ut, men nu så här i efterhand inser man
att IF Metall verkligen var en förgrening av socialdemokraterna. Fackets egna anslagstavla var alltid fullspäckad
med propaganda om solidaritet, klasshat och annat jag tycker att man skall besparas på en arbetsplats. Kort sagt,
känslan av att vara medlem i facket var likställd med att vara en god socialdemokrat. Resultatet i praktiken
blev att de mest ineffektiva (och även de med lägst arbetsvilja) premierades på bekostnad av de som faktiskt
ansträngde sig få att komma upp i företaget eller kunna påverka sin lön.

En av mina dåvarande arbetskamrater sade upp sig från arbetet och sökte ett annat jobb i grannkommunen. Han hade
bråkat en del med facket under sin tid på vår arbetsplats (en övertygad moderat), vilket fick till följd av att facket pratade skit om
honom till hans nya arbetsgivare i syfte att han inte skulle få behålla sin nya anställning. Min f.d. kollega
polisanmälde detta för förtal. Jag vet inte om detta ledde till någonting, men troligtvis inte.

Alla problem på min arbetsplats var dock inte enbart fackets fel då företaget hade en väldigt svag ledning, konflikträdd och med
väldigt dålig koll på vilka signaler man gav de anställda vid olika beslut. Kort sagt berodde det utbredda
missnöjet både på en dålig personalpolitik och att IF Metall skickade signaler om att de väldigt gärna ville få
vår medlemsavgift, men som inte levererade någonting vid förhandlingar. Kände därför att jag inte var så sugen på att
fortsätta bekosta Stefan Löfvéns höga lön. Hade han och övriga inom IF Metall velat visa den solidaritet som de pratar sig
så varma om, så skulle de sänka sina egna löner och börja arbeta för sina medlemmar på allvar. Inte särskilt stor
skillnad mellan dem och folkvalda politiker med andra ord.

Det finns säkert många som har bra erfarenheter av IF Metall, men jag är tyvärr inte en av dem.

Utloggad sisu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 195
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #2 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 12:38:14 »
Silverräven:
Historiskt har fackföreningar varit en av de viktigaste aktörerna för att vi som lönearbetar inte ska riskera att dö, skadas eller ges slavlöner. Dock har fackföreningarna tillsammans med socialdemokraterna blivit mer eller mindre avpolitiserade och numera bara är verktyg för lata, maktfullkomliga och psykopater att genomföra skada och förtryck.

Fungerande fackföreningar kräver en klar ideologisk linje samt aktiva medlemmar. Idag finns inget vilket sedan får otrevliga konsekvenser.

När jag var yngre så var jag aktiv inom en liten radikal fackförening och det är där jag har min fackliga skolning. Hade man haft människor som brytt sig om saker och faktiskt haft viljan att bygga en bättre värld så hade just fackföreningen kunnat vara ett bra verktyg för att göra det. Sådana människor saknas dock och idag är som du säger facken ruskigt dåliga organisationer.

Frågan är dock hur arbetsmarknaden kommer se ut när fackföreningarna marginaliserats och arbetsstyrkan p.g.a arbetskraftsinvandring är så splittrad att möjligheten för framtida organisation är minimal. Även om facket idag är helkasst så är frågan hur arbetsmarknaden kommer se ut efter sossediktaturen. Jag är inte alls säker på att det kommer vara en särdeles trevlig plats.
« Senast ändrad: torsdag 12, juli 2012, 12:51:25 av sisu »

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 12:38:58 »
min farfar har berättat en del från facket, under 60-70 talet var det riktigt sjukt. dem som inte var med i facket blev verkligen utfrysta och mobbade, facket är precis som staten en maffia.

sjukt är det. visar egentligen hur bansligt sinnade många är i vårt land.

Utloggad sisu

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 12:48:17 »
Hen:
Har man en klar ideologisk linje för fackföreningen så kan det ju vara nödvändigt att tvinga in arbetare i facket. Det kan te sig odemokratiskt, men många gånger kan sådant som faktiskt gynnar de flesta inte direkt vara självklart för alla. Då kan det krävas oschyssta metoder för att få med folk på tåget.

Jag är själv inte direkt liberal då jag inte tror att folk i gemen har något att komma med. De beter sig och verkar tänka mest som djur. Eftertänksamhet, intelligens och engagemang verkar helt lysa med sin frånvaro i dagens Sverige.

Hade jag tillhört en aktiv fackförening på en arbetsplats där vi faktiskt kämpade tillsammans så är det såklart att man inte gillat de som valde att stå utanför. Speciellt om de hade gått chefens ärende. Om de hade saboterat fackklubbens verksamhet (tex om vi hade kämpat för en säker arbetsmiljö efter att flera anställda skadats) så hade vi säkerligen mobbat dem.

« Senast ändrad: torsdag 12, juli 2012, 12:50:57 av sisu »

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1307
  • Affärsomdömen: 33
    • 5 Kronor 1935
« Svar #5 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 12:49:01 »
Facket hade inte mycket att säga till om när ett utav dom största företagen i stan, ett tryckeri, varslade 50 personer.

Förhandlingen lät ungefär så här.

Företaget - Det är dom här 50 som vi vill varsla om uppsägning.
Facket - Nej, det går inte, ni måste följa LAS osv.
Företaget - Då lägger vi ner hela skiten.
Facket - Ok, varsla dom 50 då.

Utloggad sisu

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 12:58:50 »
Kungsleden:
LOs förhandlingar är helt galna som du beskriver. De tar inte hänsyn till lokala situationer och arbetsförhållanden. Det är egentligen ett väldigt problem att en centralorganisation sätter upp vad ett helt kollektiv vill. Vissa arbetsplatser kanske medbestämmande, raster eller arbetstid är långt viktigare än löner. Även om sossarnas konstruktion är extra komplicerad och dålig så är fackföreningar överlag inget som gynnar företagens vinster. Detta så de ska företräda de anställdas intressen och dessa intressen kostar många gånger pengar.

I USA på 1800-talet innan fackföreningarna så brukade slavar på plantagen i södra USA säga "Min ägare är så hemsk, han behandlar mig som en skotte." Med detta menades att ägaren inte tog hand om sin ägodel(slaven) utan betedde sig som fabrikerna i norr där man bara tog in arbetare mer eller mindre arbetade ihjäl dem och sen sparkade ut dem utan några som helst förpliktelser. På den tiden var det bättre att vara svart slav än fri skotsk arbetare i USA.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 13:12:02 »
sisu: Jag är medveten om ur vilket ursprung fackförbunden har uppstått och vad dess uppgift egentligen är, vilket är att se till säkerheten och rättigheterna för de anställda gentemot arbetsgivaren. Att detta är viktigt har jag inga som helst tvivel om. De (få) erfarenheter jag har av facket, IF Metall, är dock precis som din beskrivning med maktfullkomlighet och lathet. Egentligen är jag inte förvånad att utvecklingen blivit sådan, och är ingen större skillnad mot politiker i allmänhet. För mycket pengar och för skyddad verkstad inom organisationen och du glömmer bort vilka du representerar, och att det faktiskt är de som betalar din lön.

Jag tror även att hos mindre företag med arbetsgivare som faktiskt bryr sig om sina anställda (jodå, det finns sådana också) så har facket ingen plats. När det då skall tvingas skrivas kollektivavtal och raggas medlemmar så ser jag det som de tar en möjlighet att få en bit av kakan i utbyte mot en och annan försäkring som den enskilde kanske inte ens behöver. Inte helt olikt maffian med andra ord.

Vad skulle vara en bra idé för att ge facken den roll de en gång hade? Avpolitisera dem helt och välkomna alla oavsett politisk åskådning? Som det är idag kan man ju bli utesluten ur facket om du har "fel" åsikter...

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 828
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #8 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 14:32:24 »
-En medlem i den lokala fackstyrelsen (idiot förövrigt) på en arbetsplats där jag sommarjobbade framförde åsikten att den som inte var medlem i facket, sommarjobbare inkluderade, skulle ha stryk. Jag erbjöd honom att omedelbart ta en "promenad på baksidan" för att "diskutera vidare". Tystnad och inga fackliga diskussioner resterande tre veckor på sommarjobbet.

-Neddragningar vid min brors arbetsplats. Föga förvånande utnyttjades någon undantagsregel i LAS varvid sonen (nyanställd) till fackordförandens högra hand placerades högre upp i turordningslistan och därmed slapp uppsägning. "Det är så det är", var min fars, anställd på samma arbetsplats sedan ~35 år, svar på min fråga hur i helvete han kunde fortsätta vara medlem i facket.

sisu, du svänger dig med ganska fascistoida argument.

Utloggad SoulCrew

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 488
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #9 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 15:04:27 »
En anställd stal från sina kollegor, han togs till slut med fingrarna i syltburken. Facket ställde sig på tjuvens sida mot de andra anställda. De tyckte det var skitkul att tvingas jobba med honom i tre månader till under uppsägningstiden. Jag tror allihop lämnade facket efter det.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 15:21:40 »
Hen:
Har man en klar ideologisk linje för fackföreningen så kan det ju vara nödvändigt att tvinga in arbetare i facket. Det kan te sig odemokratiskt, men många gånger kan sådant som faktiskt gynnar de flesta inte direkt vara självklart för alla. Då kan det krävas oschyssta metoder för att få med folk på tåget.

Jag är själv inte direkt liberal då jag inte tror att folk i gemen har något att komma med. De beter sig och verkar tänka mest som djur. Eftertänksamhet, intelligens och engagemang verkar helt lysa med sin frånvaro i dagens Sverige.

Du menar menar med andra ord att den stora massans intressen går före individens frihet, oavsett vad folk har för inställning till det? Jag håller delvis med dig i din inställning till folk i allmänhet, men du tror inte att bristen på eftertänksamhet och engagemang delvis kan bero på att  man ska "rätta in sig i ledet" och följa den ideologiska linjen där egna initiativ inte premieras?

Utloggad sisu

• Silvermedlem
« Svar #11 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 16:23:24 »
Baltikinkasso/Silverräven:
När man arbetar fackligt och man faktiskt får det att fungera, vilket jag ändå sett exempel på, så är det fruktansvärt frustrerande när människor helt enkelt inte bryr sig om sina egna liv i värsta fall sabbar för de som gör det. Tar vi situationen i Stockholm tunnelbana som exempel så har man haft stora säkerhetsproblem där tåg stannat, det börjar brinna samt att nödtelefonerna inte fungerar en person som helt aktivt motsätter sig ett fackligt arbete för att förändra en sådan situation har jag inga problem att ta till fascistoida tankar/handlingar mot.

En person som bara tycker att säkerhet på arbetet är tråkigt, ointressant eller som till och med skulle samarbeta med företagsledningen för att riskera sina arbetskamraters liv,i det nämnda fallet även passagerares liv, sådana tycker jag inte har någon rätt att ha en annan uppfattning utan att få konsekvenser.

När jag talar om människor så är det specifikt etniska svenskar jag pratar om. Det är dessa jag levt mitt liv med och det är dessa jag uppfattar som helt bakom flötet och som jag tycker beter sig som djur. Att jag har starkt negativ uppfattning av denna grupp ursäktar jag, men det är så det är. Jag planerar ju själv att lämna Sverige då mina landsmän har gett sig i slag med att förstöra det land jag själv växte upp i. Att känna sig tvungen att flytta för sina barns skull väcker inte precis kärleksfulla känslor.

Silverräven du frågar mig vad jag tror att det beror på och jag har ingen aning. Säkert många anledningar där en säkert är just att man rättar in sig i ledet. Men att svensken rättar in sig oavsett vad som sker är en sådan sak som får mig att bli bli ännu mer "antisvensk".

(Er som jag just nu diskuterar med vet ju själva att ni tillhör en minoritet av bra människor ;) och ta till er då det är sådana som ni är det som gör att saker alls hålls samman fortfarande.)
« Senast ändrad: torsdag 12, juli 2012, 16:45:01 av sisu »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 18:10:21 »
sisu: arbetsmiljö och säkerhet har jag full förståelse för, det är ändå något som i många fall rör både personalen, arbetsgivaren och i förlängningen samhället. Nä, sådant som jag motsätter mig inom facket är i de fall man tvingas ta del av politiska ideologier man inte känner sig hemma i, samt att fråntas möjligheten till t ex individuell löneförhandling.

I min värld skall den som visar framfötterna och gör ett bra jobb även belönas för det, inte "bestraffas" genom att tvingas lyda under exakt samma regler som de människor som bara går till jobbet för lönens skull. Jag ser dessutom inte att politisk åskådning nödvändigtvis måste vara sammankopplat med att vara fackligt ansluten. Förstår dock vilken osämja det kan bli om någon ställer sig utanför facket på en arbetsplats, men vi människor har trots allt egna viljor och förutsättningar och "alla ska med!" är inget som passar dem (åtminstone mig) som vill ta för sig.

Men men, idag är jag min egen och slipper både ha med fack och inkompetenta arbetsgivare att göra, så jag skall inte klaga :)

Utloggad sisu

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 18:47:26 »
Silverräven:
Den ideologisk itutning som idag finns från sossehåll där man fokuserar mycket på att förstöra för främst SD är helt genomknasig. Anledningen till att jag trycker så hårt på att det egentliga facket inte är dåligt är just därför att ni inte ska glömma bort att ni själva faktiskt kan bilda en fackklubb om man ogillar de redan existerande men ändå inser att det nog vore bra att ha förhandlingsrätt. Det är bara att ni väljer en styrelse på tre personer och skickar in detta till staten(osäker på exakt var, men om någon skulle vara intresserad så lovar jag att kolla upp det.)

LO osv är fruktansvärda idag av måna skäl, men bara därför bör fackföreningsmedlet i sig inte avskys. Precis som bilar kan vara fruktansvärda om fel person kör så är bilar i sig inte dåligt. Det är egentligen min huvudpoäng. Om någon som läser i framtiden behöver en fackförening men ingen existerande passar se då till att bilda en själv och få förhandlingsrätt samt rätt att vidta stridsåtgärder(om man inte sedan tidigare är bunden till gällande kollektivavtal).

Sen vill jag förövrigt säga att alla som fortfarande bryr sig tillräckligt för att läsa sådana här trådar och liknande är ruskigt mycket bättre folk än genomsnittet och borde ge sig en klapp på axeln. Att alls bry sig om annat än sport och kändisar idag är guld värt;)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 20:09:29 »
Silverräven:
Den ideologisk itutning som idag finns från sossehåll där man fokuserar mycket på att förstöra för främst SD är helt genomknasig. Anledningen till att jag trycker så hårt på att det egentliga facket inte är dåligt är just därför att ni inte ska glömma bort att ni själva faktiskt kan bilda en fackklubb om man ogillar de redan existerande men ändå inser att det nog vore bra att ha förhandlingsrätt. Det är bara att ni väljer en styrelse på tre personer och skickar in detta till staten(osäker på exakt var, men om någon skulle vara intresserad så lovar jag att kolla upp det.)

LO osv är fruktansvärda idag av måna skäl, men bara därför bör fackföreningsmedlet i sig inte avskys. Precis som bilar kan vara fruktansvärda om fel person kör så är bilar i sig inte dåligt. Det är egentligen min huvudpoäng. Om någon som läser i framtiden behöver en fackförening men ingen existerande passar se då till att bilda en själv och få förhandlingsrätt samt rätt att vidta stridsåtgärder(om man inte sedan tidigare är bunden till gällande kollektivavtal).

Sen vill jag förövrigt säga att alla som fortfarande bryr sig tillräckligt för att läsa sådana här trådar och liknande är ruskigt mycket bättre folk än genomsnittet och borde ge sig en klapp på axeln. Att alls bry sig om annat än sport och kändisar idag är guld värt;)

Nej, facket som organisation har jag i grunden inget emot, utan hur förbunden utvecklats till att idag bli just det du så bra beskrev. Jag har i nuläget inget mer att tillägga :) Ingen annan på forumet som har bra/dåliga erfarenheter att dela med sig av?

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1584
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #15 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 23:48:35 »
Jag är med i facket, unionen och det verkar mest vara en klubb för inbördes beundran där man skor sig med "lättsamma" dagar.
Får bla annat en medlemstidning som bla för fram hur bedrövligt gruvarbetare har det i tex Nicaragua. Hur intressant är det ??
Man skjuter långt över målet att vara en organisation som tar tillvara medlemmarnas intressen på det  lokala planet.
Men vi ska inte glömma att vi själva har valt in de som sitter i facket, så hur smarta är vi själva egentligen.
Hörde ett uttalende från en representant: "varför styras av idioter när man kan vara en själv"

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #16 skrivet: fredag 13, juli 2012, 11:27:08 »
Jag är med i facket (Sveriges Ingenjörer). Tycker att jag har fått bra hjälp när jag har haft frågor.

Är inte emot fackföreningar så länge de bygger på frivillighet. Men tyvärr har fackföreningar specialprivilegier som gör att man är i stort underläge som icke-facklig. Man hamnar lätt utanför när företagen och facket gör upp (som de måste göra enligt MBL).

Därför är det inte helt frivilligt att vara med i facket. Som tur är så är Sveriges Ingenjörer ett fackförbund som har låg medlemsavgift, billig a-kassa (inkl "inkomstförsäkring") och inte är så stridslystna.

Utloggad bettan34

• *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #17 skrivet: lördag 21, juli 2012, 09:31:35 »
Läste om detta forum och har just nu ett stort problem med IF-metall

Vi är utanför metalls avtalsområde och metall håller på och motarbetar oss och anmäler att vi gör jobb inom deras avtalsområde

Personen som djävlas med oss är ett skyddsombud och hör och häpna SKALL MOTARBETA BLAND ANNAT MOBBNING inom IF-metalls medlemmar.

Personen håller på och ställer in sig fjäskar in sig i gruppen och sprider ut rykten om personer i syfte att svärta ner oss

Denna person beter sig precis som en HALLIK i IF-metalls namn fjäskar och sedan snackar han skit bakom ryggen och sedan dessutom spelar han ängel som räddaren i mobbing situationer bland sina egna medlemmar. Riktig dubbelnatur och inkompetent med en jättkäft

METALL I MITT TYCKE ÄR EN riktigt korrumperad skit organisation som enbart säljer sig för pengar för sin egen vinning födkrok för inkompetenta och lata personer där skitsnack och luft och en hög medlemsavg enbart ger luft och svek för för valutan

Utloggad vAx

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #18 skrivet: torsdag 02, augusti 2012, 22:52:34 »
min enda riktiga erfarenhet av facket förutom att betala avgifter till dem är när jag för ett antal år sedan hamna i konflikt med min dåvarande arbetsgivare efter jag hade sagt upp mig.

Jag var hyfsat färsk på arbetsmarknaden och flaggade till min dåvarande arbetsgivare att jag tänkte säga upp mig inom en snar framtid, tänkte naivt att det var det rätta att göra så de kunde leta efter en ersättare och ge de lite tid för överlämning och liknande men när jag väl faktiskt sade upp mig så ansåg människan att det hade jag redan gjort och jag fick mer eller mindre gå på dagen, det kanske ska nämnas att jag sade upp mig skriftligen den sista nov och arbetsgivare hade ingen lust att betala för de röda dagar i december.

Jag hörde då av mig till facket (htf), de höll visserligen med mig om att det var fel men de gjorde inte ett smack för hjälpa mig det handla väl bara om en halv månadslön och det var inte värt besväret enligt deras mening. så hädanefter nästa gång jag ska byta jobb så ska jag begära semester och så fort den börjar så lämnar jag in min avskedsansökan.

Jag bad htf att fara åt pipsvängen och var inte fackligt ansluten på ett par år men nu är jag det (inte htf) mest på grund av aea och inkomstförsäkringen och allmänna försäkringar, själva facket ger jag inte mycket för och tror inte de kommer vara speciellt mycket stöd om jag skulle behöva det.

Utloggad bettan34

• *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #19 skrivet: lördag 04, augusti 2012, 08:51:14 »
Som du säger kan försäkringarna vara vara mer förmånliga i vissa fack och därmed göra det mer förmånligt att vara med i vissa än andra.
Om man jämför det man får för medlemsavgiften, denna jämförelse är möjlig att göra på nätet fack mot fack. Då ser man även att tyvärr  att IF inte ligger ligger i det absoluta toppskiktet när det gäller försäkringar i förhållande till den höga medlemsavgiften.
Tyvärr är det även som du säger att alla fack mer eller mindre utgör en karriärbrygga för mindre kompetent folk. Nej avskaffa facken och lägg utredningarna på en speciell AD domstol som hjälper oberoende fackområde då försvinner partiskheten och rättskipningen hamnar under domstol och rättskunnigt folk. Som det nu är finns en partiskhet beroende på politikbundenhet eller en ovilja att hamna i konflikt med AG. Det går inte och komma i från denna fakta.
Man förstår de otaliga fall när man studerar nätet de gånger fackliga skyddsombud har varit inblandade att lösa konflikter på arbetsplatsen. Allt försvinner ut i sanden det beror på att skyddsombuden som skall lösa konflikten antigen är partiska eller har nära relation med AG och får även förmåner via dem.       

Annonser

Coinex - Chinese Panda Coins

Senaste Inlägg

Argument för att äga fysiska ädelmetaller by august
Idag kl. 21:16

Argument mot att äga ädla metaller by Goldfinger
Idag kl. 21:12

Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer by trolljägarn
Idag kl. 17:20

Köpes: Svenska silvermynt by Ebenezer
Idag kl. 12:19

Köpes: Silvertackor by Azure
Igår kl. 22:30

Eget silvermynt/medalj by the-end
Igår kl. 21:05

En hög med 100:- & 200:- Jubileumsmynt säljes för nominellt belopp. by Ebenezer
Igår kl. 18:06

Koppar som investering by MrLibertad
Igår kl. 11:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by maggan
Igår kl. 10:51

Det är troligt att inget kommer att slå silvret under de närmaste 10 åren by Chazsan
Igår kl. 10:06

Ny medlem by Frederyck
Igår kl. 08:34

IRLAND by lordsinner
torsdag 23, maj 2013, 13:34:49

Nytillkommen här.... by tysken
onsdag 22, maj 2013, 19:15:36

Nybörjare by lordsinner
onsdag 22, maj 2013, 13:32:57

http://www.svenskaguldreserven.se/ seriöst företag? by JohanS
onsdag 22, maj 2013, 08:00:17